Engelsk math. udtryk på dansk ?
Fra : Bjarne Jensen

Dato : 24-08-03 12:45

Jeg forsøgte at lave et script som skulle udføre en beregning af lokal
tid for begyndelsen af civilt morgentusmørke.

Fra en amerikansk site stjal jeg en passende beskrivelse af
fremgangsmåden og dér stødte jeg på følgende udtryk:

N1 = floor(275 * month / 9)

Sp: hvad er "floor" på dansk ?

Med venlig hilsen
Bjarne Jensen
"nej, jeg stod ikke i foreste række..."

Fra : zigge

Dato : 24-08-03 13:10

"Bjarne Jensen" <bjarne@marilu.org> wrote in message

> Sp: hvad er "floor" på dansk ?

Nedre grænse.

Mvh
//zigge

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 24-08-03 13:13

"Bjarne Jensen" <bjarne@marilu.org> wrote in message
> Sp: hvad er "floor" på dansk ?

"Floor" = gulv = runde ned.

Der er adskillige metoder til at runde af på. Man kan:

1) Runde til nærmeste heltal
2) Runde ned
3) Runde op
4) Runde "mod nul"

2) og 4) giver f.eks. det samme for positive tal. Om "Floor" refererer
til den ene eller anden af disse er jeg ikke sikker på.

Metode 1) er nogen gange modificeret som "bankers rounding", hvor x,5
afrundes til nærmeste lige tal.

Hilsen
Uffe

Fra : Rasmus Villemoes

Dato : 24-08-03 19:55

"Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> writes:

> [...]
>
> 2) og 4) giver f.eks. det samme for positive tal. Om "Floor" refererer
> til den ene eller anden af disse er jeg ikke sikker på.

Floor(x) betegner normalt "største heltal mindre end eller lig x". Se
http://mathworld.wolfram.com/FloorFunction.html , dvs. 2) i
ovenstående.

Mvh Rasmus

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 24-08-03 13:47

Gents, mange tak !

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 24-08-03 20:17

Bjarne Jensen wrote:

> N1 = floor(275 * month / 9)
>
> Sp: hvad er "floor" på dansk ?

Plejer man ikke at oversætte det med gulv?

Den normale matematiske notation er

|x|
|_|

(med lidt mindre mellemrum under x)

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Lars Stokholm

Dato : 24-08-03 21:07

In dk.videnskab, Jens Axel Søgaard wrote:

>Den normale matematiske notation er
>
> |x|
> |_|

Er det ikke nærmere:

| x |
|_ _|

.... (altså hvor bunden er åben) eller har jeg bare aldrig set det
skrevet på den rigtige måde (i hånden)?

--
Lars Stokholm

Tell me what you're letting in, say what we're gonna let in.
We let the weirdness in. - Kate Bush (Leave It Open)

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 24-08-03 21:39

Lars Stokholm wrote:

> Er det ikke nærmere:
>
> | x |
> |_ _|
>
> ... (altså hvor bunden er åben) eller har jeg bare aldrig set det
> skrevet på den rigtige måde (i hånden)?

Du har fuldstændig ret.

Fra : Stein A. Stromme

Dato : 24-08-03 21:43

[Jens Axel Søgaard]

| Plejer man ikke at oversætte det med gulv?

På norsk heter det simpelthen "heltallsverdi".

SA
--
Stein Arild Strømme +47 55584825, +47 95801887
Universitetet i Bergen Fax: +47 55589672

Fra : Rasmus Villemoes

Dato : 24-08-03 21:51

stromme@mi.uib.no (Stein A. Stromme) writes:

> [Jens Axel Søgaard]

> På norsk heter det simpelthen "heltallsverdi".

Gælder det også for negative tal? Hvad er fx 'heltalsværdien' af -2,4?

Mvh Rasmus

Fra : Stefan Holm

Dato : 24-08-03 21:52

stromme@mi.uib.no (Stein A. Stromme) writes:

> På norsk heter det simpelthen "heltallsverdi".

Jeg ville forstå heltalsværdien af -2.3 som -2, altså afrunding mod 0,
mens floor er -3, altså nedrunding.

--
Stefan Holm
"Go Angles!"

Fra : Stein A. Stromme

Dato : 24-08-03 22:44

[Rasmus Villemoes]

| > |

| Gælder det også for negative tal? Hvad er fx 'heltalsværdien' af -2,4?

-3