MS Windows
briani 27239
2 Brugere - 2 forskellige default browsere
Fra : Anders Lund

Dato : 30-08-03 09:29

Hej

Jeg har en Windows XP Pro (UK), med 3 brugerkonti: 1. administrator og 2
alm. brugere. Nu er det sådan at den ene bruger gerne vil have Mozilla
Firebird som standard browser og den anden gerne vil have Internet Explorer
som standard browser.

Det er noget som lyder simpelt, men brugerne kan ikke selv vælge browser
(der sker intet ved at sige ja til at browserne skal være default). Det er
det valg administrator vælger, som gælder for alle brugerne. Altås, endten
har alle Firebird eller også har alle IE.

Kan jeg få det anderledes på nogen måde? Jeg mener at det samme er tilfældet
i Windows 2000.

--
Anders Lund
spam2003@andersonline.dk

Fra : jens

Dato : 30-08-03 23:45

"Anders Lund" <spam2003@andersonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har alle Firebird eller også har alle IE.
>
> Kan jeg få det anderledes på nogen måde? Jeg mener at det samme er

Der er flere måder....
En af dem er at gøre brugerne til administratorer, logge på som dem, opsætte
de rigtige browsere, flytte dokumentmappe og mail lageret, logge af igen,
ind som administrator, og rette deres status til brugere igen........
En oprettet "begrænset" bruger logger på med profilen Default, eller all
users, men ved at oprette dem som administratorer, og derefter degradere
dem, får de egen profil, og beholder den.......

Mvh Jens

Fra : Anders Lund

Dato : 31-08-03 14:43

jens wrote:
> [...]
> opsætte de rigtige browsere, flytte dokumentmappe og mail lageret,
> logge af igen, ind som administrator, og rette deres status til

Det vil jeg prøve, men jeg tror ikke at det virker. For som det er tilfældet
med min administrator bruger, så de ændringer han laver, sker der også for
de andre brugere. Hvis jeg så "opgradere" en bruger til administrator og
laver ændringerne, sker der de samme ting, som hvis jeg bare havde logget
ind med min første administrator.

> En oprettet "begrænset" bruger logger på med profilen Default, eller
> all users, men ved at oprette dem som administratorer, og derefter
> degradere dem, får de egen profil, og beholder den.......

Det vil jeg ikke give dig ret i. Lige meget om en bruger er administrator
eller alm. bruger, så får man hver sin profil. Og selv om man er
administrator eller alm. bruger, så bliver deres profiler generet ud fra
hvad der ligger i "Default". Alle brugerne på systemet har så
indstillingerne fra "All users" til fælles.

Det vil sige, at ting som f.eks. ligger på skrivebordet i "Default"
brugeren, bliver kopieret over på skrivebordet af den bruger som er ny
oprettet. Dette sker dog kun ved første logon - eller hvis hele profil
mappen er blevet slettet.

Ting som ligger på skrivetbordet i "All users" kan ses af alle brugere af
systemet. Alm. brugere har dog ikke rettighed til at redigere/slette disse.

--
Anders Lund
spam2003@andersonline.dk

Fra : jens

Dato : 31-08-03 15:23

> Det vil jeg ikke give dig ret i. Lige meget om en bruger er administrator
> eller alm. bruger, så får man hver sin profil. ...........]

Kun hvis du angiver hvor den skal ligge i bruger administration under
administrat computer.
Ellers bruges defailt, uden skrive ret i mappen sammen med [bruger.TEMP],
men den slettes jo ved logoff....

> Ting som ligger på skrivetbordet i "All users" kan ses af alle brugere af
> systemet. Alm. brugere har dog ikke rettighed til at redigere/slette
disse.

Ja, medmindre man i sikkerhed for mapen nægter dem at læse i den........

Mvh jens

Fra : Anders Lund

Dato : 31-08-03 15:46

jens wrote:

> Kun hvis du angiver hvor den skal ligge i bruger administration under
> administrat computer.
> Ellers bruges defailt, uden skrive ret i mappen sammen med
> [bruger.TEMP], men den slettes jo ved logoff....

Nu snakker jeg om almindelige brugere i systemet. Altså dem som har
rettigheder som brugere. Dem som man opretter i user manager, ved at
højreklikke og vælge ny bruger. Her har jeg ikke angivet noget specielt for
nogen af mine 2 brugere og de får deres egne profiler helt automatisk.

Får "Guest" sådan en midlertidig profil?

> Ja, medmindre man i sikkerhed for mapen nægter dem at læse i
> den........

Ja, men brugere skal gennerelt ikke have rettigheder til at rette i fælles
genveje på skrivebordet.

--
Anders Lund
spam2003@andersonline.dk

Fra : jens

Dato : 31-08-03 19:33

> [...]
for
> nogen af mine 2 brugere og de får deres egne profiler helt automatisk.

Det gør jeg også, men der er noget snavs med det brugerstyring i xp.
Hvis du opretter nrugere som "begrænset" i xp`s kontrolpanel bruger er de
"brugere" , eller administratorer.
Hvis du i computeradministrtaion opretter den samme bruger, kan du gøre dem
admin, superbruger, eller bruger.
Jeg gør dem til superbrugere, og fjerner "alle"`s skriverettighed i "all
users" mappen.........

> Får "Guest" sådan en midlertidig profil?

Ja.

> Ja, men brugere skal gennerelt ikke have rettigheder til at rette i fælles
> genveje på skrivebordet.

Nej, men så skal man jo bare fjerne mulighedden.......

Mvh Jens