Beregning af motorkræft.
Fra : 15kw

Dato : 24-08-03 14:32

Hej

Er der nogen der vil hjelpe mig lidt med beregninger på følgende.

Jeg skal lave et lille køretøj med fire hjul med motor på hvert hjul.

Jeg har fire ens motore med følgende data:
Ydelse 25W 60RPM.

Mine hjul er 20cm. i diameter.

Total vægt <10Kg.

(Underlaget er naturligt græs der ikke bliver slået).

Kan i beregne om det kan køre op af en 45 graders stigning.

PS det hele skal bygges sammen i en stiv kasse så i verste fald er der kun
to hjul der røre ved jorden.

--
Hilsen
Peter N Petersen

Fra : Jens og Jannie

Dato : 24-08-03 21:26

15kw wrote:
> [...]
>
> Jeg skal lave et lille køretøj med fire hjul med motor på hvert hjul.
>
> Jeg har fire ens motore med følgende data:

I folkeskolen fik vi en 1½ volts motor til at trække en lasbil, det er
udelukkende at spørgsmål om gearing. Men 4 gange 25w lyder umidelbart til at
være mere end rigeligt.

Jens

P.S. det kunne da være spænende, at høre lidt mere om det protjekt du er
igang med.

Fra : zigge

Dato : 24-08-03 22:09

"15kw" <nospam15kw@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
>
> Kan i beregne om det kan køre op af en 45 graders stigning.
>
> PS det hele skal bygges sammen i en stiv kasse så i verste fald er der kun

For at beregne hvor meget energi du skal bruge til at flytte vognen op ad
bakken, kan du bruge ligningen for potentiel energi sammen med en
tidsangivelse: Altså beregne hvor meget energi du skal tilføre i sekundet
for at løfte vognen op ad bakken.
W=(m*g)*h
Hvor W er arbejdet.
M er massen.
g er tyngdeaccelerationen.
h er højden.

Dit hjul drejer med 60rpm eller 1 omdrejning i sek. dvs. at du flytter
vognen pi*0.2 meter = 0.63 meter pr sek.
Da du regner med en stigning på 45 grader bliver det til 0.32 meter pr. sek.
Sætter vi det ind i ligningen for energi bliver det:

W = (10kg*9.82m/s/s)*0.32m = 31.4 Jule eller Watt/sek.

Een motor er altså tilstrækkeligt til at trække din vogn op at bakken, hvis
vi ser bort fra rullemodstanden fra græsset.

Mvh
//zigge

Fra : zigge

Dato : 24-08-03 22:13

"zigge" <laser.snabela@pc.dk> wrote in message
> Een motor er altså tilstrækkeligt til at trække din vogn op at bakken,
hvis
> vi ser bort fra rullemodstanden fra græsset.

Woops! Een motor er altså ikke nok hvis den er på 25W :)
Men to skulle kunne gøre det...

//zigge (bare for at andre ikke skal påpege det indlysende)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 24-08-03 22:44

zigge wrote:

> [...]
> bakken, kan du bruge ligningen for potentiel energi sammen med en
> tidsangivelse: Altså beregne hvor meget energi du skal tilføre i sekundet

Rigtigt. Og h skal måles lodret.

> Dit hjul drejer med 60rpm eller 1 omdrejning i sek. dvs. at du flytter
> vognen pi*0.2 meter = 0.63 meter pr sek.

Lyder også rigtigt.

> Da du regner med en stigning på 45 grader bliver det til 0.32 meter pr. sek.

Det tror jeg ikke. Thi sin(45°) = ½ sqrt{2} .

Det er 30° der opfylder sin(30°) = ½ .

> Sætter vi det ind i ligningen for energi bliver det:
>
> W = (10kg*9.82m/s/s)*0.32m = 31.4 Jule eller Watt/sek.

Det kommer ud i enheden joule, men da vi har regnet med tidsrummet ét
sekund, kan vi opfatte det som effektenheden J/s = W.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : zigge

Dato : 24-08-03 23:15

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> wrote in message

> Rigtigt. Og h skal måles lodret.

Hvilken planet måler den på andre måder?

> Lyder også rigtigt.

sek.

> Det tror jeg ikke. Thi sin(45°) = ½ sqrt{2} .
>
> Det er 30° der opfylder sin(30°) = ½ .

ok ok, så sætter vi 0.71*0.63 ind istedet for:

W = (10*9.82)*0.44 = 43Watt

> Det kommer ud i enheden joule, men da vi har regnet med tidsrummet ét
> sekund, kan vi opfatte det som effektenheden J/s = W.

Det er jo hvad jeg skrev.

Nå, men to motore kan stadig trække vognen op ad bakken. Hvilket minder mig
om en gammel vits om Teknikum, akademi og civil inginører...

Mvh
//zigge

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 25-08-03 14:43

zigge wrote:

> W = (10*9.82)*0.44 = 43Watt

> Det er jo hvad jeg skrev.

Det var nok det du mente, men du fik det ikke skrevet helt rigtigt op.
Jeg syntes i hvert fald det kunne misforstås.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : 15kw

Dato : 25-08-03 17:03

"15kw" <nospam15kw@tdcadsl.dk> skrev i
> Hej
>
> Er der nogen der vil hjelpe mig lidt med beregninger på følgende.

Tak for jeres hjelp.

Hvis det kræver 43W at trække min vogn op af en 45graders stigning kunne det
godt tyde på at jeg skal lave det så alle fire hjul "motore" vil trække hele
tiden, selv om der bliver lidt mere mekanisk arbejde i projectet.

Jeg forventer at smide lidt information på min hjemmeside når jeg kommer så
vidt.

--
Hilsen
Peter N Petersen

Fra : zigge

Dato : 25-08-03 17:41

> [...]
hele
> tiden, selv om der bliver lidt mere mekanisk arbejde i projectet.

Det simpeleste du kan gøre er at lave en stiv bro i den ene ende. Dvs. en
tværliggende bjælke, der er hængslet på karossen i midten og med et hjul i
hver side.

> Jeg forventer at smide lidt information på min hjemmeside når jeg kommer

> vidt.

Smid en post når der er noget at se på, det lyder spændende. Evt. i
dk.elektronik, hvor det nok nærmere høre til til den tid

Mvh
//zigge

Fra : 15kw

Dato : 25-08-03 17:44

"zigge" <laser.snabela@pc.dk> skrev i

> [...]
> tværliggende bjælke, der er hængslet på karossen i midten og med et hjul i

Samme ophæng som mange traktore bruger.

> så
>
> Smid en post når der er noget at se på, det lyder spændende. Evt. i
> dk.elektronik, hvor det nok nærmere høre til til den tid

Det vil jeg gøre.
PS Fjernstyrring bliver muligvis lavet med VLan udstyr.

--
Hilsen
Peter N Petersen