Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billednummering på EOS 10D (...og støv-pro~
Fra : KNL DtP

Dato : 30-08-03 18:25

Hej!

Jeg har haft mit EOS 10D i snart en måned og er utrolig glad for det.
Desværre har jeg på nogle af de seneste billeder oplevet en smule støv på
sensoren, hvilket jeg finder lidt mystisk, da jeg er ret omhyggeligt med at
lave hurtige objektiv-skift i ikke-al-for-støvede omgivelser.

Da jeg lige tjekkede mit seneste billede-nummer [IMG_7297.JPG] slog det
mig, at jeg ikke startede på 0000 da jeg fik kameraet. Ved at tjekke det
første billede kunne jeg se, at den startede på IMG_5601.JPG. Er det
normalt at den starter så højt? Kan det tænkes, at technikdirekt har solgt
mig et brugt kamera, og som derved har haft støv på sensoren?

Sidstnævnte kunne jeg naturligvis tjekke ved at se de første billeder, men
det kræver en sløret baggrund for at få støvpletterne til at træde helt
tydeligt frem - og sådan et har jeg ikke kunne finde i de første billeder.

Såfremt det ikke er noget skummel konspirationsteori bag støvet, findes der
så en god og sikker måde at fjerne det på? Det er ikke så slemt, at det
ødelægger billederne, men specielt ved panoreringer kan det ses.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 30-08-03 18:31

Hej

Der er umiddelbart to måder at fjerne støvet på:

Den sikre: Sende kameraet ind til Canon og få det renset
Den billige: Gå ned i fotobutikken og købe en dåse med luft, lidt mere
usikkert...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Hans Kruse

Dato : 30-08-03 19:25

I manualen til 10D står der at billednummeret bliver sat til det næste
højere nummer, hvis der allerede er billeder på kortet. Hvis kortet var
tomt, da du satte det i kameraet første gang skulle det vel starte forfra.
Jeg vil checke det, når jeg får mit 10D, som jeg lige har bestilt.
Mvh, Hans

Fra : Stig Christiansen

Dato : 30-08-03 19:47

> [...]
> normalt at den starter så højt? Kan det tænkes, at technikdirekt har solgt
> mig et brugt kamera, og som derved har haft støv på sensoren?

hmm, mit startede i hvert fald med IMG_0001 - det var med et helt nyt CF
kort (jvnf. Hans' teori).

/Stig

Fra : Niels Kruse

Dato : 30-08-03 22:39

KNL DtP wrote:

> Såfremt det ikke er noget skummel konspirationsteori bag støvet, findes der
> så en god og sikker måde at fjerne det på?

Det står forklaret i manualen under vedligeholdelse, samtidig stå der
også hvad man _ikke_ må gøre, blandt andet at man ikke må bruge luft-
eller rengørringssprays fordi trykket og kulden kan beskadige sensoren.

--
mvh Niels

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 31-08-03 07:36

> [...]
> også hvad man _ikke_ må gøre, blandt andet at man ikke må bruge luft-
> eller rengørringssprays fordi trykket og kulden kan beskadige sensoren.

Så er der umiddelbart kun den sikre måde tilbage, gribe til pungen og sende
skidtet og kameraet ind til Canon ...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Ask Bjoern Hansen

Dato : 31-08-03 10:35

Niels Kruse <nielsk@post1.tele.dk> writes:

> Det står forklaret i manualen under vedligeholdelse, samtidig stå der
> også hvad man _ikke_ må gøre, blandt andet at man ikke må bruge luft-
> eller rengørringssprays fordi trykket og kulden kan beskadige sensoren.

Til mit Nikon kamera har jeg brugt "Sensor Swab"'s med god success.
Jeg ved ikke hvor de kan koebes i Danmark, men mon ikke Foto-C eller
et lignende sted ville have dem?

http://www.photosol.com/swabproduct.htm

Hvis jeg husker rigtigt saa er den nemmeste maade at se stoevet at
tage et billede af en hvid vaeg *uden* linse.

- ask

--
ask bjoern hansen, http://www.askbjoernhansen.com/ !try; do();

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 31-08-03 11:24

Ask Bjoern Hansen <ask@perl.org> skrev i dk.fritid.foto:

>Til mit Nikon kamera har jeg brugt "Sensor Swab"'s med god success.
>Jeg ved ikke hvor de kan koebes i Danmark, men mon ikke Foto-C eller
>et lignende sted ville have dem?

Rensning af CCD/CMOS-celler er nok det mest diskuterede emne på
diverse professionelle debatfora på nettet:

'To swab or not to swab - that's the question!'

Canon fraråder, at man bruger sensorswab eller lignende produkter på
deres kameraer. Jeg ved ikke, om Nikon gør noget lignende. Spørgsmålet
er selvfølgelig, om det blot er noget kameraproducenterne gør for selv
at tjene pengene på sensor-rengøring.

Problemet er, at swab-tingen kan lave ridser i overfladen af CCD'en og
så er fanden løs! På den anden side, så har kameraproducenten selv
implementeret en 'Image cleaner'-funktion i kameraet, dvs. en
facilitet, der lukker spejlet op og giver adgang til CCD'en.

Jeg faldt over denne side på nettet, der forklarer, hvordan man
swabber: http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning

Personligt har jeg aldrig turdet give mig i kast med det. Jeg har
derimod købt et titurs-klippekort til det lokale værksted, så jeg kan
få mine CCD'er renset fra tid til anden.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Alex W

Dato : 31-08-03 17:45

Jeg har renset min CCD på en D10

Op med spejlet og lukker... og så en lille gummibold med puster på... så
fik jeg støvkornet væk.
Pas på ikke at røre ved CCD'en ... jeg skal hilse og sige at det ikke var
svært....

/Alex W

Fra : Jesper Juul

Dato : 31-08-03 17:57

"Alex W" <alex@skriverstuen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fik jeg støvkornet væk.
> Pas på ikke at røre ved CCD'en ... jeg skal hilse og sige at det ikke var

Jep, jeg har brugt en støvsuger, det virkede også fint.

Jesper Juul

Fra : KNL DtP

Dato : 31-08-03 19:57

"Jesper Juul" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> Jep, jeg har brugt en støvsuger, det virkede også fint.

Har du bare afmonteret objektivet, sat den på 'censor clean' for at åbne
spejlet, og så ellers sat støvsugerens mundstykke hen til åbningen? Det
lyder da ret nemt og uden den store risiko. Fortær fortæl...

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : KNL DtP

Dato : 02-09-03 13:40

"Jesper Juul" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

Jep, jeg har brugt en støvsuger, det virkede også fint.

Jeg prøvede lige det her med støvsugeren og det virker altså perfekt. Ikke
skyggen af støv efter en forsigtig behandling : )

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Morten

Dato : 01-09-03 21:57

Mit 10D startede på IMG_0001.JPG med tomt CF-kort.

Har heldigvis ikke haft problemer med støv endnu.

MVH Morten