Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Rollei til 1.999 kr. eller Canon A60?
Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 27-08-03 16:07

Ak-ja, her er endnu et "X eller Y"-indlæg. Jeg så nemlig et Rollei D330
på tilbud til 1.999,- i Føtex og overvejede, om det mon var pengene
værd? Jeg er nemlig på udkig efter et billigt og kompakt digitalkamera.
Jeg har dog aldrig hørt om Rollei før.

Alternativt har jeg enten Canon A60 i tankerne, som jeg ved er populært,
eller Olympus' C220 til omkring 1.700,-

Hvad skal jeg vælge? (Jeg er fint tilfreds med specifikationerne på alle
kameraerne.)

--
Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
"To alcohol! The cause of - and solution to - all of life's problems!"

Fra : Ole Larsen

Dato : 27-08-03 16:27

"Peter Bjerre Rosa" <usenet@filmsvar.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på tilbud til 1.999,- i Føtex og overvejede, om det mon var pengene
> værd? Jeg er nemlig på udkig efter et billigt og kompakt digitalkamera.

Rollei er et gl. godt navn, der var på højde med det _aller_bedste. Det
siges at i dag bliver det lavet af Samsung.

Prøvede for 1-2 mdr. siden et lidt dyrere Rollei. Det blev returneret ved
åbningstid næste hverdag. Det kunne ikke kapere blot nogenlunde
kontrastomfang og skarphedsindstill. var hit-and-miss.

--
Mvh, Ole.
Gør det lettere for alle : Slet det du ikke kommenterer og skriv under det

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 27-08-03 16:41

Ole Larsen skrev:

> Rollei er et gl. godt navn, der var på højde med det _aller_bedste.

Ah-ja, jeg kan faktisk godt huske navnet, nu du siger det. Godt tysk
håndværk. Men ét er analoge kameraer, noget andet er digitale. Og det
bekymrer mig lidt, at der er forsvindende få anmeldelser af kameraet på
nettet.

> Det siges at i dag bliver det lavet af Samsung.

Hm, og den oplysning kan også være svær at bruge i dag, hvor Samsungs
produktlinje går fra skod til super.

> Prøvede for 1-2 mdr. siden et lidt dyrere Rollei. Det blev returneret
> ved åbningstid næste hverdag. Det kunne ikke kapere blot nogenlunde
> kontrastomfang og skarphedsindstill. var hit-and-miss.

Uha - foreløbig én dårlig erfaring. Det rykker mig et skridt nærmere
A60'eren.

--
Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
"Computers are useless; they can only give you answers."

Fra : Michael

Dato : 28-08-03 13:12

> Uha - foreløbig én dårlig erfaring. Det rykker mig et skridt nærmere
> A60'eren.

Hvis ikke du har set nogle billeder taget med et A60, kan du kigge på min
hjemmeside, hvor jeg engang i mellem uploader nogle billeder. De ligger på
www.home1.stofanet.dk/spinks .

Michael

PS Billederne er feriebilleder og nok ikke særligt interessante for andre
end mig og mine venner, men du kan se at farverne og skarpheden er meget
gode.

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 28-08-03 19:46

Michael skrev:

> PS Billederne er feriebilleder og nok ikke særligt interessante for
> andre end mig og mine venner, men du kan se at farverne og skarpheden
> er meget gode.

Jeps - der er ikke noget at klage over. Jeg købte dog alligevel det
billige Rollei-kamera. Dog med den option, at jeg kunne aflevere det
tilbage, hvis jeg ikke var tilfreds med kvaliteten. Umiddelbart er jeg
ikke imponeret, og autofokus er temmelig langsom.

Problemet er bare, at jeg selv har voldsomt svært ved at bedømme
kameraets egenskaber. Kan I mon hjælpe? Her er et par billeder, jeg har
taget, og jeg har ikke pillet ved indstillingsmulighederne, men bare
point'n'shooted:

http://corrigo.dk/rollei/LPIC0005.JPG
http://corrigo.dk/rollei/LPIC0006.JPG
http://corrigo.dk/rollei/LPIC0001.JPG
(Billederne fylder omkring 800 KB)

Prisen på Rolleiet var jo god - måske for god. Der medfulgte
genopladelige batterier, lader, taske og 64 mb ramkort til 1.999,-

--
Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
"Marge, don't discourage the boy! Weaseling out of things is important

Fra : H.Kragelund

Dato : 28-08-03 21:36

> [...]
> kameraets egenskaber. Kan I mon hjælpe? Her er et par billeder, jeg har
> taget, og jeg har ikke pillet ved indstillingsmulighederne, men bare

Det er noget af det værste jeg har set længe. Gå ind på foto kritik og
sammenlign dinne billeder med de alternativer du har på sinde.
Det der er galt med kammeraet stort set alt fra hvidbalance, over støj og
kontrast, til pixel opdeling på CCDen. Du havde været bedre tjent med et
Medion kamera.

Så mit råd er! Levere kameraet tilbage og køb hvad som helst fra Olympus
eller Canon. Det kan kun blive bedre!

mvh
henrik

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 28-08-03 22:11

H.Kragelund skrev:

> Det er noget af det værste jeg har set længe.

Super med noget bundærlig kritik! Kameraet ryger tilbage til Føtex en af
dagene.

--
Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
"Rumours of my assimilation have been greatly exagerrated."

Fra : ThomasM

Dato : 28-08-03 21:44

"Peter Bjerre Rosa" <usenet@filmsvar.dk> wrote in message
> [...]
> kameraets egenskaber. Kan I mon hjælpe? Her er et par billeder, jeg har
> taget, og jeg har ikke pillet ved indstillingsmulighederne, men bare

Uden at have de store forudsætninger for at vurdere billeder, vil jeg sige
at der er lige lovlig meget lilla kantfarvning (!) på træerne på det første
billede. Det andet ligner noget der har været en tur igennen min gamle
scanner. Det ser godt nok ikke kønt ud. Det sidste ser ok ud.

Bare mine kr. 0,02

/ThomasM

Fra : Timsah

Dato : 28-08-03 19:34

Tag A60´eren!
Men check osse lige prisen. Jeg gav 2300 for min A60 for 6 mdr. siden (købt
i en lille net-butik for computerudstyr på Frederiksberg i København), så nu
burde den være billigere.
A60 er et godt begynderkamera; der er mange fikse sager man kan gøre med det
(bl.a optage videosekvenser) men det tager først og fremmest gode billeder.
Hvad skal du bruge dit digitalkamera til?
Jeg synes, til husbehov og som supplement til mit analoge kamera (jeg er
freelanceskribent når humøret er i orden), er antallet af megapixels på A60
rigeligt (A4 størrelse).
Ok, A60 sluger batterierne, så det er klogt at investere i enten
genopladelige eller købe særlige digitalbatterier til 70 kroner for 4 stk
hos en fotohandler. Men ellers er min ydmyge, personlige mening: køb A60!

Hilsen,
Timsah

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 28-08-03 19:58

Timsah skrev:

> Tag A60´eren!
> Men check osse lige prisen. Jeg gav 2300 for min A60 for 6 mdr. siden
> (købt i en lille net-butik for computerudstyr på Frederiksberg i
> København), så nu burde den være billigere.

Omkring 2.300,- er en udmærket pris. Men oveni kommer så udgifter til
taske, kort og batterier - det er vel halvdyrt?

Men ja - jeg er også stadig varm på A60'eren. Nu vil jeg dog lige give
Rolleiet en chance.

--
Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
"Jeg føler mig ikke forpligtet til at tro på, at den samme Gud, som