Hvorfor blinker stjerner?
Fra : Stefan Garvig

Dato : 29-08-03 02:57

Hvorfor blinker stjerner - og ikke planeter?

Jeg har hørt, at det er fordi stjerner pga. deres umådeligt store afstand
til jorden er at regne og se som kun en prik - eller et mikroskopisk
lyspunkt. Planeter, derimod, er jo meget tættere på jorden og synes derfor
som en lysende skive. Derfor vil stjerner blinke, men ikke planeter.

Jeg savner stadig en forklaring (som jeg kan forstå). Håber, at I kan
hjælpe.

Venligst

Stefan Garvig
--
**********
For direct reply only:

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 29-08-03 05:07

> [...]
> lyspunkt. Planeter, derimod, er jo meget tættere på jorden og synes derfor
> som en lysende skive. Derfor vil stjerner blinke, men ikke planeter.

Begyndte at skrive et svar. Tænkte at andre nok havde gjort det.
Skrev "hvorfor blinker stjernerne" i google og fik minsanten resultat.
Endda et resultat magen til mit eget svar, så det kan dårligt være nemmere

Jeg mente nu godt nok det havde med brydning i atmosfæren at gøre også.
Måske andre kan redegøre for det.

http://astrogym.ifa.au.dk/brevsvar/sort/himlen/73.html
http://www.google.com/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=hvorfor+blinker+stjernerne

Du kunne måske prøve at søge selv næste gang.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 29-08-03 07:05

"Jakob Nielsen" <a@b.c> wrote in message

> Du kunne måske prøve at søge selv næste gang.

Hvis man kun må stille spørgsmål som ikke kan findes på google, så bliver
den gruppe ret død

Peter

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 29-08-03 07:24

> Hvis man kun må stille spørgsmål som ikke kan findes på google, så bliver
> den gruppe ret død

Såså, do der! Jeg gav et svar men gjorde envidre opmærksom på at svaret var
overordentligt nemt at finde. Havde han skrevet sit spørgsmål direkte til
google var svaret kommet med det samme. Ikke behov for udspekulerede
nøgleord.
Der var heller ikke tale om at han skulle søge gennem en større samling
resultater som var irrelevante eller uoverskuelige.

En vis grad af eget initiativ må kunne forventes. I dette tilfælde skulle
der nærmest intet til.

Iøvrigt er jeg ikke enig i at gruppen er død hvis spørgsmål, hvis svar man
umidelbart kan finde på google, ikke må postes.
Prøv bare at se den seneste uges indlæg.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 29-08-03 11:05

Jakob Nielsen skrev:
> Du kunne måske prøve at søge selv næste gang.

[OT]:
Du kunne måske tænke dig at denne gruppe også har
nogle interesserede medlæsere? Jeg kan også finde ud
af at sidde og google mig frem til en masse svar, men
hvis man er på "sparekur" og kun har et 56K-modem,
er det altså ikke bare noget man gør hele tiden.

Jeg mener at *usenet* er en god og billig kilde til at få
udvidet sin horisont. Og når der så bringes nogle links,
kan jeg da godt finde på at følge dem, når min udbyder
har "happy hour" ( = billig minutpris).

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- som læser dk.videnskab og andre grupper "offline"

Fra : Martin Larsen

Dato : 29-08-03 11:56

"Herluf Holdt, 3140" <herluf@worldonline.dk> skrev i en meddelelse news:aEF3b.62368$Kb2.2681783@news010.worldonline.dk...

> Jeg kan også finde ud
> af at sidde og google mig frem til en masse svar, men
> hvis man er på "sparekur" og kun har et 56K-modem,
> er det altså ikke bare noget man gør hele tiden.

Man må prioritere sine udgifter. Det er sandelig dyrt at have ADSL.

Mvh
Martin

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 29-08-03 09:21

Stefan Garvig wrote:
> Hvorfor blinker stjerner - og ikke planeter?

Jeg skal ikke kunne sige om planeter ikke "blinker". Men det blinkende
fænomen kaldes scintillationer (scintillations på engelsk, ved ikke om
der er et tilsvarende dansk ord). Generelt set er det relativt hurtige
lokale ændringer i atmosfærens komplekse refraktivitet der får lyset til
at defokusere og attenuere så det ser ud som om den blinker. Du vil
kunne se samme fænomen ved f.eks. varme riste hvor luften ser ud til at
være ustabil over risten.

Fænomenet er _ikke_ forstået 100%. Ved dette mener jeg at blot fordi man
ved at refraktiviteten ændrer sig (dette er rimeligt indlysende),
betyder det ikke at man ved _hvorfor_ den ændrer sig. Eller jeg skulle
måske sige at man ikke kan beskrive scintillationerne perfekt, men det
gælder jo også for vejret generelt.

De modeller der kommer tættest på at beskrive observationerne (disse kan
jo nemt måles) beskriver lokal-områder i atmosfæren som turbulente
"bobler" og man kan dermed fitte modellens parametre ("boble" størrelser
og amplitude) rimelig godt til observatrionerne, men der er stadig meget
store forskelle mellem observationer og model.

> Jeg savner stadig en forklaring (som jeg kan forstå). Håber, at I kan
> hjælpe.

Well...

Med venlig hilsen Preben

Fra : Thomas Ellegaard

Dato : 29-08-03 13:41

Hej Stefan

Preben har ret. Stjerners, og planeters for den sags skyld, blinken
skyldes simpelthen blot 'uro' i atmosfæren. 'Uro' i form af vanddamp,
støv og lign, men nok også 'uro' i form af at længden af vejen gennem
atmosfæren, fra lysets indtræden i atmosfæren til det rammer obser-
vatøren, ændrer sig med Jordens bevægelse rundt om solen, og rundt
om sig selv.

Udenfor atmosfæren blinker de ikke, med mindre lyset fra stjernerne
går igennem tilsvarende 'urolige' interstellare gasskyer/støvansamlinger
eller lign.

Med venlig hilsen
Thomas Ellegaard

Fra : Anton Norup Sørensen

Dato : 29-08-03 23:38

On Fri, 29 Aug 2003 03:56:40 +0200, "Stefan Garvig" <sgdataGED@edb.dk>
wrote:

> [...]
>lyspunkt. Planeter, derimod, er jo meget tættere på jorden og synes derfor
>som en lysende skive. Derfor vil stjerner blinke, men ikke planeter.

Luftens strømninger over os blander nogle steder luftmasser med
forskellig temperatur under turbulente forhold. Dette vil give
"bobler" af luft der bryder lyset forskelligt. Områderne varierer i
størrelse fra flere meter til få mm, og ændres hele tiden pgra luftens
bevægelse.
Kigger du på en stjerne, der set herfra fylder uhyre lidt, passerer
det snævre lysbundt stort set kun igennem een boble ad gangen.
Når nye bobler blæser ind i lysvejen, ændres brydningen pludseligt, og
lysmængden der kommer ned til dit øje ligeså.
En planet, derimod, fylder måske 1/100 grad på himmelen. Den urolige
luft kan f.eks. ligge i 10km højde, og lyskeglen mellem dit øje og
planeten vil deroppe have udvidet sig til ca. 1meters bredde. Dermed
passerer lyset igennem adskillige bobler samtidigt, og du ser
gennemsnittet af deres brydning. Det giver en svagere og langsommere
variation af lysmængden.

MVH
Anton

a_norup at post dot tele dot dk