Killingeopdragelse ;-)
Fra : Hanne Rasmussen

Dato : 30-08-03 09:25

Nu er Mypbe, som vi fik da den var 1 uge gammel vel omkring 13-14 uger. Den
fungere fint på alle områder - bortset fra et: Den bider.
En ting er at den går til angreb på vores ben, når vi går, det er mest med
poterne (det er ret sjovt), men når vi fx ligger i sengen, kaster den sig
over alt hvad der stikker fra dynen (undtagen ansigtet, heldigvis), og
holder fast med poterne - eller bider. Og den kan bide hårdt, og den bliver
ved, selvom der bliver sagt nej, og den meget bestemt bliver flyttet. Hvis
det bliver for slemt bliver den selvfølgelig lukket ude af soveværelset,
lidt fred skal man jo ha'...

Jeg prøver at opdrage den - altså sige nej, og flytte den og være bestemt,
uden at være rå, men min mand griner af mig og siger at en kat kan man altså
ikke opdrage ligesom hunden.

Er det normalt for killinger med dette bideri, eller er det måske fordi den
ikke har fået "mor-opdragelse".
Den bliver selvfølgelig leget med af hele familien, incl. hunden(som jo nok
leger lidt voldsomt), og er sammen med os når vi er hjemme, så jeg mener nu
den får den underholdning/stimulans vi kan give den. Og spærre den ude af
soveværelset, synes jeg ikke om, den er jo også alene når vi er på arbejde
om dagen.

Nu er den nået til at kunne være i stue med vores andre katte, hvis der da
ikke er mad i nærheden. Og de bliver altså også sure, hvis den prøver at
lege med deres hale eller lign. - egentligt rimeligt nok. Men "søge
samkvem" med den, det gider de altså ikke. Og det er jo også ok.

Hilsen Hanne

Fra : Pia J

Dato : 30-08-03 09:28

"Hanne Rasmussen" <harnebbe@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> lege med deres hale eller lign. - egentligt rimeligt nok. Men "søge
> samkvem" med den, det gider de altså ikke. Og det er jo også ok.

Den skulle nok have været sammen med dem fra lille, så havde de sørget for
at opdrage den ordentligt. Det er katte meget bedre til end os, vi er så
enormt klodsede og grove i vores kropssprog.

:Pia

Fra : Hanne Rasmussen

Dato : 30-08-03 09:49

Ja - det var også planen - men de er inde/ude katte - så de skred bare når
de så killingen. Jeg prøvede da at sætte dem sammen, i et lukket rum - under
bevogtning naturligvis, men de store kiggede kun efter døren, vinduet eller
kattelemmen, og mivede for at komme ud, mens de skulede til killingen.
Jeg skulle nok have været rå, og ikke lade dem slippe den først time, men
jeg holdt sjældent mere end 10 minutter til deres plagen om at slippe. Nu er
vejret blevet dårligere, så må de jo vælge mellem killling eller regn, og så
vælges killingen heldigvis ;->

Hilsen Hanne

Fra : Pia J

Dato : 30-08-03 09:46

> Jeg skulle nok have været rå, og ikke lade dem slippe den først time, men
> jeg holdt sjældent mere end 10 minutter til deres plagen om at slippe. Nu
er

Nej, de er ikke til at drive ind om sommeren! :)

Pia

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 30-08-03 12:56

In article <bipmoa$jsj$1@sunsite.dk>, Hanne Rasmussen
<harnebbe@tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg prøver at opdrage den - altså sige nej, og flytte den og være bestemt,
> uden at være rå, men min mand griner af mig og siger at en kat kan man altså
> ikke opdrage ligesom hunden.

Hej Hanne

Jeg synes jeg har hørt at det rigtige er at hyle højt når den bider -
for det ville dens killingesøskende ha' gjort som signal til, at nu var
det nok. Ved ikke om det virker, men det var måske et forsøg værd. Vi
må så håbe at du ikke vækker alle naboerne

Fra : Hanne Rasmussen

Dato : 30-08-03 13:33

Jeg vil forsøge at udstøde utilfredse råb - uden at grine for højt - for den
er nu også ret sjov.
Og - naboerne - vi bor heldigvis i eget hus, så det går nok.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 30-08-03 16:21

In article <biq58v$9tp$1@sunsite.dk>, Hanne Rasmussen
<harnebbe@tdcadsl.dk> wrote:

> Og - naboerne - vi bor heldigvis i eget hus, så det går nok.

Godt nok - vi skulle jo nødig ha' at nogen tror at du bliver
mis-handlet *hehe*

Fra : Jane

Dato : 30-08-03 22:14

Ann Rudbeck skrev i

> for det ville dens killingesøskende ha' gjort som signal til, at nu

Eller giv den et dask med mors pote (din pegefinger) lige over næsetippen.
Det plejer også at fise ind. Naturligvis ikke voldeligt hårdt men som en
kattemor (det kan bestemt mærkes fysisk).

Jane

Fra : anja rasmussen

Dato : 30-08-03 18:26

> [...]
> lege med deres hale eller lign. - egentligt rimeligt nok. Men 'søge
> samkvem' med den, det gider de altså ikke. Og det er jo også ok.

Hej Hanne....
Jeg har selv haft samme problem, med min kat da den var ca 20
uger.....den angreb med at bide og kradse....ogås når jeg sov....jeg
kontaktede min dyrlæge, som sagde at den ville prøve at tage magten fra
mig, så derfor skulle jeg tage den løfte den op og skælde den ud til den
holdt op.....dette stod på nogle uger til den fandt ud det ikke hjalp at
angribe mig......
Min dyrlæge mente blandt andet at det skyldtes den kun var 8 uger da jeg
fik den, derfor ikke var blevet opdraget af sin mor til ikke at skulle
bide og kradse......
Idag er den den sødeste mis!!!!

Med venlig hilsen
anja rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 30-08-03 21:06

"anja rasmussen" <anjaras44KATTE@BAKKEhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Min dyrlæge mente blandt andet at det skyldtes den kun var 8 uger da jeg
> fik den, derfor ikke var blevet opdraget af sin mor til ikke at skulle

Hmm.. Nu har jeg ikke set starten af tråden (er først for nylig begyndt i
gruppen igen) men vores Basil mener absolut at ALT hvad der stikker ud under
en dyne - og BEVÆGER sig - er en leg.

Hoveder ved han godt ikke er en del af legen men fingre og tæer ER - også
selvom det dumme menneske skulle finde på at SOVE imens.

Heldigvis - for mig - er det mest mandens fingre det går ud over *G* Så
indtil videre synes VI det er ret sjovt. Men godt nok bider han, men han har
samtidig en klar fornemmelse af hvor hårdt han kan bide uden det gør ondt
for alvor.

Vi har godt nok osse opmuntret ham - og de andre - ved at lege "fang
fingeren" under dynekanten mange gange.

Derfor bebrejder jeg ikke Basil at han ikke kan skelne.

Hvor hårdt bider jeres kat? Sådan at de er ubehageligt eller sådan at det
gør ONDT? Blod-og-skadestue?

Så længe det ikke er det sidste mener jeg at katten leger og har en fin
fornemmelse af AT LEGE

Men derfor er det selvfølgelig ikke altid rart. Så må man være hård og lukke
døren.

~Lisbeth

Fra : Jane

Dato : 30-08-03 22:18

Lisbeth Hviid Jakobsen skrev i <news:bir03a$2ss$1@sunsite.dk>:

<snip en frygtelig masse citater, *please* klip lidt mere i
dem, se her: http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

> Vi har godt nok osse opmuntret ham - og de andre - ved at lege "fang
> fingeren" under dynekanten mange gange.

Den leg er også en favorit her. Den eneste der er sjovere er
"mor klør sig under tøjet" men den er vi ret uenige om er en
leg. Den gælder forøvrigt hvem som helst der klør sig og om
det er på ryggen eller på anklen.

Jane

Fra : anja rasmussen

Dato : 30-08-03 22:36

> [...]
> fornemmelse af AT LEGE
>
> Men derfor er det selvfølgelig ikke altid rart. Så må man være hård og lukke

det var så hårdt og voldsomt at jeg har ar op ad armene......

Fra : Allan

Dato : 30-08-03 21:41

"Hanne Rasmussen" <harnebbe@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det bliver for slemt bliver den selvfølgelig lukket ude af soveværelset,

Hvis katten ved hvad det betyder når i siger av.

Og her mener jeg, at hvis den er klar over, at den har gjort noget forkert,
når i siger AV .

Så er det nemt . Det tager tid men det har virket her.

Når mis bruger kløer , Så sig av og sig det rigtigt længe, Og HØJT. så den
bliver flov.

Og næste gang igen.

Det har virket fint her. Men om det virker på andre katte ved jeg
selvfølgelig ikke.

Mine 2 bruger kun poter til at gøre sig opmærksom med.
Hvis det ikke virker så kommer sømmene frem.

Mest kl 4 om morgenen.

Fra : Hanne Rasmussen

Dato : 31-08-03 12:01

Tak for de gode råd, jeg vil forsøge mig med at sige fra højt og bestemt,
måske en finger over snuden.
Og - nej det er ikke blod/skadestue - men kun ridser i huden (det er altså
kun mælketænder), men det gør så ondt, at det er ret irriterende, og vi kan
mærke at det bliver hårdere og hårdere, efterhånden som den får flere
kræfter i kæberne.
Men når man er en lille charmerende mis (se evt. albummet, fra dens ferie
hos svigermor), så er det svært at være vred ret længe af gangen (men den
skal jo også være til at være i stue med).
Så vi går i gang med forsøg på lidt bide-opdragelse.