Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Batteri sluger ?
Fra : kenneth

Dato : 27-08-03 22:52

Hej NG,

Jeg har et olympus C-2100 Ultra Zoom,
Det fungere egentligt meget godt, men det Æder virkelig mine batterier.
Jeg er lidt for nærig til at købe de rigtige foto baterier til ca 2x130,-
kr, da jeg ikke ved hvor længe de holder.

Er der nogle der ved om det bedre kan betale dig at bruge Olympus foto
batterier,
eller blot almindelige Alkaliske AA batterier.

NB. Foto batterierne minder mest om to AA batterier der er limet sammen i en
plastic ramme.

Mvh
Kenneth

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 27-08-03 23:09

kenneth wrote:
> Hej NG,
>
> Jeg har et olympus C-2100 Ultra Zoom,
> Det fungere egentligt meget godt, men det Æder virkelig mine batterier.

Køb nogle genopladelige batterier, læs dette FAQ.
http://www.photo-gallery.dk/side-08.htm

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - Grafiker, fotograf & webdesigner

Fra : Hans Chr. Sørensen

Dato : 27-08-03 23:15

Jeg kan anbefale dig at købe opladelige batterier, samt en lader. Det er
meget hurtigt tjent ind. Det koster faktisk ikke mere er de batterier du
selv nævner, og kan oplades utallige gange.
Du skal bruge NiMh batterier og de kan købes hos www.batterier.dk

Hilsen Hans

Fra : Mich@el

Dato : 27-08-03 23:40

Hej kenneth

kenneth skriver:

> Hej NG,
>
> Jeg har et olympus C-2100 Ultra Zoom,
> Det fungere egentligt meget godt, men det Æder virkelig mine batterier.

Hmmm. Jeg har også et Olympus C-2100 Ultra Zoom, og kan ikke nikke genkendende
til dit postulat.

Brug minimum 1.500mAh batterier, så er dit problem løst.

Min lader som er en af markedets bedste er en MW4798 Intelligent Turbolader til
199 kr. incl. forsendelse.:
http://www.batterier.dk/mw4798.htm

Mine batterier har jeg købt hos Jem & Fix, og Harald Nyborg har dem også:
Camelion Mignon 1.500mAh, 4 stk. for 59,95kr.

Mvh.
Michael

Fra : K

Dato : 28-08-03 07:30

"Mich@el" <ms@sport.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Brug minimum 1.500mAh batterier, så er dit problem løst.
>

> Min lader som er en af markedets bedste er en MW4798 Intelligent

Hmm - såvidt jeg husker, måler denne lader på batterierne parvis - dvs.
langtfra optimalt (den lader efter gennemsnittet af 2 batterier - er de ikke
100% identiske i kapacitet, afladning, generel stand etc., vil de blive
ladet "mindre godt".

> Mine batterier har jeg købt hos Jem & Fix, og Harald Nyborg har dem også:
> Camelion Mignon 1.500mAh, 4 stk. for 59,95kr.

Harald Nyborg har nu også 2000mAh Camelion for 79.95 for 4stk. - de er bedre
egnet. Så kan du samtidig købe en Camelion lader til 89.95 - den svarer til
ovenstående (deltaV-test, lader parvis) - men koster det halve. Jeg har dog
ikke prøvet den i praksis!!!! Nogle der har erfaringer med den ?

Selv bruger jeg en http://www.batterier.dk/energy16.htm - den kan lade op
til 16 batterier samtidig - og måler enkeltvis på dem. Samtidig er den
hurtig. Jeg har fået meget længere brugstid på mine batterier ved at købe en
ordentlig (intelligent - deltaV) lader istedet for de gamle jeg havde - men
skal du kun bruge opladelige batterier til kameraet, er denne lader at skyde
spurve med kanoner - der klarer de to ovennævnte opgaven *næsten* lige så
godt til færre penge. Så kan man tillade sig at købe lidt flere batterier
istedet for at kompensere for den ikke helt optimale ladning.

Fra : Mich@el

Dato : 28-08-03 13:32

Hej K.

K skriver:

> [...]
> 100% identiske i kapacitet, afladning, generel stand etc., vil de blive

Jo den lader parvis. Og man sørger naturligvis for at sætte de rigtige batterier
i laderen parvis, så de har samme kondition.

Jeg har 3 sæt 1.500mAh batterier. Der er markeret så de passer sammen parvis, så
jeg aldrig kommer til at sætte 2 uens batterier sammen.

Jeg har skrevet dette på batterierne:

Sæt 1.: 1A 1A 1B 1B

Sæt 2.: 2A 2A 2B 2B

OSV -OSV..........

Laderen har du funktioner som man har brug for, ikke mere. Og prisen på 199 kr.
Incl. forsendelse må siges at være OK.

> Harald Nyborg har nu også 2000mAh Camelion for 79.95 for 4stk.

Det havde jeg ikke set, prisen ser god ud hvis de er af samme kvalitet som dem
på 1.500mAh, hvilket man må formode.

> [...]
> godt til færre penge. Så kan man tillade sig at købe lidt flere batterier
> istedet for at kompensere for den ikke helt optimale ladning.

Det er 400 kr. mere end den lader jeg anbefalede. Bevares, den har mange
funktioner, men igen dækker den lader jeg anbefalede de flestes behov.

Mine Batterier har nu holdt i ca. 20 måneder, hvert sæt bliver i snit ladet op
hver 14 dag. Jeg bruger desuden batterierne til min GPS & lommelygte.
Og Jeg har endnu ikke registreret ændringer i batteriets ydelse.

Den lader du anbefaler er i mine øjne til semi-professionelt & professionelt
brug, hvor der er brug for megen strøm.

Den Alm. bruger klarer sig snildt med den lader jeg anbefalede.

Mvh.
Michael

Fra : K

Dato : 28-08-03 21:19

> [...]
parvis, så
> jeg aldrig kommer til at sætte 2 uens batterier sammen.

God idé!

> [...]

professionelt
> brug, hvor der er brug for megen strøm.
>
> Den Alm. bruger klarer sig snildt med den lader jeg anbefalede.

Tjah - ret beset foreslog jeg vel nok også laderen til halv pris hos Harald
Nyborg - jeg nævnte min egen som "den optimale" - men til de fleste formål
er Haralds lader til 89.95 tilstrækkelig.... (og 110kr. billigere end dit
forslag )

Fra : Brian Albertsen

Dato : 28-08-03 14:40

On Thu, 28 Aug 2003 08:30:23 +0200, "K" <a@b.dk> wrote:

> [...]
>ovenstående (deltaV-test, lader parvis) - men koster det halve. Jeg har dog
>ikke prøvet den i praksis!!!! Nogle der har erfaringer med den ?

Jeg har sådan en og er godt tilfreds.

Den lader parvis og har også aflade funktion.

Eneste mangel den har er at der ikke kan fås en 12volts biladapter til
den.

--
Brian

Fra : tommy.b.nielsen

Dato : 28-08-03 15:29

> Jeg har et olympus C-2100 Ultra Zoom,
> Det fungere egentligt meget godt, men det Æder virkelig mine batterier.

Jeg kender udmærket det med at Olympus bruger meget strøm, har samme
problem, har købt en lader 12/230V med batterier (2100mAh) og
cigartænderstik:
http://www.elkuglen.dk/acatalog/Batteri_opladere.html
det virker og der er desuden mulighed for at sætte laderen i bilens
cigartænder, det er en lille lækker detalje, ok det er ikke en af de
billigst ladere, men hvis man sammeligner med alm. batterier så er den
hurtigt tjent hjem.

Tommy

Fra : kenneth

Dato : 28-08-03 20:01

Tak for jeres glimrende svar.
Jeg er imponeret de uddybende svar jeg har fået her. Det er ikke i alle NG
det ses.

Jeg har 8 stk 1800 mAh og 8 stk 1500 mAh Ni-MH batterier.
Men jeg bruger dem stort set ikke, for med min Varta lader, som er købt i
bilka, tager det ca. 16 timer at lade 4 af de små baterier. (Gab..)

Jeg tror at jeg vil anskaffe mig en bedre lader og ser resultatet. Hvis det
virker rigtigt godt kan jeg måske anskaffe den dyre 16 stk's lader

Er der nogle af jer der har sammenlignings erfaringer med alm. adkaliske
batterier og Ni-MH matterier ? Holder Ni-MH længere ?

MVH
Kenneth

Fra : K

Dato : 28-08-03 21:17

> [...]
>
> Er der nogle af jer der har sammenlignings erfaringer med alm. adkaliske
> batterier og Ni-MH matterier ? Holder Ni-MH længere ?

Til digitalkamera er NiMh langt bedre egnet end alkaline, da de (NiMh) bedre
kan levere de store strømstyrker, der kræves til dette formål. Jeg havde
(har) et Olympus C21, der kun bruger 2AA - her må man slet ikke bruge
alkaline, men kun Li eller NiMh, da alkaline ikke vil kunne tåle
belastningen.

Til andre formål er alkaline bedre egnet - f.eks. til ure, røgalarmer og
andre apparater, der har lavt forbrug i lang tid. Her er NiMh uegnet grundet
stor egenafladning (de "taber" strømmen med tiden i langt højere grad end
alkaline). I en blitz har jeg til gengæld konstateret at den bliver skudklar
på mindre en halv tid (nogle gange 1/4 tid) med NiMh ifht. alkaline.