Hjælp ønskes til Donnie Darko
Fra : Morten Jensen

Dato : 31-08-03 01:41

Hej

Som stiltiende medhører i gruppen gennem nogen tid ville jeg gerne spørge om
følgende:

Donnie Darko - være sig om man kan li' den eller ej - så har den et eller
andet udefinerbart der hænger ved. Jeg har for sjov lusket lidt rundt på
forskellige review-sider for at se hvad den generelle holdning til filmen
var, pussigt nok kan der ikke udledes en generel holdning.

Det er for mit vedkommende lang tid siden jeg har set en film jeg ikke
umiddelbart kan behandle og komme videre med og det er en ganske rar
følelse.

Spørgsmålet er jo så bare, hvad er det der gør den så anderledes?

Tilsyneladende er udbyttet af denne film rimeligt lig med det der ligges i
at se den, hvis der "skimmes" så er det en skod film, hvis der fortolkes så
er det guld - har godt nok læst nogen ganske vilde fortolkninger, nogen har
virkelig brugt tid på at se den, med længere tekniske udredninger vedrørende
paradoxerne i tidsrejser kontra Skizo-elementet.

For mit vedkommende må jeg erkende at jeg er vild med den, første gennemsyn
var en lidt dyster, men rimelig film med en masse herlig musik (min
ungdom... Helt fjollet med Gary Jules udgave af Tff's Mad World.)

Jeg beklager hvis jeg ripper op i gamle sår.

MVH
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-03 02:39

Du ripper kun op i gode sår Donnie D er en forrygende film! Jeg så den
selv første gang i en DivX version og kunne ikke vente på at den kom på DVD.
Det er én af mine skatte i samlingen :)

Jeg har endnu ikke haft en DVD forevisning med den, hvor folk ikke bagefter
har siddet med et forvirret/måbende/spørgsmåls tegns agtigt udtryk i
hovedet. Én sagde rammende - 'Jeg føler mig tom oveni' :)

Det er en nydelses film med underliggende toner af rig potentiale for
fordybning, og jeg kan for mit vedkommende kun anbefale den på det
kraftigste. Især hvis man vil væk fra den traditionelle Hollywood
ungdomsfilms løsning.

Jeg elsker 'åbne' film der giver en plads til selv at fundere bagefter.
Altså hvor det hele ikke bliver serveret på et fad til sidst. Og om noget,
så er Donnie D i hvert fald en 'åben' film!

--
/Jesper
http://jespersunivers.dk

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 31-08-03 11:15

"Jesper Winding" <jesperw[SNABEL-A]tdcadsl.dk> skrev:

>Jeg elsker 'åbne' film der giver en plads til selv at fundere bagefter.
>Altså hvor det hele ikke bliver serveret på et fad til sidst. Og om noget,
>så er Donnie D i hvert fald en 'åben' film!

Åbne slutninger er efter min mening narrefisse. Den slags opstår, når
forfatteren ikke kan finde ud af at styre sit stof eller måske
overhovedet ikke, som i tilfældet "Donnie Darko", har haft nogen
historie at fortælle.

Hvis du virkelig elsker historier, der ikke bliver fortalt færdige,
vil jeg foreslå, at du anskaffer dig de bedste Poirot- og Miss
Marple-afsnit og lader være med at se de sidste ti minutter.
--
Niels Søndergaard

Besøg Bøfsiden: http://www.titlevision.dk/boeuf.htm
Suveræn samling af sproglige smuttere

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 31-08-03 11:27

On Sun, 31 Aug 2003 12:15:25 +0200, Niels Søndergaard
<ns@post.cybercitypunktumdk> wrote:

>eller måske
>overhovedet ikke, som i tilfældet "Donnie Darko", har haft nogen
>historie at fortælle.

Der er da masser af historie i DD. At du misser det skal da ikke gå ud
over instruktøren.

--
Mvh. Stefan
For at e-maile udskift "spamfilter" med mit fornavn.

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-03 12:49

Niels er sur fordi han kom til at se et Cosby afsnit, hvor han havde drukket
lige rigelig tæt inden oversættelse

Du ved sq godt hvad jeg mener Niels. Det er jo ikke fordi man ikke får noget
ud af slutningen. Men, det at man kan gå derfra uden at behøve at tænke over
filmen overhovedet. Fordi instruktøren har ment at du ikke kunne tænke selv
og generelt bare er der for at han kan få løn, syntes jeg er træls og lidt
nedværdigende. For mange gange bliver slutningen sådan noget, huhej vilde
dyr om at få bundet sløjfer på alle ender.

Noget det samme som i Memento og Mulholland Drive, og Donnie D ligger ret
godt her og blander sig.

--
/Jesper
http://jespersunivers.dk

Fra : David T. Metz

Dato : 01-09-03 15:34

Niels Søndergaard kalligraferede, i

> [...]
> forfatteren ikke kan finde ud af at styre sit stof eller måske
> overhovedet ikke, som i tilfældet "Donnie Darko", har haft nogen

Ja og billeder der ikke forestiller noget er også fup og fidus! Du er
afsløret "Niels" - du er i virkeligheden en lagerforvalter fra Kolding ...

Der er masser af historie i DD. Og iøvrigt er det ikke helt så simpelt at
afgøre om en slutning er "åben" eller "lukket" - i mine øjne er slutningen i
DD netop alt andet end åben - svjh. dør han. Men filmen, eller det
overordnede narrativ, er da relativt åbent.

David

--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 02-09-03 01:05

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> skrev:

>Ja og billeder der ikke forestiller noget er også fup og fidus! Du er
>afsløret "Niels" - du er i virkeligheden en lagerforvalter fra Kolding ...

Ikke helt. For selv om jeg ikke bryder mig om nondekorativ kunst,
anerkender jeg da andres ret til at nyde den. Jeg vil bare gerne have
lov til at sige min mening.

Fra : David T. Metz

Dato : 03-09-03 15:56

> Ikke helt. For selv om jeg ikke bryder mig om nondekorativ kunst,
> anerkender jeg da andres ret til at nyde den. Jeg vil bare gerne have
> lov til at sige min mening.

Selvfølgelig - jeg ønsker heller ikke at fratage dig den ret - det er bare
et forsøg på godmodigt drilleri.

Iøvrigt er det vel de færreste der bryder sig om nondekorativ kunst - i
hvert fald som dekoration ...

David

--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 03-09-03 18:43

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> skrev:

>Iøvrigt er det vel de færreste der bryder sig om nondekorativ kunst - i
>hvert fald som dekoration ...

Netop. Op med Rembrandt, ned med Jorn.

Fra : Brian Petersen

Dato : 05-09-03 16:09

"David T. Metz"

> [...]
> DD netop alt andet end åben - svjh. dør han. Men filmen, eller det
> overordnede narrativ, er da relativt åbent.

Slutningen viser at historien på alle måder halter. Hvis den ikke gør det,
så kom venligst med en udredning, der giver mening...

/b.

Fra : David T. Metz

Dato : 05-09-03 17:16

Brian Petersen kalligraferede, i
> "David T. Metz"

> Slutningen viser at historien på alle måder halter. Hvis den ikke gør
> det, så kom venligst med en udredning, der giver mening...

Hvis jeg skal lappe noget halteri må du lige specificere hvad der halter.
Jeg vil med det samme sige at jeg ikke har detaljerne specielt klare for mit
indre blik.

Kort fortalt er det vel bare en typisk eksistentialistisk fortælling om hvor
svært det er at bryde ud af en trummerum (selvpålagte bånd)? Så vælger den
at fortælle sin historie symbolsk - man bliver nødt til at forlade denne
verden for at bryde ...? At den vælger en "adolescent" som protagonist er
vel blot fordi det kulturelt er i den alder problematikken er sat på
spidsen. Jeg holder dog meget af den gamle dame der hver dag går hen til
postkassen,. For mig illustrerer hun at selvom vi måske er tilbøjelige til
at glemme problemet, så varer det ved.

Hvis halteriet er noget med noget continuity så må jeg melde pas - jeg har
kun set den én gang. Ovst. er iøvrigt kun én læsning blandt flere mulige -
man kan fx også læse den som en frelserfortælling ...

David
--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"

Fra : Brian Petersen

Dato : 06-09-03 00:05

"David T. Metz"

> Kort fortalt er det vel bare en typisk eksistentialistisk fortælling om
hvor
> svært det er at bryde ud af en trummerum (selvpålagte bånd)?

Dét kalder jeg en falliterklæring! ;)

Fra : Morten Jensen

Dato : 31-08-03 12:09

BTW er der nogen der kan anbefale lignende?

Igen ses det at DD afføder dybt individuelle opfattelser, at den deler folk
så meget er kanon. Det giver debatter.

MVH
Morten DD frelst!

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-03 12:52

Memento, Mulholland Drive, Solaris, Cube er et par i med åbne slutninger jeg
er vilde med.

--
/Jesper
http://jespersunivers.dk

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 31-08-03 22:03

"Jesper Winding" <jesperw[SNABEL-A]tdcadsl.dk> skrev:

>Memento, Mulholland Drive, Solaris, Cube er et par i med åbne slutninger jeg
>er vilde med.

Jeg holder også meget af Solaris og især Memento, men slutningen på
Memento er da ikke spor åben. Historien er kringlet fortalt - det er
dens charme og force - men den bliver da afsluttet uden løse ender.

Derimod hader jeg the Pledge, fordi man ikke får at vide, hvem
morderen er efter at have siddet og sukket efter løsningen i halvanden
time.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 01-09-03 07:18

En Spoiler warning havde nok været på sin plads.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 01-09-03 08:03

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> skrev:

>En Spoiler warning havde nok været på sin plads.

Du har ret. Beklager.

Fra : -V-

Dato : 01-09-03 08:53

Niels Søndergaard wrote:

> Du har ret. Beklager.

Med lige præcis dén film er det ikke første gang, at du laver det trick.
Og jeg har stadig ikke fået set den. Gad vide om jeg gider nu - øv.

-V-

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 01-09-03 09:18

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> skrev:

>Med lige præcis dén film er det ikke første gang, at du laver det trick.
>Og jeg har stadig ikke fået set den. Gad vide om jeg gider nu - øv.

Jeg beklager endnu en gang, selv om jeg ikke erindrer, at jeg
tidligere har undladt en spoileradvarsel omkring "Pledge", men hvis du
kendte slutningen (eller mangelen på samme) i forvejen, kan jeg vel
næppe have forværret situationen.

Hvis du er til åbne (læs: ingen) slutninger, er det vel også
ligegyldigt, hvordan filmen ender, for så er det persontegningen, der
interesserer dig, og den del af værket kan en manglende
spoileradvarsel vel ikke ødelægge. Der er fremragende
skuespillerpræstationer i både Donnie Darko og Pledge, så hvis det i
sig selv er nok for dig, bør du helt sikkert se dem. Det er bare ikke
nok for en plotnarkoman som mig.

Fra : Jan Richardy

Dato : 01-09-03 09:37

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> wrote in message
> [...]
> tidligere har undladt en spoileradvarsel omkring "Pledge", men hvis du
> kendte slutningen (eller mangelen på samme) i forvejen, kan jeg vel

Mon ikke bare -V- er ligesom de gamle damer i supermarkederne, som bruger al
deres tid på at lede efter varer, der har overskredet sidste salgsdato?

I stedet for en flaske Sherry, så er -V-'s præmie bare, at han får lov at
hyle og pive lidt.

--

Jan Richardy

Fra : -V-

Dato : 01-09-03 10:20

Jan Richardy wrote:
> Mon ikke bare -V- er ligesom de gamle damer i supermarkederne, som
> bruger al deres tid på at lede efter varer, der har overskredet
> sidste salgsdato?

Sådan havde jeg egentlig aldrig set mig selv, men nu du siger det....

> I stedet for en flaske Sherry, så er -V-'s præmie bare, at han får
> lov at hyle og pive lidt.

Jeg fandt lige det gamle indlæg med spoileren frem, og måske er det ikke
helt så slemt som jeg gerne vil gøre det til. Point taken.
Iøvrigt er det et pund kaffe, man får. Spørg mig ikke om hvordan jeg ved
det.....

-V-

Fra : Jan Richardy

Dato : 01-09-03 10:32

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> wrote in message news:3f530f37$0$24676
> Sådan havde jeg egentlig aldrig set mig selv, men nu du siger det....

Hehe. Jeg er i øvrigt ikke et hak bedre selv. Dog hyler jeg ikke over
spoilers, men over folk som hyler over spoilers. Men det gør det jo ikke
bedre ...

> Iøvrigt er det et pund kaffe, man får. Spørg mig ikke om hvordan jeg ved
> det.....

Ikke i Føtex, Århus C. Der er det flasker med indhold, som kun gamle
mennesker drikker. Jeg har selv været vidne til en "seance".

I øvrigt er der sikkert en anden "lykkejæger" som kommer frem nu og hyler
over, at jeg er OT. Sorry.

---

Over & out ...
Jan Richardy

Fra : Jeppe Møller

Dato : 01-09-03 14:05

Jack Nicholson er med i The Pledge

mvh

/JeppeM

Fra : David T. Metz

Dato : 01-09-03 15:23

-V- kalligraferede, i

> Med lige præcis dén film er det ikke første gang, at du laver det
> trick. Og jeg har stadig ikke fået set den. Gad vide om jeg gider nu
> - øv.

Den helt klart en visning værd selvom man kender den oplysning. Man gætter
det sandsynligvis alligevel.

David

--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"

Fra : David T. Metz

Dato : 01-09-03 15:27

David T. Metz kalligraferede, i news:bivko2$eu6$1@sunsite.dk
> -V- kalligraferede, i

> Den helt klart en visning værd selvom man kender den oplysning. Man
> gætter det sandsynligvis alligevel.

PS Jeg ved ikke om flg. er en yderligere spoiler - det synes jeg ikke selv -
men nu får den lige lidt spoiler space ..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
Jeg mener faktisk man får at vide hvem morderen er i den film. Man ser jo en
bil der er kørt galt?

David

--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"

Fra : -V-

Dato : 01-09-03 15:47

David T. Metz wrote:

> PS Jeg ved ikke om flg. er en yderligere spoiler - det synes jeg ikke
> selv - men nu får den lige lidt spoiler space ..

Nu har jeg store idiot givet efter for min nysgerrighed: IMDb har store og
lange forklaringer om slutninger og gætterier, og dem har jeg til trods for
min oprindelige stålsatte holdning nu læst.

Kan godt være at jeg skal se filmen alligevel. Ifølge de fleste kilder er
Jack fænomonal i rollen.

-V-

Fra : Kasper Bang

Dato : 02-09-03 12:17

-V- wrote:
> Kan godt være at jeg skal se filmen alligevel. Ifølge de fleste kilder er
> Jack fænomonal i rollen.

Det er han, og filmen er i Penns instruktion blevet et fornemt
karakterstudie, og der hviler en fin, nærmest meditativ stemning over
filmen. I øvrigt fandt jeg efter en del deja-vuer ud af, at det er en
filmatisering af en gammel Dürrenmatt-roman - en roman jeg også en gang
i en fjern fortid i en tysktime så filmatiseret i den tyske film "Es
geschah am hellichten Tag" (http://akas.imdb.com/title/tt0051588/).
Andre der har set den? Den kunne være sjov at gense.

SPOILER:

Og jo, det forkullede lig i bilen, som man ser til sidst, må vel
formodes at være børnemorderen. Derfor synes jeg ikke filmen er
uforløst, men forventer man en type film, hvor forbryderen bliver ført
bort i håndjern før rulleteksterne, bliver man nok skuffet.

MVH/Kasper Bang

Fra : David T. Metz

Dato : 03-09-03 16:03

Morten Jensen kalligraferede, i
> BTW er der nogen der kan anbefale lignende?

Jeg så lige "Sex og Lucia" og den kan ambefales som en beslægtet type. (Alle
de smukke, afklædte kvinder i den film skæmmer nu iøvrigt heller ikke
helhedsindtrykket).

Jesper har jo nævnt nogle stykker - og efter min mening er DD klart
inspireret af David Lynch - så der er et helt værk at gå i krig med, hvis du
ikke allerede har været der.

David

--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"

Fra : Michael

Dato : 03-09-03 00:22

> [...]
> var en lidt dyster, men rimelig film med en masse herlig musik (min
> ungdom... Helt fjollet med Gary Jules udgave af Tff's Mad World.)

Jeg er helt enig i din vurdering af filmen! MEN hvem er Tff?? Da jeg så DD
første gang havde jeg ikke hør 'Mad World' før og det har været et af mine
yndlings-numre i lige siden. Hvem har lavet det originalt?

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 03-09-03 08:02

On Wed, 3 Sep 2003 01:21:30 +0200, "Michael" <ms@3-pac[nospam].dk>
wrote:

>Jeg er helt enig i din vurdering af filmen! MEN hvem er Tff?? Da jeg så DD
>første gang havde jeg ikke hør 'Mad World' før og det har været et af mine
>yndlings-numre i lige siden. Hvem har lavet det originalt?

Tears For Fears

Fra : David T. Metz

Dato : 03-09-03 15:58

Stefan Bruhn kalligraferede, i

> Tears For Fears

Ah! '80er-'90er-nostalgien vælder op!

David
--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"

Fra : Morten Jensen

Dato : 03-09-03 14:13

Skal dog lige sige at originalen er ganske anderledes end GJ's version. Ret
engelsk midt 80'er.

MVH
Morten