Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Foto: En smøg på havnen
Fra : KNL DtP

Dato : 28-08-03 16:03

Hejsa.

Link til billedet i dk.binaer:
news:3f4e188e$0$7840$ba624c82@nntp03.dk.telia.net

Lige et billede med lidt stemning fra havnen. Efterfølgende konverteret til
gråtoner med Kodak Tri-X-action, så bruntonet og endelige en gang 'film
grain' i Photoshop, for at understrege stemningen.

Kamera: Canon EOS 10D
Objektiv: Canon 28-105 mm USM
Lukketid: 1/350 sek.
Blænde: F/11
ISO: 200

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 28-08-03 17:33

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> gråtoner med Kodak Tri-X-action, så bruntonet og endelige en gang 'film
> grain' i Photoshop, for at understrege stemningen.

Det er et rigtigt godt billede, men det er så skævt at jeg bliver søsyg af
at se det.;-|
Sepiatoningen synes jeg ikke passer til billedet, men.....?

--
Mvh, Ole.
Gør det lettere for alle : Slet det du ikke kommenterer og skriv under det

Fra : KNL DtP

Dato : 29-08-03 10:32

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Det er et rigtigt godt billede, men det er så skævt at jeg bliver søsyg af
> at se det.;-|

Tak. Som jeg har beskrevet i svaret til den anden Ole, så er det et overlagt
forsøg på at skabe et lidt provokerende og anderledes billede af fiskeren i
båden. Havde den været standart sigt-og-skyd, så ville meget af stemningen
gået fløjten. Det havde givet et helt andet portært.

> Sepiatoningen synes jeg ikke passer til billedet, men.....?

Originalen var i farve, og da røde farve (på skibet) var al for dominerende,
kørte jeg mit Kodak Tri-X Photoshop action, for at give det mere kontrast
end bare Grayscale. Valget med at sepia-tone billedet kan naturligvis
diskuteres, men jeg synes det giver det et lidt gammelt-look og sammen med
'film grain'-filteret ramte jeg noget af den stemning, som jeg havde i
tankerne da jeg tog billedet.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Martin Petersen

Dato : 28-08-03 18:52

KNL DtP (knl_dtp@hotmail.com) skrev følgende:
> [...]
> konverteret til gråtoner med Kodak Tri-X-action, så bruntonet og
> endelige en gang 'film grain' i Photoshop, for at understrege

Fedt billede. Synes bare horisonten burde være vandret.

- Martin

Fra : lars bo

Dato : 28-08-03 23:25

Hej KNL
Godt motiv.
Ja der er jo snart ikke meget vand tilbage i havnen
Man farer noget rundt i billedet for at finde motivet, jeg tror det er fordi
styrerehuset er overbelyst. Den store hvide flade udgør en meget stor del af
billedet og det er synd.

--
hilsen
lars bo

PS.: Når du får tid, så kommenter andres billeder!

Fra : KNL DtP

Dato : 29-08-03 10:36

"lars bo" <lbh@postkasse.com> skrev i en meddelelse

> Godt motiv.

Takker.

> Ja der er jo snart ikke meget vand tilbage i havnen

: ) Du kan lige læse forklaringen i svaret på Ole's indlæg.

> [...]
fordi
> styrerehuset er overbelyst. Den store hvide flade udgør en meget stor del

Tja, styrehuset er nu engang helt hvidt og solen var lige på, så det vil jo
altid være ~ 2 blænder overbelyst i forhold til 'eksponeringsstedet'.

> PS.: Når du får tid, så kommenter andres billeder!

Det skal jeg lige skrive mig bag øret!

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Ole

Dato : 29-08-03 09:27

Hej Kristian

Jeg synes at dit billede er blevet rigtig godt.

Du bruger en s/h gengivelse i sepia og det synes jeg understreger
dokumentarindholdet i dit motiv
perfekt.

Du har skabt en dejlig komposition ved at bruge skibets linier til at danne
en god læselinie henover billedfladen og din placering af skipper i det
gyldne snit gør, at man stopper op og studerer ham på vej hen over billedet.
Detaljerne er med til at understrege miljøet, skipper lever i og det er flot
at du har friholdt ham fra døråbningen.

Det er tydeligt at du har overtrådt nogle klassiske grundregler om vand,
horisont, men sålænge vand og horisont ikke er hovedmotivet generer det ikke
mig det mindste. Der findes ingen regler, bryd dem.

Lidt malurt ville være noget med at gå nærmere på, men det der i andre
billeder virker som overflødigt miljø, er her en del af historien.

Mvh

Ole

http://www.photos4u.dk

Fra : KNL DtP

Dato : 29-08-03 10:27

"Ole" <ole@atomb.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
billedet.
> Detaljerne er med til at understrege miljøet, skipper lever i og det er

Takker for de pæne ord : )

> [...]
ikke
> mig det mindste. Der findes ingen regler, bryd dem.

Jeg ville nemlig ikke lavet et klassisk fisker-i-båd-protræt, men et lidt
mere "råt" udtryk, hvor kameravinkelen og dermed også horisonten er skæv. Om
det er blevet lidt for meget af det kunsteriske kan man jo altid diskutere -
men man bliver jo nød til at forsøge lidt, før man rammer den rigtige stil.

> Lidt malurt ville være noget med at gå nærmere på, men det der i andre
> billeder virker som overflødigt miljø, er her en del af historien.

Ja, jeg kan godt se at jeg nok burde have beskåret billedet noget tættere,
men jeg synes at vandet og broen i baggrunden giver lidt dybde. En tættere
udgave ville naturligvis have afsløret flere detaljer i båden - det må lige
huske næste gang...

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk