Sidste chance for at protestere
Fra : Henning Christensen

Dato : 30-08-03 05:54

Det er nu sidste udkald, hvis du vil give din mening til kende om
de ændrede åbningstider på statens arkiver over for kulturministeren.

Hvis du ikke allerede har skrevet under på protestskrivelsen, kan du
nå det endnu ved at klikke ind på denne hjemmeside:

www.genealogi-kbh.dk/sidste.htm og vælg "Sidste nyt".
Her ser du en forklaring på hvordan du gør.

Sidste frist for indsendelse af lister er 5. september.

Jeg er bange for, at regeringen vil skære yderligere i adgangen til
arkiverne, hvis der ikke bliver protesteret denne gang.

Selv om du er "færdig" med din forskning, bør du også protestere.
Der kommer jo nye til efter dig!

Venlig hilsen
Henning Christensen

Fra : Hugh Watkins

Dato : 30-08-03 07:29

Mormonkirkens name is the Church of Jesus Christ and the Latter Day Saints
http://www.mormon.org/question/faq/category/answer/0,9777,1601-17-49-5,00.html

http://www.mormon.org/welcome/0,6929,403-17,00.html

Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige

"Vi kaldes ofte mormoner. Det er et øgenavn"

Family History Library Catalogue

Family History Centers are branch facilities of the Family History Library in Salt Lake City. Centers provide access to most of the
microfilms and microfiche in the Family History Library to help patrons identify their ancestors. Everyone is welcome to come to
the centers and use Family History Center resources

1894 founding of the Genealogical Society of Utah

1944 the Genealogical Society of Utah celebrated its 50th anniversary, and its original Articles of Incorporation expired. In
November of that year, the society ceased to operate as a public organization and became a Church corporation called the
Genealogical Society of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints.

The annual membership fees were discontinued, and the society's operation was then fully funded by the Church. The society's work
continued to expand with additions to its library collections, instructional programs, and genealogical conventions. At that time
the library contained 42,000 volumes and 2,000 rolls of microfilm. Nearly 14,000 patrons used the library that year.

http://www.familysearch.org/Eng/Library/FHL/frameset_library.asp?PAGE=library_history.asp

In 1987 Church leaders announced another change.
The Genealogical Department would be called the
Family History Department, and the name of the library would be the
Family History Library.

It was hoped that this more "user friendly" name would encourage more people
to pursue their own family history research.

In England http://www.lds.org.uk/ Terminology Guide

http://www.lds.org.uk/media/terminology.htm

"Mormon", "Mormon Church", "LDS", "LDS Church", "Church of the Latter-day Saints" are all inaccurate references.

just a detail on a good, if wordy, site
Hugh W

http://hughw36.blogspot.com/

www.genealogi.co.uk

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 30-08-03 15:53

"Hugh Watkins" <hugh_watkins@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> http://www.mormon.org/welcome/0,6929,403-17,00.html
>

> Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige
>
> "Vi kaldes ofte mormoner. Det er et øgenavn"

Du har ret - men forfatteren til artiklen i bladet er
faktisk medlem af kirken. Jeg tænker, at hun har
skrevet det sådan for at gøre sig forståelig for
"almindelige" mennesker. ))

Mvh.Bodil.

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 30-08-03 19:04

"Bodil Grove Christensen" skrev i en meddelelse

> Du har ret - men forfatteren til artiklen i bladet er
> faktisk medlem af kirken. Jeg tænker, at hun har
> skrevet det sådan for at gøre sig forståelig for
> "almindelige" mennesker. ))

Men hvad er det reelt der skalk protesteres imod. Er det noget
med ændrede lukketider, og er det både på Landsarkivet og på
rigsarkivet??

Ville nogen være søde at nævne ændringerne??

Hilsen Ruth

Fra : Arne Feldborg

Dato : 31-08-03 00:03

"Ruth Nielsen" <elena@io.dk> skrev Sat, 30 Aug 2003 20:04:14 +0200

>Men hvad er det reelt der skalk protesteres imod. Er det noget
>med ændrede lukketider, og er det både på Landsarkivet og på
>rigsarkivet??

Den nævnte webside svarer pt. ikke, så det er jo svært at sige.

Men den pågældende forening har tidligere gjort sig bemærket ved at
starte en landsomfattende indsamling af underskrifter for "På alle
slægtsforskeres vegne" at udtrykke et typisk københavnsk synspunkt
omkring Rigsarkivets forhold.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Arne Feldborg

Dato : 31-08-03 00:03

"Hugh Watkins" <hugh_watkins@msn.com> skrev Sat, 30 Aug 2003 06:29:13
-0000

>"Vi kaldes ofte mormoner. Det er et øgenavn"

Nej. Det er *ikke* et øgenavn - det er noget i selv gør det til.!

Når vi andre bruger udtrykket "Mormoner" eller "Mormondata" så er det
*ikke* i nogen som helst nedsættende betydning. Det udelukkende for at
bruge et godt gammelt dansk ord som kort og præcist beskriver hvad det
handler om - hverken mere eller mindre

Men i et politisk korrekt samfund, hvor man ikke længere må kalde negre
for negre, ikke længere må kalde muhammedanere for muhammedanere, og
helst heller ikke må kalde mormoner for mormoner, så bliver det næste
vel at vi andre heller ikke må kalde os selv for kristne.?

Måske skulle vi overveje noget a' la:
"Medlememer af Den danske Folkekirke, som bygger på Luthers
fortolkninger af Det nye testamente, og samme Luthers fortolkninger af
Jesu Kristi, Guds den enbårne Søns, udlægning af Det gamle Testamente."

Det kan evt. forkortes til : "MADDFSBPLFADNTOSLFAJKGDESUADGT"

Hvilket alle medlemmer af: "The Society of The Church of Jesus Christ of
Latter-day Saints" venligst bedes bide mærke i når de omtaler noget der
har med danske kirkebøger, folketællinger, skudsmålsbøger, osv. at gøre.

Og hvis det endelig skulle være, så kunne det jo da godt gøres endnu
mere indviklet - men hvorfor egentlig.?

Fra : Chris Gade Oxholm Sø~

Dato : 31-08-03 10:41

Et herligt indlæg Arne

Det kan kaldet "rigtig værksteds humor"
Printet ud og hængt op.

Bedste hilsener
Chris Gade Oxholm Sørensen
www.brotherskeeper.dk - support@brotherskeeper.dk

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 31-08-03 11:39

> [...]
> -0000

> Nej. Det er *ikke* et øgenavn - det er noget i selv gør det til.!

Nej, Arne, der har du desværre ikke ret.
Det var et øgenavn, som blev brugt, da kirken
blev oprettet. Beklager.
At I andre bruger det på niveau med "negre
og muhammedanere" (undskyld, men det lyder
lidt à la Glistrup!), det er en ganske anden sag.
Og vel derfor har forfatteren af artiklen valgt
at skrive, som hun gør.
Så rolig Arne.

Mvh.fra Bodil, der er strandet hjemme med et sygt barn -
tænk igår havde han 41,2 i feber!

Fra : Alf Christophersen

Dato : 31-08-03 14:25

On Sun, 31 Aug 2003 12:38:47 +0200, "Bodil Grove Christensen"
<grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> wrote:

>Nej, Arne, der har du desværre ikke ret.
>Det var et øgenavn, som blev brugt, da kirken
>blev oprettet. Beklager.

Har dere omdøpt deres bibel, Mormons bok?? Det er jo derfor man bruker
ordet mormoner, en som tror på Mormons bok.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 31-08-03 15:36

"Alf Christophersen" <alf.christophersen@basalmed.uio.no> skrev i en
meddelelse news:72n3lvgd2q6p03r21vjom1l1ji69468qlu@4ax.com...

> Har dere omdøpt deres bibel, Mormons bok?? Det er jo derfor man bruker
> ordet mormoner, en som tror på Mormons bok.

Forkert gruppe - FUT et andet sted hen.

MVh.Bodil.

Fra : Alf Christophersen

Dato : 01-09-03 18:03

On Sun, 31 Aug 2003 16:35:59 +0200, "Bodil Grove Christensen"
<grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> wrote:

>Forkert gruppe - FUT et andet sted hen.

Deg om det, jeg kommer ikke til å skifte navnet jeg bruker om
menigheten, men vurderer evt. "sekten med de mange tungvindte navn"

Fra : Elin Galtung Lihaug

Dato : 31-08-03 15:49

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i melding

> [...]
>
> Nej, Arne, der har du desværre ikke ret.
> Det var et øgenavn, som blev brugt, da kirken

"I andre..."???
Her i Oslo bruker mormonerne selv dette navnet om sin lære.

Elin Galtung Lihaug

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 31-08-03 19:10

"Elin Galtung Lihaug" <elin.lihaug.nospam@chello.no> skrev i en meddelelse
> "I andre..."???
> Her i Oslo bruker mormonerne selv dette navnet om sin lære.

Prøv at checke denne her:
http://www.jesukristikirke.no/index.pl

Det er den officielle side - hvad enkeltperson gør,
kan jeg naturligvis ikke svare for.

Iøvrigt er dette off-topic og bør FUTTE et andet sted hen-
eller stoppe.

Mvh.Bodil.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 01-09-03 00:35

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> skrev Sun, 31
Aug 2003 12:38:47 +0200

>Nej, Arne, der har du desværre ikke ret.
>Det var et øgenavn, som blev brugt, da kirken
>blev oprettet. Beklager.

Ja, som jeg skrev, du / i opfatter det som et øgenavn. Men det er ikke
det afgørende, det afgørende er hvordan den der bruger udtrykket
opfatter det.

Personligt har jeg stor respekt for andres tro mv., og hvis jeg følte at
ordet var negativt ladet så ville jeg ikke drømme om at bruge det.

Men fakta er altså at ordet er kort og præcist og er en helt almindelig
dansk betegnelse for personer der bekender sig til den nævnte tro. Og at
der ikke ligger hverken nogen som helst hverken negativ eller positiv
tilkendegivelse i det.

>At I andre bruger det på niveau med "negre
>og muhammedanere" (undskyld, men det lyder
>lidt à la Glistrup!), det er en ganske anden sag.

Jeg skal gerne medgive at den nævnte herre har medvirket til at vende
lidt op og ned på tingene - og det ikke altid i positiv betydning.

Men det ændrer jo ikke den kendsgerning at feks. ordet "muhamedaner" i
flere hundrede år har været det almindeligt brugte og helt neutrale
danske ord for netop den religionsgruppe. Og at det efter min mening
også fortsat bør være sådan.

At fornægte et godt gammelt dansk ord og begynde at bruge et ord vi ikke
helt er fortroligt med, bare pga. en tilfældig politisk stemning, ville
jo netop være en slags sejr for den omtalte Glistrup. Og det føler jeg
ingen trang til at medvirke til.

Og præcist på samme måde har jeg det med mormoner.

Sålænge de / i ikke selv kan lancere et andet ligeså kort, klart og
letforståeligt alternativt udtryk, så finder jeg det egentlig upassende
at vi andre et par gange hvert halvår skal påduttes en holdning vi ikke
selv har givet udtryk for - og ej heller har noget ønske om at give
udtryk for.

Fra : Alf Christophersen

Dato : 30-08-03 22:01

On Sat, 30 Aug 2003 06:53:37 +0200, "Henning Christensen"
<henning-christensen@mobilixnet.dk> wrote:

>Det er nu sidste udkald, hvis du vil give din mening til kende om
>de ændrede åbningstider på statens arkiver over for kulturministeren.

Man får vel de ministre man stemmer for

Men det kunne kanskje blitt verre? F.eks. regjering som avvikler alle
arkiver og brenner det som var der f.eks. (Men Stalin klarte det ikke
helt, bare nesten), enten fordi det ikke passer ideologisk, eller
fordi det påståes å være misbruk av velgerenes skattepenger etc.

Foreslår at ved neste valg blir det noe man som slektsforsker stiller
spørsmål om til alle politiske partier og stem så på det parti som er
mest positiv overfor arkivverket.

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 31-08-03 13:38

"Alf Christophersen" skrev i en meddelelse
"Henning Christensen" wrote:

> Man får vel de ministre man stemmer for

[...]

> Foreslår at ved neste valg blir det noe man som slektsforsker stiller
> spørsmål om til alle politiske partier og stem så på det parti som er
> mest positiv overfor arkivverket.

Ja ja - men så ved jeg stadig ikke hvad det er for noget med ændrede
lukketider.

Og det kan jeg jo nok godt leve med.

Hilsen Ruth

Fra : Ulla Pedersen

Dato : 31-08-03 14:14

"Ruth Nielsen" <elena@io.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ja ja - men så ved jeg stadig ikke hvad det er for noget med ændrede
> lukketider.
>
> Og det kan jeg jo nok godt leve med.
>
> Hilsen Ruth

Hej Ruth!

Det drejer sig om, at man har indført lukning af alle landsarkiverne om
mandagen. Dernæst har man skåret åbningstiden ned med 1 time om dagen.

Venlig hilsen
Ulla

Fra : Alf Christophersen

Dato : 31-08-03 18:36

On Sun, 31 Aug 2003 15:13:36 +0200, "Ulla Pedersen"
<ms.opal@post.tdcadsl.dk> wrote:

>Det drejer sig om, at man har indført lukning af alle landsarkiverne om
>mandagen. Dernæst har man skåret åbningstiden ned med 1 time om dagen.

Hvis dere ikke får valgt en annen regjering så vil det i neste rekke
også bli stengt på tirsdag for å spare skattebetaleres penger, så
stenger man i tillegg på onsdag for å spare skattebetaleres penge, så
blir det også stengt torsdager og i siste rekke, også fredager. Så
blir arkivene nedlagt for å spare skattebetalernes penger, og så i
siste instans blir alle arkivene brendt for å dekke over at
regjeringen vedtok nedleggelse. Det har skjedd i andre samfunn før i
mer eller mindre grad (selv om noen arkivarer klarte å redde unna mye
fra destruksjon under Stalintiden)

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 31-08-03 14:27

On Sun, 31 Aug 2003 14:38:10 +0200, "Ruth Nielsen" <elena@io.dk>
wrote:

>Ja ja - men så ved jeg stadig ikke hvad det er for noget med ændrede
>lukketider.

>Og det kan jeg jo nok godt leve med.

Jamen det behøver du skam ikke. Jeg skal ikke blande mig i
diskussionen om øgenavne

Underskriftsindsamlingen handler om, at landsarkiverne (men ikke
Rigsarkivet) har droppet over 80 åbningsdage om året - herunder
samtlige mandage hele året og samtlige lørdage om sommeren samt
derudover bl.a. perioden mellem Jul og Nytår og en række andre dage i
forbindelse med helligdagene.

Som min _HELT_PERSONLIGE_ mening, vil jeg dog godt sige, at jeg i min
holdning til denne protest føler mig på linie med Arne Feldborg. Eller
sagt på en anden måde, jeg har noget blandede følelser i denne sag.
Nedskæringerne på arkiverne blev annonceret i forbindelse med forrige
års finanslov, d.v.s. for næsten to år siden. Men dengang var det
desværre umuligt, at få organiseret en samlet protest mod
nedskæringerne, idet en gruppe af slægtsforskere havde så utroligt
travlt med at råbe op og skabe sig over den planlagte udflytning af RA
- en sag som i virkeligheden var uden større betydning for
slægtsforskerne, idet vores primære behov er landsarkiv og
lokalarkiver.

Den gang lod man sig spænde for Københavns Universitets
lokalpatriotiske vogn, og glemte fuldstændigt, at se på
slægtsforskernes virkelige interesser.

Nu har man så _endelig_ opdaget, at der nok var visse ting, der ikke
var helt så smarte, og det forsøger man så at rette op på. Jeg tvivler
dog på at det hjælper. Efter min mening er toget for længst kørt.
Selvfølgelig bør man fortsat arbejde for bedre forhold for
slægtsforskerne; men HELE denne sag burde altså have været grebet
ganske anderledes an. Man burde fra starten have arbejdet for
_slægtsforskernes_ interesser. Istedet spildte man hele krudtet på at
støtte københavner-professorerne i deres sag. (Hvor er disse
professorer forresten nu, hvor det handler om
slægtsforsker-interesser? Hvad har man fået ud af, at ligge på maven
for dem?).

Kulturministeren vil naturligvis lytte "med interesse" til ønskerne
fra slægtsforskerne; men så vil han (iøvrigt med god ret) spørge, hvad
det egentlig er vi vil? For to år siden fremlagde han en samlet plan
for arkivvæsenets fremtid. Planen omfattede bl.a. udflytning af RA til
Odense, hvilket ville give en stor besparelse på driften, hvorved der
ville blive råd til at videreføre LA på daværende niveau og fremme
digitaliseringsprojektet, altsammen til glæde for slægtsforskerne.

Denne plan blev mødt med omfattende protester. Kulturministeren (vil
han selv sige) lyttede til protesterne og droppede udflytningen til
Odense. Det betød desværre, at de planlagte besparelser på driften
ikke kom, og derfor er han nu nødt til at finde disse penge andre
steder. Men det er jo kun et resultat af, at han lyttede til og
efterkom slægtsforskernes ønsker. Dengang sagde præcis de samme
repræsentanter for slægtsforskerne jo, at hvis bare RA kunne få lov
til at blive i København, så var verden reddet - så kan man da ikke
komme med nye protester så kort efter, det er da useriøst.

Jeg håber bare, at en og anden slægtsforsker har lært en lille bitte
smule af forløbet.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : H.C. Nielsen

Dato : 31-08-03 15:18

Nå det sure opstød forstår jeg godt

H.C.

Fra : Hugh Watkins

Dato : 31-08-03 21:19

It would save a lot of money moving the RA to Odense

I for one would never go there
so less users = less money used on heating, seating and advisers

It was pure pork barrel politics Danish style
http://dictionary.reference.com/search?q=pork+barrel&r=67

RA is the Ministerial archive

when the majority of the Ministries are in Odense a move there will be logical

and jeg har underscriven protester i LAK og RA på papir du !

Hugh W

--

Im beginning to make a weB LOG every day

http://hughw36.blogspot.com/

www.genealogi.co.uk

snippo

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 01-09-03 07:32

On Sun, 31 Aug 2003 20:18:46 -0000, "Hugh Watkins"
<hugh_watkins@msn.com> wrote:

>RA is the Ministerial archive
>
>when the majority of the Ministries are in Odense a move there will be logical

Hvilket ikke har det fjerneste med sagen at gøre.

Det handler ikke om, hvorvidt den ene eller den anden placering af RA
var den fornuftigste. Det handler om, hvad der er væsentligt for
slægtsforskerne, og det handler om, hvordan man bedst varetager
slægtsforskernes interesser - eller om man vil bruge kræfterne på at
varetage Københavns Universitets interesser.

>and jeg har underscriven protester i LAK og RA på papir du !

.... og det sker der formentlig ikke noget som helst ved ...
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Hugh Watkins

Dato : 01-09-03 08:32

RA er ikke primert for slægtforsker
men for opbeværing af offentiligt dokumentation STATENS ARCHIVER

af det danske embudmænds etat

læs http://www.sa.dk/ grundigt

og http://www.sa.dk/sa/statamtkom/default.htm

Anmeldelsespligt
Statslige myndigheder har pligt til at anmelde følgende forhold til Statens Arkiver:

a.. Manuelle arkivsystemer
b.. Elektroniske arkivsystemer
c.. Brand- og vandskade
d.. Overførsel af arkivalier <<
http://www.sa.dk/sa/statamtkom/anmeld/default.htm

det meste handle om penge
og politik og ansvar

Hugh W

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 01-09-03 09:49

On Mon, 1 Sep 2003 07:31:40 -0000, "Hugh Watkins"
<hugh_watkins@msn.com> wrote:

>RA er ikke primert for slægtforsker

Det er lige præcis det jeg mente. Derfor er det jo også så trist at
alt krudtet blev brugt på at slås for RA, som netop ikke primært er
for slægtsforskere.

Det havde været væsentligt mere fornuftigt at koncentrere kræfterne
om:

1. Åbningstider på landsarkiverne.
2. Mulighed for udlån af materiale til andre læsesale.
3. Digitalisering af kilder.

Det er, hvad der er væsentligt for slægtsforskere.

Jeg fatter ikke, hvorfor så mange slægtsforskere bevidstløst lod sig
spænde for en protestbevægelse, som slet ikke varetog vores
interesser.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 01-09-03 10:48

On Mon, 01 Sep 2003 10:49:01 +0200, Lars J. Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

> [...]
>
>Jeg fatter ikke, hvorfor så mange slægtsforskere bevidstløst lod sig
>spænde for en protestbevægelse, som slet ikke varetog vores

Og en lille tilføjelse. Jeg er heller ikke overbevist om det
fornuftige i den nuværende protest (mod de reducerede åbningstider på
LA). Vi burde nemlig først overveje, hvad der realistisk set kan lade
sig gøre, og hvor man så bør lægge hovedvægten.

Realistisk set tror jeg ikke på, at åbningstiderne på LA bliver
væsentligt forbedret. Dels er det dyrt, dels vil kulturministeren med
god ret kunne sige, at det nu engang var prisen for, at RA kunne få
lov til at blive i København.

Måske skulle man snarere satse på punkt 2+3 herover? Hvis alle
kirkebøger, folketællinger, skifter og lægdsruller var tilgængelige på
nettet i en ordentlig kvalitet (gråtoner) og hvis man derudover kunne
bestille øvrige arkivalier til brug på sit lokale bibliotek - ville
LA's åbningstider så ikke være mindre væsentlige?

Derfor burde vi nok overveje, hvad vi bedst kan komme igennem med -
istedet for blot endnu engang at starte en uigennemtænkt
underskriftsindsamling.

#include: standard-disclaimer(private);
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 02-09-03 00:31

Lars J. Helbo <lars@helbo.org> skrev Mon, 01 Sep 2003 11:47:39 +0200

>Derfor burde vi nok overveje, hvad vi bedst kan komme igennem med -
>istedet for blot endnu engang at starte en uigennemtænkt
>underskriftsindsamling.

For en gangs skyld må jeg erklære mig 100% enig med Helbo - både i selve
synspunktet og i de saglige argumenter han begrunder sit synspunkt med.