Øremærkning
Fra : Tina

Dato : 31-08-03 00:38

Jeg er lige blevet gjort opmærksom på, at der er to øremærkeregistrer. Det
ene det det, der bliver administreret af Inges Kattehjem, og hvor jeg har
min kat registreret.

Men hvem administrerer det andet register, og hvordan kommer man i kontakt
med dem?

Tina og Mis

--
Besøg os på http://wunjo.webbyen.dk

Fra : Jane

Dato : 31-08-03 01:04

Tina skrev i <news:3f51349d$0$24700$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>:

> Men hvem administrerer det andet register, og hvordan kommer man i
> kontakt med dem?

Det er ved at være nogle år siden jeg sidst fik tatoveret en kat,
men jeg har da min tavoerings giro-kvittering på opslagstavlen.
Der står bare "Det Danske Katteregister" og ikke *hvem* men..

Kattens Værn så vidt jeg husker. Når du har fået tatoveret katten
hos dyrlægen får du en brochure om hvert register, og et girkort.
Når girokortet er betalt er du i registeret hos Kattens Værn. Du
får ikke noget girokort til Inges da det register jo er gratis og
ment som noget "ekstra".

Desværre er KV ved at rode med deres hjemmeside, så jeg ved ikke om
du kan få noget ud af at kigge på den: http://www.kattens-vaern.dk/
men der står dea både email adresse og telefonnummer. Og adressen
er den samme som på min giro-kvittering.

Det er ikke nemt at holde styr på navnene Dansk Katte-Register (Inge)
og Det Danske Katteregister (KV). Jeg ved ikke om de måske er lagt
sammen og har bare har skiftet navn siden jeg fik katten tatoveret?
Måske er der nogen her som kan uddybe?

Jane
--
forsøger ihærdigt at overbevise katten om vi IKKE skal have et:
http://catsplay.com/84_single_cube.php3

Fra : Tina

Dato : 31-08-03 08:24

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> skrev i en meddelelse

> [...]
> Når girokortet er betalt er du i registeret hos Kattens Værn. Du
> får ikke noget girokort til Inges da det register jo er gratis og

Nu er det sådan, at jeg overtog katten for to måneder siden, og han blev
øremærket i januar. Han var ikke registreret i *Inges*, så det er han
blevet. Det var umiddelbart det eneste sted, jeg kunne finde oplysninger om
på nettet.
Men når det er *KV* han så sikkert er registreret i, så skal hans nye
ejerforhold meldes til dem. Det er først nu jeg er klar over, at der findes
to registrer.
Der er intet at finde om det i den mappe, jeg fik med fra den tidligere
ejer. Kun en seddel om, at han er neutraliseret og øremærket, ikke hvad han
er registreret i, og hvordan man forholder sig ved adresseændring osv.

> [...]
> og Det Danske Katteregister (KV). Jeg ved ikke om de måske er lagt
> sammen og har bare har skiftet navn siden jeg fik katten tatoveret?

Nej, de er ikke lagt sammen. Planen var, at de skulle have været det, men
der opstod samarbejdsvanskeligheder, så det blev ikke til noget.

Tak for oplysningerne

Tina

Fra : Jane

Dato : 31-08-03 08:31

Tina skrev i <news:3f51a20e$0$13212$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>:

> [...]
> tidligere ejer. Kun en seddel om, at han er neutraliseret og
> øremærket, ikke hvad han er registreret i, og hvordan man forholder

Det var ikke ment som en kritik af dig, hvis du følte det sådan,
men jeg må indrømme jeg var lidt nysgerrig over hvorfor du ikke
kendte til Det Danske katteregister (holder tungen lige i munden
og passer på at skrive det rigtige navn).

> Nej, de er ikke lagt sammen. Planen var, at de skulle have været det,
> men der opstod samarbejdsvanskeligheder, så det blev ikke til noget.

Aha, det var jeg ikke klare over. Jeg håber der måske kommer til at
stå noget om det når KV får siden op at køre igen.

Jane

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 31-08-03 08:58

Hej Tina

Prøv og ring til Kattens Værn tlf 38 88 12 00 og
sig at du har overtaget en kat med det øremærkenr.
og bede dem om at ændre navn og adr.

--
Marianne Hellemose
www.hellemose.dk

Fra : Tina

Dato : 31-08-03 09:15

"Marianne Hellemose" <hellemose.som1@mail.dk> skrev i en meddelelse

Hej Marianne

Tusind tak for hjælpen.
Ringer og melder hans adresseændring, så snart jeg kan komme til det i løbet
af i morgen.

Mvh

Tina

Fra : Jane

Dato : 31-08-03 09:17

Tina skrev i <news:3f51addf$0$13228$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>:

> Ringer og melder hans adresseændring, så snart jeg kan komme til det i
> løbet af i morgen.

Lad være med at stå alt for tidligt op bare af den grund.
SOm du jo kan læse på hjememsiden:

"Telefontid mandag - torsdag mellem kl. 10 og 15"

Jane

Fra : Tina

Dato : 31-08-03 09:28

> Lad være med at stå alt for tidligt op bare af den grund.
> SOm du jo kan læse på hjememsiden:
>
> "Telefontid mandag - torsdag mellem kl. 10 og 15"

"så snart jeg kan komme til det i løbet af i morgen" - lyder det som om jeg
står op kl. 6 for at ringe til dem?

Ikke for noget, men du virker temmelig nedladende i dine indlæg, når du
svarer/kommenterer mine spørgsmål.

- Jeg kan forøvrigt se ud fra din e-mailadresse, at det er dig jeg har
ringet til Trævarerfabrikkernes udsalg for, og spurgt om mål på et
varenummer.

Mvh
Tina

Fra : Jane

Dato : 31-08-03 09:30

Tina skrev i <news:3f51b0e1$0$13173$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>:

> Ikke for noget, men du virker temmelig nedladende i dine indlæg, når
> du svarer/kommenterer mine spørgsmål.

Hvis du ikke kan se forskel på hjælpsomhed og humor og kalder
det for nedladende, kan jeg kun opfordre dig til at putte mig i
dit killfilter. Jeg kan ikke love jeg ikke en anden gang kommer
til at svare dig på noget og du bliver sur på mig.

Jane

Fra : Tina

Dato : 31-08-03 09:41

> [...]
> dit killfilter. Jeg kan ikke love jeg ikke en anden gang kommer
> til at svare dig på noget og du bliver sur på mig.

Husk at sætte smileys eller brug /ironi/ eller lignende. Det er
umuligt at se skribentens ansigtsudtryk når man læser et indlæg i en
nyhedsgruppe, og uden de "hjælpemidler" er det ikke til at vide, om noget er
ment alvorligt eller humoristisk.

Med en lille eller :) havde dine humoristiske indlæg ikke virket
nedladende.

Tina

Fra : Jane

Dato : 31-08-03 09:48

Tina skrev i <news:3f51b412$0$13171$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>:

> Husk at sætte smileys eller brug /ironi/ eller lignende.

Tja hvis en smiley ikke betyder fra den pågældende person at hun har
opfattet det som venligt men derimod at hun har opfattet det som
nedladende, og ser meget lidt glad ud i hvoedet, så fatter jeg dem
endnu mindre end jeg fatter ironi.

Jeg har engang hørt en fortælle at det var mangel på evner til at
udtrykke sig skriftligt hvis man ikke kan klare sig uden at lave
smileys små tegninger og håndfagter. Jeg prøver at opøve min
skriftlige formuleringsevner.

Jeg kan oplyse at jeg ser cirka sådan her ud i hovedet når jeg har
forsøgt at være venlig og morsom og det bliver opfattet som ned-
ladende (((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((
Jeg overvejer om jeg skal forlade dk.fritid.dyr.kat men ved ikke
hvor elelrs jeg skal finde en samling der er lige så katte-tosset
som mig.

Jane

Fra : Tina

Dato : 31-08-03 10:24

> [...]
> udtrykke sig skriftligt hvis man ikke kan klare sig uden at lave
> smileys små tegninger og håndfagter. Jeg prøver at opøve min

Der er forskel på at formulere sig i et brev, og ikke kunne klare sig uden
smileys, og så at formulere sig i en nyhedsgruppe, hvor der sidder
tusindevis af mennesker der læser med, og hvor dialogen snarere nærmer sig
en talt dialog på skrift, end decideret brevskrivning. Der er desuden også
den forskel, at et brev har forholdsvist få modtagere, mens et indlæg i en
nyhedsgruppe skal kunne forstås, uden at blive misfortolket, af så mange som
muligt. Dette hjælper en smiley på.
I et brev kan man bruge længere tid på at vælge sine ord med omhu, og derved
formulere sig både humoristisk og alvorligt, uden brug af smileys. I en
nyhedsgruppe går det ofte hurtigt med at skrive et svar eller et indlæg. Her
bliver smileyen en hjælp til, at der med kun få tegn kan komme en betoning -
humoristisk eller alvorlig, i indlægget. Mange misforståelser i
nyhedsgrupperne kan undgås ved brug af smiley.

> Jeg kan oplyse at jeg ser cirka sådan her ud i hovedet når jeg har
> forsøgt at være venlig og morsom og det bliver opfattet som ned-
> ladende (((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((

Vend den om. At du ude bag skærmen ser sådan ud: (( når du forsøger at
være venlig og morsom, er der ingen i den anden ende af kablerne, der
spekulerer over så meget som et sekundt, når de ser denne smiley: )))
Lidt "snyd" med smiley er tilladt. Hvor mange gange i sit liv bliver man
ikke spurgt om, hvordan det går, og hvor mange gange siger man ikke: "Det
går rigtig godt", mens man indvendig står og tænker: "Det går slet ikke, min
mor er alvorligt syg, den mindste er konstant snottet, manden er aldrig
hjemme, og jeg selv er ved at bryde sammen"? Det er lidt det samme "snyd",
der er tale om.

> Jeg overvejer om jeg skal forlade dk.fritid.dyr.kat men ved ikke
> hvor elelrs jeg skal finde en samling der er lige så katte-tosset
> som mig.

Nej da, hvorfor dog det? Jeg tror ikke, der findes et dansk sted på nettet,
hvor der er lige så mange kattetosser samlet på ét sted, som der er herinde.
"Østrogengruppen" var der engang en, der omtalte den som. Sandt, sandt.

Mvh

Tina og Mis (der prøver at drukne sine mus i toiletkummen).

Fra : Jane

Dato : 31-08-03 11:04

Tina skrev i <news:3f51be1f$0$13180$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>:

> [...]
> mindste er konstant snottet, manden er aldrig hjemme, og jeg selv er
> ved at bryde sammen"? Det er lidt det samme "snyd", der er tale om.

Jeg kan oplyse at det ikke er snyd at jeg ser ked ud af det når
jeg er ked af at blive beskyldt for at være nedladende. Men hvis
du vil lære mere om mimik, og folk som har svært ved det, så er
her en god side:
http://www.prosopagnosia.com/main/stones/index.shtml

> Tina og Mis (der prøver at drukne sine mus i toiletkummen).

Skynd dig at tage et billede! Min kat vil gerne se det.
Eller rettere hun *burde* se det, for jeg er træt af hun samler
på biller, og ville ønske hun ville skylle dem ud eller i det
mindste slå dem ihjel. jeg gider ikke at have biller til at kravle
over det hele bare og putter man dem i et engang plast-bæger kan
de larme forbløffende meget om natten når jeg skal sove.

Jane

Fra : Tina

Dato : 31-08-03 16:31

> [...]

> over det hele bare og putter man dem i et engang plast-bæger kan
> de larme forbløffende meget om natten når jeg skal sove.

Ville jeg gerne, men jeg har ikke noget kamera... Hverken digitalt eller
gammeldags. Savner det godt nok nu, hvor jeg har fået kat i huset.

Biller? Yummiiiiii, dejlig hobby, hun har fundet sig.
Mis jagter fluer, og slår dem kun halvt ihjel. Så kan de gå rundt og summe,
og drive mig til vanvid midt om natten.

Hils din misser

Tina

Fra : Tina

Dato : 31-08-03 16:54

> [...]

> jeg er ked af at blive beskyldt for at være nedladende. Men hvis
> du vil lære mere om mimik, og folk som har svært ved det, så er

At du lider af Prosopagnosia er ikke til at se ud fra dine indlæg.
Her kan smileyen være en god hjælp for dig, så du ikke bliver misforstået.
Og så opøve din skriveevne på anden måde end i nyhedsgrupperne. Det er ikke
et nederlag at benytte en smiley i ny og næ i en nyhedsgruppe. Og ikke altid
tegn på, at man ikke er god til at formulere sig skriftligt.
Selv folk der formulerer sig perfekt skriftligt, benytter smileys i
nyhedsgrupper og i malis til vennerne.

Tina
/der prøver at række en hjælpende hånd ud.

*Jeg ved godt at jeg er OT*

Fra : Jane

Dato : 01-09-03 01:11

Tina skrev i <news:3f52196a$0$20061$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Her kan smileyen være en god hjælp for dig, så du ikke bliver
> misforstået.

Jeg syntes det lyder totalt tåbeligt at jeg vil blive misforstået
mindre hvis jeg sætter min newsreader til automatisk at putte en
smiley i enden af mine indlæg. Kan i ikke bare fantasere jer til
en hvis i har sådanne behov? I min X-Face er der en lille tiger
kat (Stoffer) som smiler, i kan da bare lade som om dén er mig
så, og den smiler hele tiden.

Jeg kan ikke se hvorfor jeg "skal" smile for at opgive en info
om at man ikke behøver stå op kl 8 mandag morgen og skynde sig,
men kan sove helt til 10. Selv står jeg ikke på før 15 hvis det
er, så jeg ville selv have syntes det var en serice at være lidt
orienteret om telefontider. Det er ikke morsomt eller sjovt og
jeg smiler ikke mere af den info, end en info om at den der skal
aflive en kat måske kan få gavn af Adas kæledyrskrematorium som
jeg selv har brugt. Jeg smiler heller ikke når jeg bruger de
andre grupper og skriver om virus eller windows eller hvad det
nu kan være.

Jeg benytter ikke selv mimik og jeg kan ikke regne ud hvornår i
ønsker at jeg skal lade som om jeg smiler. Men det her er heller
ikke en gruppe om humor men om katte. Min kat har ikke noget
imod manglende smil, da tænder er et symbol på trussel, en af
grundende til katte er bedre end mennesker.

> Og så opøve din skriveevne på anden måde end i
> nyhedsgrupperne.

Ifølge fundatserne skal her være plads til alle. Du kan ikke
forlange at folk der ikke lever op til et vist krav om sproglig
formulering ikke må være med. Hvis jeg vil opøve min sproglige
formulering i grupperne er det ikke i modstrid med fundatsen.

> *Jeg ved godt at jeg er OT*

Sender den med XFUT over i dk.admin.netikette så en evt resterende
debat om hvorvidt man skal opfylde sproglige krav for at få lov til
at dele katteglæde, og om man skal tvangspålægges at benytte smileys
ikke overskygger kattesnakken.

Jane

Fra : Tina

Dato : 01-09-03 01:45

> [...]
> mindre hvis jeg sætter min newsreader til automatisk at putte en
> smiley i enden af mine indlæg. Kan i ikke bare fantasere jer til

En smiley eller *S* eller lignende er noget man selv sætter. Det er svært at
læse ud fra et indlæg, om det er ment humoristisk, alvorligt, nedladende
eller andet. Ingen er tankelæsere.

> [...]
> om at man ikke behøver stå op kl 8 mandag morgen og skynde sig,
> men kan sove helt til 10. Selv står jeg ikke på før 15 hvis det

Tror, du misforstå meningen.

>så jeg ville selv have syntes det var en serice at være lidt
> orienteret om telefontider. Det er ikke morsomt eller sjovt og
> jeg smiler ikke mere af den info,

Din "info" virker meget nedladende, det havde fx være rigeligt blot at
oplyse om telefontiderne hos KV, og ikke "som du jo kan læse af
hjemmesiden". Dén formulering virker som om, at modtageren er mindre
bemidlet i toppen...

> [...]
> imod manglende smil, da tænder er et symbol på trussel, en af
> grundende til katte er bedre end mennesker.

Var det så ikke en idé at linke til den side, du så fint henviste mig til, i
din signatur? Mange misforståelser kan undgås, når folk ved lidt om, hvorfor
folk af og til reagerer "anderledes".

> [...]
> formulering ikke må være med. Hvis jeg vil opøve min sproglige
> formulering i grupperne er det ikke i modstrid med fundatsen.

Det gør jeg søreme heller ikke! Det var et FORSLAG til dig, at der er andre
måder at opøve sin skriveevne, end ved blot at skrive i nyhedsgrupperne.

Du misforstår mig, og det er jeg ked af. Jeg har ved gud aldrig sagt, at der
ikke er plads til alle, og jeg har ved gud heller aldrig sagt, at folk der
ikke lever op til et vist sprogligt niveau, ikke må/kan være med. Eller at
man ikke må være med, hvis man ikke bruger smileys eller *s* eller *smil*

> [...]
> debat om hvorvidt man skal opfylde sproglige krav for at få lov til
> at dele katteglæde, og om man skal tvangspålægges at benytte smileys

Ikke respekteret. Dette er IKKE en debat om sproglige krav, for at få lov
til at deltage på usenet, og dele sin katteglæde med andre. Og man skal ikke
"tvangspålægges" at benytte smileys. Hvis man ikke vil anvende smileys er
det helt fint, men så man man også acceptere, at man enten må vælge sine ord
med omhu, eller acceptere, at folk kan misforstå ens indlæg.

EOD.

Tina

Fra : Jane

Dato : 01-09-03 02:14

Tina skrev i <news:3f529606$0$97223$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:

> Ingen er tankelæsere.

Pudsigt siden du forventer jeg skal læse tanker og gætte om i
vil have en smiley på eller ej.

> Dén formulering virker som om, at modtageren er mindre
> bemidlet i toppen...

Forklar hvorfor det ikke virkede nedladende da en person
oplyste om telefonnummeret som jeg jo allerede havde oplyst
stod på hjemmesiden? Hvorfor virkede det så ikke nedladende
"at hun ikke selv kunne klikke på linket"? Det virkede så
ikke-nedladende at informationen fik et tak med på vejen.
Derudover kan jeg ikke se hvad nedladende der er i at hem-
vise til en hjemmeside der ikke indeholder noget nedladende.

> Var det så ikke en idé at linke til den side, du så fint henviste mig
> til, i din signatur?

Hvorfor? Når nu fundatserne siger Usenet er åbent for alle
er det snarere de som *ikke* kan respektere og tolerere de
som ikke er 100% normale der skal gå rundt og undskylde sig
med "jeg ved godt du har lov til at være her, jeg kan bare
ikke fordrage rødhårede/jøder/prognosia etc" hvis de vil.

> Du misforstår mig, og det er jeg ked af. Jeg har ved gud aldrig sagt,
> at der ikke er plads til alle,

Nej, du vil bare have jeg skal skilte med en jødestjerne så
man kan se jeg et b-menneske der ikke har lov til at gå rundt
uden advarselstrekant på... men det gidre jeg ikke - hvis en
person har et behov for at skille mig ud kan han/hun putte mig
i et filter det er ikke mit problem.

> Ikke respekteret.

Fint så køre vi netikettedebaten videre her. Så skal du bare ikke
komme og sige det er OT bagefter, og at vi skal overholde
fundatsen der siger emnet her er katte.

Jane

Fra : Tina

Dato : 01-09-03 02:45

> Pudsigt siden du forventer jeg skal læse tanker og gætte om i
> vil have en smiley på eller ej.

Det er absolut ikke noget jeg forventer - men jeg (og andre) opfatter det
som om, at at du tror, at ALLE ved, at du lider af noget der gør, at du ikke
kan forstå/opfatte smil, humor og ironi.

> [...]
> Derudover kan jeg ikke se hvad nedladende der er i at hem-
> vise til en hjemmeside der ikke indeholder noget nedladende.

Ok, vi tager den een gang til for Prins Knud: Det var selve din formulering,
der var nedladende.

> [...]
> med "jeg ved godt du har lov til at være her, jeg kan bare
> ikke fordrage rødhårede/jøder/prognosia etc" hvis de vil.

Som andre også har gjort dig opmærksom på, så er det småting, du farer op
over og som bliver misforstået begge veje. Disse misforståelser kan du selv
være med til at udrydde, ved at gøre folk opmærksomme på, hvorfor de
misforståelser opstår. Det virker som om, du betragter din lidelse som et
tabu. Det er synd, for forståelse for "anderledes" menenskers handlinger, er
vejen frem til at udrydde tabuer.

> [...]
> uden advarselstrekant på... men det gidre jeg ikke - hvis en
> person har et behov for at skille mig ud kan han/hun putte mig

A'hva? Hvadbehager? Jeg er rystet. Og ked af det. Ked af, at du lægger ord i
min mund. Ked af, at du føler det som om, jeg stempler dig. Det er på ingen
måde rigtigt.
Jeg ved af egen erfaring, at hvis folk skal have en chance for at få bare
lidt forståelse for ens reaktioner, må man selv fortælle dem det. Det er
dét, jeg har prøvet at fortælle dig i snart mange indlæg. På flere
forskellige måder. Og alligevel bliver det misforstået hver gang.

Det er dig selv, der opfatter dig som b-menenske. Ellers ville du ikke have
skrevet det i ovenstående. Det er dig selv der opfatter det som at gå rundt
med en jødestjerne, at folk ved, hvad du lider af.

Jeg hverken kan eller vil acceptere, at du fremlægger det som om JEG "vil
have"!

Tina
/der bestemt ikke finder sig i hvad som helst!

Fra : Jane

Dato : 01-09-03 05:10

Tina skrev i <news:3f52a3f5$0$97179$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:

> Ok, vi tager den een gang til for Prins Knud: Det var selve din
> formulering, der var nedladende.

Nej det er dig som *opfatter* den nedladende.

Af en eller anden grund er det nedladende at oplyse om telefon-
tider men ikke om selve telefonnummeret. Jeg har stadig ikke
set noget som helst nedladende i mit indlæg på trods af flere
gennemlæsninger. Det er mig et totalt mysterium hvorfor jeg
pludselig skal angribes fordi jeg tilbød en oplysning. Dersom
nogle personer er allergiske overfor mine oplysninger kan de
putte mig i killfilter og derefter ser de ikke mine indlæg.
Det kan da umuligt være så stort et problem.

Jeg blev opfordret til at putte en smiley på som sagde noget
om mine følelser og lavede en hvorefter jeg fik at vide
jeg skulle lyve. Det er totalt ulogisk. Som om det at jeg var
ked af det, var et startsignal begyndte angrebene for alvor
så jeg skal da fraråde andre at indrømme hvad de føler.

> hvorfor de misforståelser opstår. Det virker som om, du betragter din
> lidelse som et tabu.

Nej jeg ved bare fra erfaring at det ikke nytter at forklare
fordi folk alligevel ikke fatter en brik. Så istedetfor at
spilde en helvedes masse tid på at ævle om den og spilde tid
og energi, foretrækker jeg eksempelvis at bruge tiden på min
kat. Dersom du eller andre ønsker oplysninger om diverse
former for anderledeshed så kan i opsøge folk der gider at
bruge tid og energi på at snakke om det emne. Det eneste jeg
gider at snakke om her er katte.

> Ked af, at du føler det som om, jeg stempler dig.

Det vil sige at du nu kan forstå det ikke er rart at blive
opfordret til evig og altid at være den lidelse man har og
ikke få lov bare at være og have andre tanker og følelser
som eksempelvis at holde af katte? Nu hvor du har oplevet
at være ked af det kan du måske forstå hvordan det føles
for andre at være ked af det!

> Det er dig selv der opfatter det som
> at gå rundt med en jødestjerne, at folk ved, hvad du lider af.

Hvis du vader rundt og reklamerer med du har en jødestjerne
så kommer alting til at handle om den og man får ikke lov til
at være et menneske. Det er meget muligt det er det samme
fænomen at vade rundt med en kongekrone men tænk på at selv
de kongelige "gemmer" sig i udlandet når de vil være sig
selv og ikke være "den kongelige" i søgelyset hele tiden.

Jeg syntes det er skidetræls den her debat hele tiden skal køre
i kattegruppen for det er sgu ikke derfor jeg kommer her. Jeg
har ellers nydt det er killingesæson og folk har annonceret
billeder af deres små dejlige vidundere - hvorfor i alverden
kan den her gruppe ikke få lov at handle om katte?

Jane

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 01-09-03 08:20

> Nej det er dig som *opfatter* den nedladende.

Forkert. Formuleringer hvor man bruger ord som "jo" eller "som bekendt" ER
nedladende fordi de forudsætter at folk egentlig godt VED det der bliver
fortalt, men har behov for at få det ind med skeer.

> [...]
> ked af det, var et startsignal begyndte angrebene for alvor
> så jeg skal da fraråde andre at indrømme hvad de føler.

Vil du godt forklare mig hvor der står noget om at du skal lyve?

Der blev nævnt at smileyer *KAN* lyve fordi de ikke nødvendigvis dækker den
følelse man har mens man skriver.
Hvis jeg f. eks. puttede en ind nu ville det være løgn.

> Nej jeg ved bare fra erfaring at det ikke nytter at forklare
> fordi folk alligevel ikke fatter en brik.

Du ved dog en fantastisk masse om folk herinde, hva'? Jeg vil meget gerne
have mig fritaget for at blive betegnet som en der ikke forstår en brik. Men
det kan du måske heller ikke se er en nedladende bemærkning?

Hvis det er fordi du lider af den sygdom som er beskrevet på dit link, så må
du også vide at det NETOP gør at su skal passe ekstra på hvad du skriver når
folk ikke kender dig eller din sygdom. Jeg har en datter der lider af
Aspergers syndrom så jeg ved faktisk en del om hvordan folk der ikke kan
opfatte følelser kan optræde. Jeg ved også hvor mange gange man kan komme ud
for at måtte undskylde.

> [...]
> former for anderledeshed så kan i opsøge folk der gider at
> bruge tid og energi på at snakke om det emne. Det eneste jeg

Det var dig selv der bragte emnet anderledeshed på bane ved at bringe det
link.

> [...]
> de kongelige "gemmer" sig i udlandet når de vil være sig
> selv og ikke være "den kongelige" i søgelyset hele tiden.

Fint nok, men hvorfor så overhovedet bringe din eventuelle lidelse frem?
Hvis det ikke var fordi vi skulle vide at du var "anderledes"?

> [...]
> billeder af deres små dejlige vidundere - hvorfor i alverden
> kan den her gruppe ikke få lov at handle om katte?

Skidetrælst og sgu er i øvrigt også ord der ikke hører til i en normal
diskussion.

Det her er IKKE dk.snak.mudderkastning, selvom det er ved at udarte sig i
den retning.

> Jane

~Lisbeth

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 01-09-03 08:47

On Mon, 1 Sep 2003 09:19:59 +0200, "Lisbeth Hviid Jakobsen"
<ernyoka@hotmail.com> wrote:

>Skidetrælst og sgu er i øvrigt også ord der ikke hører til i en normal
>diskussion.
>
>Det her er IKKE dk.snak.mudderkastning, selvom det er ved at udarte sig i
>den retning.

   Til gengæld fik Jane ikke lov til at flytte snakken til
dk.admin.netikette - hvor den faktisk hører hjemme.

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Tina

Dato : 01-09-03 10:17

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> On Mon, 1 Sep 2003 09:19:59 +0200, "Lisbeth Hviid Jakobsen"
> <ernyoka@hotmail.com> wrote:

> Til gengæld fik Jane ikke lov til at flytte snakken til
> dk.admin.netikette - hvor den faktisk hører hjemme.

Da jeg ikke respekterede en x-fut, var der for mit vedkommende ikke noget at
diskutere i dk.admin.netetikkete. Jeg havde blot et ønske om at slutte
tråden med det sidste indlæg.

Havde jeg vidst, hvad jeg ellers sidenhen ville blive beskydt for, og som
jeg ikke vil finde mig i, havde jeg respekteret x-fut.

Undskylder meget.

Tina

Fra : Jane

Dato : 02-09-03 10:00

Lisbeth Hviid Jakobsen skrev i

> Forkert. Formuleringer hvor man bruger ord som "jo" eller "som
> bekendt" ER nedladende fordi de forudsætter at folk egentlig godt VED
> det der bliver fortalt, men har behov for at få det ind med skeer.

Nej det er dig, og din mening, at *jeg* forudsætter noget som helst,
du kan ikke forvente at folk der måske har boet i udlandet og ikke
er gode til dansk, eller eksempelvis har en dialekt, eller vane med
at sige "jo" eller "ik'os" bare mener det som *du* mener med ordene:
Når en person siger "hvor er det fedt mand" så betyder det ikke
nødvendigvis det samme for ham, som for den der hører det.

Jeg sender den her over i dk.kultur.sprog - for at høre om de kan
bevise/forklare at ordet "jo" er nedladende.

"Tja, man kunne jo prøve at spørge dk.kultur.sprog tænkte jeg:
der ved de jo noget om sprog" - hvorfor er den sætning negativ?
Jeg kan ikke se noget negativ i den. Det er da bare den slags
man siger når man snakker? Jo mere jeg tænker over det, des
flere bondske sætninger kommer jeg i tanke om, måske er det et
særligt lokalt fænomen jeg er "smittet af" med at sige jo.

[derfor svar til et indlæg er delt op i to, resten er ikke af en
sproglig relevans, og jeg syntes sprog gruppen skal slippe]

XFUT til dk.kultur.sprog - i et naivt håb om at du vil være med
til at fjerne den her debat fra kattegruppen, da det er rent
sprogligt.

PS!
Info til sprog-gruppen der måske ikke har læst det forudgående:

Vi taler vist nok ikke om *redundans i al almindelighed* - idet
selve det at give et telefonnummer, efter at en person har fået at
vide hvor det var tilgængeligt, tilsyneladende ikke var nedladende
men *kun* det at nævne telefontiderne sammen med ordet "jo".

Måske er det en dårlig vane at jeg opgiver kilden til min information
når jeg oplyser noget fra en hjemmeside, men hvorfor gør det så
stor forskel om man 1) skriver et link under et ciat, eller 2) bare
bruger sætninger der indeholder fragmentet "jo på hjemmesiden"?

Jane

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 01-09-03 08:26

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> skrev i en meddelelse
> Tina skrev i <news:3f52a3f5$0$97179$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:

Nå, jeg opdagede lige at du havde plonket mig. Det er der heldigvis råd for.
Så kan du plonke mig igen. Se så er vi tre dernede.

> [...]

diskussion.

Det her er IKKE dk.snak.mudderkastning, selvom det er ved at udarte sig i

~Lisbeth

Fra : Jane

Dato : 02-09-03 10:18

Lisbeth Hviid Jakobsen skrev i

[fortsat - den ikke sproglige del af svaret:]

> Vil du godt forklare mig hvor der står noget om at du skal lyve?

En direkte ordre "vend den om". Jeg må ikke skrive men skal
vende den om og skrive istedet. Meget tydeligt: Da jeg ikke
føler er det løgn hvis jeg skal skrive en omtrent som
hvis jeg er ked af det og du siger *jeg skal se glad ud af det*,
det føles som en løgn for mig at udtrykke en følelse jeg ikke
oplever.

citat:
At du ude bag skærmen ser sådan ud: (( når du forsøger at
være venlig og morsom

Nej jeg har ikke sagt noget om hvordan jeg så ud da jeg forsøgte
at være venlig og morsom, en der fattede en brik på trods af mine
formuleringsevner ville have læst jeg skrev "jeg ser cirka sådan
her ud i hovedet når jeg HAR FORSØGT har forsøgt at være venlig
og morsom OG det bliver opfattet som" - altså er jeg ked af det
fordi mine forsøg *ikke* lykkedes, men atter bliver mit forsøg på
at kommunikere mislykkedes...

Her opgivet jeg at forklare hvad jeg føler og hvordan følelser
afspejles - og giver dig*, i min desperation, et link, i håb om
du* kan finde nogen der kan forklare det bedre end jeg kan, og
måske også nogen som har lyst til at forklare det (for min lyst
er nu skrumpet gevaldigt, da du hidtil ikke har forstået mig,
plus at jeg vil hellere bare droppe den diskussion og snakke om
katte istedet - hvis folk ikke vil acceptere at noget var ment
venligt, må de sgu selv om det).

[* = jeg bruger "du" i betydningen "læseren af mit indlæg"]

Men istedetfor at læse linket som "aha der ER sørme nogen som
ikke kan udtrykke eller aflæse følelser og søge videre" stiller
du nu spørgsmål om jeg lider af det (hvis jeg gjorde det og gad
at snakke om det havde jeg nok lavet en side om det eller lavet
indlæg i dk.helbred.handicap). Suk. Igen misforstået.

"Her kan smileyen være en god hjælp for dig, så du ikke bliver
misforstået" - tydeligvis ikke. For da jeg skrev at jeg var ked
af det OG lavede min kunne det tydeligvis alligevel misforståes:
Det blev da misforstået til at jeg så sådan ud når jeg skrev
venligt/morsomt)...

Jeg indser der ikke er sevet en brik ind. Men jeg er ikke så over-
rasket for jeg er vant til det. Mindst 99% af menneskeheden fatter
aldrig hvad jeg siger. Jeg ved at jeg ikke evner at forklare
noget så andre kan forstå mig.

Siden man er så fokuseret på noget der skal smile, tilbyder jeg
endda man kan kigge på min X-Face. Den smiler faktisk selv om
grafikken ikke tillader så mange detaljer i det lille format
kan man godt se det.

Udover selve det med at jeg ikke ønsker at bruge smileys (som
ikke er forstået endnu) forsøger jeg at forklare at jeg ikke
forstår hvorfor det er så vigtigt at smile. Jeg ved godt, jeg
er dum at jeg spilder tiden, og ikke bare indser at du* er en
af de 99% der ikke KAN fatte hvad jeg siger og giver op, men
trods alt har du jo skrevet ting som at "/der prøver at række
en hjælpende hånd ud." så jeg er dum nok til at prøve igen og
ikke bare opgive...

[* = jeg er så vant til at skrive generelt til "læseren" på
Usenet at jeg har skrevet det hele med du, ved gennemlæsning
sidder jeg og forsøger at rette det hele til "man", men det
er ikke lige til for mig, indsæt venligst i det følgende selv
et navn (sådan rent mentalt) når der læses "du" hvis der er
mere læsevenligt for dig/jer/man/andet]

> Jeg vil meget
> gerne have mig fritaget for at blive betegnet som en der ikke forstår
> en brik. Men det kan du måske heller ikke se er en nedladende
> bemærkning?

Nej faktisk ikke. Jeg sammenligner dig med 99% af menneskeheden
så det kan det ikke være noget overraskende i. Jeg ved fra erfaring
at jeg ikke kan forklare noget til de 99% *og jeg har ikke lyst* så
derfor opfordrer jeg dig til at finde en anden end mig, hvis du vil
have noget forklaret. Jeg har jo ikke taget stilling til om du vil
få noget ud af at få en anden til at forklare dig noget.
[igen kan jeg ikke se, hvordan jeg skal undgå at bruge ordet jo,
så nu bliver jeg vel angrebet for at være nedladende igen]

> Hvis det er fordi du lider af den sygdom som er beskrevet på dit link,

Det gør jeg ikke nødvendigvis. Ligesom jeg heller ikke lider af
tonedøvhed bare fordi jeg skal bruge det til at forklare hvorfor en
lyd ikke betyder noget (om jeg så lider af tonedøvhed eller ej er
altså ikke relevant, det er en sammenligning). Udførligt beskrevet i
tidligere indlæg i dk.admin.netikette - så det skal jeg ikke gentage
her.

> Jeg ved også hvor
> mange gange man kan komme ud for at måtte undskylde.

Så det er måske derfra vanen med "at angribe folk der har sagt det
var ment som noget venligt alligevel uanset hvordan det var ment"
kommer?

Eksempelvis indlæg <Xns93E860D3A672Ekkgnsdlkng@62.243.74.162>
hvor jeg har opdaget noget er oplevet som kritik og skynder mig
at gøre opmærksom på det *ikke* var ment sådan - når din datter
siger det *ikke* var ment sådan, skælder du hende så også ud
alligevel?

<3f52a3f5$0$97179$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>
"Disse misforståelser kan du selv være med til at udrydde, ved
at gøre folk opmærksomme på, hvorfor de misforståelser opstår"
Når jeg så HAR forklaret at det var en misforståelse og forsøgt
at opklare hvofor misforståelsen er opstået - så skal jeg ikke
få lov at "slippe" bagefter? Hvad skulle formålet være med at
udrydde misforståelser hvis man bliver straffet for dem aligevel?

I <3f51b0e1$0$13173$edfadb0f@dread15.news.tele.dk> får jeg at
vide jeg er nedladende og min reaktion er nu (siden du ikke har
læst og *forstået en brik af min forklaring* om at det ikke er
ment som kritisk) at opfordre dig til at putte mig i filter.

Ellers kunne du jo risikere at komme til igen at se mig give
noget som "ikke var ment kritisk" og igen misforstå - jeg
kunne se starten på en ond cirkel her: Udover at 99% ikke kan
forstå mig, er der nogen få % som er særligt vedholdende i at
misforstå igen og igen, og det er enormt opslidende at skulle
forklare igen og igen, når det ikke hjælper en brik.

Jeg får nu en konkret ordre "husk at sætte smileys" ikke noget
med "du KAN bruge smileys" eller lignende. Jeg bryder mig ikke
om ordrer. Alligevel forsøger jeg at svare venligt:

<Xns93E86DE7EA3C0kkgnsdlkng@62.243.74.162>
Dernæst forklarer jeg at jeg IKKE ønsker at efterkomme den
ordre. Men prøver alligevel på trods af min egen lyst og ønske,
blot for at vise god vilje - prøver at efterleve dit råd og
vise mine følelser med en smiley. Jeg forklarer jeg er ked
af det. Jeg prøver også igen at forklare, at det ikke er alle
som kan bruge smileys eller har lyst til det.

> Det var dig selv der bragte emnet anderledeshed på bane ved at bringe
> det link.

Og så kan du jo passende fortsætte på nettet om klikke på links.
Der findes masser af mennesker som gider at forklarer noget (og
nogle af dem evner også (i modsætning til mig) at forklare det
som de gider at forklare om) til de som er interesserede i sådanne
emner.

Der foreslås at jeg skal putte linket i min signatur, men jeg
har ikke ønsket at bruge en signatur PRÆCIS ligesom jeg ikke
har ønsket at bruge en smiley.

> Fint nok, men hvorfor så overhovedet bringe din eventuelle lidelse
> frem? Hvis det ikke var fordi vi skulle vide at du var "anderledes"?

Nej fordi jeg ville *forklare* hvorfor det føltes unaturlig for
mig at benytte smileys. Det er jo åbenbart ikke nok at jeg
*ikke har lyst* til at bruge smileys.

Foranlediget af fjernsynskiggeri samtidig med spekulationer over
den menneskerlige psyke (uden i øvrigt at drage sammenligninger)
spekulerer jeg på om det er derfor voldtægtsmænd ikke lader deres
ofre gå, fordi det ikke er nok at pigerne ikke har lyst til sex,
de skal bevise "en grund" til ikke at ville have sex?
Min anderledeshed består i *at jeg ikke ønsker at bruge smileys*.
Jeg føler mig efterhånden som en kristen i et muslimsk land der
skal tvinges til at bære slør.

> Det her er IKKE dk.snak.mudderkastning, selvom det er ved at udarte
> sig i den retning.

Tja, det er jo ikke mig som ikke vil i netikette gruppen.

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 31-08-03 13:57

> [...]
> dit killfilter. Jeg kan ikke love jeg ikke en anden gang kommer
> til at svare dig på noget og du bliver sur på mig.

Ved du hvad? Du ER faktisk MEGET nærtagende. Du blev også fornærmet inde på
dk.kultur.sprog og begyndte at kalde folk for svin. Og så henviste til
netikette gruppen. Den kan jeg faktisk også anbefale dig at læse lidt mere
i.

Smileys er ikke snyd, det er en måde at videreformidle den mimik der går
tabt i en nyhedsgruppe fordi man ikke kan se hinanden.

Nyhedsgrupper/internet kan ikke sammenlignes med et brev hvor du generelt
kender modtageren, og hvor denne må tænkes at være klar over den omgangstone
I bruger indbyrdes. En meddelelse her bliver læst af MANGE mennesker.

Tina er ikke den eneste der opfattede dit svar som nedladende. Det var
sikkert ikke ment sådan, men en smiley ville have fjernet tvivlen.

~Lisbeth

Fra : Jane

Dato : 31-08-03 14:02

Lisbeth Hviid Jakobsen skrev i <news:bisrat$q7i$1@sunsite.dk>:

> Smileys er ikke snyd, det er en måde at videreformidle den mimik der
> går tabt i en nyhedsgruppe fordi man ikke kan se hinanden.

Så lad da være med at kalde dem snyd. Bare i kan bestemme jer.

> Tina er ikke den eneste der opfattede dit svar som nedladende.

Du skal være velkommen til at putte mig i dit killfilter også.

Jane

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 31-08-03 15:03

> Så lad da være med at kalde dem snyd. Bare i kan bestemme jer.

Se det ER altså en nedladende bemærkning. JEG har ikke kaldt dem snyd. JEG
kan sagtens bestemme mig.

> Du skal være velkommen til at putte mig i dit killfilter også.

Næh hvorfor skulle jeg dog det? Det bliver så forvirrende når nogle af
indlæggene i en tråd mangler.

Men du udviser imø en ret umoden holdning i den omgang med andre VOKSNE
mennesker. Det er ikke på den måde du får nye venner.

~Lisbeth

Fra : Jane

Dato : 01-09-03 00:56

Lisbeth Hviid Jakobsen skrev i <news:bisv6u$h6o$1@sunsite.dk>:

> Men du udviser imø en ret umoden holdning i den omgang med andre
> VOKSNE mennesker. Det er ikke på den måde du får nye venner.

Jeg er bestemt ikke spor interesseret i at få "venner" der skal
hakke på mig fordi jeg svarer en der kalder noget snyd og så
bruger samme terminologi i svaret.

Jeg kalder det ikke nedladende at jeg giver dig frit valg til
om du vil kalde smileys snyd elelr ej. I min verden er det
faktisk venligt at have frit valg i modsætning til hvis jeg
skal bestemme og være diktator og afgøre om DU må kalde dem
snyd eller ej. Da du mener frit valg er nedladende så har
vi ikke mere at kommunikere om.

Du har hermed æren af at blive nummer to i mit killfilter.
Er sikker på du vil kunne lide selskabet derinde.

Jane

Fra : Tina

Dato : 01-09-03 01:18

> Lisbeth Hviid Jakobsen skrev i <news:bisv6u$h6o$1@sunsite.dk>:

> Du har hermed æren af at blive nummer to i mit killfilter.
> Er sikker på du vil kunne lide selskabet derinde.

Hmmm, så må jeg være nr. 1, når der skal SÅ lidt til, før Lisbeth havnede
som nr. 2. Weeeeeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii, første gang nogen sinde, jeg er
havnet i et killfilter. )

Nej, det kan jeg ikke tage seriøst. Beklager.

Tina og Mis

Fra : Jane

Dato : 01-09-03 01:47

Tina skrev i <news:3f528fa5$0$97219$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:

> Hmmm, så må jeg være nr. 1, når der skal SÅ lidt til,

Nix du har gættet forkert. Det er slet ikke en dansker.

Hvem har forøvrigt bedt dig om at tage noget seriøst siden
du skal kommmentere den evne?

Jane

Fra : Tina

Dato : 01-09-03 02:12

> Nix du har gættet forkert. Det er slet ikke en dansker.

Det er jeg glad for at høre.

> Hvem har forøvrigt bedt dig om at tage noget seriøst siden
> du skal kommmentere den evne?

Du misforstår mig igen. Min smiley udtrykker, at det var ironisk ment.
Men nu hvor jeg ved hvorfor du misforstår nogle af mine indlæg, og hvorfor
dine indlæg af og til bliver misforstået, skal vi så ikke slutte fred, og
fremover koncentrere os om kattene?

Tina og Mis

Fra : Tina

Dato : 31-08-03 16:38

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> skrev i en meddelelse

> Så lad da være med at kalde dem snyd. Bare i kan bestemme jer.

Det er "snyd" i den forstand, at man kan lave en glad smiley, selvom man
sidder på dan anden side af skærmen og ser ked ud af det, men mener et
indlæg på en positiv måde. Derfor citationstegnene om "snyd".

Tina

Fra : Pia J

Dato : 31-08-03 09:21

"Marianne Hellemose" <hellemose.som1@mail.dk> wrote in message
> Hej Tina
>
> Prøv og ring til Kattens Værn tlf 38 88 12 00 og
> sig at du har overtaget en kat med det øremærkenr.
> og bede dem om at ændre navn og adr.

Dvs hvis nogen møder min kat på deres vej, kan de tage ham med hjem, ringe
til KV og så er det ikke længere min kat??

:Pia

Fra : Helle Knudsen

Dato : 31-08-03 10:07

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in message

>Dvs hvis nogen møder min kat på deres vej, kan de tage ham med hjem, ringe
>til KV og så er det ikke længere min kat??

Nej...det tror jeg næppe.. så vidt jeg ved skal den tidligere ejer selv
kontakte KV og vist nok sende en skriftlig erklæring om ejerskifte... Jeg
mener at der i deres mapper findes en "blanket" til sådan noget ?.. men
ellers kan et alm brev nok gøre det...

hilsen Helle Knudsen

Fra : Katrine Nederby

Dato : 31-08-03 10:25

> "Marianne Hellemose" <hellemose.som1@mail.dk> wrote in message

> Dvs hvis nogen møder min kat på deres vej, kan de tage ham med hjem, ringe
> til KV og så er det ikke længere min kat??

Hej Pia.

Jeg tror ikke, man skal tolke registreringen som "bevis på ejerforhold", men
blot et hjælpemiddel

Normalt skal "omregisreringen" hos både Inges Kattehjem og Kattens Værn ske
skrifligt med den gamle ejers underskrift på, at katten er overdraget til ny
ejer. Jeg var dog selv ude for at måtte gøre det anderledes for nylig, da
den tidligere ejer var død. Hos Inges blev det klaret i telefonen. Hos
Kattens Værn blev vi enige om, at de fik min underskrift på kortet, da jeg
tidligere selv havde ejet katten. Hvis det skulle have foregået "juridisk
korrekt", skulle boet først have været skiftet og arvingene derefter have
ejerskiftet katten

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Tina

Dato : 31-08-03 10:33

"Katrine Nederby" <beydanaSletDette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> korrekt", skulle boet først have været skiftet og arvingene derefter have

Av, så bliver det svært at omregistrere ham. Jeg har ingen kontakt til den
tidligere ejer, der oven i købet sidenhen er flyttet. Men jeg har beviset
fra dyrlægen på, at han er øremærket, hvad øremærket er, og den tidligere
ejers gamle adresse.

Nå, jeg må ringe til dem i morgen, og høre ad.

Tina

Fra : Jane

Dato : 31-08-03 11:07

Katrine Nederby skrev i <news:biserq$8lo$1@sunsite.dk>:

> Jeg tror ikke, man skal tolke registreringen som "bevis på
> ejerforhold", men blot et hjælpemiddel

Hvis man registrerer sig som ejer af en kat man ikke ejer,
kan ejeren ihvertfald hurtigt finde kidnapperen, så jeg
tvivler på folk på den måde vil mis-bruge registeret.

Et eksempel på tilsvarende:
Hvis du har hacket et domæne og udskiftet hjemmesiden med
din egen (og oplyser navn og adresse på den) er det jo ikke
spor svært for politiet at finde dig.

Jane

Fra : Tournesol

Dato : 31-08-03 14:27

hej

> Dvs hvis nogen møder min kat på deres vej, kan de tage ham med hjem,
> ringe til KV og så er det ikke længere min kat??

Det er sikkert ikke helt det samme, med da jeg fik reg. min hund, fik jeg et
kort hvor mit navn og adr stod på.
Det skal så indsendes hvis hunden skifter ejer, ellers skal jeg selv skrive
til dem for at få det endret.
Der er ingen andre end mig der kan endre det.
Jeg går ud fra det er det samme med katte.

Alle mine katte er nu reg. i Inges kattehjems

Katte knus Henriette.

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 31-08-03 08:23

Det er stadig to registre.

Dansk Katte-Register (Inge) er gratis, man skriver sig selv ind via
hjemmesiden,
www.dansk-katteregister.dk alt foregår via hjemmesiden.

Det Danske Katteregister (KV). koster 100 kr.
der er døgnbetjent telefonvagt.

--
Marianne Hellemose
www.hellemose.dk

Fra : Leyna

Dato : 31-08-03 10:17

On 31 Aug 2003 00:04:29 GMT, Jane <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak>
wrote:

> [...]

>Når girokortet er betalt er du i registeret hos Kattens Værn. Du
>får ikke noget girokort til Inges da det register jo er gratis og

Det er ikke helt korrekt imo. Inge begyndte at oprette et register
længe før Kattens værn var på banen, men det blev gjort gratis for at
hjælpe bortløbne katte og deres ejere.
Grunden til at de to registre endnu ikke er slået sammen er
uoverensstemmelsen om hvorvidt registret skal være gratis eller ej.
Det var i hvert fald den besked jeg fik fra Inge selv for nogle år
siden.

> [...]
>og Det Danske Katteregister (KV). Jeg ved ikke om de måske er lagt
>sammen og har bare har skiftet navn siden jeg fik katten tatoveret?

Jeg vil ikke hænges op på noget, men min erfaring har været, at får
man katten øretatoveret hos sin egen dyrlæge, så følger girokortet på
de 100 kr. med, og så bliver man oprettet i Det Danske Katteregister.
En eller anden form for samarbejde har de dog, for da jeg overtog min
mors kat, så ville jeg da lige se om jeg kunne finde registreringen i
Dansk katte-register, men der var ingenting at hente. Så ringede jeg
til dem, opgav mærket og vupti, så fik jeg at vide hvad det var for en
kat og hvor den boede... dog fik jeg besked på at jeg skulle ændre
adresse på den og at dette skulle ske ved skriftlig henvendelse til
registreret. Det kunne jeg ikke bare gøre ved at udfylde en formular
på en hjemmeside.
Min formodning er, at der er adgang til begge registre fra begge
sider, men hvor ville det dog gøre tingene lettere for os allesammen,
hvis vi kun skulle registrere ET sted.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 31-08-03 11:19

Leyna skrev
<Det er ikke helt korrekt imo. Inge begyndte at oprette et register længe
før Kattens værn var på banen, men det blev gjort gratis for at hjælpe
bortløbne katte og deres ejere. >

Jeg tror at du husker galt her, KV's register eksisterede allerede i 1976,
Inge's Kattehjem kom
vist først på banen i 80'erne. Faktisk var Inge
Sørensen dengang i halvfjerdserne medlem af KV,
og jeg tror ikke at hendes register startede før hendes
og KV's veje skiltes.

Grunden til at det koster noget i KV, er fordi de
hos KV mener at det er urimeligt at medlemmer
der ønsker at støtte katte i nød, skal være med til at
betale for registret, hvilket udfra mit synspunkt er helt ok, de penge jeg
betaler til KV, betaler jeg for at
hjælpe dårligt stillede katte, ikke for at "Pusser" kan
komme hjem. Hvis man ikke mener at det er 100 kr
værd, at sikre at man har døgnvagt til at hjælpe
"Pusser" hjem igen, kan man jo bare lade være med
at tilmelde sig.

--
Marianne Hellemose
www.hellemose.dk

Fra : Katrine Nederby

Dato : 31-08-03 11:38

> Hvis man ikke mener at det er 100 kr
> værd, at sikre at man har døgnvagt til at hjælpe
> "Pusser" hjem igen, kan man jo bare lade være med
> at tilmelde sig.

Og døgnvagten fungerer rigtigt godt. Da en bekendts nye kat ved en fejl fik
lirket et vindue op, smuttede ud og forsvandt en lørdag aften, ringede han
dertil for at efterlyse ham og oplyse, at han havde fået ny ejer - hvis nu
nogen fandt ham (han var flyttet ind dagen før og derfor ikke ejerskiftet
endnu). Og han fik både trøst og gode råd - sent en lørdag aften....Det
synes jeg er pengene værd

(Katten blev fundet i god behold den flg. søndag formiddag

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 31-08-03 11:58

Katrine skrev
<Og han fik både trøst og gode råd - sent en lørdag aften....Det synes jeg
er pengene værd >

Ja........det er også sådan jeg har det, man føler at
man kan gøre noget, her og nu, og ikke behøver at
vente på hverdag og/eller tlf-tid, det giver ihvertfald
mig en følelse af "tryghed" som langt overstiger de
100 kr.

--
Marianne Hellemose
www.hellemose.dk

Fra : Leyna

Dato : 31-08-03 17:44

On Sun, 31 Aug 2003 12:19:22 +0200, "Marianne Hellemose"
> [...]

>Sørensen dengang i halvfjerdserne medlem af KV,
>og jeg tror ikke at hendes register startede før hendes

Jeg har fået oplysningerne fra Inge selv, og hvis de ikke er korrekte
beklager jeg selvfølgelig, men det er altså den version jeg har fået.

> [...]
>værd, at sikre at man har døgnvagt til at hjælpe
>"Pusser" hjem igen, kan man jo bare lade være med

Hov... Jeg forsøgte skam ikke at nedgøre Kattens Værn. Det er fint nok
at det koster noget, og jeg kan skam også godt undvære den hund, men
derfor ville jeg nu alligevel ønske at de kunne enes om ET fælles
register.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 31-08-03 18:20

Leyna skrev
<Jeg har fået oplysningerne fra Inge selv, og hvis de ikke er korrekte
beklager jeg selvfølgelig, >

Du behøver ikke at beklage overfor mig, de to
parter har deres egen lille krig kørende, og alt hvad begge parter har at
sige om hinanden skal nok tages med et gran salt. Den eneste grund til at
jeg føler mig "rimelig" sikker, er at jeg sidder med nogle KV-blade fra
dengang. Øremærkningen startede 1 Maj 1976, og kun for folk der var medlem
af KV, på det tidspunkt var Inge Sørensen på KV's kontor som konsulent, og
"bestyrer" af blad-brevkassen, det var hun stadig i Dec. 77 og jeg føler
mig rimelig sikker på, at det først var da deres veje skiltes hun startede
sit eget op. Jeg tror ikke at KV ville have accepteret hendes dobbelt-job i
et helt år.

<men derfor ville jeg nu alligevel ønske at de kunne enes om ET fælles
register.>

Det kan vi slet ikke blive uenige om, det ville gøre
det nemmere og mere overskueligt, desværre tror
jeg aldrig det vil ske medmindre en trediepart over-
tager begge registre.

--
Marianne Hellemose
www.hellemose.dk

Fra : Denise

Dato : 31-08-03 12:36

"Leyna" <webmaster@big-girls.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> uoverensstemmelsen om hvorvidt registret skal være gratis eller ej.
> Det var i hvert fald den besked jeg fik fra Inge selv for nogle år

Hej
Jeg fik i sin tid at vide hos KV, at grunden til de ikke kan blive enige er,
at Kattens Værn i modsætning til Inge mener oplysningerne om ejerforhold
skal være fortrolige og ikke kunne slås op på nettet. De mener det måske kan
misbruges. Det var hvad jeg fik at vide. Der kan måske være noget i det,
f.eks. hvis der er en kat der generer en, kan man fange den og finde
øremærket, og derefter finde ejeren og så måske skabe ballade eller hvad ved
jeg.
Dengang jeg skulle finde ejerne til vores besøgskat Gizmo, fik jeg heller
ikke at vide hvem de var. Men KV fik vores telefonnummer og så ringede de
til ejerne, der derefter kontaktede mig. Det var dengang Gizmo var gået
hjemmefra, og ejerne troede den var kørt ned, men han hyggede bare i vores
forhave
Hilsen Denise