table align="center"
Fra : rasmus

Dato : 29-08-03 09:40

..tabel {
align: center }

det giver ikke reslutalt, men det gør:

Hvorfor og hvordan centrerer jeg så tabellen med css?

ras

Fra : Ukendt

Dato : 29-08-03 09:46

"rasmus" <rasmus.carlsenX@tdcadsl.dk (fjern X)> wrote in message

> .tabel {
> align: center }
>
> det giver ikke reslutalt, men det gør:

> Hvorfor og hvordan centrerer jeg så tabellen med css?

align="center" får tabellen til at centrerer sig på siden ikke?

Se her: http://bluerobot.com/web/css/center1.html &
http://bluerobot.com/web/css/center2.html

Mvh
FB
--
Gratis SMS? Gratis Unlock? Gratis Java spil til din mobil?
--> http://mobil.dontdoit.dk <-- Lidt af hvert til din mobil

Fra : rasmus

Dato : 29-08-03 09:54

> align="center" får tabellen til at centrerer sig på siden ikke?

- jo, hvis man skriver det i <table align="center">, ikke hvis man skriver
det i css ...

> Se her: http://bluerobot.com/web/css/center1.html

- det er jo ikke en tabel ...

> & http://bluerobot.com/web/css/center2.html

- dren vil jeg ikke bruge ... prøv at resize vinduet til halv størrelse
eller mindre. Hvor blev teksten af?

ras

Fra : Ukendt

Dato : 29-08-03 10:57

> - jo, hvis man skriver det i <table align="center">, ikke hvis man skriver
> det i css ...

Hvad er det du vil? Få din tabel centreret med CSS i et extern stylesheet
eller?
Du kan ikke oversætte align="center" direkte til CSS.

Men som sagt, hvis du vil have en tabel centreret skal vel hele din side
være centreret ikke?

Så putter du blot dette i body:

body {
margin: 0px 0px;
padding: 0px;
text-align: center;
}

Padding og margin kan selvfølgelig rettes.

Ellers må du lige illustruerer med et billede eller en hjemmeside, _hvad_ og
_hvor_ denne tabel skal være.
Der findes ikke kun én løsning. Min løsning virker, men det centrerer dog
også alt andet.

> - det er jo ikke en tabel ...

Nej, men en fandens god erstatning for tabeller. Du skulle for sjov prøve at
lege med CSS og Div's. Det er fremtiden, spørgsmålet er bare hvornår man vil
indse det.

> - dren vil jeg ikke bruge ... prøv at resize vinduet til halv størrelse
> eller mindre. Hvor blev teksten af?

Div'en har en bestemt bredde. Ganske logisk at den ikke bliver mindre en
det.

Mvh
FB

Fra : rasmus

Dato : 29-08-03 11:09

> Hvad er det du vil? Få din tabel centreret med CSS i et extern stylesheet
> eller?
> Du kan ikke oversætte align="center" direkte til CSS.

- jeg vill bare undgå at blande tingene og centrere tabellen med css ...

> Men som sagt, hvis du vil have en tabel centreret skal vel hele din side
> [...]

- det ved jeg ...

> [...]
> _hvor_ denne tabel skal være.
> Der findes ikke kun én løsning. Min løsning virker, men det centrerer dog

- tabellen var egentlig blot tænkt som "holder". Så undgår jeg mit problem
med NS (så ny tråd) og det problem, der er på det link du gav mig. For siden
skal jeg kunne ses selvom ens vindue reduceres til f.eks 300*et-eller-andet

> [...]
at
> lege med CSS og Div's. Det er fremtiden, spørgsmålet er bare hvornår man

- jeg bruger ikke andet ...

> Div'en har en bestemt bredde. Ganske logisk at den ikke bliver mindre en
> det.

- ganske rigtigt ... men teksten skal jo kunne ses alligevel ... har du
prøvet at resize vinduet til f.eks mindre end den angivne bredde?

ras

Fra : rasmus

Dato : 29-08-03 11:12

> Men som sagt, hvis du vil have en tabel centreret skal vel hele din side
> [...]

- mendet virker jo ikke i NS og Opera ...

ras

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-08-03 11:11

"rasmus" <rasmus.carlsenX@tdcadsl.dk (fjern X)> skrev:

>.tabel {
>align: center }

>det giver ikke reslutalt, men det gør:

>Hvorfor og hvordan centrerer jeg så tabellen med css?

I dit CSS erklærer du en indholdstype der hedder "tabel". Det har
ikke umiddelbart nogen effekt.

Hvis du i din kode så skriver:

<P class=tabel>
indhold ...
</P>

så skulle det virke.

Du skal også bruge en lidt anden opskrift, nemlig:

   .tabel { text-align: center; }

(er testet).

Der er ingen sammenhæng mellem det "tabel" du definerer i CSS og
så HTML's tag "table" - heller ikke hvis du i CSS skriver
"table". Det vil jeg dog fraråde fordi det kan virke forvirrende.

--
Bertel

Fra : rasmus

Dato : 29-08-03 11:18

> I dit CSS erklærer du en indholdstype der hedder "tabel". Det har
> [...]

- det kommer der jo ikke nogen tabel ud af ...

> Du skal også bruge en lidt anden opskrift, nemlig:
>
> .tabel { text-align: center; }
>
> (er testet).

- det centrerer ikke tabellen på siden ... eneste mulig jeg kan få til at
virker er: <table align="center">

ras

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-08-03 11:31

>- det kommer der jo ikke nogen tabel ud af ...

Nej. Du er nødt til at gøre sådan her:

<P class=tabel>
<TABLE>
<TR><TD>Dette er en centreret tabel.</TD></TR>
</TABLE>
</P>

Men du står dig nok bedre ved at glemme tabeller og sætte det
hele op i CSS.

.... og det kommer fra én der bruger tabeller i 3 niveauer til at
sætte Fidusos sider op, men som sagt er jeg uerfaren inden for
CSS.

--
Bertel

Fra : rasmus

Dato : 29-08-03 11:38

> <P class=tabel>
> <TABLE>
> <TR><TD>Dette er en centreret tabel.</TD></TR>
> </TABLE>
> </P>

- aha på den måde

> Men du står dig nok bedre ved at glemme tabeller og sætte det
> hele op i CSS.

- det gør jeg også ... tabellen er bare god som sideholder, for så undgår
man (jeg) problemer i NS

> ... og det kommer fra én der bruger tabeller i 3 niveauer til at
> sætte Fidusos sider op, men som sagt er jeg uerfaren inden for
> CSS.

- hehe I know the feeling

ras

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-08-03 11:40

rasmus skrev:

> [...]

Som egentlig aldrig burde have centreret en tabel eller noget andet
blokelement, men bl.a. gør det i ældre IE'er samt IE6 i quirks
mode.

> - det centrerer ikke tabellen på siden

Hvilken browser og hvilken doctype?

Den autoriserede måde at centrere på er at skrive:

   .tabel{
       width: 80%;
       margin: auto;
   }

Det virker med IE6 i standardmode, samt formentlig de fleste andre
browsere uanset mode.

NB: Hvis browser modes og doctype er fremmede begreber, så prøv at
google efter doctype switch eller læs lidt tilbage i gruppen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : rasmus

Dato : 29-08-03 11:51

> Den autoriserede måde at centrere på er at skrive:
>
> .tabel{
> width: 80%;
> margin: auto;
> }

- ok, det prøver jeg

> [...]

> NB: Hvis browser modes og doctype er fremmede begreber, så prøv at
> google efter doctype switch eller læs lidt tilbage i gruppen.

- jeg er igang med at læse på lektien ...

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-08-03 11:50

"rasmus" <rasmus.carlsenX@tdcadsl.dk (fjern X)> skrev

> .tabel {
> align: center }
>
> det giver ikke reslutalt, men det gør:

> Hvorfor og hvordan centrerer jeg så tabellen med css?

I css er der ikke nogen attributter ved navn align, som du så kan given en
værdi f.eks. center.

Men hvis du i stedet gør det på denne måde:

i css

.tabel{
margin-left:auto;
margin-right:auto;
}

og i html

.... skulle det virke i Mozilla/Netscape og Opera. Internet Explorer <6
forstår det ikke, så hvis du udvider det lidt:

i css

.tabel{
margin-left:auto;
margin-right:auto;
text-align:center;
}

td{
text-align:left;
}

ingen ændring i html ...

.... skulle du få Internet Explorer 5.5 og ældre med - og definitionen for td
sikrer, at indholdet i tabellens celler alligevel bliver venstrestillet.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : rasmus

Dato : 29-08-03 12:10

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
td
> sikrer, at indholdet i tabellens celler alligevel bliver venstrestillet.

- Bingo! Det virkede ... mange tak. Du er gudeskøn og det er I alle andre i
øvrigt også. Puha jeg må kræve en vis portion tålmodighed

ras

Fra : Peter Loumann

Dato : 29-08-03 12:42

On Fri, 29 Aug 2003 12:49:54 +0200, "Erik Ginnerskov"
<egin@SPAMKILLoncable.dk> wrote:

> [...]
> }
>
>ingen ændring i html ...
>
>... skulle du få Internet Explorer 5.5 og ældre med

Det kan jeg ikke få til at virke i ie 6, HTML 4.01 Transitional. En
div bliver ikke centreret på den måde. I opera og mozilla virker auto.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-08-03 12:55

"Peter Loumann" <peloda@tiscali.dk> skrev

> Det kan jeg ikke få til at virke i ie 6, HTML 4.01 Transitional. En
> div bliver ikke centreret på den måde. I opera og mozilla virker auto.

Du må så have valgt en doctype, der sætter IE6 i quirks-mode, dvs. den
opfører sig som en ældre browser. Ret doctypen, så falder det på plads.

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

eller

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Strict //EN"

Fra : Peter Loumann

Dato : 29-08-03 14:18

On Fri, 29 Aug 2003 13:55:13 +0200, "Erik Ginnerskov"

> [...]
>"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
>
>eller
>
><!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Strict //EN"

Det har du dælme ret i. Det var

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

der fik det til at gå i udu. Jeg har lavet masser af sider med den og
troede den var regulær. Men det har jeg fået galt i halsen en eller
anden gang. Iflg.

http://html.dk/artikler/00036/

findes den slet ikke

Jeg havde ellers i mellemtiden løst det ved at sætte

{text-align: center}

op i body og også ellers følge opskriften på

http://bluerobot.com/web/css/center1.html

Du har naturligvis også ret i at upload er vejen til problemløsning,
men det er vist blevet overflødigt nu.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 29-08-03 12:56

On Fri, 29 Aug 2003 13:42:14 +0200, Peter Loumann <peloda@tiscali.dk>
wrote:

>Det kan jeg ikke få til at virke i ie 6, HTML 4.01 Transitional. En
>div bliver ikke centreret på den måde.

Mere præcist: Det virker indtil jeg indsætter

; width: 628px; height: 480px

Så fiser div ud til venstre :O/

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-08-03 13:01

"Peter Loumann" <peloda@tiscali.dk> skrev

> Mere præcist: Det virker indtil jeg indsætter
>
> ; width: 628px; height: 480px
>
> Så fiser div ud til venstre :O/

Så må du ryste op med en url til den side, der driller dig. Ellers bliver
det rent gætteri

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-08-03 14:33

Peter Loumann skrev:

[Erik]
> [...]

Godt forslag.

Men hvorfor foreslår du en strict-doctype, når Peter tilsyneladende
bruger transitional? Standardmode kan også opnås med en
transitional-doctype - der skal bare en URI på.

Generelt vil jeg gerne anbefale strict, men hvis man vil skifte til
strict i doctypen bør man også få sit dokument til at validere i
strict.

> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01
> Transitional//EN">
>
> der fik det til at gå i udu. Jeg har lavet masser af sider med
> den og troede den var regulær.

Det er den da også. Den sætter bare quirks mode.

> Iflg. http://html.dk/artikler/00036/ findes den slet ikke

Hvis siden påstår det, tager den fejl. Din "gamle" doctype er helt
legal - du kan jo fx validere dine sider på W3's validator med den.
Den sætter bare browsere i quirks mode - det kan være en ønsket
eller uønsket sideeffekt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter Loumann

Dato : 29-08-03 14:42

On Fri, 29 Aug 2003 15:33:09 +0200, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

>hvorfor foreslår du en strict-doctype, når Peter tilsyneladende
>bruger transitional?

Ja, men det gjorde jeg egentlig kun på grund af <table
align="center">, og det er netop den jeg gerne vil udenom. Men det har
altid undret mig, at css ikke har en tilsvarende enkel ting.

>Standardmode kan også opnås med en
>transitional-doctype - der skal bare en URI på.

Ja, det var det jeg havde overset.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-08-03 15:01

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev
> Godt forslag.

> Men hvorfor foreslår du en strict-doctype, når Peter tilsyneladende
> bruger transitional? Standardmode kan også opnås med en
> transitional-doctype - der skal bare en URI på.

En kopieringsfejl, at samme doctype kom to gange. Det opdagede jeg desværre
ikke i farten, men du fangede den.

Den anden mulighed er selvfølgelig:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin