Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Aftenskole
Fra : HB Nielsen

Dato : 26-08-03 17:41

Hejsa..

Jeg skal her om ca 2 mdr undervise på aften skole for første gang, i brug af
digitalkamera.
Nu ville jeg gerne høre jer hvad i syntes i havde brug for at vide da i
købte digitalkamera og hvad i gerne ville lære om digital fotografi
efterfølgende.

HB

Fra : MaRk

Dato : 26-08-03 18:13

Hey

> Nu ville jeg gerne høre jer hvad i syntes i havde brug for at vide da i
> købte digitalkamera og hvad i gerne ville lære om digital fotografi
> efterfølgende.

Omkring køb af cam, synes jeg du skal fortælle om at gå efter mærke vare,
ikke dantax osv.
Men at vælge god optik og funktioner fremfor mange pixels.
Fortæl også lidt om de forskellige hukkomelseskort, batterier og andet
relavant.

Efterfølgene vil man gerne vide lidt om hvordan man skal tage billederne for
at få bedst reultat, beskæring.
Lidt om iso, blændevide osv.

Hvilke programmer man kan få glæde af eks.

Held og lykke

Mvh
Mark

Fra : Janus Nielsen

Dato : 26-08-03 18:17

Her er hvad jeg ville forvente af et kursus på en aftenskole i lære om
digitalkamera:

- hvad er forskellen mellem 1,3 - 2.0 - 4.0 Mp
- sammenhæng mellem prisen, pixels og optik (altså mærkevare vs. no-name)
- hvilke kort kan der gemmes på og hvad er forskellem (SmartMedia,
SecureDigital, CompactFlash osv)
- størrelse & vægt
- original taske eller
- batterier (eksempelvis omkring Ni-MH, alkaline, brunsten og naturligvis
omkring mAh)
- komprimerings-algoritmer af jpg (altså de billige kameraer har dårlige og
de dyre har gode)
- automatisk fokus (hvordan måles der og hvilke kameraer kan måle på 1 eller
mange punkter)
- zoom (forskel mellem digital zoom og optisk zoom)
- kvalitet af linser
- garanti / forsikring (kan jeg tage det med på stranden eller hvordan skal
jeg behandle det)
- almen fotolære (såsom afstand, blænde, hvidbalance, modlys)
- anvendelse af blitz indenfor / udenfor
- stativ
- makro-funktionen

Derudover:
- lidt viden omkring at gemme fotos på CDR
- lidt viden om at se sine digitale fotos på sin DVD-afspiller (JPEG View
funktion)

Kan du bruge det til noget??
Mvh Janus Nielsen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 26-08-03 18:41

"HB Nielsen" <h.b.n@mail.dk> wrote in message
> [...]
> Nu ville jeg gerne høre jer hvad i syntes i havde brug for at vide da i
> købte digitalkamera og hvad i gerne ville lære om digital fotografi

Jeg mener at det skal deles ligeligt mellem det at optage billeder (som ikke
er afhængigt af om det er digitalt) og så det at efterbehandle billeder på
PC'en. Det er ting som kotrast, hvidballance, skarphed, pixels/tomme,
formater, beskæringer etc. Tag en tur gennem en tutorial for f.x. photoshop
eller lignende program.

Bo //

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 27-08-03 07:30

HB Nielsen skrev:

--
------------------ citat ------------------
Nu ville jeg gerne høre jer hvad i syntes i havde brug for at vide da i
købte digitalkamera og hvad i gerne ville lære om digital fotografi
efterfølgende.
---------------- citat slut ----------------

Prøv også at tage kursisterne med på råd -- måske har de en række specifikke
ønsker.
Nogle kursister på slige kurser ved faktisk en del på forhånd.
I øvrigt er mange af de her i tråden givne råd ganske udmærkede - og ikke
mindst, når du skal tale med kursisterne om
deres forventninger og ønsker.

Med venlig hilsen
Hans-Jørgen

Fra : Tom

Dato : 26-08-03 18:39

> [...]
> Nu ville jeg gerne høre jer hvad i syntes i havde brug for at vide da i
> købte digitalkamera og hvad i gerne ville lære om digital fotografi

Lær folk noget om at de ikke kun skal gå efter hvor mange Megapixel et
kamera har. Ting som billedstøj, autofokus ved svagt lys, blitz som giver
røde øjne, folk som er røde som krebs (hvidballance), og så selvfølgelig det
grundlæggende omkring lukketider, blænder osv kunne mange godt lære.
De billige kompaktkameraer hvor objektivet laver mørke hjørner osv. det er
ikke det de kan se i en annonce fra Bilka når de sælger 4-5 Mpix kameraer.

Brugen af billedprogrammer som PSP og Photoshop. Og så fortæl også lidt om
priser så folk kan afgøre mig sig selv om de vil leve med piratkopier, hvis
ikke så er der ingen grund til at gøre meget ud af PS.

Lagringskort CF, smartmedia osv.

Batterier og det at have ekstra med samt lynlader og evt lader till +12V
også.

OG MEGET VITGTIGT
Brug noget tid på at lære folk at brænde deres Fotos ned på en CD. Jeg har
godt nok tit været ude og måtte bedrøve folk med at alle de fotos de har
taget de sidste 2 år er væk (når harddisken crasher). og de kommer med deres
"jammen kan du heller ikke finde bare de billeder fra xx 50 års
fødselsdag?".

--
Tom