Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dagens foto
Fra : Fums

Dato : 28-08-03 23:07

Jeg vil da lige prøve at se om I river hovedet af mig her i gruppen. Jeg har
ikke det bedste kamera så det kan ikke gøre op for mine manglende evner i
fotografiernes verden, men det holder mig ikke tilbage for at forsøge mig
frem.

Dagens foto (torsdag) http://fums.dk/2003/08/index.htm#11

--
Venlig hilsen

Fums Fotolog
http://fums.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-08-03 23:10

Fums <modtager@ikke.spam> wrote:

> [...]
> har ikke det bedste kamera så det kan ikke gøre op for mine manglende
> evner i fotografiernes verden, men det holder mig ikke tilbage for at

Jeg synes, det billede sutter!
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : lars bo

Dato : 28-08-03 23:44

Hej Fums

Nu er det sådan at alle må lægge deres foto op til diskussion her i NG, også
uden at få hovedet revet af.
Så gør endelig det også i fremtiden, selv om det kan være en træls
oplevelse, hvor der ingen respons kommer.
Generelt vil jeg sige at du bør vise dine billeder lidt større, f.eks. i
600x400, det er lidt for småt i øjeblikket.
Det bedste du har lagt ud denne gang er:
"Hus" om ikke andet så for farvernes skyld og så fordi det er skarp. Det
kniber nemlig på en del af dine andre billeder.
"Hul i hækken" er en meget spændende ide, men du må vælge hvad der skal stå
skarpt.

Hvis dit kamera er så dårligt var et stativ måske en ide?
--
hilsen
lars bo

PS.: Når du får tid, så kommenter andres billeder!

Fra : Fums

Dato : 29-08-03 00:04

lars bo skrev news:3f4e857c$0$24686$edfadb0f@dread14.news.tele.dk
> Nu er det sådan at alle må lægge deres foto op til diskussion her i NG,
også
> uden at få hovedet revet af.

Det var mest fordi jeg læste i et indlæg en kommenterede, at I var lidt mere
lige på end FK.

> [...]
> Generelt vil jeg sige at du bør vise dine billeder lidt større, f.eks. i
> 600x400, det er lidt for småt i øjeblikket.

Ja måske, jeg ville helst gerne beskærer billedet i 400x300 for der er flere
gange jeg har villet tættere på end det var været muligt med mit kamera, men
jeg har ikke fundet den funktion i PhotoShop hvor jeg kan angive størrelsen
i en beskærring, så indtil videre har jeg blot reduceret hele billedet.

> Det bedste du har lagt ud denne gang er:
> "Hus" om ikke andet så for farvernes skyld og så fordi det er skarp. Det
> kniber nemlig på en del af dine andre billeder.

Jeg vendte også om og kørte 5 km tilbage for at fotografere det. Jeg
fotograferede igennem et hegn for at tage billederne. Jeg brugte 20 skud som
jeg troede var gode indtil jeg kom hjem og så at der alligevel var noget af
hegnet med på de 16 billeder (surt). - Da jeg fotografereder der havde jeg
ellers set noget fjerkræ i hønsefamilien hvor der var voksen og nogle unger.
Da jeg ville fotograferer dem stak de af, og der var flere biler som var ved
at lave buler fordi jeg havde pakeret bilen i vejkanten med blinklyset tændt
(mit hjerte hamrede afsted flere minutter efter jeg var kørt derfra) og de
kunne se bilen på over 800 metes afstand.

> "Hul i hækken" er en meget spændende ide, men du må vælge hvad der skal
stå
> skarpt.

Jeg savner der er noget i gennem hullet man kan se - en rød blomst eller
noget, men jeg fik kun et billede med noget af en trailer, som kunne ses
igennem hullet - det var ikke godt nok.

> Hvis dit kamera er så dårligt var et stativ måske en ide?

Ja, men jeg håber at finde en kuvert med 20K og købe et nyt cam med 10 gange
zoom og 5 MegaPixels. Duer alle stativerne til alle kamerarer?

> PS.: Når du får tid, så kommenter andres billeder!

Har leget lidt med på FK, men jeg har mere brug for inspiration end jeg er
værdig til at kommentere andres billeder (selvom jeg har holdninger til alt)

--
Venlig hilsen

Fums Fotolog
http://fums.dk

Fra : Martin Petersen

Dato : 29-08-03 09:51

Fums (modtager@ikke.spam) skrev følgende:
> [...]
> mit kamera, men jeg har ikke fundet den funktion i PhotoShop hvor jeg
> kan angive størrelsen i en beskærring, så indtil videre har jeg blot

Billede > lærredsstørrelse

- Martin

Fra : Fums

Dato : 29-08-03 10:50

Martin Petersen skrev news:bin45k$1rsp$1@news.cybercity.dk
> Billede > lærredsstørrelse

Tak, men for at være besværlig hvad hedder det så i UKversion?

--
Venlig hilsen

Fums Fotolog
http://fums.dk

Fra : Martin Petersen

Dato : 29-08-03 10:54

Fums (spam.er@uønsket.irc) skrev følgende:
> Martin Petersen skrev news:bin45k$1rsp$1@news.cybercity.dk
>
> Tak, men for at være besværlig hvad hedder det så i UKversion?

Canvas size? Er ikke sikker. Det ligger lige under picture size....

- Martin

Fra : Fums

Dato : 30-08-03 09:08

Martin Petersen skrev news:bin7rk$20pt$1@news.cybercity.dk
> Canvas size? Er ikke sikker. Det ligger lige under picture size....

Enten gør jeg noget forkert, ellers skal jeg gøre noget mere. For når jeg i
Canvas size skriver 600x400 pixels ender jeg med kun at kunne se søen på
stenen :-/

--
Venlig hilsen

Fums Fotolog
http://fums.dk

Fra : Martin Petersen

Dato : 30-08-03 10:49

> [...]
>
> Enten gør jeg noget forkert, ellers skal jeg gøre noget mere. For når
> jeg i Canvas size skriver 600x400 pixels ender jeg med kun at kunne

Hvis du markerer det du vil have fra billedet og trykker beskær (ved ikke
hvad det hedder på engelsk. Der er picture size, canvas size, rotate(?) og
så kommer beskær i den danske). Så kan du bruge picture size bagefter til at
ændre opløsningen på det du lige har skæret ud. Husk at bevare
proportionerne så billedet ikke bliver skævt. Du kan evt. bare lave alle
dine billeder 600 brede og så lade højden være det den nu bliver.

En lidt rodet forklaring, kan man vist godt sige (har ondt i håret).... :)

- Martin

Fra : Jan W.

Dato : 30-08-03 23:56

Martin Petersen wrote:

> Hvis du markerer det du vil have fra billedet og trykker beskær (ved ikke
> hvad det hedder på engelsk.

Crop er det engelske udtryk for beskæring.

Du skal ikke bruge "Canvas size" til at formindske billeder med, med
mindre du vitterligt vil formindske lærredet. Billed størrelsen for
bliver den samme. Ja, det lyder lidt mærkeligt.

I stedet skal du bruge "Image size" - (PhotoShop), og i dialogboxen der
kommer frem skriver du størrelsen på billedet. Husk at markere Constrain
Proportions således at billedet bliver formindsket propertionelt på
begge leder.

Mvh.

Jan W.

Fra : Martin Petersen

Dato : 31-08-03 11:02

Jan W. (thismailwillnotwork@anywheresodontbother.com) skrev følgende:

> [...]
> mindre du vitterligt vil formindske lærredet. Billed størrelsen for
> bliver den samme. Ja, det lyder lidt mærkeligt.

Jeg bruger sommetider canvas size til at beskære.

> [...]
> der kommer frem skriver du størrelsen på billedet. Husk at markere
> Constrain Proportions således at billedet bliver formindsket

Men der bliver billedet ikke beskåret. Det er så der crop kommer ind i
billedet. :)

- Martin

Fra : Jan W.

Dato : 31-08-03 16:10

> Jeg bruger sommetider canvas size til at beskære.

Hmmm...det lyder interessant. jeg ville beskære billedet før jeg vælger
hvilken størrelse billedet skal ende med at blive.
Hvordan kan du kontrollere en beskæring nøjagtig ved at bruge Canvas Size?

> Men der bliver billedet ikke beskåret. Det er så der crop kommer ind i
> billedet. :)

Du har ret i. Måske læste jeg indlægget forkert.... :)

Mvh.

Jan W.

Fra : Martin Petersen

Dato : 31-08-03 19:14

> [...]
> vælger hvilken størrelse billedet skal ende med at blive.
> Hvordan kan du kontrollere en beskæring nøjagtig ved at bruge Canvas

Det kan jeg heller ikke. Men hvis jeg nogenlunde ved at motivet er i midten,
stikker jeg det en procent så det passer. Det er mest til salgsannoncer jeg
bruger denne fremgangsmåde. Det er ikke de mest kritiske billeder der får
den behandling. :)

- Martin

Fra : Jan W.

Dato : 01-09-03 01:12

> [...]
> bruger denne fremgangsmåde. Det er ikke de mest kritiske billeder der får

Ok - så forstår jeg bedre...lol. Normalt ville
jeg kun bruge Canvas size til at gøre "lærredet"
større og dermed gøre det nemmere at lave en maske
/markering der ellers ligger tæt på billedkanten.

Mvh.

Jan W.

Fra : lars bo

Dato : 29-08-03 19:15

Hej Fums
Rart at se dine billeder er blevet større, det hjalp.

Fra : Fums

Dato : 30-08-03 09:01

lars bo skrev news:3f4f97ec$0$24657$edfadb0f@dread14.news.tele.dk
> Rart at se dine billeder er blevet større, det hjalp.

Ja, det har hjulpet meget. Det går langsomt, men jeg lærer lidt. Godt forum
det her.

--
Venlig hilsen

Fums Fotolog