Start efter sygdom.
Fra : Torben Rasmussen

Dato : 06-04-01 20:45

Hej

Er der nogen der kan give mig et godt råd.

Min hest har været meget syg af astmatisk bronkitis. Hun har nu været
symptomfri i ca. 1 år. De første 3 måneder efter sygdommen, kunne jeg af
gode grunde ikke ride hende, da hun havde brug for at komme sig. Og da jeg
så skulle til og igang med hende igen, støvede ridebanen så meget, at jeg
end ikke kunne gå rundt derude uden at hun begyndte at hoste og få
vejrtrækningsbesvær igen. Så jeg ville vente. Og det gjorde jeg yderligere 3
måneder. Så skulle jeg endelig igang, men nåede kun lige at starte blidt og
roligt i en 14 dages tid. Så købte vi landsted og flyttede. Ridebanen her
var en stor ukrudts skov. Vi har endnu efter 6 måneder ikke fået lavet
ridebanen, bl.a. på grund af vejret. Nu ser det ud til, at vi får lavet
ridebane i løbet af en 14 dages tid og så skal jeg jo igang igen. Hun har
aldrig før stået stille så længe, så jeg er usikker på starten. Hvor meget
kan jeg tillade mig at forlange?

(Jeg skal lige sige, at jeg er western rytter.)

Det vil altså sige, at hun har stået et år. Jeg kan selvfølgelig se det på
musklerne, men ellers er hun lige så smuk som hun plejer. Jeg har haft lagt
sadel på hende en 4-5 gange siden vi flyttede og skridtet ca. 10-15 min på
den ene fold, men det giver jo ikke noget rigtigt. (før hun blev syg var hun
i en kanon form.)
Jeg er naturligvis bange for nyreslag, overanstrængelse og seneskader. (Jeg
rider aldrig uden boots.) Jeg rider den langsomme form for western ridning
(pleasure og trail) selvom hun også er udemærket til cowwork, men det er
svært, for vi har ingen køer.

Håber ikke min smøre er for lang til, at nogen gider give mig et godt råd.

P.S. Nogen vil måske sige, at jeg skal starte med at ride nogen ture, for
det giver godt, men hun er typen der stepper hele vejen og skummer hvidt når
vi er hjemme. Hun løber ingen steder og alt foregår for løse tøjler, men
ophidselsen, tror jeg selv, er for meget når hun ikke er i form.

På forhånd tak
Lilian

Fra : Tine Gade

Dato : 07-04-01 20:10

Hej.
Prøv at kigge på siden www.netdyredoctor.dk der er under tema en
"opskrift" på genoptræning af heste. Følg den!
Tine

Fra : Mivse

Dato : 08-04-01 11:19

Hej!
Jeg tror jeg ville starte med at skridte en halv times tid hver dag de
første fjorten dage. Derefter begynde at trave lidt med lange tøjler og
prøve at få hesten til at strække halsen helt ud. Nå du så føler, at det
begynder at formen begynder at blive bedre, kan du efter min mening godt
begynde at skridte (trippe) ud på nogle ture. jeg mener ikke hun tager skade
af det, selvom hun tripper, men du kan jo starte med at skridte et stykke
tid på banen, så hun er varm. Efter min mening har hesten bedst af at blive
trænet op i terrenet, hvor der for det meste er forskellige underlag, og
stigninger og fald undervejs. Det er godt for musklerne at skulle arbejde
sig både op og ned ad bakker, men det må du ikke gøre før efter længere tids
træning.
Jeg har absolut ikke andre grundlag for at sige dette end mine egne
erfaringer med mine to heste, og så 15 år sammen med heste, men du kan jo se
om du kan bruge det til noget.
Venlig hilsen og god fornøjelse både med optræningen og din nye ridebane
Mia

Fra : Torben Rasmussen

Dato : 09-04-01 23:07

Hej Mia

Tak for dit svar.
Jeg har faktisk tænkt på noget i stil med det du skrev.
Jeg var bare ikke helt sikker på om det nu var rigtigt. Vores folde er ikke
flade, de er lidt bakkede og det ser ikke ud til, at genere hende når hun
kommer med 180 rundt i glæde. Eller når hun leger med vores anden hest. Han
skal selvfølgelig også igang igen, men han har "kun" stået det halve år, vi
har boet her. Jeg tror, der er meget forskel på, hvordan de skal
genoptrænes. Dels har de jo ikke gået lige lang tid og det er jo af meget
forskellige årsager, de har stået. Vores anden hest er en fjordhest. Min er
en Appaloosa.

Men - jeg tror jeg vil gøre som du skrev. Jeg kan jo både høre på
vejrtrækning og mærke på lysten, om jeg er ved at nå grænsen.

Hun er i øvrigt rigtig god til, at strække halsen lige ud, for det gør vi jo
i western. Hun går faktisk bedst og mest afslappet, når hun har hovedet nede
og så lyfter hun samtidig sin ryg, så det kan mærkes gennem min
westernsaddel og det er jo rigtigt godt. Hun er også meget flink til, at
tage bagparten pænt med under sig, men det kan måske knibe lidt indtil hun
er lidt i form igen. Jeg venter selvfølgelig med, at træne noget som helst
til konditionen er væsentligt oppe igen.
Jeg er dog lidt i tvivl om, hvor meget jeg skal sætte dem op i foder, når vi
genoptager ridningen.
Hun får lige nu: Morgen 3/4 heste musli og en time senere 1 stor skive halm.
Til frokost (ca ved 13 tiden) får hun ca. 2-2½ kg hø. Til aften 3/4 heste
müsli og en time senere 1 stor skive halm. Ved 22 tiden får hun en stor
portion nathø.
Han får lige nu: Morgen ½ heste müsli og en time senere 1 skive halm.
Frokost omkring 2 kg hø. Til aften ½ heste müsli og en time senere 1 skive
halm. Ved "sengetid" en stor portion nathø. Ja så får de selvfølgelig
gulerødder (et par håndfulde hver) og ind imellem et par æbler eller tørt
rugbrød. Min dyrlæge siger de er i en perfekt foderstand.

Kan du også her give mig et godt råd?

(jeg glæder min til min ridebane er klar - det bliver manna til sjælen, at
kunne ride igen

Med venlig hilsen

Lilian