Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billeder fra Stockholm
Fra : Ole

Dato : 29-08-03 12:45

Hej fotovenner

Jeg har lagt 20 nye billeder op på mit site. De er alle taget i sommer i
Stockholm.
Adressen er http://www.photos4u.dk og så klikke på NYESTE

Kommentarer modtages gerne.

mvh

Ole

Fra : KNL DtP

Dato : 29-08-03 13:42

"Ole" <ole@atomb.dk> skrev i en meddelelse

> Kommentarer modtages gerne.

Jeg er meget imponeret af den stil alle dine billedet udstråler. Der er lige
som en fotografisk rød tråd igennem hele dit store galleri, og det samme er
tilfældet med din Stockholm-sektion.

Vil da lige fremhæve Afskedskys <http://www.photos4u.dk/p4u/g3013.htm> Er
utrolig fascineret hvor præcist dine eksponeringer rammer, og hvordan
diasfilmens snævre eksponeringsspillerum udnyttes, så skyggen bare tegner
kulsort - frem for at blokke detaljer, som jeg nogle gange oplever, når jeg
skyder på dias.

Noget andet som går igen i denne serie, er et utrolig varmt lys - sådan
rigtigt lækker lun-sommeraften-med-kameraet-om-halsen temperatur : )

Det er, som altid, en fornøjelse og stor inspirationskilde at bladre igennem
dit galleri.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Ole

Dato : 30-08-03 22:08

Tak for de pæne ord. Du har helt ret i din observation. Jeg tog fri
fra familien et par gange for at drive rundt i byen, kun mig og mit
kamera.

Lige en god ide.
Denne gang havde jeg lige købt en fotobog af Joel Meyerowich og
prøvede at lade mig inspirere af billeder og tanker fra den.
Selvom jeg ikke deler motivsmag med Meyerowich kan det være ret
lærerigt at have en 'bog-ven' med på en ferie og så prøve at lære fra
det.

Med venlig hilsen

Ole

Fra : Michael Holm

Dato : 29-08-03 14:26

Nej, hvor er de flotte. Farverne er dejlige og varme, og billederne er
ligesom 'rene' på en flot måde. Er de efterbehandlet, eller er de skudt så
flotte?
Hvordan får du farverne så lækre, er det bare sådan det er med diasfilm?
Hvis, hvordan dælen kan man så gøre det samme med et DSLR?

--Michael

Fra : Ole

Dato : 30-08-03 22:03

Hej Michael

Farverne i mine billeder skyldes primært 3 ting.

1. Brug af Fujichrome Velvia, kendt for sine dybe varme farver, men
også sin nådesløse straf for fejleksponering.

2. At jeg bevidst søger at fotografere i de timer, hvor solen står
lavt på himmelen, altså cirka op til 3 timer før solopgang og fra 3
timer før solnedgang.

3. At jeg altid har monteret et sky-filter på objektiverne.

Scanning og efterbehandling er 'out-of-the-box' på min Nikon LS-40 og
minimalt brug af levels og unsharp i PS-5.

De samme farver på et DSLR kan vel opnåes ved at bruge pkt. 2+3.

------------------------------------

Og så til alle de øvrige debatører på denne tråd.

Tak til dem der kom med kommentarer til billederne.

Mht. til det kommercielle. Faktisk kan jeg ikke kaldes prof. da jeg
ikke kan leve af min hobby. Jeg er, som de fleste af jer en amatør,
der blot har tilladt mig at sætte et prisskilt på mine billeder.
Jeg vedgår, at min kommercielle forside godt kan virke stødende i
denne rene, fritidsgruppe og har derfor lavet et link til fremtidig
brug her i gruppen.
Undskyld for det.

Omvendt kan jeg godt blive lidt chokeret over hvor nidkært I vogter
over alles mindste fejl. Jeg har ikke nogensinde mødt en gruppe der i
den grad vogter på hinanden og overfalder enhver der ikke lige siger
det der passer på jer, og
faktisk tror jeg at det er den mest hæmmende faktor man kan udsætte
folk for.

Måske er det på tide at gøre op med sig selv, hvad formålet med
nyhedsgrupper egentlig er og om man selv har den rette indstilling
over for den tanke.

Faktisk har jeg ligenu siddet og undret mig over hvor mange der har
spildt en god fotolørdag med at skrive vrede indlæg her, jeg tog i
fælledparken med ungerne og tog billeder til en
skateboard-konkurrence.!!!!

Da jeg postede mit indlæg var det i ren stolthed over mine egne
billeder, som jeg havde lyst til at vise til alle mine e-venner.

Jeg ville personligt elske at se nogle flere billedeposteringer
herinde istedet for de mange henvisninger til denne gruppes fundats.

Ole

Fra : Jan W.

Dato : 31-08-03 00:07

Hej Ole.

Jeg kan kun give dig ret. Hvis nogen har billeder at vise frem er jeg da
ligeglad med om der er et prisskilt på billederne eller ej. Jeg er ikke
ude efter at købe billeder, men for at få lidt inspiration, måske hente
et par tips og tricks her og der, og derefter selv at tage mine egne
billeder. Jeg har hentet stor hjælp i at kigge på andres fotografier.

Mvh.

Jan W

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-03 01:27

Helt enig.

Karsten Hartmann

Fra : Kurt Hansen

Dato : 29-08-03 16:59

Fri, 29 Aug 2003 13:45:13 +0200, skrev Ole:

>Hej fotovenner
>
>Jeg har lagt 20 nye billeder op på mit site. De er alle taget i sommer i
> [...]

Jeg er faktisk lidt ked af at være bussemand, men ret skal være ret:
hvis andre ikke må reklamere for en kommerciel side, så må du altså
heller ikke. Linket fører direkte til en side hvor der anføres priser
og sælges billeder. Omvendt: hvis vi accepterer at du gør det, bliver
vi også nødt til at acceptere at Niels Ebbesen gør det og det ville jo
være en ildelugtende bundvending.

Fra : Jan

Dato : 29-08-03 19:34

"Kurt Hansen" <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og sælges billeder. Omvendt: hvis vi accepterer at du gør det, bliver
> vi også nødt til at acceptere at Niels Ebbesen gør det og det ville jo

Jeg er fuldstændig enig, uanset at billederne er flotte, er det generende at
se at det er en kommerciel side. Gruppen hedder nu engang dk.FRITID.foto.

Jan

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 29-08-03 20:12

Jan wrote:

> Jeg er fuldstændig enig, uanset at billederne er flotte, er det generende at
> se at det er en kommerciel side. Gruppen hedder nu engang dk.FRITID.foto.

Nu skal du/I fandme stoppe, Ole har tilbudt dig, at du helt
gratis kan se på og blive inspireret af hans billeder, han har
ikke fremsat køb/salgs tilbud her i gruppen, så der er ikke noget
at komme efter.

FUT:

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - Grafiker, fotograf & webdesigner

Fra : Per Bau

Dato : 29-08-03 21:01

"Niels Ebbesen PowerBook" <niels@niels-ebbesen.net> skrev i en
meddelelse news:3F4FA57F.2000909@niels-ebbesen.net...
> [...]
> gratis kan se på og blive inspireret af hans billeder, han har
> ikke fremsat køb/salgs tilbud her i gruppen, så der er ikke noget

Vi har nu lagt nye bileder ind på vores site se mere her
http://www.toyota.dk/showroom/yaris/gallery.html

Den er så også helt i tråd med gruppens fundats? Der bliver heller ikke
fremsat købs/salgstilbud i gruppen.

/Per

Fut fjernet

Fra : H.Kragelund

Dato : 29-08-03 21:18

> Vi har nu lagt nye bileder ind på vores site se mere her
> http://www.toyota.dk/showroom/yaris/gallery.html
Billederne passer nok bedre i tråden "skummelt billede" hvor netop denne
type billeder lige er blevet diskuteret. (baggrund gnedet ud pga af motiv i
bevægelse)

> Den er så også helt i tråd med gruppens fundats?
Ja! Hvis det da ellers havde været relevant for netop denne tråd!

Der bliver heller ikke
> fremsat købs/salgstilbud i gruppen.
Rigtigt.

mvh
henrik

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 29-08-03 22:43

Per Bau wrote:

> Vi har nu lagt nye bileder ind på vores site se mere her
> http://www.toyota.dk/showroom/yaris/gallery.html
>
> Den er så også helt i tråd med gruppens fundats? Der bliver heller ikke
> fremsat købs/salgstilbud i gruppen.

Nix det er jo ikke dine billeder...!

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-08-03 06:36

"Per Bau" <perbau@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Vi har nu lagt nye bileder ind på vores site se mere her
> http://www.toyota.dk/showroom/yaris/gallery.html
>
> Den er så også helt i tråd med gruppens fundats? Der bliver heller ikke
> fremsat købs/salgstilbud i gruppen.

Da du ikke bragte noget fotorelevant emne op i forb. m. siden, må mailen
være OT, hvad du vist godt er klar over.
Om billederne er dine egne - som en nævner, er vel ligegyldigt.

Relevante del af fundats :

>2. Beskrivelse:
Emner omkring fotografering.

3. Fundats:
I gruppen kan alt omkring fotografering diskuteres. Det kan være
elementer omkring det færdige billede som komposition og billedsyn, samt
tekniske emner som udstyr, film, mørkekammerarbejde m.m.

Spørgsmål kan stilles - viden, erfaringer og meninger kan udveksles.
Der fordres høj netikette og derfor bør der undgås ensidige bemærkninger
uden argumentation som: "Jeg bruger Nikon fordi det er det bedste -
Canon er noget hø !". Det er naturligvis i orden at have en holdning,
men grundlaget for en god diskussion er argumenter.

Privat køb og salg af udstyr henvises til 'dk.loppemarked' og der ønskes
heller ikke kommercielle tilbud om fotoartikler eller andet i gruppen.

Der må ikke distribueres billeder (binære bilag) gennem gruppen.

Billeder kan udstilles/udveksles ved henvisninger til billeder på ens
egen hjemmeside.

4. Begrundelse:
Der kan i dag findes indlæg om fotografering i gruppen 'dk.fritid', men
som så meget andet drukner de i den store mængde af indlæg. Der er
efterhånden mange danske fotografer (professionelle som amatører) på
nettet og jeg forventer en stor stigning i antallet af indlæg om
fotografering ved oprettelse af en separat fotogruppe.

Da forslagsstiller næppe er juridisk kyndig, kan man ikke forvente at
fundatsen er uden mangler, men man kan fra forbrugerne af gruppen (os)
forvente en vis god vilje og overvejelser på, hvad _hensigten_ med fundatsen
har været. Og jeg tror ikke at den har været at man skulle bringe links til
egne kommercielle sider.
Omvendt ville jeg nødigt undvære Oles billeder. De er intet mindre end
fremragende. Der er ingen tvivl om at de fleste af os kan lære af dem.
På den anden side : For nogen tid siden nævnte jeg en del mails, der var
signeret med navn og direkte link til skriverens arbejdsplads, en
fotoforretning. I den sag blev jeg "stemt" venligt ned.
Og jeg ser ingen forskel på de to eksempler (bortset fra kvaliteten af
siderne, der linkes til - Oles side er fremragende, den anden en gang jask).
Måske var det en ide at få præciseret (lavet om) fundatsen.
Meningsudvekslinger af denne type medfører ofte en forbitret tone, vi godt
kunne undvære. Dette sker bl. a. når man begynder at omtale anderledes
tænkende som "misundelige"; "jantelov" og "brokhoveder", gode Hr. Ebbesen.
Som jeg læser fundatsen nu, er Oles, Kim Skovsbys og hr. Ebbesens links ikke
i direkte strid med fundatsen, men de er næppe i overensstemmelse med
hensigten bag den.
Har jeg ret i opfattelsen, må vi leve med den indtil en præcisering af
fundatsen. I mellemtiden kan vi så hver især gøre os vore tanker om de, der
udnytter den evt. uklarhed.

--
Mvh, Ole.
Gør det lettere for alle : Slet det du ikke kommenterer og skriv under det

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 30-08-03 10:12

Ole Larsen wrote:

> Da du ikke bragte noget fotorelevant emne op i forb. m. siden, må mailen
> være OT, hvad du vist godt er klar over.
> Om billederne er dine egne - som en nævner, er vel ligegyldigt.

Der står intet i gruppens fundats om, at en udstilling af
billeder skal bringe et fotorelevant emne op...

Det helt op til brugerne i gruppen, hvordan de forholder sig til
billederne, og om nogen ønsker at indlede en snak på baggrund af
de udstillede billeder...

Billederne er i sig selv autors oplæg/udspil...

Per Bau's postning er of-topic, det er ikke hans egne billeder og
det er ikke hans egen hjemmeside, det står ganske vist ikke
direte i gruppens fundats, at det skal være "egne billeder", men
det ligger implicit i flg. sætning;

> Billeder kan udstilles/udveksles ved henvisninger til billeder
> på ens egen hjemmeside.

Da det må forventes, at den pågældne har ophavret til de billeder
han udstiller på egen hjemmeside...

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-08-03 10:50

> Der står intet i gruppens fundats om, at en udstilling af
> billeder skal bringe et fotorelevant emne op...

Du kan muligvis få en til at fortolke 2) og 3) i fundatsen for dig - ikke at
jeg forventer at det rykker noget.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-08-03 12:13

Ole Larsen wrote:

> Du kan muligvis få en til at fortolke 2) og 3) i fundatsen for dig - ikke at
> jeg forventer at det rykker noget.

Det behøver jeg ikke, for den passus i fundatsen som tillader at
man kan henvise til en udstilling af billeder er helt klar, og den
er jo en del af pkt. 3 som netop oplister eksempler på, hvad grup-
pen kan bruges til...

Og pkt. 3 skal jo netop opfattes som en række forskellige tilbud
og mulighedder, og der står ingen steder skrevet, at tilbudne ikke
må bruges enkeltvis...

XFUT

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : John

Dato : 30-08-03 08:59

> [...]
> gratis kan se på og blive inspireret af hans billeder, han har
> ikke fremsat køb/salgs tilbud her i gruppen, så der er ikke noget

Du er blevet advaret før, og nu bliver du det igen. Lad være at futte til
alt.dew.nul uden at angive det. Og lad så være med at bruge det sprog i
denne gruppe...
--
MVH
John K Hansen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-08-03 22:38

john wrote:

> Du er blevet advaret før, ....cut....

- hva' truer skolemesteren med....:-|

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : John

Dato : 31-08-03 16:21

> - hva' truer skolemesteren med....:-|

Skolemester?!? Jeg er nødt til at indrømme, at du en gang imellem morer
mig. Det er nok derfor jeg ofte læser dine indlæg. At blive kaldt
skolemester af dig, må være den største skamros jeg længe har været udsat
for. Jeg mener, du sætter mig jo i bås med dig, den enerådende, højvelbårne
irrettesætter over dem alle.

Jeg er dybt beæret...

Fra : Thomas Corell

Dato : 30-08-03 10:31

Niels Ebbesen PowerBook wrote:

> [...]
> gratis kan se på og blive inspireret af hans billeder, han har
> ikke fremsat køb/salgs tilbud her i gruppen, så der er ikke noget

Venligst skriv hvor du FUT'er til, og FUT så til en eksisterende
relevant gruppe, og ikke alt.dew.null

--
Don't waste space

Fra : H.Kragelund

Dato : 29-08-03 20:57

> [...]
> og sælges billeder. Omvendt: hvis vi accepterer at du gør det, bliver
> vi også nødt til at acceptere at Niels Ebbesen gør det og det ville jo

Der blir jo dagligt refereret til kommerciele sider her.
Så det er der jo ikke noget i eller hva?
Der blir her vist nogle fine billeder frem, siden er kommerciel og hvad
så?
Det er edbpriser, dpreview og diverse fotohandlere jo også!

Har du personlige problemer med det, så brug en news reader med killfilter.
For det er sgu da ikke misbrug! Jeg ville da nødigt have undværet at se de
billeder ole har taget!

mvh
henrik

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 29-08-03 23:25

H.Kragelund wrote:

> Har du personlige problemer med det, så brug en news reader med killfilter.
> For det er sgu da ikke misbrug! Jeg ville da nødigt have undværet at se de
> billeder ole har taget!

Jeg er enig, det her handler om ren og skær misundelse parret med
en god gang jantelov...!

Dem der virkelig ka' fotografere og ved noget om foto må godt
bidrage til gruppen, når fotoforbrugerne skal ha' hjælp
vejledning til køb af nyt digicam, og her må der gerne linkes og
henvises til div. kommercielle handelssites, reklameres for
bestemte kameraer og snakkes priser.

Men når dem der er så dygtige med et kamera, at de ka' få
betaling for deres billeder, er så venlige at udstille deres nye
fotos, til glæde for alle os andre, så kommer der altid nogle
klaphatte og brokker sig.

Og det morsomste er squ, at der i news:dk.admin - flere gange har
været snakket om, at gruppen kunne opdeles mellem private og
proff. men det er alle fotoforbrugerne imod, de er jo godt klar
over at det vil medføre, at en betydelig mængde know-how
forsvinder fra deres gruppe.

Det korte af det lange er dog, at i h.h.t. gruppens fundats er
det on-topic at udstille billeder, og fundatsen skelner ikke
mellem amatører og proff.

Og Ole kan helt roligt poste sine henvisninger til nye billeder,
det er et ubetydligt fåtal der altid brokker sig, gruppens øvrige
brugere nyder kikket, og de orker ikke at gå ind i en diskution
med brokhovederne...!

Jeg er også ret sikker på, at "brokhovederne" har forsøgt sig med
abuse-klager over mine henvisninger til nye fotos, men det er de
nok blevet trætte af, for de har endnu ikke fået medhold.

FUT:

Fra : John

Dato : 30-08-03 09:04

> Jeg er enig, det her handler om ren og skær misundelse parret med
> en god gang jantelov...!

hehe....jeg kan betro dig gamle dreng, at det ikke er misundelse over dine
billeder, der driver mig...

> Jeg er også ret sikker på, at "brokhovederne" har forsøgt sig med
> abuse-klager over mine henvisninger til nye fotos, men det er de
> nok blevet trætte af, for de har endnu ikke fået medhold.

Til gengæld vil jeg love dig, at _jeg_ klager, hvis du fortsætter med at
futte til alt.dew.null...

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 30-08-03 10:19

John wrote:

> hehe....jeg kan betro dig gamle dreng, at det ikke er misundelse over dine
> billeder, der driver mig...

Tja det er da forståeligt at du har opgivet, især når man har set
dine billeder på http://www.jkhansen.dk - for de ligner jo noget
der et taget igennem en flaskebund, og scannet på ugens tilbud
fra Aldi.

Fra : John

Dato : 30-08-03 16:23

> [...]
> dine billeder på http://www.jkhansen.dk - for de ligner jo noget
> der et taget igennem en flaskebund, og scannet på ugens tilbud

Opgivet?.....hvad har jeg opgivet?

Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-08-03 06:54

Fri, 29 Aug 2003 21:57:06 +0200, skrev H.Kragelund:

> [...]
>For det er sgu da ikke misbrug! Jeg ville da nødigt have undværet at se de

Min hovedpointe var, at hvis Loke ikke må, så må Thor heller ikke. Der
har været adskillige behjertede forsøg på at få stoppet Niels Ebbesens
spamming af gruppen.

Uden at kunne vide det (bemeldte Hr. Øbberbøv er i mit kill-filter)
vil jeg tro at han allerede har barslet med adskillige indlæg i denne
tråd og med det samme åndsvage argument som tidligere, nemlig at der
ikke direkte fremsættes tilbud i gruppen. Hans side er dog (et
ynkeligt forøg på at være) lige så kommerciel som den vi taler om her.

Jeg gider ikke være katalysator for endnu er sådan debat, så jeg
stikker straks piben ind igen, men fastholder princippet.

Fra : Thomas Corell

Dato : 30-08-03 10:28

H.Kragelund wrote:

> [...]
> så?
> Det er edbpriser, dpreview og diverse fotohandlere jo også!

Forskellen er, at Ole har en økonomisk interesse i at promovere den
hjemmeside der henvises til; Ligesom Niels R.E. har en interesse i at
promovere sin egen hjemmeside en gang om ugen.

Dermed gør de dk.fritid.foto til en reklamesøjle for deres eget firma,
ved at tolke/vride fundats til egen fordel.

XFUT: dk.admin.netikette

--
Don't waste space

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 30-08-03 14:37

Kurt Hansen <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> skrev i dk.fritid.foto:

> [...]
>og sælges billeder. Omvendt: hvis vi accepterer at du gør det, bliver
>vi også nødt til at acceptere at Niels Ebbesen gør det og det ville jo

Jeg synes, at man smider 'barnet ud med badevandet' ved at gøre det
til et fundatsbrud at henvise til billeder på en kommerciel side.

At dømme efter de mange kommentarer til billederne, så har mange af
gruppens brugere fundet det inspirerende at studere Oles billeder.

Jeg synes også, at det er en overreaktion at beskylde Ole for at ville
sælge noget til gruppens brugere, blot fordi han *også* har priser på
sin hjemmeside. Godt nok findes der folk, der sælger sand i Sahara,
men at forsøge at sælge fotos til fotografer (amatører eller ej) er
vel næppe nogen god forretning.

Noget andet er så, at Ole slet ikke i sine indlæg lægger op til at
ville sælge noget som helst. Tværtimod udbeder han sig kommentarer til
sine billeder.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 30-08-03 14:45

On Sat, 30 Aug 2003 15:36:38 +0200, Jens Tønnesen
<usenet@pressefoto.invalid> wrote:

>Jeg synes, at man smider 'barnet ud med badevandet' ved at gøre det
>til et fundatsbrud at henvise til billeder på en kommerciel side.

Ja - direkte ærgerligt.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-08-03 15:35

Peter Loumann wrote:

> Ja - direkte ærgerligt.

Tja det er jo bare nogle få brugere som går i små sko, og det
kan godt ske de råber meget højt, men de repræsenterer slet ikke
det bredde flertal af brugerne i denne gruppe.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-08-03 16:28

> Tja det er jo bare nogle få brugere som går i små sko, og det
> kan godt ske de råber meget højt, men de repræsenterer slet ikke
> det bredde flertal af brugerne i denne gruppe.

Projektion er et typisk psykoligisk fænomen, det beskriver det forhold at
man tillægger andre sine egne laster.
Med andre ord : der er ingen, der råber højere og mere skingert end du.

Fra : Peter Loumann

Dato : 30-08-03 16:35

On Sat, 30 Aug 2003 16:34:57 +0200, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Tja [...]

Jeg er ked i dit svar fordi du så åbenlyst tager mit standpunkt til
indtægt for dine 48 ugentlige fotos at jeg er nødt til at sige fra.

Din adfærd her i gruppen og i opfølgninger i netikettegruppen gør det
umuligt for mig at bakke dig op. Mit standpunkt er generelt. Det er
vigtigt at kunne udstille fotos her i gruppen, enten til kritik/debat
eller bare til fremvisning som inspiration. Grænsen til kommercielle
sider må i sagens natur være flydende da næppe nogen seriøs fotograf,
professionel eller amatør, forærer sine fotos væk. Så længe der ikke
postes åbenlyse salgstilbud direkte i gruppen må det være til at leve
med, især da gruppens brugere næppe er oplagte kunder.

Så må vi også leve med dine 48 ugentlige fotos. Det burde ikke være
svært, de der ser rødt ved dem, må kunne filtrere så de ikke ser dem.
Årsagen til de voldsomme reaktioner skal nok også snarest søges i din
ovenfor omtalte adfærd.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-08-03 20:05

Peter Loumann wrote:

> Jeg er ked i dit svar fordi du så åbenlyst tager mit standpunkt til
> indtægt for dine 48 ugentlige fotos at jeg er nødt til at sige fra.

Nej det var nu ikke min hensigt at indrullere dig i noget, jeg
konstaterede bare, at det langt fra er alle brugerne i denne
gruppe, som er årsag til din ærgelser.

Men hvis jeg var dig, så ville jeg nok vente med at ærgre mig,
for der skal altså gennemføres en fundatsændring førend at det
bliver off-topic at udstille billeder her i gruppen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-08-03 15:29

"Jens Tønnesen" wrote:

> Jeg synes, at man smider 'barnet ud med badevandet' ved at gøre det
> til et fundatsbrud at henvise til billeder på en kommerciel side.

Det er ikke et fundatsbrud, det har iøvrigt været diskuteret
flere gange i news:dk.admin.netikette og news:dk.admin - og
konsensus har hver gang været, at alle grupperne dk.heirakiet
er åbne for såvel amatører som proff.

Og nogle få brugere i fotogruppen, kan ikke for egen regning
indskrænke mulighedderne i fundatsen, så dens regler kun gælder
nogle af gruppens brugere - enten må alle gruppens bruger
udstille deres billeder, eller så må ingen...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-08-03 16:22

> [...]
> flere gange i news:dk.admin.netikette og news:dk.admin - og
> konsensus har hver gang været, at alle grupperne dk.heirakiet

Der er ingen i denne tråd, der har stillet spørgsmål ved at gruppen ikke
skulle være åben for alle. Hvor får du dog den gang jammer fra.

> [...]
> nogle af gruppens brugere - enten må alle gruppens bruger
> udstille deres billeder, eller så må ingen...!

Man aner ikke om man skal græde eller le. Din sproglige forståelse er dog
fænomenalt ringe. Der er ingen i tråden, der har betvivlet at alle må
udstille sine billeder _et andet sted_ end på gruppen.

Fra : Thomas Corell

Dato : 30-08-03 16:53

Niels Ebbesen wrote:

> Og nogle få brugere i fotogruppen, kan ikke for egen regning
> indskrænke mulighedderne i fundatsen,

Korekt, lige så vel som at nogle få brugere ikke kan gradbøje fundatsen
efter forgodtbefindende, ved at klippe ud af kontekst.

> så dens regler kun gælder
> nogle af gruppens brugere - enten må alle gruppens bruger
> udstille deres billeder, eller så må ingen...!

Jamen det er vi meget enige i. Men udgangspunktet må være at det er en
_diskusionsgruppe_ og ikke en opslagsgruppe (dertil er der en mere
velegnet gruppe).

--
Don't waste space

Fra : Thomas Corell

Dato : 30-08-03 16:46

Jens Tønnesen wrote:

> Jeg synes, at man smider 'barnet ud med badevandet' ved at gøre det
> til et fundatsbrud at henvise til billeder på en kommerciel side.

Det er ikke henvisningen, men opslaget jeg reagerer på. Det er jo ikke
et oplæg til diskusion.

d.f.f er jo til "I gruppen kan alt omkring fotografering diskuteres" og
"Spørgsmål kan stilles - viden, erfaringer og meninger kan udveksles.".

Indlæg med 'nu har jeg lagt nye billeder op' er IMHO mere passende i
dk.opslag.internet og dermed off-topic i d.f.f:

"Af forskellige typer opslag kan for eksempel nævnes:
* Nye sider tilgængelig via World Wide Web (kommercielt som
ikke-kommercielt)"

> At dømme efter de mange kommentarer til billederne, så har mange af
> gruppens brugere fundet det inspirerende at studere Oles billeder.

Ingen tvivl om det, men det ligger ikke i den oprindelige mening med
gruppen; eller intentionen i fundatsen, hvis man læser den i sin helhed.

> Jeg synes også, at det er en overreaktion at beskylde Ole for at ville
> sælge noget til gruppens brugere, blot fordi han *også* har priser på
> sin hjemmeside.

Som sagt, det er ikke det at det er en kommerciel side, men det at der
ikke er et oplæg til debat, eller et guldkorn i forbindelse med
opslaget. Men det gør bestemt ikke sagen bedre at der er et økonomisk
incitament i at få øget kendskabet til ens hjemmeside.

Personligt mener jeg at man har vredet fundats'en for meget, hvis man
mener at opslag er tilladt. Så enten skal der opnås enighed om at opslag
ikke bør forekomme, eller fundatsen ændres så man tillader opslag. Tror
dog en sådan ændring vil afvises af SG'en med henvisning til
dk.opslag.internet eller en opfordring til en dk.opslag.foto-OTD.

--
Don't waste space

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-08-03 17:28

Thomas Corell wrote:

> Det er ikke henvisningen, men opslaget jeg reagerer på. Det er jo ikke
> et oplæg til diskusion.

Der står ingen steder i fotogruppens fundats, at en en henvisning
til en udstilling af billeder skal indeholde et skriftligt oplæg
til debat, og det skyldes nok, at et billede siger mere end tusind
ord, og i sig selv kan fungere som et udspil,

> d.f.f er jo til "I gruppen kan alt omkring fotografering diskuteres" og
> "Spørgsmål kan stilles - viden, erfaringer og meninger kan udveksles.".

Du bliver ved med at klippe i gruppens fundats, så du kun medtager
det der lige passer ind i din argumentation.

http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.fritid.foto - står der flg.:

1. Gruppenavn:
dk.fritid.foto

[...]

Og Pkt. 3 "Fundats'en" er netop en oplistning af eksempler på
hvad der er on- og off-topic i gruppen, og så vidt jeg kan se,
så stilles der ikke betigelser til hvordan billeder kan/skal
udstilles.

> Indlæg med 'nu har jeg lagt nye billeder op' er IMHO mere passende i
> dk.opslag.internet og dermed off-topic i d.f.f:

Nej læs lige fundatsen for news:dk.opslag.internet, på flg. URL:
http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.opslag.internet - den
gruppe er kun til opslag for nye danske web-sites.

> [...]
> dog en sådan ændring vil afvises af SG'en med henvisning til
> dk.opslag.internet eller en opfordring til en dk.opslag.foto-OTD.

Det er dig der vrider fundatsen, og hvis du ikke ønsker indlæg
med henvisninger udstillinger af billeder i fotogruppen, så må
du en tur i news:dk.admin med et OTD til en fundatsændring.

XFUT

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 30-08-03 18:28

Thomas Corell <intheNO.SPAMnews@corell.dk> skrev i dk.fritid.foto:

>Det er ikke henvisningen, men opslaget jeg reagerer på. Det er jo ikke
>et oplæg til diskusion.

Sådan læser jeg sætningen i indlægget: Kommentarer modtages gerne.

> [...]

>Indlæg med 'nu har jeg lagt nye billeder op' er IMHO mere passende i
>dk.opslag.internet og dermed off-topic i d.f.f:

Det må så også betyde, at indlæg med henvisninger til fotokritik.dk og
FUMS fotolog er off-topic i denne gruppe.

Så bliver ret svært at debattere billeder her.

>Som sagt, det er ikke det at det er en kommerciel side, men det at der
>ikke er et oplæg til debat, eller et guldkorn i forbindelse med
>opslaget.

Nu var mit svar specielt rettet til Kurt, der reagerede på det
'kommercielle' på siden. Som sagt har jeg ikke læst indlægget som
andet end et oplæg til debat/ønske om kommentarer.

>Men det gør bestemt ikke sagen bedre at der er et økonomisk
>incitament i at få øget kendskabet til ens hjemmeside.

Men så er det jo alligevel et problem, at siden er kommerciel? Nu er
jeg forvirret... Er det sådan at du og Kurt mener det samme blot i
forskellig prioritering:

Kurt:   1) Sitet er kommmercielt
   2) Opslag er uønskede

Thomas:   1) Opslag er uønskede
   2) Sitet er kommercielt

> [...]
>dog en sådan ændring vil afvises af SG'en med henvisning til
>dk.opslag.internet eller en opfordring til en dk.opslag.foto-OTD.

Det tror jeg ikke, at du skal være så sikker på. dk.opslag.* til
trods, så er der i dk.admin delte meninger om, hvorvidt opslag er
tilladt i debat-grupperne eller ej. Der har således ikke kunnet skabes
konsensus om i de generelle regler for dk-hierarkiet at henvise alle
opslag til dk.opslag. Der står f.eks.:

"Der er ingen fælles regler med hensyn til opslag. Afsender bør kende
og følge de enkelte gruppers praksis på området. I mange tilfælde er
de særlige opslagsgrupper det rette sted for denne type indlæg."

I dk.fritid.foto har det været almindelig praksis at henvise til nye
billeder på sin hjemmeside, idet der derved blev lagt op til
kommentarer til billederne. Efter min mening ligger det implicit i en
henvisning til billeder her i gruppen, at disse billeder så må
udsættes for konstruktiv kritik. Så den type indlæg opfatter jeg ikke
som opslag.

Omvendt er jeg af den holdning, at RENE opslag hører til
opslag-hierarkiet, men det indlæg, vi debatterer i denne tråd, mener
jeg som sagt ikke er et opslag.

Når jeg ærgrer mig over, at man vil 'smide barnet ud med badevandet',
så skyldes det primært, at der på Oles side faktisk er nogle flotte
billeder, som en stor del af denne gruppes deltagere kan få noget ud
af at lade sig inspirere af.

Det tror jeg også Kurt er klar over - det lyser i hvert fald ud af
hans hændervridende indlæg...

Advarsel: Kommerciel signatur forude.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-08-03 19:26

"Jens Tønnesen" wrote:

> Det må så også betyde, at indlæg med henvisninger til fotokritik.dk og
> FUMS fotolog er off-topic i denne gruppe.

Og henvisninger til billeder på div. album-sites vil jo også
være fy-fy, dels er det ikke brugerens egen hjemmeside, og der
er typisk kommercielle bannerreklamer på disse sites...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael Holm

Dato : 30-08-03 16:55

Jeg er fuldstændig enig.

På den anden side, er jeg skuffet over at fotografen ikek svarer på
spørgsmål om billederne. Det ser for mig ud somom han bare vil blære sig, og
så kan det jo være det samme, og han tager flotte billeder? - Man jeg vælger
at tro at han er ude at rejse

--Michael

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-08-03 17:37

Michael Holm wrote:

> [...]
> så kan det jo være det samme, og han tager flotte billeder? - Man jeg vælger

Tja - jeg kan da godt finde på at poste et debatoplæg, og så
bare la' debatten rulle, for sidenhen at læse tråden, og se
hvad mit udspil førte til.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael Holm

Dato : 30-08-03 18:51

Jeg tænker på mine direkte spørgsmål vedr. farverne i billederne, og om de
er photoshoppet, og brugen af dias film:

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 30-08-03 19:22

"Michael Holm" <Michael@Holm.org> skrev i dk.fritid.foto:

> [...]
>så kan det jo være det samme, og han tager flotte billeder? - Man jeg vælger

Nu er det jo ikke alle, der 'bor' på usenet

Trods alt er trådstarten kun lidt over et døgn gammelt, og det kan jo
også være, at han venter lidt og ser, hvilke kommentarer der kommer,
og så samler op.

En anden mulighed er simpelthen, at han er blevet skræmt væk af den
måde, tråden har udviklet sig på :-|

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk