TI-83 grafregner
Fra : Rasmus Ladekjær Pede~

Dato : 24-08-03 11:30

Hej.
Mit indlæg her er nok off-topic, men jeg har tidligere set en del
indlæg her om TI's grafregnere, og kan ikke komme i tanke om
nogen anden og bedre gruppe til dette.

Jeg er startet på gymnasiet, og vi har i vores klasse fået at vide
at vi skal anskaffe os en TI-83 eller større. Vi bliver dog
anbefalet TI.83 da vores lærebøger er skrevet dertil.

Jeg mener jeg har læst om noget som hed noget i stil med
"algebra system" som man skulle til at bruge i gymnasiet.
Dette har jeg læst skulle være op TI-89, men ikke TI-83.
Hvad er dette?

Jeg er især meget interreseret i hvis en/nogle kender et sted
man kan købe disse billigt (ikke brugt), især TI-83 Plus SE,
vækker interresse.

--
Med Venlig Hilsen
Rasmus Ladekjær Pedersen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 24-08-03 11:51

"Rasmus Ladekjær Pedersen" wrote:

> Jeg mener jeg har læst om noget som hed noget i stil med
> "algebra system" som man skulle til at bruge i gymnasiet.
> Dette har jeg læst skulle være op TI-89, men ikke TI-83.
> Hvad er dette?

Det drejer sig om regnemaskiner der kan regne symbolsk (med bogstaver).
For eksempel kan de udregne at (a+b)² bliver a²+b²+2ab. Det kaldes
ganske rigtigt ofte for computer-algebra eller CAS.

Du skal være opmærksom på at hvis jeres klasse følger den traditionelle
gymnasiebekendtgørelse, så er det *ikke* tilladt at tage computer-
algebra-systemer med til den skriftlige eksamen. I så tilfælde skal du
derfor ikke købe en TI-89.

Men hvis jeres klasse følger det såkaldte standardforsøg, kommer I til
en særlig skriftlig eksamen hvor alle typer regnemaskiner og computer-
systemer er tilladt.

Om nogle år vil man sikkert tillade CAS til alle eksaminer, men sådan
er det altså ikke endnu.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Rasmus Ladekjær Pede~

Dato : 24-08-03 14:35

> [...]
>
> Men hvis jeres klasse følger det såkaldte standardforsøg, kommer I til
> en særlig skriftlig eksamen hvor alle typer regnemaskiner og computer-

Hej igen.
Vores klasse følger standardforsøget.
Er der nogen ide i at bruge de ekstra penge det koster at købe en
grafregner som kan regne med CAS?
(Jeg mener vores lærebøger er skrevet til TI-83 familien, vi har bl.a.
en bog kun fortæller om denne.)

--
Mvh Rasmus

Fra : Gismo

Dato : 24-08-03 16:52

"Rasmus Ladekjær Pedersen" <ilmabg@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> grafregner som kan regne med CAS?
> (Jeg mener vores lærebøger er skrevet til TI-83 familien, vi har bl.a.

ti 89 har nogle gode funktioner som ti 83 mangler. Fx kan man nemt gå
tilbage og hente gamle ligninger man har brugt + størrer display. Og det med
at den kan regne symbolsk skader ikke. ti89 og ti 83 minder meget om
hinanden. Hvis du har planer om at læse mat A er 89 en fordel.
Angående hvad du må bruge til eksamen, så hør din lærer. På flere gym, hf
osv må man kun bruge 83 og andre steder må man slæbe blærbar computer med.

Gismo

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 25-08-03 15:17

> [...]
> grafregner som kan regne med CAS?
> (Jeg mener vores lærebøger er skrevet til TI-83 familien, vi har bl.a.

Hvis du i det hele taget er teknikinteresseret (og I følger
standardforsøget), så tror jeg roligt du kan købe en TI89. Det eneste
minus er, at lærereren ikke nødvendigvis på stående fod ved, hvilke
knapper du skal trykke på - men hvis du ikke har problemer med at læse
selv, så kan du følge eksemplerne i Knud Nissens TI89-bog, som Texas
forærer gratis væk til gymnasier (bare skriv og bed om den).

(De forærer for resten også klassesæt om TI83 væk.)

HOV! Der er en finte. Kører I også standardforsøg i fysik?
Ellers risikerer du, at du kan tage TI89'eren med til matematikeksamen,
men ikke til fysik/biologi/... .

Du må hellere spørge din lærer en gang til.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Rømer

Dato : 24-08-03 14:15

Har brugsen ikke 83+'eren på tilbud for tiden?
Mener også den fås med usb-kabel til opkobling på pc.

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 24-08-03 21:36

In news:3f48bade$0$5186$edfadb0f@dread11.news.tele.dk ,
Rømer <fupkonto@hotmail.dk> typed:
> Har brugsen ikke 83+'eren på tilbud for tiden?
> Mener også den fås med usb-kabel til opkobling på pc.

Den kan fåes en masse steder til 999 kr... Mener dog den gang jeg gik på
gym. at de kunne købes billigere igennem skolen. Dog fik alle dem som gjorde
det, en gammel udgave, hvorimod dem som købte den ved bog og idé (som i
øvrigt også var dem der solgte den "billigt" til skolen) fik en nyere
udgave, med et lidt andet design.
Men ellers burde det være "nemt" at skaffe en brugt... Jeg kender en del som
solgte deres efter 3.g, ad de ikke havde noget at bruge den til mere..

--
/ Bjarke
http://www.setiathome.dk

Fra : Emil Fischer Peterse~

Dato : 24-08-03 23:37

> [...]
som
> solgte deres efter 3.g, ad de ikke havde noget at bruge den til mere..

Jeg kan da hilse og sige jeg er en af dem der har en liggende.

Jeg synes helt sikkert du skulle holde dig til TI familien, når nu jeres
bøger bruger dem som eksempler. Ang. USB kabel, så kan man med lidt snilde
lave et kabel selv ved at lodde lidt. jeg fik aldrig mit til at virke, men
jeg gav kun ca. 60 kr til komponenter, og et USB kabel koster sikker 300kr
kunne jeg forstille mig.

mvh Emil

Fra : Martin Larsen

Dato : 25-08-03 11:22

"Emil Fischer Petersen" <duks@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:96b2b.1652$7A2.106@news.get2net.dk...

> Ang. USB kabel, så kan man med lidt snilde
> lave et kabel selv ved at lodde lidt. jeg fik aldrig mit til at virke, men
> jeg gav kun ca. 60 kr til komponenter,

Jahmen hhvaa gør ded, når ed ær så billi

Mvh
Martin

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 26-08-03 00:46

Emil Fischer Petersen skrev:
> [...]
> jeg gav kun ca. 60 kr til komponenter, og et USB kabel koster sikker 300kr

Var det også til USB du lavede det kabel? Jeg har nemlig ikke nogen
parallel-port mere, som de gamle kabler bruger (samt dem der normalt er
byggevejledninger på internettet til).

Jeg er i øvrigt lige startet på Århus Uni. (matematik m. fysik) med min
TI83+. Jeg håber den er nok i et godt stykke tid, for min SU rækker ikke til
særlig meget. Nu har jeg først 1. time i Indledende mekanik på onsdag, så
der får vi nok at vide hvilke krav fysikken stiller. Jeg har da hørt fra
mine tutorer at der godt kan være mange grimme ligninger og andet at udregne
i fysik.
Er der i øvrigt begrænsninger mht. brug af CAS til eksamen på universitetet?

Mvh. Bjarke