Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Valg af objektiv?
Fra : Anders Lorentzen

Dato : 27-08-03 20:06

Jeg er i tvivl om hvilket objektiv jeg skal vælge, her er de muligheder som
jeg selv har overvejet:

Canon 28-135 f/3.5-5.6 IS USM
Canon 28-105 f/3.5-4.5 USM II
Sigma EX 28-70 f/2.8 DF
Tokina AT-X Pro 28-70 f/2.8C/AF

Skal bruges sammen med et Cannon D30, fortrinsvis til portræt billeder
inden- og udendørs.
Er der nogle der har prøvet flere af de nævente eller kan tale specielt godt
eller skidt for en af dem?
Andre objektiver jeg bør kigge på?

mvh
Anders Lorentzen

Fra : Michael Holm

Dato : 27-08-03 20:25

Canon 28-135 f/3.5-5.6 IS USM er jo et fantastisk objektiv, som næsten er
lige så godt som et L objektiv, men til protræt billeder bliver du glad for
en mindre dybteskarphed, så et af 2.7 objektiverne er nok bedst til lige
det. Jeg ville måske kigge på et 50mm f/1.8, som jo bliver til en 80mm på et
D30. "Den glade dreng" i dk.marked.privat.foto har en til salg for 550.-

--Michael

Fra : enrico

Dato : 28-08-03 16:05

On Wed, 27 Aug 2003 21:25:10 +0200, "Michael Holm" <Michael@Holm.org>
wrote:
.. Jeg ville måske kigge på et 50mm f/1.8, som jo bliver til en 80mm på
et
>D30.

Selv bruger jeg en 50 mm på min digi Canon.
Virker fortræffeligt.

-enrico

Fra : Bo Bjerre

Dato : 27-08-03 21:21

> [...]

> inden- og udendørs.
> Er der nogle der har prøvet flere af de nævente eller kan tale specielt

Jeg kan ikke vejlede dig mht hvilket Canon glas, du skal anskaffe, men jeg
kan fortælle hvad jeg selv gør. Jeg har ingen zoom i min husholdning, af den
grund, at de ikke er særligt lysstærke, og at en fast optik alt andet lige
tegner bedre.

Til portrætter er mit foretrukne objektiv et Nikon 85mm bl 1.4 idet det
tegner perfekt skarpt allerede ved bl. 2.8. Så kan jeg få en lav
dybdeskarphed, hvis jeg vil. Desuden giver en bl. 1.4 optik et perfekt
søgerbillede, hvor man kan se noget, hvis man er indendøre og arbejder med
forhåndenværende lys. Til portrætter bruger jeg altid manuel fokus, så jeg
selv bestemmer hvor jeg vil lægge skarpheden.

Bo //

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 28-08-03 06:38

"Anders Lorentzen" <al@it.dk> wrote in news:biivee$cgp$1@news.cybercity.dk:

> Jeg er i tvivl om hvilket objektiv jeg skal vælge, her er de muligheder
> som jeg selv har overvejet:
>
> Canon 28-135 f/3.5-5.6 IS USM
> Canon 28-105 f/3.5-4.5 USM II
> Sigma EX 28-70 f/2.8 DF
> Tokina AT-X Pro 28-70 f/2.8C/AF

Jeg har prøvet de to øverste, og Sigma'en samt Tamron 28-75 f/2.8 er på vej
til mig (starten af september) for at jeg kan prøve hvilken jeg bedst kan
lide, da jeg skal have nyt objektiv. Jeg kan fortællle lidt om de to Canon
objektiver, men har ikke tid i dag, så mit svar kommer fredag

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP
Photos at http://www.darling.dk

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 29-08-03 21:51

Kenneth Darling Soerensen <dont@sp.am> wrote in

> [...]
> kan lide, da jeg skal have nyt objektiv. Jeg kan fortællle lidt om de to
> Canon objektiver, men har ikke tid i dag, så mit svar kommer fredag

Som lovet kommer her mine kommentarer omkring de objektiver du overvejer.

Canon 28-105 mm f/3.5-4.5 USM I (magen til version II bortset fra at der er
lidt færre blade i blænden) har jeg haft to stykker af. Det første brugte jeg
på EOS 50E og det var super til mit brug: God brændvidde og super hurtig USM
(der er faktisk forskel fra objektiv til objektiv), hurtigere end 28-135.
Ganske kompakt i størrelsen og modlysblænden er heller ikke for stor.
Konstruktionskvaliteten virker rimelig solid. Virkede også fint på D30.

Canon 28-135 mm f/3.5-5.6 IS USM har jeg også haft to stykker af og har brugt
dem på både EOS 50E og D30. Fysisk er objektivet væsentlig større end 28-
105'eren og modlysblænden er kæmpe! Konstruktionskvaliteten er den samme som
28-105'eren. Da jeg fik 28-135'eren holdt jeg faktisk op med at se på
lukkerhastigheden hele tiden, for jeg fandt ud af at hvis der bare var en
lukkerhastighed på 1/45 / 1/60 eller derover, så hjalp IS så meget med at
stabilisere billedet at der ikke var risiko for at billedet blev rystet -
heller ikke ved fuld tele.

Da jeg kun fotograferer håndholdt har 28-135 været nyttig for mig, men jeg
savner en større blænde end 4.5 og 5.6 omkring de 70-80 mm. Så nu må jeg se om
jeg kan leve med den kortere brændvidde og uden USM. Et andet vigtigt punkt
for mig vil nok være om jeg ved at tage det samme billede med 28-135'eren og
så Sigma'en og Tamron kan se væsentlig forskel i skarphed, kontrast og farver.
Hvis ikke, så falder det nok ud til 28-135'erens fordel igen - men lad os nu
se

Sigma'en har jeg prøvet på D30'eren i 3 minutter. Fokusmotoren er jo ikke USM
så den larmer lidt mere, men det var ikke en generende lyd, bare et lille zip.
Jeg kunne ikke på den korte tid vurdere fokushastigheden i forhold til
Canon'erne, men den virkede en anelse længere. Billedkvaliteten har jeg heller
ikke vurderet.

Tamron'en har jeg endnu ikke haft mellem hænderne, men jeg glæder mig til at
prøve den for den skulle være yderst solidt bygget og optisk rigtig god.

Fra : Anders Lorentzen

Dato : 30-08-03 11:27

Kenneth Darling Soerensen wrote:

> Som lovet kommer her mine kommentarer omkring de objektiver du
> overvejer.

Mange tak for beskrivelserne.. :)

Jeg har fået tilbudt en 28-135 IS til rimelige penge, tror jeg går efter
den..

mvh
Anders

Fra : Jan J.

Dato : 30-08-03 21:18

> Mange tak for beskrivelserne.. :)
>
> Jeg har fået tilbudt en 28-135 IS til rimelige penge, tror jeg går efter
> den..

Gør det. Har selv haft en. Solgte den for at få råd til en Canon 100mm
/f.2.0. Har savnet den siden! (Men den 100 mm er nu også fantastisk!)

Mvh
Jan

Fra : Jack

Dato : 28-08-03 18:43

Jeg har haft førstnævnte og har netop købt sigma'en.
Jeg har været utrolig glad for Canon'en - og zoom området er ideelt når det
drejer sig om allround fotografering. Jeg kan godt anbefale det - og dog.

Jeg har altid været skeptisk over for IS funktionen, den virker fint, selvom
jeg sjældent har haft brug for den.
Da jeg selv arbejder med gyro mm. til hverdag ved jeg, at hurtigt bevægelige
dele bliver slidt.
Og det er også derfor jeg skifter ud. Min IS er gået itu (efter ca. 5 år),
og rep. koster ca. 2K. Derfor prøver jeg nu med sigma.
Mine to største bekymringer (jeg har endnu ikke taget billeder med sigma
linsen)er hastigheden på AF - intet slår USM tror jeg.
Og de sidste manglende mm på zoom'et.
Hvis du kan vente en uge eller to, så melder jeg tilbage med min mening om
sigma'en.