Hvilken stjerne / planet er det jeg ser ??
Fra : Per Havgaard

Dato : 31-08-03 08:48

Hej Alle.

Jeg håber i kan hjælpe mig. Jeg bor i Give i Jylland, og her de sidste
aftener har jeg set en ekstremt lysende (lidt gullig) stjerne / planet
på den øst/syd-østlige himmel. Den står ikke særlig langt over
horisonten - en håndbredde når min arm er strakt ud (ved godt at det
varriere meget...) Det er uden sammenligning den største om mest
lysende på himmelen her hos os.

Hvad / Hvilken er det ?

På forhånd tak.

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 31-08-03 09:28

> Hvad / Hvilken er det ?

Mars - som er usædvanlig tæt på jorden i disse uger.
Nyd det så længe det varer.

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 31-08-03 17:10

Regnar Simonsen wrote:

> Mars - som er usædvanlig tæt på jorden i disse uger.

Se også tråden »Kraftigt lysende 'stjerne' SSØ?« som startede i denne
gruppe for en uges tid siden: news:bibccf$tq8$1@royal.adsl.dk

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 31-08-03 09:31

Per Havgaard <havgaard@get2net.dk> wrote:

> [...]
> horisonten - en håndbredde når min arm er strakt ud (ved godt at det
> varriere meget...) Det er uden sammenligning den største om mest

Nu ville det jo være en fordel, hvis du fortalte os, på hvilket
tidspunkt du observerer den mod øst/sydøst! :)
Men jeg tør nu alligevel vove et øje og gætte på MARS - især hvis
observationstidspunktet ligger omkring midnat.

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Pegasus

Dato : 31-08-03 12:05

Per Havgaard spake unto us:

> Hvad / Hvilken er det ?

Prøv dette link:

http://www.fourmilab.ch/yoursky/

- giver svar på alt.. Du skal bare taste dine egne koordinater ind.

--
Yours
Pegasus

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 31-08-03 19:13

"Pegasus" skrev i en meddelelse
> Per Havgaard spake unto us:

> Prøv dette link:
>
> http://www.fourmilab.ch/yoursky/
>
> - giver svar på alt.. Du skal bare taste dine egne koordinater ind.

Jo tak - men nu har de for en time siden sagt det ret tydeligt i TV at
det er Mars.

Ruth

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 31-08-03 22:41

Ruth Nielsen <elena@io.dk> wrote:
> Jo tak - men nu har de for en time siden sagt det ret tydeligt i TV at
> det er Mars.

Javist, men det *kunne* jo tænkes, at nogen interesserede sig for at
identificere andre himmellegemer! :)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Peter Martinsen

Dato : 01-09-03 02:24

"Ruth Nielsen" <elena@io.dk> wrote in message

> Jo tak - men nu har de for en time siden sagt det ret tydeligt i TV at
> det er Mars.

Ja - endda i flere dage !