Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Actionfotos med Pentax MZ-7
Fra : Anders Schroeder

Dato : 28-08-03 05:09

Jeg har lige købt et pentax MZ-7, da jeg gerne vil lave en masse funky
foto-tricks i forbindelse med min sport, taekwondo.

Jeg vil gerne lave en effekt, hvor man se bevægelsen i et spark, og så
fryser billedet på toppen af sparket. Jeg er ret sikker på at det kan
lade sig gøre med lang lukketid + blitz. Problemet er, at når jeg
prøver dét på mit Pentax bliver blitz'en fyret af i starten af
lukketiden, og laver derved den modsatte effekt.

Er der nogen, der lige kan huske hvordan man vender dét om, så jeg
ikke skal lave mine baglæns cirkelspark...baglæns?

Jeg er også lidt forundret over at der kan stå "Blænde 32" på mit
display, når linsen nu ellers kun går til 22..?

Jeg er interesseret i tricks generelt (nu skal jeg jo ud at lege! ,
så hvis der er nogen, der har en god reference eller hjemmeside...

Venligst

Anders Schrøder

Fra : Peter Schrøder

Dato : 28-08-03 12:21

"Anders Schroeder" skrev
> [...]
> prøver dét på mit Pentax bliver blitz'en fyret af i starten af
> lukketiden, og laver derved den modsatte effekt.

Udelukkende langtidseksponering er vel udelukket
fordi man bare får een udflydende bevægelse?
I "gamle dage" eksperimenterede man med
del-eksponeringer, hvor enten lyskilden (f.eks. en B-lampe)
eller en særlig lukker foran optikken delte billedet op i
mindre bevægelser.
Man lavede en skive af sort stift karton på størrelse
med en LP, delte den op i fire lige store lagkagedele og fjernede
to modstående stykker ca 10 cm ind på skiven.
Sætter man denne skive til at rotere foran optikken
halverer den dermed den valgte lukkertid.
Dvs: siger lysmåleren, at et halvt sekund er den rette
eksponering, sætter man lukkeren til 1/1 sekund.
Antallet af "sekvenser" på billedet afhang af skivens hastighed.
Bevægelsen bliver stadig uskarp. men opdelt i mindre
dele som gør bevægelsen tydeligere.
Kameraet skal naturligvis på stativ, ligesom skiven
ikke må vibrere når den roterer.
Man kan antagelig opnå samme effekt nemmere med en
stroboskop lampe.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : KNL DtP

Dato : 28-08-03 15:47

"Anders Schroeder" <anders@schroeder.com> skrev i en meddelelse

> Jeg vil gerne lave en effekt, hvor man se bevægelsen i et spark, og så
> fryser billedet på toppen af sparket.

Oki!

> Problemet er, at når jeg
> prøver dét på mit Pentax bliver blitz'en fyret af i starten af
> lukketiden, og laver derved den modsatte effekt.

Som du selv skriver, så fyres blitzen af i starten af lukketiden, hvor
sparket er i sin udgangsposition. Derved bliver den fastfrosset, hvorefter
den lange lukketid så tværer fodens bevægelse ud.

For at få foden frosset i den sidste bevægelse, skal du indstille dit kamera
/ blitz på det der hedder "2nd sync" (måske omtalt som 'synkronisering til
andet lukkegardin' i din brugermanual). Blitzen vil nu fyres af *lige før*
lukkeren lukker helt.

Det kan være svært at beregne hvornår foden er helt udstrakt og så regne
måske ½ sek. bagud, for du skal jo trykke af i go' tid. Der er ikke andet
for, end at prøve dig frem med lidt forskellige indstillinger (med fokus på
lukketider).

For at opnå et godt resultat vil jeg anbefale at du bruger et stativ/fast
underlag, så det kun er motivet der flytter sig. Det skal dog siges, at en
lang lukketid i eksisterende belysning + flash med et bevægeligt motiv +
kamera kan give nogle meget stemningsfyldte og uforudsigelige billeder.

>Jeg er også lidt forundret over at der kan stå "Blænde 32" på mit
>display, når linsen nu ellers kun går til 22..?

Hmmm, noget kunne tyde på, at kameraet ikke er helt klar over hvor langt
objektivet kan blændes ned. Kan det ikke passe at Pentax kører med en manuel
blændering nede på objektivet? Hvis den står til 22, så må man vel gå ud
fra, at det er den korrekte blænde (såfremt objektivet ikke kan blændes
længere ned)

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Anders Schroeder

Dato : 28-08-03 17:56

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> wrote in message news:<bil4l6$dau$1@sunsite.dk>...
> [...]
> blændering nede på objektivet? Hvis den står til 22, så må man vel gå ud
> fra, at det er den korrekte blænde (såfremt objektivet ikke kan blændes

Jo, der er en manuel blænde, det er også derfor det undrer mig så
meget...nå, der er også (som sædvanligt) en indiator af korrekt
belysning i søgeren, så dét løser sig nok altsammen.

Tak for svarerne, jeg kigger nok efter "2nd Sync" i første omgang,
selvom stroboskop og papskiver lyder ret sjovt at lege med.

Jeg skal også have leget med "Lang lukketid & blitz - og flyt kameraet
lige efter at blitzen er fyret af (i starten)"...der er meget at lære.

Anders Schrøder

Fra : DH

Dato : 28-08-03 17:08

Problemet er at blitzen som sagt synkroniseres på 1. lukkergardin, dvs så
snart lukkeren er åben fyres blitzen af. Nogle kameraer kan sykronisere med
2. lukkergardin - altså lige før der lukkes igen. Jeg ved ikke hvilke kamera
der kan dette, men det er ihvertfald en mulig løsning.
-Daniel

Fra : DH

Dato : 28-08-03 17:14

Ups, jeg så af en eller anden grund ikke at samme forklaring var givet
tidligere...