9,3 x 57
Fra : Lasse Holm

Dato : 24-08-03 13:01

Jeg har ved lidt af en tilfældighed erhvervet en husqvarna i cal.
9,3x57. Forestiller mig at den vil leve op til min forkærlighed for
tunge langsomme projektiler. Er der nogen som kan fortælle lidt løst
og fast om kalibret og riflen ? Jeg overvejer om projektilet alligevel
bliver lidt for langsomt, men er der nogen ide i at bore kammeret op
til 9,3 x 62 ?
Venlig hilsen Lasse Holm.

Fra : Knud Erik Joergensen

Dato : 24-08-03 22:14

Hej Lasse.

Det vil måske være en ide at få den boret op til 9,3x62 hvis ellers piben
ikke i forvejen er "slidt" op el. fyldt med gravrust på bommene. Du kan dog
stadig købe ammo. til den. Norma laver den stadig og du kan få ladet hos
Thorup Genladning http://www.explosive.dk/Ammo/Prislister/index.htm ; men
den er jo noget langsommere i forhold til 9,3x62.
Hvad havde du tænk dig at skyde med den?

Hvilken model Husqvarna er det? Jeg gætter på at det er udgaven No 46
produceret fra 1927-1937 med numrene 501- 14006 eller No 46A produceret
1941-1943 med numrene 40.001-47.813, begge No med med M96 lås. Hvis en M96
lås skal bores op til 9,3x62 skal man være opmærksom på det højere tryk
dette kaliber giver i forhold til 9,3x57 og det er så spørgsmålet om en M96
lås "i det lange løb" kan holde til det? Jeg ville i hvert fald bruge
reducerede ladninger, og så er du lige vidt i forhold til det du har nu -
næsten!

Hvis det er udgaven M146 produceret 1937-1941 med numrene 20.001- 31.440 på
M98 lås er du bedre stillet for en "ny" brugt pibe i 9,3x62 samt evt.
opboring af den eksisternde pibe hvis ellers den, som før nævnt, er i orden.
En god brugt Husqvarna pibe til lås M 98 i 6,5x55, 30-06, 8x57js eller
9,3x62 kan erhverves for ca. 70 Euro. Det var da værd at overveje.

No 46A er også produceret i kal. 9,3x62 (så hedder den 46AN hvor N står for
nickelstål) og i kal. 6,5x55 og hedder No 46B. Du kan jo prøve at søge efter
en brugt 9,3x62 pibe til No 46AN på nettet. Det kan jo være du er heldig!
En kal. 6,5x55 pibe som passer på No 46B burde ikke være noget problem at
få.

Hvis du finder en brugt pibe, så husk at få/ have tilladelserne i orden via
våbenkontoret.
Det gælder både dig som køber såvel som sælger!!!

Knud Erik Jørgensen