Mærkeligt fænomen, hvorfor?
Fra : Jonas Jalling

Dato : 26-08-03 20:08

Hej,

Min far har lige lavet en lille test med mig (og resten af familien).
Han havde vist læst den i Berlingske tidene, Jyllandsposten el.lign.
Den går ud på at man skal tegne en hund. Det sjove ved det hele er, at
alle i familien tegnede hunden fra siden, med hovedet i venstre side og
kroppen mod højre. Hvordan kan det dog være?
Man så selvfølgelig ikke hinandens tegning, før bagefter, så det kan
ikke være fordi at folk "kopierer" hinandens. Men det fik mig til at
tænke på, at når/hvis jeg skal tegne et dyr, tror jeg altid at jeg vil
tegne det den vej. Men hvorfor?

Joans Jalling

Fra : Rasmus Villemoes

Dato : 26-08-03 20:20

"Jonas Jalling" <jonas@jalling.dk.invalid> writes:

> [...]
> ikke være fordi at folk "kopierer" hinandens. Men det fik mig til at
> tænke på, at når/hvis jeg skal tegne et dyr, tror jeg altid at jeg vil

Et gæt: Man er vant til at skrive fra venstre mod højre, og så starter
man med det der er mest karakteristisk for en hund, hvorefter man
fylder en "standardkrop" på. Standard betyder her, at man ville tegne
næsten det samme hvis det var en hest, et får, en kat eller en ko man
skulle tegne (selvfølgelig alt afhængig af ens tegneevner).

Mvh Rasmus

Fra : Pongo

Dato : 26-08-03 20:21

Rasmus Villemoes wrote:

> [...]
> næsten det samme hvis det var en hest, et får, en kat eller en ko man
> skulle tegne (selvfølgelig alt afhængig af ens tegneevner).

Den teori burde kunne afprøves på en araber som skriver fra højre mod
venstre.
/Klaus

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 27-08-03 11:45

"Pongo" == Pongo <Pongos.email@ddress> writes:

> Rasmus Villemoes wrote:

[Hund med hovedet mod venstre]

> Den teori burde kunne afprøves på en araber som skriver fra højre mod
> venstre.

Jeg så engang en "kameler på vejen" advarselstavle fra et arabisk
land. Der havde kamelen hovedet i højre side.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-08-03 20:23

Jonas Jalling skrev:

> [...]
>Den går ud på at man skal tegne en hund. Det sjove ved det hele er, at
>alle i familien tegnede hunden fra siden, med hovedet i venstre side og

Sådan tænkte jeg også på tegningen før jeg læste det. Er der
nogen venstrehåndede i din familie?

>Hvordan kan det dog være?

Gæt:
Vi er vant til at skrive fra venstre mod højre, og vi vil
automatisk starte med det vigtigste - hovedet. Men jeg ved det
ikke.

Opfattelsen af et hoved er indkodet utroligt tidligt i spædbørn.
Få måneder gamle kan de reagere på ansigtsudtryk.

--
Bertel

Fra : Jonas Jalling

Dato : 26-08-03 20:25

Bertel Lund Hansen wrote:

> Sådan tænkte jeg også på tegningen før jeg læste det. Er der
> nogen venstrehåndede i din familie?

Ja, min lillesøster er venstrehåndet, men er ikke hjemme, så hun har
ikke prøvet endnu. Det bliver spændende at se når hun kommer hjem.

> Gæt:
> Vi er vant til at skrive fra venstre mod højre, og vi vil
> automatisk starte med det vigtigste - hovedet. Men jeg ved det
> ikke.

Ja, det er også hvad de andre skrev, og jeg synes at det lyder som en
fornuftig forklaring.

Jonas Jalling

Fra : Klaus Petersen

Dato : 26-08-03 22:47

> Ja, min lillesøster er venstrehåndet, men er ikke hjemme, så hun har
> ikke prøvet endnu. Det bliver spændende at se når hun kommer hjem.

Jeg tror det vil vise sig at hun tegner hovedet til højre for kroppen.

Jeg er venstre håndet og det ville jeg have gjort... Meld lige tilbage når
hun har prøvet

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 27-08-03 09:49

"Klaus Petersen" <ng@spectual.ra.bnaa.dk> writes:

> Jeg er venstre håndet og det ville jeg have gjort... Meld lige tilbage når
> hun har prøvet

Jeg er venstrehåndet (når jeg skriver/tegner), men ville tegne den med
hovedet til venstre.

--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.et.dtu.dk/staff/be

Fra : Torben Frandsen

Dato : 27-08-03 10:18

"Brian Elmegaard" <brian@rk-speed-rugby.dk> wrote

> Jeg er venstrehåndet (når jeg skriver/tegner), men ville tegne den med
> hovedet til venstre.

Ditto.

(Er der slet ingen, der ville tegne hunden, som den ser ud bagfra?)

Torben

Fra : Søren Saxtorph

Dato : 28-08-03 20:25

Min datter på 5 år er højrehåndet og starter altid med at tegne kroppen på
et dyr først. derefter anbringes hovedet, og det bliver oftest sat til
venstre. Så det kan ikke kun være fordi folk starter med at tegne hovedet.

Bare en tanke

MVH Carina

Fra : Jonas Jalling

Dato : 27-08-03 20:02

Klaus Petersen wrote:

> Jeg tror det vil vise sig at hun tegner hovedet til højre for kroppen.
>
> Jeg er venstre håndet og det ville jeg have gjort... Meld lige
> tilbage når hun har prøvet

Hun tegnede den med hovedet imod højre. Men det tyder vist ikke på at
det er så afgørende om man er højre- eller venstrehåndet.

Jonas Jalling

Fra : Morten Guldager

Dato : 27-08-03 21:32

Tue, 26 Aug 2003 at 19:22 GMT Bertel Lund Hansen wrote

> Sådan tænkte jeg også på tegningen før jeg læste det. Er der
> nogen venstrehåndede i din familie?

Fruen i huset her er venstrehåndet, og hendes hund havde hovedet
i højre side.

Hun er faktisk "beggehåndet", men jeg bad hende tegne med venstre.

/Morten

Fra : Lars Funck

Dato : 26-08-03 20:55

"Jonas Jalling" <jonas@jalling.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> alle i familien tegnede hunden fra siden, med hovedet i venstre side og
> kroppen mod højre. Hvordan kan det dog være?

Jeg kan huske, at jeg på et tidspunkt blev udsat for et lignende forsøg. En
foredragssal blev bedt om at skrive et tal ned mellem 1 og 5... jeg tror 80
% skrev 3.

Så meget for individualitet!

MVH

Lars

Fra : Uffe Holst

Dato : 27-08-03 10:08

In an article of 26 Aug 2003 Lars Funck wrote:

> [...]
> foredragssal blev bedt om at skrive et tal ned mellem 1 og 5... jeg tror 80

Der er nogen ting, som folk har større tendens til at vælge.

Sæt dig over for en eller anden og test ham med følgende opgave. Du skriver
på et papir "Rød" og "Hammer". På et andet papir skriver du:

6
66
666
6666
66666
666666

Du beder ham nu om at sige tallene hurtigt efter hinanden. Netop som han
er færdig, beder du ham om at sige navnet på en farve, derefter et værktøj.
95 % eller så vælger rød og hammer.

For år tilbage prøvede jeg og en kammerat det på op mod halvtreds personer,
og der var kun ganske få af dem, der ikke valgte rød og hammer. Og så var
der de par stykker, som ikke lige forstod hvad værktøj betød "hvad mener du
med værktøj" - men de havde jo alligevel skrevet rød som farven.

Ved ikke om det også virker med andre tal end 6, 66, ... Det gør det nok.

--
Uffe Holst

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-08-03 11:17

Uffe Holst skrev:

>Sæt dig over for en eller anden og test ham med følgende opgave. Du skriver
>på et papir "Rød" og "Hammer". [...]

Jeg kender et par stykker der er lidt i samme stil:

- Hvad sætter man sig på om vinteren når man vil køre ned ad en
snebakke?
- En kælk.
- Hvad drikker koen?
- ... [hvad tror I folk svarer?]

- Hvad suger myggen?
- Blod.
- Hvordan slår man den ihjel?
- Klasker den.
- Hvilken farve trafiklys må man gå over for?
- ... [hvad tror I folk svarer?]

--
Bertel

Fra : Uffe Holst

Dato : 27-08-03 11:37

In an article of 27 Aug 2003 Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg kender et par stykker der er lidt i samme stil:
>
> - Hvad sætter man sig på om vinteren når man vil køre ned ad en
> snebakke?
> - En kælk.
> - Hvad drikker koen?
> - ... [hvad tror I folk svarer?]
>
> - Hvad suger myggen?
> - Blod.
> - Hvordan slår man den ihjel?
> - Klasker den.
> - Hvilken farve trafiklys må man gå over for?
> - ... [hvad tror I folk svarer?]

Ja, det er gode gamle klassikere. Men disse går på andre ting og drejer sig
mere om at narre folk. "Mælk" og "kælk" rimer, og derfor falder folk i.
Ligeledes narres folk til at sige "rød", fordi der netop er blevet snakket
om "blod", der jo er rødt.

Det interessante ved 6, 66, ... og så "rød" og "hammer" er, efter min
mening, at man ved denne ikke bliver vildledt. Den får folk til at sige,
hvad der først falder dem for uden forud at være ledt i en forkert retning.
I dine to eksempler er der paralleller ved henholdsvis rim og farve,
hvorimod jeg og min kammerat dengang ikke var i stand til at finde nogle
paralleller mellem tallene og så farven og værktøjet.

Så hvorfor vælger næsten alle folk rød og hammer?

--
Uffe Holst

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-08-03 11:41

Uffe Holst skrev:

> [...]
>Ligeledes narres folk til at sige "rød", fordi der netop er blevet snakket

Du har ret i at vildledningen er stærkere ved mine eksempler, men
princippet er det samme.

>Så hvorfor vælger næsten alle folk rød og hammer?

Fordi de har det i frisk erindring.

--
Bertel

Fra : Lars Kristensen

Dato : 27-08-03 15:40

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> wrote in message news:<q6.96.7R23C3JcPmbZPWe.NR@post6.tele.dk>...

> [...]
> paralleller mellem tallene og så farven og værktøjet.
>
> Så hvorfor vælger næsten alle folk rød og hammer?

Farve har med følelser at gøre, det kvindelige - rød.

Værktøj har med håndværk at gøre, noget mandligt - hammer (fars
hammer).

Der er givet meget psykologi blandet ind i vort valg af ord. Freud var
jo ikke dum, dengang han kunne se en sammenhæng mellem menneskers
associationer og deres følelser, når han lavede psykoanalyser på folk.
At vi senere hen har revideret hans måde at bruge disse psykiske
værktøjer på, gør jo ikke Freud til en dumrian, selv om nogle gerne så
ham som en sådan.

Om ikke andet var han en af de første om ikke den første, der begyndte
at røre rundt i folks underbevidste følelsesverden. Han må have haft
det som en der står på kanten af et vulkankrater og ser ned i en
sprudlende og kaotisk verden.

Med venlig hilsen

Lars Kristensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-08-03 16:32

Lars Kristensen skrev:

> [...]
>at røre rundt i folks underbevidste følelsesverden. Han må have haft
>det som en der står på kanten af et vulkankrater og ser ned i en

Ja, og det blev ikke bedre af at han var høj på kokain.

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 27-08-03 11:38

Scripsit "Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk>

> Ved ikke om det også virker med andre tal end 6, 66, ... Det gør det nok.

Jeg tror at tallene er ganske ligegyldige. De tjener i givet fald blot
til at aflede forsøgspersonens opmærksomhed.

Af en eller anden grund *er* rød for mange prototypen på en farve og
hammer prototypen på et stykke værktøj.

Lidt lommefilosofisk: Røds særstatus har måske noget at gøre med at
der er masser af blå, grønne, gule og brune farver i naturen, men
rigtig knaldrød forekommer normalt kun når nogen har bestemt sig for
at her skal være noget rødt - eller som signalfarve i blomster, eller
i blod.

--
Henning Makholm "Vi skal nok ikke begynde at undervise hinanden i
den store regnekunst her, men jeg vil foreslå, at vi fra

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-08-03 11:46

Henning Makholm skrev:

> [...]
>rigtig knaldrød forekommer normalt kun når nogen har bestemt sig for
>at her skal være noget rødt - eller som signalfarve i blomster, eller

Rød er den farvestift/-blyant der bliver slidt op først. Jeg
havde formning på linje på seminariet, og vores formningslærer
fortalte at det var sådan i farveæskerne de steder hvor han havde
arbejdet. Vi diskuterede om den psykedeliske periode ville få
lilla til at blive den foretrukne, men det er vist ikke sket.

Det er ikke bare en lille forskel. Det er tydeligt at iagttage.
Hvis I har børn, så prøv at tjekke deres farver.

--
Bertel

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 27-08-03 12:20

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>
> Det er ikke bare en lille forskel. Det er tydeligt at iagttage.
> Hvis I har børn, så prøv at tjekke deres farver.

Hvis den røde ikke er den mest slidte, så er barnet sygt.

Fra : Martin Larsen

Dato : 27-08-03 12:20

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse news:en2pkvoafma4c1f5el459gbh27bm885fvh@news.stofanet.dk...

> Det er ikke bare en lille forskel. Det er tydeligt at iagttage.
> Hvis I har børn, så prøv at tjekke deres farver.

De skal jo kunne finde frem til brystvorten.

Mvh
Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-08-03 13:12

Martin Larsen skrev:

>De skal jo kunne finde frem til brystvorten.

Det gør de ikke med synet. Det er med følesansen.

I øvrigt er brystvorternes farve ikke rød som den farve der
bliver slidt.

--
Bertel

Fra : Martin Larsen

Dato : 27-08-03 14:04

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse news:ru7pkvcj0taps398dh8l5tp5f8vgie5e8b@news.stofanet.dk...

> Det gør de ikke med synet. Det er med følesansen.

Mon dog ikke de får visuelle stimuli. De ser jo straks fra
fødslen og vel også prænatalt (sollys på maven).

> I øvrigt er brystvorternes farve ikke rød som den farve der
> bliver slidt.

Hvis rødt er godt, er mere rødt bedre.

Mvh
Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-08-03 15:20

Martin Larsen skrev:

>Mon dog ikke de får visuelle stimuli. De ser jo straks fra
>fødslen og vel også prænatalt (sollys på maven).

Har du set et spædbarn finde en brystvorte. Det foregår som regel
med lukkede øjne.

>Hvis rødt er godt, er mere rødt bedre.

Det kan selvfølgelig godt være.

Men hvorfor er rødt så et faresignal?

--
Bertel

Fra : Martin Larsen

Dato : 27-08-03 17:07

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse news:sefpkvoesj8l14o5hdkdtl5p2kt8floagp@news.stofanet.dk...

> Har du set et spædbarn finde en brystvorte. Det foregår som regel
> med lukkede øjne.

Det tror jeg ikke. Men selvfølgelig bruger de alle disponible
sanser for at finde dievorten.

> Det kan selvfølgelig godt være.
>
> Men hvorfor er rødt så et faresignal?

Det er en signalfarve, som fortæller primater og solsorte
om moden frugt.

Mvh
Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-08-03 17:23

Martin Larsen skrev:

>Det er en signalfarve, som fortæller primater og solsorte
>om moden frugt.

Er modne frugter farlige?

--
Bertel

Fra : Martin Larsen

Dato : 27-08-03 17:31

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse news:9nmpkv02mt0e3svb7g3rhvs2rkdhhl23tm@news.stofanet.dk...

> Er modne frugter farlige?

Hvorfra har du at det skulle være farligt. Det er en *signalfarve*
som betyder at opmærksomheden fanges.

Mvh
Martin

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 27-08-03 18:50

> Hvorfra har du at det skulle være farligt. Det er en *signalfarve*
> som betyder at opmærksomheden fanges.

Generelt er det vel sort-gul kombinationen der symboliserer fare.
Bavianens røde bagdel skal næppe heller virke farlig på dens artsfæller.

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 27-08-03 22:01

Bertel Lund Hansen skrev:
> Men hvorfor er rødt så et faresignal?

Jeg tror altså ikke at det er alle folkeslag, som opfatter rød som et
faresignal.

Lad mig komme med et eksempel - som godt nok er ret langt ude, men
alligevel.

Jeg har en trådløs telefon, og på basestationen er der to lamper: en grøn og
en rød. Hver lampe kan være slukket, blinke eller lyse konstant.
Nu kunne man tro at en konstant lysende rød lampe skulle bruges til at fange
ens opmærksomhed, og at hvis den blinker, så må det være endnu mere vigtigt.
Men sådan er det ikke.

Når den grønne lampe er slukket og den røde lampe blinker, betyder det at
alle de følgende ting er opfyldt:
Der er ingen telefonsamtaler i gang.
Der er ikke et internt kald (speciel kaldefunktion mellem basestation og
telefon) i gang.
Der ligger ingen ulæste telefonbeskeder.
Batteriet på håndsættet er ikke ved at blive opladet.

Hmmm...

-------
Tomas

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 27-08-03 15:52

Uffe Holst skrev:
> Sæt dig over for en eller anden og test ham med følgende opgave.
> Du skriver på et papir "Rød" og "Hammer". På et andet papir skriver
> du: [...]

Jeg har prøvet den opgave, men _uden_ papirstykker. Du fortæller
ikke hvorfor du skriver de to ord på et papir, og om du holder
dette papir skjult for testpersonen. Jeg mener at det er overflødigt.

Men da jeg var forsøgsperson, skulle jeg først gennemgå en eller
anden regne-remse mundtligt, og derefter blev jeg bedt om at
svare _hurtigt_ på spørgsmålene om en farve og et værktøj.

Og jeg "skuffede" opgavestilleren. Jeg svarede BLÅ og KNIV;

(blå er en af mine yndlingsfarver, men hvorfor den kniv fór ud
af min mund, er et spørgsmål for en psykolog. Jeg er ikke
specielt kniv- eller våbenfikseret - snarere tværtimod).

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 31-08-03 09:24

Herluf Holdt
> Og jeg "skuffede" opgavestilleren. Jeg svarede BLÅ og KNIV

Jeg var også en skuffelse; jeg svarede : Grøn sav

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Kaare Fiedler Christ~

Dato : 27-08-03 10:22

> [...]

> ikke være fordi at folk "kopierer" hinandens. Men det fik mig til at
> tænke på, at når/hvis jeg skal tegne et dyr, tror jeg altid at jeg vil

Jeg har været udsat for at blive bedt om at tegne en hund, og jeg
tegnede den ca. sådan her: (brug en fixed-width font)
__ _
/ | |\
/ \_/ \
/ ||/ \/'
/ ||
/ /||
| __/ ||
\_____| ||

Altså med hovedet til højre. Jeg var den eneste der gjorde det.

Det sjove er at jeg tænkte på Netto-hunden før jeg tegnede det, men
det viser sig at den kigger den anden vej. Alle andre havde tegnet
hunden med hovedet til venstre, men der stod hunden op.

Jeg kan huske jeg tegnede bagbenet først. Så mon ikke man tegner det
man koncentrerer sig om først, og derfor til venstre?

Jeg kan nævne at jeg er venstrehåndet.

Hilsen
Kåre
--
Kaare Fiedler Christiansen fiedler@daimi.au.dk

2b|~2b == -1

Fra : Gismo

Dato : 27-08-03 20:50

"Kaare Fiedler Christiansen" <fiedler@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> "Jonas Jalling" <jonas@jalling.dk.invalid> writes:

> Jeg kan huske jeg tegnede bagbenet først. Så mon ikke man tegner det
> man koncentrerer sig om først, og derfor til venstre?
>
> Jeg kan nævne at jeg er venstrehåndet.

Når jeg tegner dyr starter jeg kroppen så hoved kommer til højre. - jeg er
normal højre håndet. Det skyldes at jeg er giga dårlig til at tegne og
kroppen er nemmest !

Gismo