Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon EOS 10D (raw/jpg)
Fra : Thomas Sinkbæk

Dato : 30-08-03 15:52

Hej NG,

Overvejer at købe et EOS 10D, men er det klogere at vente på 300D'eren? Hvad
er forskellen på de to? (ud over prisen selvfølgelig)

Kan 10D'eren gemme i RAW - og dermed _kun_ RAW, uden samtidig at gemme i
JPG? For i specifikationen skriver de at man kan gemme i både JPG og RAW på
samme tid - det er da også meget smart, bare ikke hvis man gerne vil spare
pladsen på sit flashkort.

Thomas Sinkbæk

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 30-08-03 16:26

"Thomas Sinkbæk" <thomas@FJERN-DETTEsinkbaek.com> skrev i
dk.fritid.foto:

>Overvejer at købe et EOS 10D, men er det klogere at vente på 300D'eren? Hvad
>er forskellen på de to? (ud over prisen selvfølgelig)

Du kan lave en side-by-side sammenligning på http://www.dpreview.com/
og her se de minimale forskelle, der er på de to kameraer, hvad angår
de tekniske specifikationer.

>Kan 10D'eren gemme i RAW - og dermed _kun_ RAW, uden samtidig at gemme i
>JPG?

Uden jeg skal kunne sige det med sikkerhed, så er jeg næsten
overbevist om, at du kan gemme i RAW uden samtidig at gemme JPEG. Det
kan de dyrere Canon-kameraer og det vil alt andet lige være tåbeligt,
hvis ikke den mulighed er overført til de billigere kameraer.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Alex W

Dato : 30-08-03 16:32

Ja det kan gemme ' kun i RAW '... det gemmer dog et ganske lille thumbnail
til prewiev på lcd skærmen på kameraet.

Kvaliteten er ret meget bedre på 10D da D300 er i plastic ... det skulle
være samme chip der sidder i begge kamera og den samme processor, så
billedmæssigt vil der nok ikke være nogen forskel ..

/Alex

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 30-08-03 16:33

"Alex W" <alex@skriverstuen.dk> wrote in news:3f50c353$0$32460
$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> Kvaliteten er ret meget bedre på 10D da D300 er i plastic ...

Du mener vel "burde være" i og med at kameraet ikke er på markedet endnu -
eller har du haft det mellem hænderne?

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP
Photos at http://www.darling.dk

Fra : Alex W

Dato : 30-08-03 17:31

Nej ... men jeg har læst om det i mit fagblad ... de plejer ikke at løbe med
en halv vind ..... De (journalisten) har taget en del billeder med det og
haft det i hænderne ... han var lidt skuffet over det ...

/Alex

Fra : Michael Holm

Dato : 30-08-03 16:42

Det er ikke den samme chip som i 10D. De ligner hinanden, men der er
forskelle i fremstillings proceduren. Desuden er ikke alle funktioner i
DSP'en de samme. Den er opbygget af nogle små moduler, nogle af hvilke ikke
er med i 300D'en. (DSP = Digital Signal Processor)
Det skulle ikke undre mig om Canon bruger de 10D CMOS chips som failer
Kvalitets check til 300D, så der er sikkert flere pixel fejl på de chips der
er i 300D kameraer.

--Michael, som har et 10D, og hvis udsagn derfor skal tages med et gran salt

Fra : Jan

Dato : 30-08-03 18:15

"Michael Holm" <Michael@Holm.org> skrev i en meddelelse

> Det skulle ikke undre mig om Canon bruger de 10D CMOS chips som failer
> Kvalitets check til 300D, så der er sikkert flere pixel fejl på de chips
der
> er i 300D kameraer.

Sikke en gang sludder at lukke ud, den historie hører hjemme på ammestuen

Bare fordi du har købt en dyr 10D er der ingen grund til at så tvivl om
kvaliteten af den nye 300D.

Jan

Som selv overvejer en 300D eller 10D.

Fra : Michael Holm

Dato : 30-08-03 22:00

http://dp-now.com/archives/000259.html

--Michael

Fra : Jan

Dato : 31-08-03 05:39

> http://dp-now.com/archives/000259.html

Tak for linket, interessant artikel.
Som jeg læser det står der at fremstillingsprocessen er forskellig, så kan
det vel ikke være fejlbehæftede CMOS fra 10D?

Jan

Citat fra siden:
What is the difference between the CMOS sensor found in the EOS 10D and the
EOS 300D?
The CMOS sensor found in the EOS 300D is similar to that found in the EOS
10D. The manufacturing process is slightly different, but the quality output
between the two devices is essentially the same. The three-layer optical low
pass filter and IR cut filter are identical to those found on the EOS 10D,
where they have proven highly effective.

Fra : KNL DtP

Dato : 30-08-03 18:14

"Alex W" <alex@skriverstuen.dk> skrev i en meddelelse

> Ja det kan gemme ' kun i RAW '... det gemmer dog et ganske lille
thumbnail
> til prewiev på lcd skærmen på kameraet.

Hvordan indstiller du 10D'eren til kun at gemme RAW? Jeg har den nemlig
selv, og ser kun mulighed for at der *skal* embeddes en JPEG-udgave (dog i
valgfri opløsning og kvalitet, hvilket som minimum giver cirka 0,4 Mb).

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Thomas Sinkbæk

Dato : 30-08-03 18:34

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvordan indstiller du 10D'eren til kun at gemme RAW? Jeg har den nemlig
> selv, og ser kun mulighed for at der *skal* embeddes en JPEG-udgave (dog i
> valgfri opløsning og kvalitet, hvilket som minimum giver cirka 0,4 Mb).

Jep - det var også det der forekom mig en anelse underligt - at man absolut
skal gemme i JPG samtidig.

Også mange tak til Jer andre for svarene.

--
Mvh.
Thomas Sinkbæk

Fra : Hans Kruse

Dato : 30-08-03 19:05

En mulig forklaring kunne være at det er JPG billedet, der zoomes på ved
review af billeder. Jeg har noteret mig at på min G2 er zoom meget dårlig
når jeg tager i RAW format og god ved JPG format! Det kunne skyldes at zoom
er på den lille thumnail, som gemmes i RAW formatet. Hvis kameraet skulle
zoome på RAW billedet ville det jo kræve en RAW konvertering for at vise
billedet og det er en temmelig krævende process. Så hvis min teori er rigtig
så skal man vælge en JPG kvalitet (på 10D), der passer med behovet for zoom
på de tagne billeder for at checke skarphed etc. Minimumstørrelsen er måske
ok. Iøvrigt kan jeg ikke se at 0,4MB skulle være et problem, når et RAW
billede fylder omkring 6,3MB.
Mvh, Hans

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 30-08-03 18:52

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i dk.fritid.foto:

>Hvordan indstiller du 10D'eren til kun at gemme RAW? Jeg har den nemlig
>selv, og ser kun mulighed for at der *skal* embeddes en JPEG-udgave

Jeg kikkede lige på DPReviews review og det ser ud til at du har ret:

Der skal embedded et JPEG-billede, sikkert fordi den skal bruge et
billede til visning på LCD-monitoren.

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos10d/page10.asp

Det fremgår også af Custum Function 8, at man så kan indstille den
kvalitet, som JPEG-previewet skal have. Og her kan man så vælge den
mindste version, hvilket ganske rigtigt 'koster' 0,4 Mb

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : KNL DtP

Dato : 30-08-03 19:05

"Jens Tønnesen" <usenet@pressefoto.invalid> skrev i en meddelelse

> Der skal embedded et JPEG-billede, sikkert fordi den skal bruge et
> billede til visning på LCD-monitoren.

Der bliver også genereret en THM-fil, som indeholder et thumbnail af det
egentlige billede. Om den så bruger den embeddede JPEG når man zoomer ind,
skal jeg ikke kunne sige - men det ville da være bedre, hvis JPG-filen lå
seperat, og ikke indkabslet i RAW-filen.

> Det fremgår også af Custum Function 8, at man så kan indstille den
> kvalitet, som JPEG-previewet skal have. Og her kan man så vælge den
> mindste version, hvilket ganske rigtigt 'koster' 0,4 Mb

Jeps, det er også det jeg er kommet frem til. Med et 512 Mb CF kort er det
dog til at overleve, men mere princippet i det...

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 30-08-03 19:19

> [...]

>skal jeg ikke kunne sige - men det ville da være bedre, hvis JPG-filen lå
>seperat, og ikke indkabslet i RAW-filen.

Ja, det er vist også det, de kommer frem til på DPReview.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Thomas Sinkbæk

Dato : 30-08-03 20:01

> [...]

Gad vide om 300D kan gemme i RAW - uden at lave en JPG samtidig?

--
Mvh.
Thomas Sinkbæk