Riesenschnauzer
Fra : Battlefield´s

Dato : 29-08-03 12:14

Hej
Jeg sad og kiggede i det sidste nr. af "Hunden", her var der billeder af
gruppevinderne fra Hillerød-udstillingen, men det undrer mig lidt at se en
Riesenschnauzer med såvel hale som øre-kuperet (så vidt jeg da kunne se på
billedet). Hunden var dansk ejet, jeg ved ikke hvor den var opdrættet, men
kan det virkelig passe?
Jeg troede ikke at kupererede hunde kunne udstilles herhjemme.
Hilsen Vibeke, der i øvrigt synes at en Riesenschnauzer er en flot hund!

---

Fra : mathilde

Dato : 30-08-03 20:49

"Battlefield´s" skrev d. 29-08-03 12:14 dette indlæg :
> [...]
> Jeg troede ikke at kupererede hunde kunne udstilles herhjemme.
> Hilsen Vibeke, der i øvrigt synes at en Riesenschnauzer er en flot

Jeg mener det i år har været således at hvis hunden er dansk født, må
den ikke udstilles med hverken hale-eller ørekupering.
Og jeg vil give dig ret, det er en meget flot hund.

Mathilde.

http://www.kandu.dk/

Fra : Mari

Dato : 31-08-03 15:41

"Battlefield´s" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg troede ikke at kupererede hunde kunne udstilles herhjemme.

Hvor er det dog utåleligt og intgrigant at blive ved med at høre på, når
alle har mulighed
for at gå ind på http://www.dansk-kennel-klub.dk og læse reglerne.

Hunde der er kuperet lovligt bliver da ikke pludseligt ulovligt
kuperede - og du
kunne måske forestille dig at med-udstillerne har checket om denne hund
var berettiget
til at stille op?? Det har de med garanti sikret sig. En hund, der
bliver BIS-2 er
kendt i de kredse......... den har været dér før.
OG............ der vil være MANGE danskeejede hunde de næste 8-10 år,
der er kuperet lovligt. (Så lad dem dog få fred, de har jo ikke selv
klippet halerne af.)

Se så HUNDEN 7/8 august 2003, side 41

Hunden er opdrættet af http://www.gloriskennel.com/english/index.html,
dvs. i Rusland, hvor kupering er tilladt.

Uanset hvilket land hunden er født i, så gælder det, at:
Hunde der er halekuperet EFTER 1/6-96 kan IKKE udstilles i Danmark.
Hunde der er ørekuperet i et land, hvor det er lovligt - kan udstilles i
Danmark.

SÅ.......... så ville det være rart at vide, dels
hvor gammel hunden er - OG om den er født stumpehalet.

/Mari (som er glad for at schnauzere nu om dage har haler og ører)

Fra : Battlefield´s

Dato : 31-08-03 16:37

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvor gammel hunden er - OG om den er født stumpehalet.
>

> /Mari (som er glad for at schnauzere nu om dage har haler og ører)

Hej Mari
"Tak" for dit pæne svar!
Jeg udstiller ikke, det interesserer mig ikke, men jeg faldt tilfældigvis
over billedet i "Hunden", og da jeg troede det ikke var tilladt at kupere
ører og hale, ja, så undrede det mig og derfor stillede jeg spørgsmålet her.
Jeg er ikke medlem af DKK, men læste bladet på biblioteket.
Den nævnte hund var meget flot, men jeg vil nu også foretrække hunde med de
ører og den hale de nu engang er født med.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Bjarne Laursen

Dato : 02-09-03 07:35

Jeg deltager af princip ikke i diskussioner om kupering, da det er et
overstået kapitel og ligegyldigt for racens egenskaber. Et lille pip skal
der dog lyde.
Har haft riesen siden 1989 og opdrættet 30 hvalpe. Til dato har jeg ikke set
eller hørt om at de fødes stumphalet i Danmark. Jeg undrer mig selvfølgelig
over at det lykkes de mennesker, som primært har hunden til showformål, kan
støve "stumphaler" op og at de pudsigt nok kun forekommer i lande hvor
kupering er almindeligt(Rusland, Spanien, Frankrig o.s.v.).

Iøvrigt giver jeg ikke en bønne for en dyrlægeattest fra øst- eller
sydeuropa. Det gælder iøvrigt alle mulige andre erklæringer og prædikater,
som hunde herfra kun har opnået i deres oprindelsesland.

Med venlig hilsen

Bjarne

www.riesenschnauzer.dk
bjarne@riesenschnauzerSLET.dk

Fra : Mari

Dato : 03-09-03 00:08

"Bjarne Laursen" <ingen@ingen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
prædikater,
> som hunde herfra kun har opnået i deres oprindelsesland.

Netop derfor kan vi tænke og tro, hvad vi vil - men det ændrer ikke at
det er en bevisbyrde, der skal løftes - for at få sat spørgsmålstegn ved
ægtheden af en attest på medfødt stumpehale - vel??

Indtil FCI ændrer på standarderne, så de i det mindste understøtter
racens
hjemlands lovgiving - indtil da kan vi jo ikke "skyde" på nogen.........
uden risiko for selv at blive anklaget for injurier.

/Mari