Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Det kribler og kravler - makrofoto
Fra : Bente Feldballe

Dato : 28-08-03 01:19

Siden jeg fik mit nye kamera for ca. 1 måned siden, er jeg gået totalt amok
på en flok sagesløse insekter )

Nu er en del af høsten lagt frem, så krible-kravle-entusiaster kan kigge
med. Hvis du undervejs kan hjælpe med korrekt artsbestemmelse af nogle af
mine eksemplarer af "insekt", "bi", "flue" osv, hører jeg gerne nærmere.

www.milloup.dk/foto.insekter.html

Venlig hilsen

Bente Feldballe

Fra : Bente Feldballe

Dato : 28-08-03 01:21

"Bente Feldballe" <bfFJERNDETTE@milloup.dk> skrev i en meddelelse

> www.milloup.dk/foto.insekter.html (virker ikke)

Ups, det skulle være: www.milloup.dk/foto/insekter.html

Venlig hilsen

Bente Feldballe

Fra : Felix

Dato : 28-08-03 02:49

On Thu, 28 Aug 2003 01:21:05 +0100, Bente Feldballe wrote:
>Ups, det skulle være: www.milloup.dk/foto/insekter.html

Hej Bente

Det virker forstyrrende med den gule baggrund på siderne. Teksten
til dine thumbnails er grøn, som gør den tæt på ulæselig på en
billig skærm. Brug sort farve i stedet.

Billedet "blaafugl icarus 170803.jpg" virker helt forkert, både
hvad angår belysning, farver og kompossition (haletungt- hvis du
forstår).

Ja, det var (stort set) det mest negative jeg kunne finde på
billederne. Og jeg har skam set dem mere end én gang, da din
"NEXT"-knap ruller rundt til første billede efter at have vist
det sidste. Men det var nu en udsøgt fornøjelse.

Aldeles perfekte billeder, hver for sig. Men nu har du jo dristet
dig til at lave en serie. Og så synes jeg dine beskæringer er for
ens.
Det føles som om du dyrker macro for teknikkens/dokumentationens
skyld, og ikke som et redskab til det kunstnerriske udtryk, som
en serie billeder, fremvist i bevidst orden, kan bibringe.

Det er nok vanskeligt at tænke dynamisk som en filmfotograf, når
det er "døde" billeder der optages og vises.
Dog er du inde på sporet hvis billederne 'edderkop1' og '-2' blev
fulgt af 'frokosten'.

Da du har leveret billeder af meget høj kaliber og som har glædet
mig, har jeg tilladt mig at give dig en endog meget hård kritik,
i det håb at du vil modtage den i samme positive ånd som den er
givet.

Taler vi samme sprog, eller skal jeg stikke piben ind og passe
mig selv?

Fra : Bente Feldballe

Dato : 28-08-03 10:55

"Felix" <Felix@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

Hej Felix,

Tusind tak for dine kommentarer, som jeg er meget glad for. Jeg synes ikke,
du er specielt hård, det er kritik, jeg kan bruge til at arbejde videre med
og - forhåbentlig - blive bedre af. Jeg *er* begynder, og jeg tænker nok
langt hen ad vejen som en sådan. Jeg har aldrig før haft en makrofokus, og
da det første billede lykkedes, gik jeg bare amok

Som begynder har prioriteringen været:
1. Er der et dyr på billedet? - det er der nemlig ikke altid
2. Kan man se hele dyret?
3. Er dyret skarpt (helst hovedet)?
4. Er baggrunden nogenlunde antagelig og ikke alt for forstyrrende?

Hvis disse kriterier var opfyldt, var jeg glad og tilfreds og klar til at
styrte ud efter næste hold billeder.

> Det virker forstyrrende med den gule baggrund på siderne. Teksten
> til dine thumbnails er grøn, som gør den tæt på ulæselig på en
> billig skærm. Brug sort farve i stedet.

Det var såmænd et forsøg på at peppe lidt op på IrfanViews standardlayout,
som er det, der ses på forsiden. På den side skulle jeg nemlig have fat i
hvert enkelt thumbnail for at ændre farven på bjælkerne, før baggrundsfarven
kunne ændres, og så langt var jeg endnu ikke kommet. Linksskriften er nemt
skiftet ud. Men mener du, at den gule farve er direkte forstyrrende i
forhold til motiverne? Personligt kan jeg lide den en hel del bedre end den
grå..

> Billedet "blaafugl icarus 170803.jpg" virker helt forkert, både
> hvad angår belysning, farver og kompossition (haletungt- hvis du
> forstår).

Jo, han er haletung, det vil jeg godt give dig ret i. Netop ham her var jeg
helt oppe og ånde i nakken, derfor blev effekten som her. Mindste afstand er
på mit kamera 3 cm, alt under bliver uskarpt. Billedet er også fra før den
tid, hvor jeg fandt ud af at bruge blændeprioritering og fokusere manuelt,
så det er lavet på automatikken. Det er alle før denne dato.

> [...]
> "NEXT"-knap ruller rundt til første billede efter at have vist
> det sidste. Men det var nu en udsøgt fornøjelse.

Også en standard hos IrfanView. Burde sidste billede i stedet føre til
forsiden, eller hvad er normen? Det er første gang, jeg leger med en
galleri-funktion. Det glæder mig meget, at du har haft fornøjelse af at se
billederne. At høre andre udtrykke fornøjelse over billederne er en hel del
mere tilfredsstillende end familiens - efterhånden lidt trætte - "nej, hvor
*er* du dygtig!" )

> [...]
> skyld, og ikke som et redskab til det kunstnerriske udtryk, som
> en serie billeder, fremvist i bevidst orden, kan bibringe.

Tusind tak for rosen til billederne som enkeltfotos! Det er rigtigt set, at
jeg ser hvert billede for sig og ikke som en del af en helhed - så langt er
jeg ikke kommet endnu, måske det kommer. I hvert fald giver bemærkningen
noget at tænke over, som vil ligge i overvejelserne i fremtiden. Mht orden,
så *er* der ingen Billederne er simpelthen lagt ind, de første i
alfabetisk rækkefølge af IrfanView, og de sidste mere tidskronologisk,
simpelthen lagt på nederst, efterhånden som de blev til. Det er også lige
pludselig blevet til rigtig mange. Ideen med at dele det op i serier er nok
ikke at kimse ad, det kan nogle af de lange vinteraftner måske komme til at
gå med. I så fald skal man nok også tage nogle andre briller på ved
udvælgelsen, kunne jeg forestille mig.

> Det er nok vanskeligt at tænke dynamisk som en filmfotograf, når
> det er "døde" billeder der optages og vises.
> Dog er du inde på sporet hvis billederne 'edderkop1' og '-2' blev
> fulgt af 'frokosten'.

- Og Jabba, der vogter sin madpakke. Jeg kan udmærket se, hvad du mener.

> [...]
> mig, har jeg tilladt mig at give dig en endog meget hård kritik,
> i det håb at du vil modtage den i samme positive ånd som den er

Jeg synes som sagt ikke, kritikken er hård. Der er også et par stykker af de
første, som ikke ville komme med, hvis jeg sad med hele flokken og skulle
vælge i dag. Jeg er helt på det rene med, at når jeg lægger billederne ud
til beskuelse, så ser folk ikke nødvendigvis det samme, som jeg ser. Men de
andre synsvinkler kan være interessante at høre, fordi de netop kan give
stof til overvejelser om, hvordan man kan komme videre og blive bedre.

Så tusind tak!

Venlig hilsen

Bente Feldballe

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 28-08-03 21:45

Der er mange mesterskud. Utroligt skarpe og dejlige billeder.
FLOT.

vh
Jan Emil

Fra : Bente Feldballe

Dato : 29-08-03 10:28

"Jan Emil Christiansen" <info@webmasteren.dk> skrev i en meddelelse
> Der er mange mesterskud. Utroligt skarpe og dejlige billeder.
> FLOT.

Tusind tak!

Venlig hilsen

Bente Feldballe

Fra : Klaus Madsen

Dato : 28-08-03 22:31

> Ups, det skulle være: www.milloup.dk/foto/insekter.html
>
> Venlig hilsen
>
> Bente Feldballe

Hej Bente

Det var da utroligt, når du skriver du er begynder, at der er så mange
meget flotte billeder!

Hvor finder du alle de smukke sommerfugle?

Jeg kan kun som "Felix" skrev være enig i at din gule bagrund ikke er god.
Til præsentation af fotos er det altid bedst at bruge en neutral farve, grå,
sort eller hvid.

Jeg er forøvrigt ligesom dig også blevet bidt af macrofotografering, bl.a.
fordi at man ser ting som man ikke kan se med det blotte øje.
Og så selvfølgelig spændingen - hvor tæt på kan jeg komme.

Du kan se nogle af mine billeder her:
http://www.foto-basen.dk/?page=16&category=3&id=130&photopage=5

Mvh. Klaus

Fra : Felix

Dato : 29-08-03 00:03

On Thu, 28 Aug 2003 23:31:06 +0200, Klaus Madsen wrote:

>Hej Bente
>Det var da utroligt, når du skriver du er begynder, at der er så mange
>meget flotte billeder!

Ja, jeg tvivler stærkt på, at Bente er begynder. Det må hun så
gerne opfatte som ros.

>Du kan se nogle af mine billeder her:
>http://www.foto-basen.dk/?page=16&category=3&id=130&photopage=5
>Mvh. Klaus

Flotte billeder. Godt gået.

Måske skal jeg revidere min opfattelse af macrooptagelser?
Som analogfotograf skal man forberede sådanne optagelser med
mellemringe i passende kombinationer, før man indbyder div.
insekter til optagelser.

Måske er jeg blot benovet over at det er så let med nutidens
udstyr?

Teknisk set er alle billederne fremragende. Men jeg kan dårligt
få øje på det kunstnerriske islæt. Der mangler en fortælling af
et eller andet. Der mangler stemning. Bentes billede 'frokost'
kommer nok nærmest et godt billede, da det fortæller en lille
historie.

Så klø bare på. I kan det stof, og med omtanke kan det blive
rigtigt godt.

Fra : Bente Feldballe

Dato : 29-08-03 10:50

> On Thu, 28 Aug 2003 23:31:06 +0200, Klaus Madsen wrote:
>
> Ja, jeg tvivler stærkt på, at Bente er begynder. Det må hun så
> gerne opfatte som ros.

Det gør jeg så ) Fakta er, at jeg fik mit første digitale kamera for lidt
over en måned siden, og inden da havde jeg aldrig taget så meget som ét
eneste makrobillede.

Før den tid har jeg godt nok haft et par analoge kameraer, sidst et Canon
Prima Mini II (skyd og fremkald, indstillingsmuligheder: blitz fra, til
eller auto). Jeg har også et Nikon 401 liggende i en skuffe, men det blev
jeg aldrig gode venner med. Jeg kan ikke snuppe et kamera, der hver anden
gang blokerer udløseren, fordi det ikke mener, der er lys nok (selv i diset
sol eller lignende), så efter en flok oplevelser, hvor jeg stod og knoklede
med kameraet, mens motivet spadserede sin vej, fik kameraet stort set lov at
skamme sig i sin skuffe. Jeg skulle have beholdt forgængeren, en gammel,
veltjent Nikon EM..

> [...]
> et eller andet. Der mangler stemning. Bentes billede 'frokost'
> kommer nok nærmest et godt billede, da det fortæller en lille

Det er nok ikke helt ved siden af som betragtning. Det er ikke så svært at
tage et billede af et insekt, bare insektet bliver siddende længe nok. Men
det er pokkers svært at få bare *to* insekter med på samme billede pga den
ringe dybdeskarphed. Og så er det jo samtidig svært at fortælle en historie
med billedet..

Den "historie", du efterlyser, kunne muligvis opnås, hvis man i en hel sæson
følger en bestemt type insekter - fx følge en sommerfugleart fra puppe til
sommerfugl og forsøge at fange den voksne sommerfugl i forskellige
situationer. Men for at kunne gøre det, skal man helt klart vide mere om
disse insekter og deres levemåde og levesteder, end i hvert fald jeg gør på
nuværende tidspunkt. Som begyndelse skulle man jo være i stand til at
lokalisere og genkende artens pupper og larver.. På den anden side kunne det
da være en spændende udfordring

Venlig hilsen

Bente Feldballe

Fra : Bente Feldballe

Dato : 29-08-03 10:28

"Klaus Madsen" <info@grafreaks.dx> skrev i en meddelelse

> Det var da utroligt, når du skriver du er begynder, at der er så mange
> meget flotte billeder!

Tusind tak!

> Hvor finder du alle de smukke sommerfugle?

De fleste er såmænd fundet næsten udenfor døren, i vores lokale minefelt
(hundeluftermarken). Dem, jeg har fotograferet, er alle blandt de mest
almindelige arter ifølge den lille bog om sommerfugle, som jeg har hentet på
biblioteket. Men desværre ser det ud til, at sæsonen er stort set forbi for
i år. Jeg har ikke set blåfugle den sidste uge, og det er også småt med de
andre arter efterhånden.

Men næste år...

> [...]
> Til præsentation af fotos er det altid bedst at bruge en neutral farve,

Okay, point taken, jeg har ændret alt tilbage til standardopsætningen med
grå baggrund og standardfarver på links.

> Jeg er forøvrigt ligesom dig også blevet bidt af macrofotografering, bl.a.
> fordi at man ser ting som man ikke kan se med det blotte øje.
> Og så selvfølgelig spændingen - hvor tæt på kan jeg komme.

Netop! Lidt som "storvildtjagt hjemme på marken" )

> Du kan se nogle af mine billeder her:
> http://www.foto-basen.dk/?page=16&category=3&id=130&photopage=5

Ja, jeg så den i aftes. Den er du sluppet utroligt flot fra!

Venlig hilsen

Bente Feldballe

Fra : Per Andresen

Dato : 28-08-03 18:28

Hej Bente

Flotte, skarpe billeder.
Hvor tæt er du egentlig på motiverne?.

mvh
Per

Fra : Bente Feldballe

Dato : 28-08-03 22:17

"Per Andresen" <admin@webstien.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Bente
>
> Flotte, skarpe billeder.
> Hvor tæt er du egentlig på motiverne?.

Hej Per,

Stort set så tæt på, som de vil lade mig

Mit kamera (Olympus C5050z) kan gå ned til 3 cm i supermakro, men nogle
insekter er nemmere at komme helt tæt på end andre. Edderkopper (hvis man
ikke rører spindet), blomsterfluer, og sommetider i varmt vejr andre fluer
er nok de nemmeste "begynderobjekter", dem kan man tit komme helt op i synet
på, uden at de gider flytte sig. Sommerfugle, guldsmede og græshopper har
det derimod med at stikke af for en sikkerheds skyld, hvis de synes, man er
for tæt på. Og så er der de helt små fyre, hvor jeg nærmest har det indtryk,
at en del af deres "forklædning" er at forholde sig i ro og falde i med
omgivelserne. Her er problemet altså især overhovedet at få øje på dem.. Den
lille fyr med de lange ben har fx en krop på ca. ½ cm længde - og de lange
ben opdagede jeg først, da jeg fik ham op på skærmen derhjemme.

Til denne form for foto er et digitalt kamera en genial opfindelse. For det
første behøver man ikke kigge via søgeren, man skal altså ikke have fjæset,
men kun hænder og kamera, ned i hovedet på dem. Man kan starte på passende
afstand og skyde løs derfra. Flytter motivet sig ikke, kan man rykke lidt
tættere på, og så lidt tættere. Hvis man er heldig, ender man med at stå med
kameraet helt oppe i næsen på dem Bagefter kan man så i ro og mag kigge
billederne igennem og - sandsynligvis - sortere de fleste fra igen. Men
skidt, pyt, der er jo hverken betalt film eller fremkaldelse

Alt i alt en herlig hobby, som jeg varmt kan anbefale! Min hund er også
begejstret, han har nemlig fået både flere og længere lufteture end
sædvanligt her på det sidste )

Venlig hilsen

Bente Feldballe