Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Erfaringer med Olympus E-10 til sportfotog~
Fra : Magnus

Dato : 30-08-03 21:20

Med et Olympus E-10 digitalkamera fotografere jeg fodboldkampe. Jeg har dog
det problem at nu som her hvor vi går mod mørkere tider så går det ud over
kvaliteten af billederne modsat en flot sommerdag.

Jeg får oftere uskabe billeder når spillerne løber hurtigt/bevæger sig og de
skal meget tæt på for det bliver godt når vi kommer senere hen på efteråret.

Er der fordi at der ikke er nok lys?... Hvis jeg så har zoomet ind så er det
endnu værre...!

Der er ikke så meget zoom at jeg rigtigt kan zoome ind på nærkampe i feltet
eller midtpå banen når man sidder på siddelinien. Kan man få en form for
objektiv hvorved man kan zoome ind på spillere på lang afstand uden at miste
lys så billederne bliver sløret?

Hvad er det de professionelle fotografer benytter af udstyr for at tage gode
billeder til fodboldkampe og kan man få noget lignende til Olympus E-10
kameraet eller skal man skifte det ud...?

Findes der nogle gode hjemmesider om sportsfotografering?

/Magnus

Fra : Tom Wagner

Dato : 30-08-03 21:50

On Sat, 30 Aug 2003 22:19:42 +0200, "Magnus" <arnason@email.dk> wrote:

>Med et Olympus E-10 digitalkamera fotografere jeg fodboldkampe. Jeg har dog
>det problem at nu som her hvor vi går mod mørkere tider så går det ud over
>kvaliteten af billederne modsat en flot sommerdag.

E10 er nok bedst til lidt mere "sindige" motiver. Med en
makrokonverter (Tcon 14b tol o. 1500 - 2000 kr.) kan du komme tættere
på motivet uden større kvalitetstab, men også den er naturligvis
bedst, hvis der er masser af lys, og du kan ikke zoome ud uden at få
mørke kanter.

Professionelle sportsfotografer bruger hundedyre teleobjektiver, der
koster en formue.

Held og lykke med dit projekt.
Hilsen Tom

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 30-08-03 22:13

Nu er det mange år siden, jeg har lavet sportsfotografering, så jeg er
nok ikke den rette til at svare, men...

"Magnus" <arnason@email.dk> skrev i dk.fritid.foto:

> [...]

>skal meget tæt på for det bliver godt når vi kommer senere hen på efteråret.

Du skal skyde på mindst en 1/500 for at 'fryse' bevægelsen vd en
fodboldkamp. Så her vil du ganske givet få problemer, når det bliver
mørkere i vejret.

>Er der fordi at der ikke er nok lys?... Hvis jeg så har zoomet ind så er det
>endnu værre...!

Dybdeskarpheden bliver mindre, når du har zoomet ind, så det er nok
derfor. Nogle zoomobjektiver er heller ikke lige så lysstærke ved
tele-indstillingen som ved vidvinkel-indstillingen.

> [...]
>objektiv hvorved man kan zoome ind på spillere på lang afstand uden at miste

Jeg kender ikke dit kamera, så her er jeg dig svar skyldig.

>Hvad er det de professionelle fotografer benytter af udstyr for at tage gode
>billeder til fodboldkampe og kan man få noget lignende til Olympus E-10
>kameraet eller skal man skifte det ud...?

De fleste professionelle sportsfotografer (fra de store aviser) sidder
med meget lange teler, typisk 300 eller 400mm, eller sågar 600mm. Med
en forlængelsesfaktor på 1,3 eller 1,6, så bliver det til ganske lange
teler.

Da jeg i sin tid var i lære som pressefotograf, havde vi kun én 300mm
f/2.8 på avisen til deling blandt fotograferne.[1] Den fotograf, som
skulle dække weekendens superliga-kamp havde første ret til den. Vi
andre, der havde fået det lod at skulle dække oplandets serie 4-kampe,
måtte så nøjes med den længste tele, vi havde i vores standardudstyr.
Det var dengang en 180mm f/2.8, så den har jeg brugt til mange
fodboldkampe i gråvejr eller øsregn.

>Findes der nogle gode hjemmesider om sportsfotografering?

Den bedste er vist http://www.sportsshooter.com/, men den er meget
amerikansk orienteret.

Du kan sikkert også finde noget inspiration her:
http://www.sportsbilleder.dk/

[1] Der stod også en 400mm, men den gad ingen bruge, for den var kun
bl. 4.0 og tegnede ikke ordentligt skarpt.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Jan

Dato : 30-08-03 22:32
Fra : Thomas Corell

Dato : 31-08-03 10:57

Magnus wrote:

> [...]
> skal meget tæt på for det bliver godt når vi kommer senere hen på efteråret.

Hvilket "program" bruger du til AE ?

Som andre har været inde på, er lukketiden vigtig i din situation. Du
bør nok bruge "S"hutter-priority, og stille den på 1/400-1/640.

Hvis der så ikke er lys nok, kan du prøve at stille på følsomheden (ISO).
Det giver dog et mere grynet billed, men et skift fra 80 til 320 gør jo
at der kun skal 1/4'de del så meget lys til.

--
Don't waste space

Fra : Skybums

Dato : 31-08-03 11:42

Hej Magnus

Jeg bruger selv et E-10 til fotografering af faldskærmsporten. Hvis det
kniber med lyset, kan du jo prøve og lege lidt med længere
exponeringstider hvor du følger dit motiv. Jeg ved ikke om det vil give
nogle gode "fodboldsbilleder", men i faldskærms verden er det super.
Og som nævnt tidligere husk og sæt ISO´en op.

Allan

Eksempler vedlagt:

http://www.buchtrups.dk/swoop1.jpg
http://www.buchtrups.dk/swoop2.jpg

Fra : Tom

Dato : 31-08-03 12:24

> [...]
> nogle gode "fodboldsbilleder", men i faldskærms verden er det super.
> Og som nævnt tidligere husk og sæt ISO´en op.

Ellers er der jo "Night Vision" hvis man kan leve uden farverne så kan man
tage billeder i næsten total mørke
(Har selv en night vision kikkert)

--
Tom