?:total newbie, bærbar + stationær + Netex~
Fra : Kosmonauten

Dato : 29-08-03 07:58

Hejsa ohh i alt vidende.

Jeg har følgende:
1 stks stationær hvor i der sidder et ATM kort der forbinder mig til nettet
via et Siemens modem (også kaldet Netexpress, det "gamle" ADSL system)
1 Stks blærbar som hungre efter at komme online.
Med indbygget 10/100 (og får liige at sige hvor meget jeg ved, så smækkede
jeg mit kabel fra ATM kortet i men beskeden var at der ikke var noget kabel
;C) )

Men så har jeg læst flere steder at det ikke "bare" er noget man gør, mit ?
til jer er følgende:
Hvad mangler jeg rent fysisk af materiale for at kunne koble den blær bare
på?
En hub? Et PCMIA kort? Noget krydset kabel eller hva??

Håber at i kan hjælpe, på forhånd tak for jeres svar fra en total newbie ud
i netværkets mysterier.
Mvh
Martin

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 29-08-03 09:51

On Fri, 29 Aug 2003 08:57:53 +0200, "Kosmonauten"
<kraz_no@FJERNDETTEhotmail.com> wrote:

> [...]
>En hub? Et PCMIA kort? Noget krydset kabel eller hva??
>
>Håber at i kan hjælpe, på forhånd tak for jeres svar fra en total newbie ud

Du kan enten gøre det at du kan få din stationære computer til at virke
som gateway for din bærbare.

Den anden løsning er at du får konverteret din ADSL til det nye system,
køber en router og en switch og så kan begge maskiner være online
samtidigt.
Flemming Jacobsen

Fra : Kosmonauten

Dato : 29-08-03 12:18

Hej Flemming,
takker for svaret, så var det altså ikke så simpelt som jeg troede.
Er sku glad for at der findes en gruppe som denne ;C)
Mvh
Martin

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 29-08-03 17:04

On Fri, 29 Aug 2003 13:17:32 +0200, "Kosmonauten"
<kraz_no@FJERNDETTEhotmail.com> wrote:

>Hej Flemming,
>takker for svaret, så var det altså ikke så simpelt som jeg troede.
>Er sku glad for at der findes en gruppe som denne ;C)

Tja hvis du kører XP på din stationære er det faktisk relativt nemt at
få til at spille. Der skal bare lige et ekstra netkort i din stationære
og så den så selvfølgelig stå tændt når at din bærbare skal på :-/
Flemming Jacobsen

Fra : Kosmonauten

Dato : 29-08-03 17:53

> [...]
> få til at spille. Der skal bare lige et ekstra netkort i din stationære
> og så den så selvfølgelig stå tændt når at din bærbare skal på :-/

Hej Flemming,
det tror jeg at jeg vil prøve indtil videre, jeg har nemlig et 10/100 kort
liggende som blev tilovers fra en kollegas PC.
Men i længden lyder en konvertering af netabb. som en bedre løsning.
God weekend og tak for hjælpen.
Mvh
Martin Olsen

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-03 14:42

"Kosmonauten" <kraz_no@FJERNDETTEhotmail.com> wrote in message
> [...]
> via et Siemens modem (også kaldet Netexpress, det "gamle" ADSL system)
> 1 Stks blærbar som hungre efter at komme online.

Hejsa

Jeg har nøjagtig samme opsætning herhjemme, så jeg skal gerne prøve at
hjælpe dig på rette vej

Min desktop PC kører windows XP, hvorimod den blærbare (en 600 mhz P3'er)
ikke kunne klare at trække XP, så den kører win 2K.

I Desktop PC'en sidder der - udover ATMkortet, som jo bruges til
netexpress - også et almindeligt 10/100 netkort. Dette netkort er via et
krydset kabel forbundet med den bærbare PC, som er udstyret med et aldrende
10mbit PCMCIA-kort.

Jeg har så forsynet desktopPC'en med en fast IP-adresse (i mit tilfælde
hedder den 192.168.0.1). I den bærbare PC har jeg sat
netværksindstillingerne til "vælg automatisk en IP-adresse" og "vælg
automatisk DNS"... og nu kører det... faktisk står den bærbare og opdaterer
sig selv fra windows update, mens jeg skriver dette på desktop pc'en

Mht. sikkerheden er min desktop PC beskyttet af Norton's firewall og
antivirus, og da det jo er desktop-pc'en, der agerer server, er hele
netværket nu beskyttet af Norton

Håber det kan være til hjælp - ellers må du skrive igen.

God fornøjelse

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
Journalist, www.budstikken.com
chefredaktør, www.unfairpris.dk

Fra : Kosmonauten

Dato : 01-09-03 18:09

"Jesper Brock" <jesper.brock[at]mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hejsa
>
> Jeg har nøjagtig samme opsætning herhjemme, så jeg skal gerne prøve at
> hjælpe dig på rette vej

<SNIP>
Hej Jesper.
Takker mange gange, det vil jeg fluks afprøve ;C)
Skal nok vende tilbage og fortælle om det lykkedes.....
Hygge
Martin