Musik fra 1971.
Fra : spæf

Dato : 27-08-03 14:35

Hej.

Jeg skal bruge nogle musiknumre som er fra 1971, og tænkte om nogen herinde
kendte til noget. Alle forslag og genrer er velkomne, bare det er fra 1971.
Gerne med en ultrakort beskrivelse af det enkelte nummer.

Spæf

"live long and prosper...."

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 27-08-03 14:54

spæf <teater-lyd@ofir.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:biic1l$abi$1@sunsite.dk...

> Alle forslag og genrer er velkomne, bare det er fra 1971.
> Gerne med en ultrakort beskrivelse af det enkelte nummer.
_______

Okay. Men jeg holder mig til populærmusikgenren.

Her er de allermest populære sange i 1971

Jeg har set en rigtig negermand. Familien Andersen m. Lille Bo (Så hut jeg
visker)
PS: En sang om en fremmedarbejder. det var ret nyt dengang

Der er noget galt i Danmark (John Mogensen)
PS: En af de første danske protestsange indenfor dansktopgenren

Lille sorte stær (Katy Bødtker)
PS: En ovcersættelse af "Midle of the roed"s megahit: Chirpy chirpy chip
chip

Bank tre gange (Klaus og Servants)
PS: En oversættelse af en engelsksproget kanon-slager

Sam McCloud (Grethe og Peter)
PS: En sang om en tv-serie med en cowboy-betjent ved navn Sam McCloud
Han var en herlig fyr
Som var på eventyr
Sheriffen fra det Vilde Vest

Præriens skrappe drenge (Dirch Passer o.sv.)
PS: Det var en filmmelodi fra en film ved samme navn. den første danske
westernfilm-parodi. Senere fik filmen en "Guld"-efterfølger

Kære gamle tog (Peter Belli)
PS: Han gik her i Johns fodspor. Endnu en dansktoppet protestsang

Fire år på vand og brød (Ole Nielsen)
PS: og til jul lidt risengrød

Jeg ønsker jeg var konge (Bjørn og Okay)
PS: der er vist også lidt protest-halløj her. Hvis han blev konge ville han
lave verden bedre. o, 1971 var årstallet hvor der kom protestsange ind på
Dansktoppen.

_________

Ja, det var de ubetinget mest populære sange i 1971

Hilsen Åge

Fra : Hauge

Dato : 27-08-03 15:02

Hejsa

"spæf" <teater-lyd@ofir.dk> wrote in message news:biic1l$abi$1@sunsite.dk...
> [...]
1971.
> Gerne med en ultrakort beskrivelse af det enkelte nummer.

Den originale "Popcorn" med "Hot butter" mener jeg også er fra '71, den var
meget populær, og er det jo reelt stadig, dog i nye forklædninger.

Mvh Hauge

Fra : Lars Frandsen

Dato : 27-08-03 15:37

"spæf" <teater-lyd@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
1971.
> Gerne med en ultrakort beskrivelse af det enkelte nummer.

Prøv evt. www.thisdayinmusic.com

Mvh. Lars Frandsen

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 27-08-03 15:57

"spæf" skrev i en meddelelse:
> [...]
1971.
> Gerne med en ultrakort beskrivelse af det enkelte nummer.

Her er lidt at arbejde med......der skal nok være en enkelt eller to der er
fra året før/efter.

LED ZEPPELIN - IV
THE ROLLING STONES - Sticky fingers
THE WHO - Who's next
MARVIN GAYE - What's going on ? (Soul)
JOHN LENNON - Imagine
CAROLE KING - Tapestry
HOWLIN' WOLF - The London Howlin' Wolf sessions (Blues)
JONI MITCHELL - Blue
ROD STEWART - Every picture tells a story
DAVID BOWIE - Hunky dory
JANIS JOPLIN - Pearl
JETHRO TULL - Aqualung
BLACK SABBATH - Paranoid
HOUND DOG TAYLOR & THE HOUSEROCKERS (Blues)
THE DOORS - L. A. woman
JOHN LEE HOOKER & CANNED HEAT - Hooker 'n Heat (Blues)
TIM BUCKLEY - Starsailor
T. REX - Electric warrior (Marc Bolan døde i 1977)
BRINSLEY SCHWARZ - Silver pistol
THE MOTHERS OF INVENTION - Live at Fillmore East, June 1971
U ROY - Version galore (Reggae)
JUNIPHER GREENE - Friendship (Norsk)
PINK FLOYD - Meddle
THE ALLMAN BROTHERS - Live at Filmore East (Live)
GUY CLARK - Old no. 1 (Country)
THE KINKS - Muswell hillbillies
BLACK SABBATH - Master of reality
RY COODER - Into the purple valley
SLY AND THE FAMILY STONE - There's a riot going on (Soul)
CROSBY, STILLS, NASH & YOUNG - 4 way street (Live)
FREDDIE KING - Getting ready (Blues)
BEACH BOYS - Surf's up
YES - The Yes album
LEONARD COHEN - Songs of love and hate
BILL NELSON - Northern dream
DAVID CROSBY - If i could only remember my name
EMERSON, LAKE & PALMER - Tarkus
VAN MORRISON - Tupelo honey
ALICE COOPER - Love it to death
VAN DET GRAAF GENERATOR - Pawn hearts
BADFINGER - No dice
CAT STEVENS - Teaser and the firecat
ALICE COOPER - Killer
JEFF BECK GROUP - Rough and ready
TRAFFIC - The low spark of heeled boys
GONG - Camembert electrique
ROY HARPER - Stormcock
LINDISFARNE - Fog on The Tyne
Me and Bobby McGee - Janis Joplin
For All We Know - Carpenters
Just My Imagination (Running Away with Me) - The Temptations
After the Fire is Gone - Conway Twitty and Loretta Lynn
Shu-Bi-Dua: De tre små grise ; Karbad baby .
Nuts: Straight out in the blue.
Finn Th. Bachmann: Disneyland.
Benny Holst: Jeg står op om morgenen : Sang om merværdi .
Sebastian: Over havet under himmelen.
Troels Trier: Spil Johnny spil.
Sylvesters Jukebox: Juke box.
Swing-Jørgens Rytmecirkus: Tusnelda.
Secret Oyster: Tango-bourgoisie.
Midnight Sun: When you sleep alone.
Rudolph: Skt. Peders Kro.
The Sensory System: Have you forgotten.
Culpeper's Orchard: Classified adds.
Dårskabens Hus: Reklamesang : Den fødte reklamemand.
Hæs & Blæs: Vi spiller højt højt.
Day of Phoenix: Zombie.
Kim Larsen: Marken er høstet.
Michael Bundesen: Min kone & min mor.
Stig & Steen: Ude i den store grønne skov.
Passport: Change of the ground.
Los Valentinos: Nut rocker.
Røde Mor: Strømer kom og dans med mig.
The Baronets: Back on the road again.
Gade & Hansen: Rubber man.
Blackbirds: Hey hey what a wonderful world.
Blast Furnace: Lister du omkring hjørner.
Agitpop: Sang om A-kraft.
Jørgen Thomsen: Forurening / Jørgen Thomsen & Kashmir.
Tequila: Midnight cowboy.
Jan Toftlund: Junkie.
Alrune Rod: Rock søster
Savage Rose: Byen vågner ; Bryllup.
Sebastian: Når lyset bryder frem ; Rose .
Kim Larsen: Det er i dag et vejr ; Joanna.
Walkers: Fire ; Dabadio-dabadie .
Olsen: For what we are.
Michael Elo: Wizzy lizzy.
Gasolin': Fed lykke ; På banen (Derudaf) ; På en sommerdag .
Secret Oyster: Dampekspressen.
Røde Mor: Du bli'r først menneske når du dør.
Musikpatruljen: Når livet ta'r afsted.
Agitpop: Drøm om et sted.
Jackie Boo Flight: Mareridt med lykkelig udgang.
Delta Blues Band: Will the circle be unbroken.
Culpeper's Orchard: Ode to resistance.
Burnin Red Ivanhoe: Avez-vous Kaskelainen?.
No Name: Synge dig en sang.
Moirana: So my daddy says.
Eddie Skoller: Herodes sang.
Sanne Salomonsen: Roselil.
Ache: Sweet jolly joyce.
Anders Koppel: Preciosa.
Blast Furnace: This time of year.
Benny Holst: Café.
Ina Løndahl: Menneske min ven.
Skousen & Ingemann: Kaptajnen.
Alrune Rod: Hej du

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
remove fbi.

Fra : Kasper Jensen

Dato : 27-08-03 17:21

"Flemming Jørgensen" <flej@fbi.jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Delta Blues Band: Will the circle be unbroken.
> Culpeper's Orchard: Ode to resistance.
> Burnin Red Ivanhoe: Avez-vous Kaskelainen?.

Der er godt nok mange gode danske numre, men af de 20-30 numre, som jeg
kan årstallet på udenad, så er de fleste fra 1973 og enkelte fra 1972 og
1974. Mange af de nævnte grupper var slet ikke dannet i 1971.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 27-08-03 18:50

spæf skrev :
> [...]
1971.
> Gerne med en ultrakort beskrivelse af det enkelte nummer.

Det var jo et år med masser af dejlig musik, og mange af dem er blevet
klassikere!
Fx My Sweet Lord, Your Song, Strange Kind Of Woman, You've Got A Friend ,
Stairways To Heaven, American Pie og den bedste pop sang der nogen sinde er
skrevet : Imagine

Her er mine favoritter fra det år: (lige til en dobbelt CD

Gruppe - Sang - tid - måned - år (ca tidspunkt for hit i England)

Badfinger - No Matter What - 3:03 - 1 - 1971

Harrison, George - My Sweet Lord - 4:41 - 1 - 1971

John, Elton - Your Song - 4:02 - 1 - 1971

Jones, Tom - She's A Lady - 2:53 - 1 - 1971

Melanie - What Have They Done To My Song Ma - 4:03 - 1 - 1971

Turner, Ike And Tina - Proud Mary - 4:56 - 1 - 1971

Deep Purple - Strange Kind Of Woman - 4:06 - 2 - 1971

Joplin, Janis - Me and Bobby McGee - 4:32 - 2 - 1971

Bread - If - 2:35 - 3 - 1971

Creedence Clearwater Revival - Have You Ever Seen The Rain - 2:39 - 3 - 1971

King, Carol - You've Got A Friend - 5:10 - 3 - 1971

Stills, Stephen - Love The One You're With - 3:06 - 3 - 1971

Rolling Stones - Brown Sugar - 3:51 - 4 - 1971

Starr, Ringo - It Don't Come Easy - 3:04 - 4 - 1971

Diamond, Neil - I Am. . .I Said - 3:34 - 5 - 1971

Lobo - Me And You And A Dog Named Boo - 3:00 - 6 - 1971

Middle Of The Road - Chirpy Chirpy Cheep Cheep - 2:59 - 6 - 1971

Nash, Graham - Chicago / We Can Change The World - 4:01 - 6 - 1971

New World - Tom Tom Turnaround - 3:20 - 6 - 1971

Move - Tonight - 3:18 - 7 - 1971

T Rex - Get It On - 4:25 - 7 - 1971

Sainte-Marie, Buffy - Soldier Blue - 3:21 - 7 - 1971

Cats, The - One Way Wind - 3:34 - 8 - 1971

Hot Chocolate - I Believe (In Love) - 3:53 - 8 - 1971

Stevens, Cat - Moon Shadow - 2:49 - 8 - 1971

Redbone - The Witch Queen Of New Orleans - 2:48 - 9 - 1971

Stewart, Rod - Maggie May - 4:59 - 9 - 1971

Baez, Joan - The Night They Drove Old Dixie Down - 3:23 - 10 - 1971

Doors - Riders Of The Storm - 7:09 - 10 - 1971

Lennon, John - Imagine - 3:03 - 10 - 1971

Move - Chinatown - 3:07 - 10 - 1971

Pop Tops - Mamy Blue - 3:48 - 10 - 1971

Presley, Elvis - I'm Leaving - 3:52 - 10 - 1971

Slade - Coz I Luv You - 3:32 - 10 - 1971

Cher - Gypsies, Tramps And Thieves - 2:38 - 11 - 1971

Led Zeppelin - Stairways To Heaven - 8:00 - 11 - 1971

America - A Horse With No Name - 4:08 - 12 - 1971

Archies - A Summer Prayer for Peace - 2:47 - 12 - 1971

McLean, Don - American Pie - 8:36 - 12 - 1971

New Seekers - I'd Like To Teach The World To Sing - 2:30 - 12 - 1971

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd (opdateret 24.08.03 - i snit 52 besøg om dagen)

Fra : Thomas

Dato : 28-08-03 12:49

> Jeg skal bruge nogle musiknumre som er fra 1971, og tænkte om nogen herinde
> kendte til noget. Alle forslag og genrer er velkomne, bare det er fra 1971.
> Gerne med en ultrakort beskrivelse af det enkelte nummer.

Musikbibliotekerne har adskillige bøger med hitlister gennem årene.

Både Rolling Stone, Billboard og Melody Maker/New Musical Express har
udgivet den slags bøger.

Det burde være nemt at få inspiration i dem.

VH

Thomas

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 28-08-03 15:06

spæf skrev:
> Jeg skal bruge nogle musiknumre som er fra 1971,

Nu sagde du jo ikke noget om hvilken genre.
Der har jo også været udgivelser af fusionsjazz og uropførelser
af nyere musik i dette år. Her er tre meget forskellige titler
fra 1971:

Gabold, Ingolf . . Atlantis (for beatgrupper og orkester) . . 1971
(Spændende møde mellem rock og radiosymfonikere,
opført og sendt i DR, men ikke udgivet)

Jefferson Airplane . . Bark . . 1971 (rock)

Weather Report . . Weather Report . . 1971 (fusionsjazz)

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 28-08-03 16:56

spæf skrev:
> [...]

prøv at hoppe ind på Lyrics world
http://ntl.matrix.com.br/pfilho/html/top40/index.html

der er top40 lister fra 1939 til nu

God jagt

/ Flying Hotdogs

Fra : spæf

Dato : 28-08-03 17:35

Tak for alle de gode forslag, nu er der nok at gå i gang med.

Med venlig hilsen

Spæf