Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Behandling af negativer før scanning
Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 30-08-03 10:15

Hej

Jeg har lige indkøbt mig en filmscanner (en Microtek Filmscan 2700), og er
derfor begyndt at scanne nogle gamle negativer ind. Nogle af dem har en del
støv o.lign. siddende på sig, hvordan klarer man den, jeg har umiddelbart
tænkt mig at købe en dåse luft så jeg kan "puste" det værste væk, men er der
en anden/mere korrekt måde ?

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Steen Lund Hansen

Dato : 30-08-03 11:09

Jeg bruger samme metode med luft på dåse. Det er dog ummidelbart en lidt
dyr måde (80 kr for 400 ml er det billigste jeg har fundet), men er også
den måde jeg synes virker bedst. Sørg for at holde dåsen helt lodret, da
der ellers kan komme kondenseret "gas" ud. Det giver skjolder på filmen.
Jeg har iøvrigt tænkt på at købe en lille kompresser med tank istedet.

-Steen

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 30-08-03 11:27

> Jeg har iøvrigt tænkt på at købe en lille kompresser med tank istedet.

Husk at købe en kompressor med vand/oliefilter så støv og urenheder
bliver siet fra.
/ole

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-03 01:21

Så bare vent til du skal scanne nye negativer og dias. Det er utroligt så
mange ridser og fedtfingre der er på film der lige taegs op af kuverten

Jeg bruger gagehansker fra apoteket plus flaskeluft. Med hanskerne kan jeg
"polere" lidt hvis der der nogle store bussemænd.

Har du god "ridsefjerner" software?? Polaroid har en god "fri" en på deres
hjemmeside. Den kan arbejde standalone og som plug in til Photoshop.

Jeg er spændt på om der er nogen her i gruppen der kan anbefale noget
fluidum til at fjerne gamle fedtfingre. Dem slås jeg meget med ((

Hilsen
Karsten Hartmann

Fra : PM

Dato : 01-09-03 09:21

link til polariod ?
Prøv sprit det plejer at virke

PM

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-03 12:11

http://www.polaroid.com/service/software/poladsr/poladsr.html

Jeg prøver sprit og også Tetenals produkt som Jørgen foreslår.

Hilsen Karsten

Fra : Jørgen Angel

Dato : 02-09-03 11:42

<KHS> wrote:

> Jeg er spændt på om der er nogen her i gruppen der kan anbefale noget
> fluidum til at fjerne gamle fedtfingre.

Tetenal har et hurtigfordampene filmrengøringsmiddel.
Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-03 12:12

Det må jeg finde og prøve.

Tak

Karsten Hartmann

Fra : Jørgen Angel

Dato : 02-09-03 13:16

<KHS> wrote:

> Det må jeg finde og prøve.
>
> Tak
>
> Karsten Hartmann

Hvis du bor i København er FOTO/C et godt sted at lede.
Jørgen