Mikrobølger går amok i vand.
Fra : zigge

Dato : 28-08-03 21:30

Hej

Jeg var ude for et chock i går nat!
Da jeg kl. langt ud på natten ville varme et glas vand til cacao i
mikroovnen eksploderede vandet da ovnen havde kørt i et par minutter ved
fuld effekt. Eksplosionen var så kraftig at ovndøren gik op! Heldigvis blev
jeg ikke oversprøjtet med kogende vand, men der var vådt overalt indvendigt
i ovnen.

Hvad skyldes denne eksplosion? Næsten alt vandet havde forladt glasset. Det
var ganske alm. vand fra vandhanen (Ålborg-vandværksvand) og glasset var
fyldt normalt fuldt og helt rent (opvaskemaskine-vasket)

Mvh
//zigge

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-08-03 21:46

zigge skrev:

> [...]
>jeg ikke oversprøjtet med kogende vand, men der var vådt overalt indvendigt

Overopvarmning og stødkogning.

>Næsten alt vandet havde forladt glasset. Det var ganske alm. vand
>fra vandhanen (Ålborg-vandværksvand) og glasset var fyldt normalt
>fuldt og helt rent (opvaskemaskine-vasket)

Havde det bare været lidt beskidt, var det nok ikke sket.

Vand kan afkøles til under 0 grader uden at fryse til is, og det
kan opvarmes til over 100 grader uden at koge. Hvis det befinder
sig i én af de to tilstande og man ryster det en mikroskopisk
smule, så fryser/koger det hele øjeblikkeligt. Ved kogning giver
det en eksplosion. Isslag er et eksempel på at flydende,
underafkølet vand fryser øjeblikkeligt når det rystes (slår mod
jorden).

Hvis du havde sat en teske i vandet, ville den være blevet varm
og have udløst en normal, gradvis kogning så der ikke var sket
noget. Små partikler i vandet kunne have gjort det samme. Derfor
noten om snavs.

--
Bertel

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 29-08-03 07:08

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message

snip et fornuftigt svar

> [...]
> og have udløst en normal, gradvis kogning så der ikke var sket
> noget. Små partikler i vandet kunne have gjort det samme. Derfor

Er du nu helt sikker på det. Jeg mener at have læst engang i microovnenes
barndom at metal genstande i en microovn er en dødssynd. Metal i microovnen
vil fremkalde gnister og dermed brandfare.

har jeg ret?

Peter

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 29-08-03 07:51

Peter K. Nielsen wrote:
> [...]
> barndom at metal genstande i en microovn er en dødssynd. Metal i microovnen
> vil fremkalde gnister og dermed brandfare.

Ikke hvis der er tilstrækkeligt med vand til
stede

JS

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 29-08-03 09:50

"Jesper Sørensen" <c961595@XXXstudent.dtu.dk> wrote in message

> Ikke hvis der er tilstrækkeligt med vand til
> stede

jeg har ingen krus der er så store at jeg kan dække dem 100% med vand hvis
det er det du mener

Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-08-03 10:49

Peter K. Nielsen skrev:

>jeg har ingen krus der er så store at jeg kan dække dem 100% med vand hvis
>det er det du mener

Det er ikke nødvendigt. Så længe de står i vand, vil det sørge
for at temperaturen ikke når (ret meget) op over 100 grader.

--
Bertel

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 29-08-03 11:59

> Det er ikke nødvendigt. Så længe de står i vand, vil det sørge
> for at temperaturen ikke når (ret meget) op over 100 grader.

jo men hvad med gnister fra teskeen??

Peter

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 29-08-03 12:26

Peter K. Nielsen wrote:

> jo men hvad med gnister fra teskeen??
>
> Peter

Har lige testet. Krus + vand + teske.
Vandet koger lystigt. ingen gnister.

--
Carsten (3600)
HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-08-03 12:32

Peter K. Nielsen skrev:

>jo men hvad med gnister fra teskeen??

eg har ingen mikroovn. Prøv nu at lave forsøget med vand og kik
efter gnister. Jeg tror ikke der kommer nogen.

--
Bertel

Fra : Jane

Dato : 29-08-03 17:46

Peter K. Nielsen skrev i <news:bimqj7$g04$1@sunsite.dk>:

> Metal i microovnen vil fremkalde gnister og dermed brandfare.

Microovnen kan fremkalde gnister og dermed brandfare..

Mikroovnen kan sagtens gå amok af sig selv. Jeg havde en tallerken
med påskriften "microoven safe" og puttede noget mad på den
og havde tænkt mig at tø det op.

Så knækkede tallerkenen og der kom tyk sort røg ud i hele
lejigheden og jeg gik totalt i panik. Siden har jeg ikke turdet
at have en mikroovn. Den bor nu hos min mor hvor den resten af
sine dage kan lave popcorn og varm kakao mens jeg ser skeptisk
til.

Jane

Fra : Ivar

Dato : 28-08-03 21:47

zigge skrev:

> Det var ganske alm. vand fra vandhanen (Ålborg-vandværksvand) og glasset var
> var fyldt normalt fuldt og helt rent (opvaskemaskine-vasket)

....men ingen ske i glasset.

Ivar

Fra : Ralph

Dato : 29-08-03 09:55

Hvis man sætter en lyspære med fatningen under vand, så lyser den i
mikrobølgeovnen. Det ville man jo heller ikke kunne teste, hvis der ikke
måtte komme metal i ovnen.
Har selv testet det men pæren holder nu ikke så længe.
Havde ingen problemer med gnister eller mislyde som dem metal frembringer i
en mikrobølgeovn.

Ralph.

Fra : Lasse R

Dato : 29-08-03 13:18

> [...]
> var ganske alm. vand fra vandhanen (Ålborg-vandværksvand) og glasset var
> fyldt normalt fuldt og helt rent (opvaskemaskine-vasket)

Vandet blev superophedet. Se trtåden

http://cph.ing.dk/konf/root/tekmil/html/1807.all.html

for en mere detaljeret beskrivelse

Mvh,