Erstatning for Asus TUSL 2?
Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-08-03 00:47

Hej

Jeg overvejer at udskifte mit elskede mobo Asus TUSL 2, som bare køre som en
drøm, men kan ikke rigtig finde en værdig afløser hos Asus.

Jeg bruger bl.a. maskinen til musik og lydproduktion, så jeg foretrækker Asus
mobo.

Krav:

Der skal være RAID sådan at jeg kan køre med 8 ide enheder. Det synes jeg
ikke, at jeg kan finde på nogle af deres nye boards.

Der skal naturligvis være USB 2.0 og så skal det helst være til DDR ram - i
hverfald ikke RD ram. Der skal kunne være ca. to gb ram. Sluttelig skal der
være mindst fem pci slots. Der må naturligvis også gerne være ATA 133 eller
bedre.....

Nogen ideer, også ideer, som ikke går på Asus.

Men *IKKE* med via chipsæt!

Claus

Fra : JK

Dato : 31-08-03 11:03

On Sun, 31 Aug 2003 01:47:17 +0200, "Claus Tersgov"
<clausnews@hotmail.com> wrote:

> [...]
>bedre.....
>
>Nogen ideer, også ideer, som ikke går på Asus.

Gigabyte 8INXP med granite bay chipset (Intel). Det har promise ata133
raid integreret.

http://www.giga-byte.com/MotherBoard/Products/Products_GA-8INXP.htm

http://europe.giga-byte.com/MotherBoard/FileList/Manual/manual_promise_raid_20276.pdf

Det koster 1300 kr. og tager op til fsb533 cpu'er.

IDE raid er jo på vej ud. Asus's nyere bundkort har noget raid for
SATA eller blandet IDE med SATA.

Det er en stor opgave at flytte dine harddiske over på et andet
bundkort. Jeg tror, du skal lave et image på en u-striped harddisk.

For en ny raid-controller kan godt kræve en reformattering af dit
array. Hvis din tusl2 har promise raid er det vist en god ting.

hilsen

John

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-08-03 15:55

"JK" <johnknuhtsen@REMOVEmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> For en ny raid-controller kan godt kræve en reformattering af dit
> array. Hvis din tusl2 har promise raid er det vist en god ting.

Jamen, det er heller ikke meningen. Jeg skal blot kunne køre med tre seperate
harddiske og så en brænder og et cd-rom drev på hver sin port. Det er derfor,
jeg vil have så mange IDE busser. Jeg bruger slet ikke raid funktionen..

Det *skal* være muligt at have en sepetat disk til OS, en seperat disk til
lyddata og så mindst een ekstra disk til at boote et andet OS med. Diskene må
ikke køre master/slave, det er for langsomt.

Alt det kan TUSL2, men det er jo ved at være lidt for langsomt..

Claus