Problem med css menu
Fra : Christian

Dato : 31-08-03 08:27

Hej Gruppe,

er der nogen der kan forklare mig hvad jeg gør galt? prøv at se
på denne hjemmeside:
http://www.geocities.com/sjove_ting/default.htm der er menuen jo
helt galt på den. Er der nogen der kan sige mig hvad jeg gør
galt?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jane

Dato : 31-08-03 09:04

Christian skrev i <news:bis80c$o1n$1@sunsite.dk>:

> er der nogen der kan forklare mig hvad jeg gør galt?

Er der noget særligt du tænker på?

Gæstebogen som forsvinder? Der har været en anden tråd
fornylig om det problem. Løsningen var vist noget med
at rode med background properties og z-layers.

Dine tekst i tables <td><p align="right"> som
jeg personligt hellere ville sige td align="left"
hvis ikke det hellere skulle ordnes med css end en
table? Det ser mest ud som om du ønsker at overskriften
"trailerne" skal blafre ude til højre.

I dit css syntes jeg det er påfaldende hvor mange gange
du har defineret h1. Der er eksempelvis ni gange hvor du
sætter en værdi til background på h1...
Overvej at putte din text-color ind i body.

Det virker som om der er et eller andet på siden som vil
forsøge at forhindre en i at se kildekoden, men det er
lidt fjollet når man godt kan se den alligevel.

Jeg ved ikke hvad alle dine scripts tingester laver.
Men reklamen for webwasher er særligt irriterende.

Jane

Fra : Christian

Dato : 31-08-03 09:41

Jane wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Er der noget særligt du tænker på?
>
> Jeg tænker udelukkkende på de der kanpper eller den menu ude
til venstre. Designet af resten er ikke det vigtigste lige nu.
Som du jo kan se på menu "knapperne" er ikke lige lange. Jeg
ville gerne have dem til at være lige lange lange. (13%) men det
er som om de bare bøjer sig for resten irriterende. Kan du nogen
forklaring på det?

-Christian

Fra : Jane

Dato : 31-08-03 10:08

Christian skrev i <news:biscbj$nih$1@sunsite.dk>:

> Jeg tænker udelukkkende på de der kanpper eller den menu ude
> til venstre. Designet af resten er ikke det vigtigste lige nu.

Angående knapper. Du skriver i koden at de skal have en font
color, men du angiver også en farve for de forskellige a'er i
dit css. Derudover angiver du en farve for h1 i dit stylesheet
og putter dem i sådan en også. Det er hel tre ting på en gang
og sådan noget går virkelig ikke for andet end kinderæg.

bør laves om til

Og så nøjes med at definere hvordan et a skal se ud. Hvis du så
har brug for at de andre links i dit dokument (dem som ikke er
i menuen) skal se anderledes ud, skal du lave et css som er
noget i stil med

A.set1:link {
color : #66ff66;
background : #000000;
text-decoration : none;
}

Hvis set1 er dine menu-links skal du bare putte en border på og
lave skriftstørrelse også. Og så kan du jo lave a.set1.visited og
a.set1.hover osv naturligvis!

A.set2:link {
color : #ffffff;
background : #000000;
text-decoration : none;
}

Det vil sige dine menu-knapper vil se sådan her ud:
og samtidig kan du lave alle andre links som set2 så de
ser anderledes ud.

At de så også skal have en fast længde, det kan jeg ikke lige
huske hvordan man gør. Skal prøve at finde noget om det hvis
der ikke dukker et svar op fra en css-guru.

Jeg kan aldrig huske hvornår man bruger class og id så det kan
være der komemr en og siger jeg har sagt noget forkert, i så
fald skal du tro på ham/hende.

Jane

Fra : Benny Nissen

Dato : 31-08-03 10:38

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> skrev i en meddelelse

> Jeg kan aldrig huske hvornår man bruger class og id

ID bruger du, hvis et element KUN bruges én gang på siden, og class, hvis
det bruges mange gange.
I stylesheet'et defineres ID med # og class med . (punktum)

--
Benny

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 31-08-03 13:03

Christian <SphinX@mail-online.dk> skrev :

> [...]
>http://www.geocities.com/sjove_ting/default.htm der er menuen jo
>helt galt på den. Er der nogen der kan sige mig hvad jeg gør

Sæt width på dine links og lav om dem om til blokelementer.

a:link {
   color: silver;
   text-decoration:none;
   display: block;
   width: 100px
}

og så sætte <br> efter hvert link.
--
Knud

Fra : Christian

Dato : 31-08-03 17:35

Knud Gert Ellentoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Sæt width på dine links og lav om dem om til blokelementer.

> [...]
Det løste ikke rigtig problemet, prøv at se nu, de er stadig ikke
lige lange.

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 31-08-03 17:49

> Det løste ikke rigtig problemet, prøv at se nu, de er stadig ikke
> lige lange.

Det ser ikke ud til at du har fået det uploadet
prøv at tilføje følgende til dit css.

a.menu:link {
color: white;
text-decoration:none;
display:block;
width:17%;
}
a.menu:visited {
color: white;
text-decoration:none;
display:block;
width:17%;
}
a.menu:active {
color: white;
text-decoration:none;
display:block;
width:17%;
}
a.menu:hover {
color: white;
text-decoration:none;
display:block;
width:17%;
}

Hvis du ikke ønsker nogen forskel ved hover, active & visited, så kan du bare skrive:
a.menu {
color: white;
text-decoration:none;
display:block;
width:17%;
}

Og så skal du ændre dine links i menuen fra:
til:
<a class="menu" href="index2.html"> - dvs. du kan fjerne h1 og i stedet indsætte en class på dine links.

hx bruges i forbindelse med overskrifter, og derfor er der ikke nogen grund til at bruge dem til en menu. Hvis du vil pakke dine
links ind, så brug en liste til det .eks.
<ul>
osv.
</ul>

Og prøv at fjerne nogle af alle de gentagelser af h1 du har i dit css.

--
Ryan

Fra : Jane

Dato : 31-08-03 19:55

Christian skrev i <news:bit83c$ahf$1@sunsite.dk>:

> Det løste ikke rigtig problemet, prøv at se nu, de er stadig ikke
> lige lange.

Lav alle dine menuer om fra
til
og put width på din a i dit css (det rager a'erne en pind at du
har sat width på dine h1'er i dit css).

Jane

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-08-03 22:05

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> skrev

> Sæt width på dine links og lav om dem om til blokelementer.

> [...]

Når der er defineret display:block, skal der ikke efterfølgende sættes <br>,
da display:block i sig selv giver et linjeskift.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 31-08-03 22:35

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> skrev :

>Når der er defineret display:block, skal der ikke efterfølgende sættes <br>,
>da display:block i sig selv giver et linjeskift.

Selvfølgelig.
--
Knud

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 31-08-03 22:59

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Selvfølgelig.

Men vil brug af <br> ikke betyde at siden vil se nogenlunde ud også
uden css - fx i en tekstbrowser?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-09-03 00:02

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev :

>Men vil brug af <br> ikke betyde at siden vil se nogenlunde ud også
>uden css - fx i en tekstbrowser?

Så vil der jo komme hvad der svarer til dobbelt linieskift i
»normale« browsere.

Så skal man jo rode med margin også for at undgå det.

Om man bør tage hensyn til en textbrowser synes jeg ikke er
nødvendigt og især ikke på en side, som det drejede sig om her.
--
Knud

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-09-03 09:44

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Så vil der jo komme hvad der svarer til dobbelt linieskift i
> »normale« browsere.

Det kan klares med display: none; for br i menuen.

> Så skal man jo rode med margin også for at undgå det.

Det hjælper ikke. Line-height fjerner linjeskiftet i IE, men jeg
kunne ikke få det væk i Mozilla på den måde - ligesom det ikke
hjalp at rode med margen, fyld og fontstørrelse. Men display none
er oplagt - så er der korrekt linjeskift uanset om browseren tolker
css eller ej.

> Om man bør tage hensyn til en textbrowser synes jeg ikke er
> nødvendigt og især ikke på en side, som det drejede sig om
> her.

Det kan der måske være noget om. På den anden side ved jeg ikke om
der er folk der har slået css helt fra.
--
Jens Gyldenkærne Clausen