berømt forsøg
Fra : kjaer

Dato : 27-08-03 01:51

Jeg har igen læst om et forsøg med 2 synkroniserede ure, hvor det ene bliver
fløjet rundt om jorden i et fly, og det andet bliver tilbage. Det skulle
være bevist, at uret i flyet har gået lidt langsommere end det der lå fast
på jorden. Er der nogen der ved hvor og hvornår det forsøg blev gennemført?
Hvem gennemførte det? Det er lidt underlig, at ingen lægger navn til sådan
en succes.

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 27-08-03 08:35

kjaer wrote:

> [...]
> forsøg blev gennemført? Hvem gennemførte det? Det er lidt underlig,
> at ingen lægger navn til sådan en succes.

Der er udført en række forsøg (fra
http://www.atomki.hu/~gacsi/fizmind/specrel/experiments.html):

_Tests of the "Twin Paradox"_

/Haefele and Keating, Nature *227* (1970), p. 270 (Proposal); Science
Vol. 177 p. 166 - 170 (1972) (Experiment)./

They flew atomic clocks on commercial airliners around the world in both
directions, and compared the time elapsed on the airborne clocks with
the time elapsed on an earthbound clock (USNO). Their eastbound clock
lost 59 ns on the USNO clock; their westbound clock gained 273 ns; these
agree with GR predictions to well within their experimental resolution
and uncertainties (which total about 25 ns).

/Vessot et al, "A Test of the Equivalence Principle Using a Space-borne
Clock", Gel. Rel. Grav., *10*, (1979) 181-204; "Test of Relativistic
Gravitation with a Space borne Hydrogen Maser", Phys. Rev. Lett. *45*
2081-2084./

They flew a hydrogen maser in a Scout rocket up into space and back (not
recovered). Gravitational effects are important, as are the velocity
effects of SR.

/C. Alley, "Proper Time Experiments in Gravitational Fields with Atomic
Clocks, Aircraft, and Laser Light Pulses," in Quantum Optics,
Experimental Gravity, and Measurement Theory, eds. Pierre Meystre and
Marlan O. Scully, Proceedings Conf. Bad Windsheim 1981, 1983 Plenum
Press New York, ISBN 0-306-41354-X, p363-427./

They flew atomic clocks in airplanes which remained localized over
Chesapeake Bay, and also which flew to Greenland and back.

/Bailey et al., "Measurements of relativistic time dilatation for
positive and negative muons in a circular orbit," Nature *268* (July 28,
1977) p. 301; Nuclear Physics B 150 p.1-79 (1979)./

They stored muons in a storage ring and measured their lifetime. When
combined with measurements of the muon lifetime at rest this becomes a
highly-relativistic twin scenario (v ~ 0.9994 c), for which the stored
muons are the traveling twin and return to a given point in the lab
every few microseconds.

--
Steen Eiler Jørgensen
"No, I don't think I'll ever get over Macho Grande.

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 27-08-03 10:12

kjaer :
> Hvem gennemførte det? Det er lidt underlig, at ingen lægger navn til sådan
en succes.

Det er der også - forsøget er kendt som Hafele & Keatings eksperiment.

Det er f.eks. beskrevet på flg. link :

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/relativ/airtim.html

"During October, 1971, four cesium atomic beam clocks were flown on
regularly scheduled commercial jet flights around the world twice, once
eastward and once westward, to test Einstein's theory of relativity with
macroscopic clocks. From the actual flight paths of each trip, the theory
predicted that the flyng clocks, compared with reference clocks at the U.S.
Naval Observatory, should have lost 40+/-23 nanoseconds during the eastward
trip and should have gained 275+/-21 nanoseconds during the westward trip
.... Relative to the atomic time scale of the U.S. Naval Observatory, the
flying clocks lost 59+/-10 nanoseconds during the eastward trip and gained
273+/-7 nanosecond during the westward trip, where the errors are the
corresponding standard deviations. These results provide an unambiguous
empirical resolution of the famous clock "paradox" with macroscopic clocks"

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 27-08-03 12:16

kjaer wrote:

> [...]
> Hvem gennemførte det? Det er lidt underlig, at ingen lægger navn til sådan

Det er ganske normalt at et ur som bliver rystet, går langsommer end et som
ligger stille.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-08-03 13:13

Peter Ole Kvint skrev:

>Det er ganske normalt at et ur som bliver rystet, går langsommer end et som
>ligger stille.

Ja, det er rystende, men så kan man heldigvis stille på det.

--
Bertel

Fra : ML-78

Dato : 27-08-03 13:16

> Det er ganske normalt at et ur som bliver rystet, går langsommer end et som
> ligger stille.

Hvilket ikke har noget at gøre med omtalte forsøg.

ML-78

Fra : Martin Petersen

Dato : 27-08-03 14:03

Peter Ole Kvint (dsl90720@vip.cybercity.dk) skrev følgende:

> Det er ganske normalt at et ur som bliver rystet, går langsommer end
> et som ligger stille.

Du glemmer at begge ure for samme behandling... De flyver bare hver sin
retning om jorden.

- Martin

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 27-08-03 15:10

Peter Ole Kvint wrote:

> Det er ganske normalt at et ur som bliver rystet, går langsommer end et som
> ligger stille.

Sludder. Tror du det var pendul-ure de brugte?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Sune Storgaard

Dato : 27-08-03 15:45

Jeppe Stig Nielsen mumbled his insignificant opinion in:

> Sludder. Tror du det var pendul-ure de brugte?

Kunne heller ikke forstå hvordan de kunne få bornholmeren ind i flyet...

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 27-08-03 16:13

Sune Storgaard wrote:

> Kunne heller ikke forstå hvordan de kunne få bornholmeren ind i flyet...

Det var en fejlkilde ved forsøget at de flere gange måtte sætte pendulet
i gang igen med hånden efter at det var gået i stå pga. dårligt flyve-
vejr.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin Larsen

Dato : 27-08-03 17:26

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse news:3F4CBBBE.576BFACC@jeppesn.dk...

> Sludder. Tror du det var pendul-ure de brugte?

POK mener nok at tidsforskydningen, som ifølge POK's
verdensbillede ikke eksisterer, bliver påvirket af tidsforskydning
som følge af g-virkninger fra flyrejsen.

Mvh
Martin

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 29-08-03 17:22

Martin Larsen wrote:

> POK mener nok at tidsforskydningen, som ifølge POK's
> verdensbillede ikke eksisterer, bliver påvirket af tidsforskydning
> som følge af g-virkninger fra flyrejsen.

Dristigt af dig at gisne om hvad han måtte mene. Men jeg tror du
rammer meget godt hvad angår den logiske kvalitet af argumentet.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)