/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Dagens foto: Ølvogn
Fra : Fums


Dato : 30-08-03 12:59

Så er jeg klar igen med dagens foto. Nu er det ikke smagen som skal
debatteres
http://fums.dk/2003/08/index.htm#13


--
Venlig hilsen

Fums Fotolog
http://fums.dk



 
 
Per Frederiksen (30-08-2003)
Kommentar
Fra : Per Frederiksen


Dato : 30-08-03 13:50

On Sat, 30 Aug 2003 13:58:32 +0200, "Fums" <spam.er@uønsket.irc>
wrote:

>Så er jeg klar igen med dagens foto. Nu er det ikke smagen som skal
>debatteres
>http://fums.dk/2003/08/index.htm#13

Hej Fums,


Du har ikke været heldig med baggrunden, som virker noget
forstyrrende. Man kan vel sige at der er for meget med på billedet.

Billedet virket ret 'blødt' i det, både med hensyn til farver og
skarphed. Farverne giver nok sig selv i og med det er knipset i
gråvejr, men det virker trist. Den manglende skarphed, som går igen på
mange af dine billeder, tror jeg skyldes at du ikke har 'sharpend'
billedet efter rezise.

Henstene bevæger sig ud af billedet. Jeg ved ikke hvorfor, men det gør
billeder langt mere interesante hvis bevægelsen går ind i billedet.

Du har fået klippet hovene af hestene.


Jeg håber, at du lige som jeg, mener at den negative kritik er mere
brugbar end end den positive.


--
Per Frederiksen
Canon IXUS 400
http://www.sakweb.dk
http://www.fotokritik.dk/?x=/oversigt.html_bruger=4040

Fums (30-08-2003)
Kommentar
Fra : Fums


Dato : 30-08-03 15:20

Per Frederiksen skrev news:8a61lvstmk0l9ui7j0tshgu452j5ls3mkn@4ax.com
> Du har ikke været heldig med baggrunden, som virker noget
> forstyrrende. Man kan vel sige at der er for meget med på billedet.

Jeg valgte det fordi jeg synes dette http://fums.dk/2003/08/olvogn2.jpg var
mere forstyrende.

> Billedet virket ret 'blødt' i det, både med hensyn til farver og
> skarphed. Farverne giver nok sig selv i og med det er knipset i
> gråvejr, men det virker trist. Den manglende skarphed, som går igen på
> mange af dine billeder, tror jeg skyldes at du ikke har 'sharpend'
> billedet efter rezise.

Har kun brugt "Auto levels" eller "Auto contrast" på billederne. Intet
andet.

> Henstene bevæger sig ud af billedet. Jeg ved ikke hvorfor, men det gør
> billeder langt mere interesante hvis bevægelsen går ind i billedet.

Forklar. Jeg kan ikke lurer hvad du mener.

> Du har fået klippet hovene af hestene.

Det havde jeg ikke luret. Jeg troede at de skulle videre så det var bare at
skyde mens de holdt der. Jeg rendte efter nogle andre vogne i bevægelse, men
det blev noget slam.

> Jeg håber, at du lige som jeg, mener at den negative kritik er mere
> brugbar end end den positive.

Jo helt bestemt, men jeg kan snart have brug for lidt positivt alligevel.
Ikke én eneste har skrevet/sagt noget positivt. Måske der er for mange
proffer i mellem, og for få som forsøger at se det hyggelige i Danmark som
jeg forsøger at fotograferer.


--
Venlig hilsen

Fums Fotolog
http://fums.dk



Per Frederiksen (30-08-2003)
Kommentar
Fra : Per Frederiksen


Dato : 30-08-03 16:14

On Sat, 30 Aug 2003 16:19:34 +0200, "Fums" <spam.er@uønsket.irc>
wrote:

>Har kun brugt "Auto levels" eller "Auto contrast" på billederne. Intet
>andet.

Du har ikke formindsket billedet?

>Forklar. Jeg kan ikke lurer hvad du mener.

Bladre bladre, Damn nogle stillestående foto jeg har. Nå men fandt et
der kunne bruges omend det fototeknisk ikke er noget at fryde sig
over. Kig på placeringen,

Her er bevægelsen ind i billedet. http://www.sakweb.dk/temp/ind.jpg
Og her er den ud af billedet http://www.sakweb.dk/temp/ud.jpg

>Det havde jeg ikke luret. Jeg troede at de skulle videre så det var bare at
>skyde mens de holdt der. Jeg rendte efter nogle andre vogne i bevægelse, men
>det blev noget slam.

Kender det kun alt for godt. For pokker et godt motiv, det knipser jeg
lige. Kommer hjem og ser at man ikke har koncentreret sig en tøddel om
beskæringen. Mon ikke det er forskellen på os nybegyndere og så alle
de skrappe.

>Jo helt bestemt, men jeg kan snart have brug for lidt positivt alligevel.
>Ikke én eneste har skrevet/sagt noget positivt. Måske der er for mange
>proffer i mellem, og for få som forsøger at se det hyggelige i Danmark som
>jeg forsøger at fotograferer.

Nja,lad dig nu ikke slå ud af den grund.
Jeg tror nok at standarden ind i mellem er så høj herinde, at folk er
svære at imponere.
Ydermere er mange motiver nok reelt kedelige for andre end fotografen
selv. Han/hun har jo en kendt situation at forbinde billedet med.
Vi kender vel alle hvor dræbende kedeligt det (ofte) er at kigge på
naboens 144 feriebilleder.

Så alt i alt er der vel ikke andet at gøre end at suge kritikken til
sig og forbedre sig langsomt, men sikkert.


--
Per Frederiksen
Canon IXUS 400
http://www.sakweb.dk
http://www.fotokritik.dk/?x=/oversigt.html_bruger=4040

Fums (30-08-2003)
Kommentar
Fra : Fums


Dato : 30-08-03 19:46

Per Frederiksen skrev news:umd1lvolf53ggaif913fhe5udgd34f6j73@4ax.com
> Du har ikke formindsket billedet?

Jo jeg bruger image size, men folk plejer at grine når nævner det.

> Her er bevægelsen ind i billedet. http://www.sakweb.dk/temp/ind.jpg
> Og her er den ud af billedet http://www.sakweb.dk/temp/ud.jpg

Okay, fordi de er tætte på kanten af billedet. Endnu en ting som vist kræver
et par hundrede fotos at finde en løsning på når man skal have hele vognen
med også.

> Kender det kun alt for godt. For pokker et godt motiv, det knipser jeg
> lige. Kommer hjem og ser at man ikke har koncentreret sig en tøddel om
> beskæringen. Mon ikke det er forskellen på os nybegyndere og så alle
> de skrappe.

Tjah.. det kan der være noget om.

> Nja,lad dig nu ikke slå ud af den grund.
> Jeg tror nok at standarden ind i mellem er så høj herinde, at folk er
> svære at imponere.
> Ydermere er mange motiver nok reelt kedelige for andre end fotografen
> selv. Han/hun har jo en kendt situation at forbinde billedet med.
> Vi kender vel alle hvor dræbende kedeligt det (ofte) er at kigge på
> naboens 144 feriebilleder.

Jeps, derfor har jeg heller aldrig (undtage en tur på Bornholm) fotografet.
Jeg købte kameraret i sin tid fordi jeg arbejde på et usselt forfaldet hotel
som skulle moderniseres, og jeg ville have de gamle billeder til minde.

Jeg forsøger såvidt det er muligt at finde noget anderledes/sjovt noget man
ikke ser hver dag. Både fordi jeg ikke er mesterfotograf, og for at glæde
andre når de ser det.

> Så alt i alt er der vel ikke andet at gøre end at suge kritikken til
> sig og forbedre sig langsomt, men sikkert.

Ja, jeg forsøger


--
Venlig hilsen

Fums Fotolog
http://fums.dk



Qrt (30-08-2003)
Kommentar
Fra : Qrt


Dato : 30-08-03 17:20

On Sat, 30 Aug 2003 16:19:34 +0200, "Fums" <spam.er@uønsket.irc>
wrote:
>> Jeg håber, at du lige som jeg, mener at den negative kritik er mere
>> brugbar end end den positive.
>
>Jo helt bestemt, men jeg kan snart have brug for lidt positivt alligevel.
>Ikke én eneste har skrevet/sagt noget positivt. Måske der er for mange
>proffer i mellem, og for få som forsøger at se det hyggelige i Danmark som
>jeg forsøger at fotograferer.

Hej Fums!

Nu må du ikke ta' det så tungt! Jeg er osse bare en glad hobby-amatør.

Når jeg ser din hjemmeside igennem så er der specielt én ting som jeg
ser som MEGET positivt:
Dine billeder bærer tydeligt præg af at du har øje for de spændende
motiver, hvilket jo er en klar forudsætning for at du kan knipse nogen
interessante billeder

Qrt

Fums (30-08-2003)
Kommentar
Fra : Fums


Dato : 30-08-03 19:00

Qrt skrev news:6ji1lvoopt8fsmq8rspabm2450cob5mtra@4ax.com
> Når jeg ser din hjemmeside igennem så er der specielt én ting som jeg
> ser som MEGET positivt:
> Dine billeder bærer tydeligt præg af at du har øje for de spændende
> motiver, hvilket jo er en klar forudsætning for at du kan knipse nogen
> interessante billeder

Tak, det varmer.


--
Venlig hilsen

Fums Fotolog
http://fums.dk



Henrik Stidsen (30-08-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 30-08-03 19:34

Qrt <okilikethembig@hotmail.com> wrote in
news:6ji1lvoopt8fsmq8rspabm2450cob5mtra@4ax.com

> Når jeg ser din hjemmeside igennem så er der specielt én ting
> som jeg ser som MEGET positivt:
> Dine billeder bærer tydeligt præg af at du har øje for de
> spændende motiver, hvilket jo er en klar forudsætning for at du
> kan knipse nogen interessante billeder

Det er jeg helt enig i - det er faktisk ofte sjovt at tage kameraet
"under armen" når man tager sig en tur i det fri. Man støder ofte på
nogle rigtige gode motiver undervejs :)

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Henrik Stidsen (30-08-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 30-08-03 19:31

Per Frederiksen <per_f@stofanet.dk> wrote in
news:8a61lvstmk0l9ui7j0tshgu452j5ls3mkn@4ax.com

> Den manglende skarphed, som går igen på
> mange af dine billeder, tror jeg skyldes at du ikke har 'sharpend'
> billedet efter rezise.

Er det ikke bedre at sharpne *før* man resizer ?

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Jens Tønnesen (30-08-2003)
Kommentar
Fra : Jens Tønnesen


Dato : 30-08-03 19:56

Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> skrev i dk.fritid.foto:

>Er det ikke bedre at sharpne *før* man resizer ?

Nej. Sharpen (unsharp mask) skal tilføjes som det sidste, inden man
gemmer billedet.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fums (30-08-2003)
Kommentar
Fra : Fums


Dato : 30-08-03 20:41

Jens Tønnesen skrev news:bir2ti.2ok.1@fotobase.dk
> Nej. Sharpen (unsharp mask) skal tilføjes som det sidste, inden man
> gemmer billedet.

1. Auto levels
2. Save for web
3. Sharpen

Er det sådan jeg skal gøre det?


--
Venlig hilsen

Fums Fotolog
http://fums.dk



Per Frederiksen (30-08-2003)
Kommentar
Fra : Per Frederiksen


Dato : 30-08-03 19:54

On Sat, 30 Aug 2003 18:31:17 +0000 (UTC), Henrik Stidsen
<nospamforme@hs235.dk> wrote:

>Er det ikke bedre at sharpne *før* man resizer ?

Nej, ikke efter min bedste overbevisning,

Når man resizer bliver billedet bluret for at kompensere for 'halve'
pixels. Denne påførte uskarphed kan med stort held fjernes/minimeres
ved at gi' billedet en gang 'sharpen'.

Det er de erfaringer jeg har gjort mig. Det er muligt af software som
jeg ikke benytter mig, af opfører sig anderledes.


--
Per Frederiksen
Canon IXUS 400
http://www.sakweb.dk
http://www.fotokritik.dk/?x=/oversigt.html_bruger=4040

Henrik Stidsen (30-08-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 30-08-03 22:23

Per Frederiksen <per_f@stofanet.dk> wrote in
news:c7s1lv85jhir1arc68g1eqn8ouk55r5d66@4ax.com

> Når man resizer bliver billedet bluret for at kompensere for
> 'halve' pixels. Denne påførte uskarphed kan med stort held
> fjernes/minimeres ved at gi' billedet en gang 'sharpen'.
>
> Det er de erfaringer jeg har gjort mig. Det er muligt af
> software som jeg ikke benytter mig, af opfører sig anderledes.

Jeg har altid gjort det den anden vej for sådan læste jeg et eller
andet sted at man burde gøre. Det har da også virket ganske godt.

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Qrt (30-08-2003)
Kommentar
Fra : Qrt


Dato : 30-08-03 14:43

On Sat, 30 Aug 2003 13:58:32 +0200, "Fums" <spam.er@uønsket.irc>
wrote:

>Så er jeg klar igen med dagens foto. Nu er det ikke smagen som skal
>debatteres
>http://fums.dk/2003/08/index.htm#13

Hej Fums!

Lidt velment kritik af ølvognen:

Der er for mange forstyrende elementer i billedet, som øjet flakker
mellem, uden at kunne finde hvile: plakatsøjlen, bilen umiddelbart bag
vognen, husene i baggrunden, gadelamperne øverst i billedet, træerne,
de parkerede biler til højre, den hvide vejstribe. Ingen at de nævnte
elementer har nogen tilknytning til hinanden (billedeteknisk), hvorfor
billeder bliver rodet.

Beskæringen af hestedhovene (billedteknisk! <g>) er uheldig. De burde
være med i deres helhed.

Hestene er endt med at blive aftegnet "mørkt i mørk", så man reelt
ikke kan se dem. Kunne måske have været afhjulpet med en
udfyldningsflash.

("Suttetræ", "Hus" og "Dannebrog" er efter min mening de bedste
billeder på din side)

mvh
Qrt

Fums (30-08-2003)
Kommentar
Fra : Fums


Dato : 30-08-03 15:12

Qrt skrev news:rc91lvg63sq1isll0rav1bf6675ogpfif9@4ax.com
> Der er for mange forstyrende elementer i billedet, som øjet flakker
> mellem, uden at kunne finde hvile: plakatsøjlen, bilen umiddelbart bag
> vognen, husene i baggrunden, gadelamperne øverst i billedet, træerne,
> de parkerede biler til højre, den hvide vejstribe. Ingen at de nævnte
> elementer har nogen tilknytning til hinanden (billedeteknisk), hvorfor
> billeder bliver rodet.

Hvordan skal jeg kunne gøre noget ved det? Det er lidt sværdt at trylle
185.000 indbyggere væk fra Odense for at undgå forstyrende elementer.

> Beskæringen af hestedhovene (billedteknisk! <g>) er uheldig. De burde
> være med i deres helhed.

Hvilken beskæring? Hele hestene er med.

> Hestene er endt med at blive aftegnet "mørkt i mørk", så man reelt
> ikke kan se dem. Kunne måske have været afhjulpet med en
> udfyldningsflash.

Udfyldningsflash ved jeg ikke hvad er.


--
Venlig hilsen

Fums Fotolog
http://fums.dk



Qrt (30-08-2003)
Kommentar
Fra : Qrt


Dato : 30-08-03 17:00

On Sat, 30 Aug 2003 16:11:49 +0200, "Fums" <spam.er@uønsket.irc>
wrote:
>> elementer har nogen tilknytning til hinanden (billedeteknisk), hvorfor
>> billeder bliver rodet.
>
>Hvordan skal jeg kunne gøre noget ved det? Det er lidt sværdt at trylle
>185.000 indbyggere væk fra Odense for at undgå forstyrende elementer.

Du har fuldstændig ret! og det eneste man kan sige til dit argument er
vel at "det er dét der er kunsten"

>> Beskæringen af hestedhovene (billedteknisk! <g>) er uheldig. De burde
>> være med i deres helhed.
>
>Hvilken beskæring? Hele hestene er med.

Nej, ikke ud fra hvad jeg kan se. Hesten til venstre mangler den
allernederste del af benene (hoven).
>
>> Hestene er endt med at blive aftegnet "mørkt i mørk", så man reelt
>> ikke kan se dem. Kunne måske have været afhjulpet med en
>> udfyldningsflash.
>
>Udfyldningsflash ved jeg ikke hvad er.

Udfyldningsflash er måske heller ikke det helt korrekte ord i denne
sammenhæng, men det jeg mener er, at hvis du havde brugt flash da du
tog billedet ville du have opnået en meget bedre belysning af det
centrale motiv i billedet: hestene.
Ofte giver brug af flash ved udendørsoptagelser en forbavsende god
forbedring af billederne, selv om der umiddelbart er lys nok.

Qrt

Fums (30-08-2003)
Kommentar
Fra : Fums


Dato : 30-08-03 18:59

Qrt skrev news:9jh1lv0s35i5be945t47ok7t6kp0deh74t@4ax.com
> Du har fuldstændig ret! og det eneste man kan sige til dit argument er
> vel at "det er dét der er kunsten"

Snyd. Helt sikkert snyd
Der var hestevogne overalt, men det var inde i centrum så der er huse, biler
og fodgængere overalt.... jeg må hitte en den dag de kører herude på landet.

> Nej, ikke ud fra hvad jeg kan se. Hesten til venstre mangler den
> allernederste del af benene (hoven).

Den havde jeg overset. Ja det er surt.

> Udfyldningsflash er måske heller ikke det helt korrekte ord i denne
> sammenhæng, men det jeg mener er, at hvis du havde brugt flash da du
> tog billedet ville du have opnået en meget bedre belysning af det
> centrale motiv i billedet: hestene.
> Ofte giver brug af flash ved udendørsoptagelser en forbavsende god
> forbedring af billederne, selv om der umiddelbart er lys nok.

Jeg kan ikke slå blitzen fra på mit kamera. Jeg kigger på nyt, se ny tråd.


--
Venlig hilsen

Fums Fotolog
http://fums.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177512
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408599
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste