Ang. ata ide kabler.
Fra : Kim Michael Larsen

Dato : 29-08-03 16:25

Det er måske et dumt spørgsmål men her kommer det aligevel.
Jeg har lagt mærke til at det er ikke ligemeget hvordan man monterer sine
ide kabler.
De gamle flad kabler havde 40 ledninger og 3 stik men 40 huller.
Et nyt flad kable eller et rundt (som jeg bruger nu) har 80 ledninge men
stadig kun 3 stik med 40 huller.
Før var det ligemeget hvordan man monteret sine stik da alle var sorte, nu
på de nye skal det blå i stikket på MB, det sorte skal sidde som master og
det grå som slave.
Kan nogle fortælle mig hvorfor, da det sorte, det grå og det blå stik stadig
kun har 40 huller men 80 ledninger så de ledninger må da sidde dobbelt.
Kan en lave en eller anden form for tegning på hvordan de ledninger er
monteret.
Jeg har skilt et kabel ad og det ser ud som om at nogle af ledningerne går
fra det blå stik og så først til det sorte og tilbage til det grå stik.
Håber der er nogle der ved noget.

MVH Kim.

Fra : Villy Jensen

Dato : 29-08-03 18:43

> [...]

> kun har 40 huller men 80 ledninger så de ledninger må da sidde dobbelt.
> Kan en lave en eller anden form for tegning på hvordan de ledninger er

Se diagrammet på 80-leder-kablet på
http://www.sandberg.it/img/prod/autocad/503-67.gif

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Jan Holbo Rasmussen

Dato : 29-08-03 22:54

> Kan nogle fortælle mig hvorfor, da det sorte, det grå og det blå
stik stadig
> kun har 40 huller men 80 ledninger så de ledninger må da sidde
dobbelt.

Hvis jeg husker ret, er de "overskydende" 40 ledere Ground (GND). Det
vil sige at hver anden leder er koblet til en forbindelse i stikket
(svjh de lige), og hver anden (de ulige) koblet til stikkets jord.
Dette er gjort for at nedsætte signalforstyrrelse mellem de aktive
ledere. Ground lederne virker som en barriere eller ingenmandsland. Op
til ATA33 var det ikke et stort problem, men med op til 4-doblingen af
hastigheden (ATA133) øges risikoen for fejl uden denne løsning.

Iøvrigt er mange nyere IDE/ATA kablers stik ikke med 40, men 39 stik.

Mvh

Jan H. Rasmussen

Fra : Kim Michael Larsen

Dato : 30-08-03 00:24

> Iøvrigt er mange nyere IDE/ATA kablers stik ikke med 40, men 39 stik.

Det er rigtig nok kun 39 ikke 40 da hul 30 er blindet.

mvh Kim.

Fra : Ukendt

Dato : 29-08-03 23:25

Kim Michael Larsen wrote:
> De gamle flad kabler havde 40 ledninger og 3 stik men 40 huller.
> Et nyt flad kable eller et rundt (som jeg bruger nu) har 80 ledninge men
> stadig kun 3 stik med 40 huller.

Fordi de (fleste) ekstra ledninger er forbundet til stel og sidder
hveranden mellem dem der bruges til at overføre data.
Det dæmper cross-talk. Cross-talk betyder at signalet i de enkelte
ledninger påvirker hinanden og det kan give fejl i overførslen.

> Før var det ligemeget hvordan man monteret sine stik da alle var sorte, nu
> på de nye skal det blå i stikket på MB, det sorte skal sidde som master og
> det grå som slave.

Ja, det er en følge af at de også kan bruges til Cable Select.

Det er gjort for at forhindre at man sætter en slave på i midten og ikke
noget for enden - da de fleste vil tænke at ét drev alene sat som master
vil være hurtigere.
Hvis et drev er sat alene som slave i midten, så giver sådan en "løs
ende" reflektioner, dvs. datatransmissionen laver "ekko" i kablet, og
det giver ikke pålidelig overførsel af data..

Aldrig sætte et drev alene på midten af kablet, altid for enden.

Fra : Kim Michael Larsen

Dato : 30-08-03 00:26

Det var da rart at vide tak til jer alle sammen.

mvh Kim.