Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Erfaringer med Canon EF 75-300 mm 1/4.0-5.~
Fra : Ukendt

Dato : 30-08-03 13:39

Jeg overvejer at købe en Canon EF 75-300 mm 1/4.0-5.6 IS til et Canon EOS
300D DSLR. Er der nogen som har erfaringer med det?

Hvordan med IS, er det nødvendigt/brugbart?

Andet?

Mvh
Thomas Rybak

Fra : Alex W

Dato : 30-08-03 16:36

Hejsa

Jeg bruger det objektiv til fugle og naturfotos sammen med et Canon D10

Objektivet er ganske ok ... om end autofocus er lidt sløv.... IS er næsten
en nødvendighed hvis du ikke vil bruge stativ. med IS kan du fotografere
skarpt på 1/125 uden rystelser ... jeg har endog brugt 1/60 med godt
resultat ..... Når jeg panorere har jeg slået IS fra da det vil modarbejde
.... Et bedre objektiv vil være Canons 100- 400 mm med IS men priser er også
derefter ...

Hygge
Alex W

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-03 11:56

Hvor langsom er AF'en ? Den skulle gerne være hurtig nok til at fange det
rigtige øjeblik?

Fra : Alex W

Dato : 31-08-03 14:40

Autofocus er lidt småsløv .... jeg bruger manuel skarphed til fugle i
flugten ... til alm. brug går den an ....

Det er ret svært at sige noget generelt om hastigheden på autofocus der er
forståeligt, det skal prøves ....

Hastigheden er ikke noget at råbe hurra for, lige en tand for langsom til
actionbilleder... Det er nok den beskrivelse der er mest dækkende.

/Alex

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-03 16:58

Hvor kan man købe/prøve Canon EF linser i Kbh ?

Fra : Alex W

Dato : 31-08-03 17:42

CAV eller Goecker

ellers ved jeg ikke ....

/Alex

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 31-08-03 18:45

"Thomas Rybak" <rybakATadslhome.dk> wrote in news:3f521afe$0$24613
$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Hvor kan man købe/prøve Canon EF linser i Kbh ?

Bl.a. Foto/C i Holbergsgade

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP
Photos at http://www.darling.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 30-08-03 16:48

Optisk er 75-300 USM det arveste lort. IS modellen er ikke væsentligt bedre,
men den har jeg ikke personlig erfaring med. Med et 6.3 Megapixel kamera er
det en skam at sætte en lorte optik på, og så tage billeder der er så
uskarpe at de effektivt er på 2 megapixels.

På dette website er en meget teknisk, mindre kunstnerisk vudering af den
optiske kvalitet i mange forskellige objektiver. Min erfaring siger at et
objektiv skal ihvertfald have over 4 for at det tegner skarpt i
6.4Megapixels. http://www.photodo.com/nav/prodindex.html

Jeg bruger selv et 28-135mm USM IS. Den scorer 3.5 i testen, og tegner ikke
altid skarpt. IS er en god feature, hvis man (som jeg) ikke har råd til
f/2.8 L objektiver.

--Michael

Fra : Heine Mortensen

Dato : 31-08-03 03:37

Ikke for at forsvare 70-300mm, men man skal være opmærksom på hvilken
version man har, samt at den side Michael omtaler ikke er opdateret i over 3
år. Der er således ikke lavet test på ver. III.
Ja - skal man bruge 300mm tegner en EF 300mm 4L USM bedre end hvilken som
helst zoom linse, som kan nå ud på 300mm, men i min verden er dette ikke en
realistisk sammenligning.

Fra : Alex W

Dato : 30-08-03 17:46

Beklager ... objektivet har vundet en del priser og er ikke indentisk med
75-300 mm ... det siger sig selv da man ikke bare liiige kan putte IS på....
Kvalitetsmæssigt optisk er det vel på linie med dit Michael ....

Jeg har da lavet en del naturfotos som også er blæst op i ret stort
format.... jeg har objektiver der tegner bedre ... men til prisen er det ok.
Det var også derfor at jeg hev det 100- 400 mm L optik ind i samtalen, det
er bedre ... det er prisen beklageligvis også ...Jeg er ikke utilfreds med
min optik ... og den bliver brugt professionelt !!!

Jeg har gaflet en del billeder indendøre med den uden blitz ... som er
fremragende ... den tegner meget skarpt på 75 mm og skarpheden er
aftagende jo længere brændvidden bliver... Det er ganske normalt på disse
billige zooms ...

Jeg har brugt den zoom i Close up til en tudse (Bufo Bufo) i et vandhul, et
billede som vi bl.a bruger bag på vores A4 reklamebrochure.

Du kan bl.a finde brochuren på www.e-billeder.dk

/Alex W

Fra : Lasse Bigum

Dato : 01-09-03 20:10

> [...]
> optiske kvalitet i mange forskellige objektiver. Min erfaring siger at et
> objektiv skal ihvertfald have over 4 for at det tegner skarpt i

For en total nybegynder udi SLR og ditto linser, så ville en sådan side
havde været guld værd som en "tag det med et gran salt"-pegepind til at få
en ide om hvad der var værd at kigge på og ikke.

Er der nogen der kan være behjælpelige med lignende (og mere opdaterede)
sider?

/Lasse

Fra : JJ

Dato : 01-09-03 20:35

> Er der nogen der kan være behjælpelige med lignende (og mere opdaterede)
> sider?

se: http://www.photozone.de/2Equipment/easytxt.htm

mvh john

Fra : Sten Bæk Sørensen

Dato : 01-09-03 21:23

"Lasse Bigum" <Lasse[R:E:M:O:V:E]@hardwareonline.dk> writes:

> [...]
> en ide om hvad der var værd at kigge på og ikke.
>
> Er der nogen der kan være behjælpelige med lignende (og mere opdaterede)

Følgende side har jeg selv haft stor gavn af på det seneste:

http://www.photo.net/equipment/canon/300D/EOS_300D_lenses.html

Det er ikke en generel side der bedømmer alle mærker. Den retter sig
derimod meget mod (kommende) 300D og 10D ejere, og drejer sig derfor
udelukkende om Canon objektiver, og specifikt nogle som er "gode" og
"billige".

--
Sten Bæk Sørensen

Fra : Gert Andersen

Dato : 02-09-03 15:48

In article <3f509adc$0$24647$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, "Thomas
Rybak" <rybakATadslhome.dk> says...
> [...]
> 300D DSLR. Er der nogen som har erfaringer med det?
>
> Hvordan med IS, er det nødvendigt/brugbart?

Hej

Jeg har haft dette objektiv på prøve - og har returneret det. Det er ok,
hvis lyset er der. Når du kommer ned i 4.0/5.6 bliver tegningen for
blød.

Sammenlignet med min 50mm til €114 er der himmelvid forskel på farver,
kontrast og tegning. Jeg bliver mere og mere glad for mit 50mm.

I de test jeg foretog med mit 28-135, synes jeg at 28-135 var bedre (ved
samme blænde/brændvidde)end 75-300.

Jeg kigger på eBay og håber jeg kan få et brugt 70-200/2.8 el. 4.0 og
bruge 1.4 extender.

10D fortjener noget godt glas, fordi det er et fremragende kamera

Gert