MS Windows
briani 27239
Windows Upgrade
Fra : Henrik Dissing

Dato : 29-08-03 16:44

Hej.

Hvis man kører en gammel Compaq OEM version af Windows 98 og køber en
Windows XP Home Edition Upgrade, er man så ligeså godt hjulpet som hvis man
købte en ikke-Upgrade version?

Jeg mener, vil man kunne rydde totalt ud i sit gamle skrammel og starte
forfra, og kan man senere formatere sin disk og geninstallere?

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 29-08-03 16:55

Henrik Dissing skriver bl.a.:

> Hvis man kører en gammel Compaq OEM version af Windows 98 og
> køber en Windows XP Home Edition Upgrade, er man så ligeså
> godt hjulpet som hvis man købte en ikke-Upgrade version?

Det er vist nemmest at spørge leverandøren, men jeg er ret sikker
på at indholdet af den leverede CD er det samme. MS har så kørt
med forskellige mekanismer til sikring af at køberen var i
besiddelse af en licens hvorfra der kunne opgraderes - original
CD eller 1. diskette.

--
Niels P Sønderskov
npsonder @ skov.mail.dk

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-03 02:03

"Henrik Dissing" <hendis@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg mener, vil man kunne rydde totalt ud i sit gamle skrammel og starte
> forfra, og kan man senere formatere sin disk og geninstallere?

Opgradering har desværre i flere tilfælde voldt gevaldige problemer for ikke
at sige rent ud, at det kunne ikke lade sig gøre. Det vil være endnu
vanskeligere på en Compaq maskine, idet det ikke er en kompatibel Win98, der
ligger på den. Der har været nogle licensaftaler med MS, så det er en
speciel (mangelfuld?) MS-Win98, der er lagt ind. Compaq sender da også sin
egen CD'Rom med til reparation o.l. ved systemsvigt.

Det bedste, du kan gøre, er at få lavet en Win98 startdiskette - for en
sikkerhedsskyld fra en original MS-Win98 - eller få en kopi af en, der har
den.

Allerførst går du ind i bios'en og se, om den er sat til at søge efter
a-drevet først under opstart. Det skal den være. Husk at save evt.
ændringer.

Luk maskinen ned, sæt startdiskette ind. Brug format C:\ /U /S. Derefter
F-disk'er du C-drevet. Du skulle nu være i stand til at installere din nye
Win XP. Der står godt nok, at det er en upgrade, men går du ind i et
direktory, der hedder ie386, finder du en fil, der hedder endten install.exe
eller setup.exe.

Den starter du, og din Win XP installeres nu helt fra bunden (fuldskærms
DOS-vindue). På et tidspunkt spørger den, om du har ret til denne
installation, og så stilkker du den bare en gammel systemdiskette, og så
kører den lystigt videre. det er også muligt, at den inden starten spøger,
om du har smartdrv.exe lagt ind. Det har du ikke umiddelbart, så den må du
hente fra en DOS, f.eks. 6.22 eller helt ned til 3.11, og så lægger du den
ind i det midlertidige direktory, opstartsdiskette har lavet, og se, nu sker
vidunderet. Det, der før ville tage oceaner af tid installationemæssigt, det
sker nu på væsentlig kortere tid.

Jeg har gjort det flere gange med W2k., og jeg mener, at det også kan lade
sig gøre i XP. Du kan jo selvfølgelig i første omgang gå ind på din Win XP
skive og se at finde direktoriet ie386 og se ovennævnte fil der. Det vil
være den eneste, der ikke er pakket, hvilket indikeres med *.ex_.

Nå, det var en længere smøre, så jeg håber, der er flere der har gavn af
det.

Mvh
Karsten Jensen