Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fremkalde digitale billeder via automater
Fra : Anders Faber Nielsen

Dato : 26-08-03 09:23

Hej NG.

Jeg vil til at prøve en digitalfoto service, hvor man blot skal uploader
sine billeder for at få dem fremkaldt. I dette tilfælde har jeg valgt at
bruge Bilkas.

Jeg synes bare ikke det er nemt at blive klog på - læs: at sikre sig at
billederne bliver som jeg ønsker!

Mine billeder er taget i 1600 x 1200. Bilka skriver på deres hjemmeside:

Format Opløsning v. 150dpi Opløsning v. 300 dpi
10x15 cm. 593 x 872 1186 x 1744
13x18 cm. 738 x 1047 1477 x 2093
15x20 cm. 844 x 1163 1767 x 2326
20x30 cm. 1180 x 1744 2360 x 3488

Jeg vil have mine fremkaldt i 10x15. 1600x1200, 300dpi svarer ifølge
Photoshop til 13.55 x 10.16cm. Så det vil vel betyde at der kommer de famøse
hvide kanter, hvis jeg bare sender billedet ind som det er?

Eller vil billedet blive tilpasset så godt som muligt?

Det smarteste vil vel være selv at rette billedet til, jvf. de mål som der
angives, så jeg selv kan bestemme hvilke dele af billedet jeg vil miste?
Bare lidt besværligt hvis jeg skal igennem det hver gang, men ok. Findes der
ikke digitale kamera som kan tage i en opløsning der svarer til fx et 10 x
15 billede? Mit kamera er i øvrigt et aldrende Canon Ixus (første version).

Med hensyn til dpi. Når jeg overfører et billede fra kamera til photoshop er
opløningen i 71dpi, hvilket jo giver et kæmpe (og grimt) billede hvis jeg
bare printede det ud. Kan jeg regne med at Bilkas fotoservice går ind og
laver billedet om til 300dpi?

Ser frem til at blive lidt klogere. På forhånd tak for jeres tid!

Mvh
Anders

Fra : Jonas HS

Dato : 26-08-03 09:58

>I dette tilfælde har jeg valgt at
> bruge Bilkas.

Den har jeg hørt godt om her i gruppen - men ikke selv prøvet. Bruger
personligt tyske Pixum, som er godt.

> [...]
famøse
> hvide kanter, hvis jeg bare sender billedet ind som det er?

Det afhænger helt af Bilka ('s underleverandørs) procedure - tjekkede
fremkaldere tilpasser billedet efter det indsendte. Således at dine billeder
bliver fremkaldt i 10X13cm (eller deromkring) - bemærk at dette (jo) ikke er
et almindeligt format for papirbilleder og i manges øjne måske mindre kønt..

>Findes der
> ikke digitale kamera som kan tage i en opløsning der svarer til fx et 10 x
> 15 billede?

Tror jeg de fleste nyere kameraer kan - mit Sony Cybershot kan f.eks.
indstilles til 3X2-format.

> [...]
> bare printede det ud. Kan jeg regne med at Bilkas fotoservice går ind og

Her kommer jeg lidt til kort - men som jeg forstår det er billedets DPI
ligegyldigt for fremkaldelsen. Når billedet fremkaldes kigger man kun på det
ønskede mål og antallet af pixels. Ret mig gerne hvis jeg vrøvler...

- Jonas

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 26-08-03 10:01

Anders Faber Nielsen wrote:

> Jeg vil have mine fremkaldt i 10x15. 1600x1200, 300dpi svarer ifølge
> Photoshop til 13.55 x 10.16cm. Så det vil vel betyde at der kommer de famøse
> hvide kanter, hvis jeg bare sender billedet ind som det er?

Jeg mener at Bilka klipper papiret til, så du får et stykke papir i den
størrelse du nævner.

> Eller vil billedet blive tilpasset så godt som muligt?

Der bliver ikke fjernet billeddata hvis det er det du mener.

> Det smarteste vil vel være selv at rette billedet til, jvf. de mål som der
> angives, så jeg selv kan bestemme hvilke dele af billedet jeg vil miste?

Det skulle jeg mene.

Ved samme lejlighed kan du rette kompositionen til: Det er næppe hver
gang man tager et billede at man er så heldig at få præcis de ting med
man ønsker.

> Bare lidt besværligt hvis jeg skal igennem det hver gang, men ok. Findes der
> ikke digitale kamera som kan tage i en opløsning der svarer til fx et 10 x
> 15 billede?

De findes, formatet kaldes 3:2. Men det hjælper ikke rigtig når du har
taget et rigtig godt billede du vil have i 13x18cm eller 15x20cm.

Alle almindelige digitalkameraer med 3:2 fungerer forøvrigt ved at at
sensoren er i størrelsesforholdet 4:3 mens der kun benyttes en delmængde
af data fra den. Du vil kunne opnå samme resultat ved at tage i 4:3 og
beskære.

Hvis du fortrinsvis får udskrevet dine billeder på 10x15cm og ikke går
så højt op i viderebehandling er beskæring i kameraet udmærket.

> [...] Kan jeg regne med at Bilkas fotoservice går ind og
> laver billedet om til 300dpi?

Ja. Bilkas og alle andre udskriftsservices til almindelige dødelige
forbrugere er ganske ligeglade med hvad DPI står til.

Fra : Jens F. Pedersen

Dato : 26-08-03 13:29

"Anders Faber Nielsen" <[f-a-b]@io.dk> wrote in message
> [...]
> hvide kanter, hvis jeg bare sender billedet ind som det er?
>
> Eller vil billedet blive tilpasset så godt som muligt?

Jeg har flere gange fremkaldt billeder hos Bilka, og når du vælger at få
fremkaldt i 10x15, betyder det reelt, at du vælger at billedet skal være 10
cm højt, og breden bliver så afgjort udfra din fil. I dit til fælde vil
billedet blive 10x13,3 og der kommer ikke nogle hvide kanter.

Jeg har hørt om folk der har fået lavet billeder op til 10x20 på den måde.

> [...]
> ikke digitale kamera som kan tage i en opløsning der svarer til fx et 10 x
> 15 billede? Mit kamera er i øvrigt et aldrende Canon Ixus (første

Hvis du kun vil have billedet i 10x15, så bliver du nødt til at selv beskære
billedet

Men hvis man kan leve med at billederne ikke alle har samme brede, så syntes
jeg, det er bedre at beskærre, så man syntes billedet er godt, eller evt.
lade være med at beskærre, hvis billedudsnittet er godt nok i forvejen.

Personligt kan jeg godt lide størrelsen 10x13,3, da det passer med at jeg
kan have to billeder ved siden af hindanden i de fotoalbum jeg bruger.

> [...]
> bare printede det ud. Kan jeg regne med at Bilkas fotoservice går ind og

Sådan som jeg har forstået det, bliver dine pixels fordelt, alt efter
hvilken størelse du har bestilt, og du behøver slet ikke selv tænke på dpi.

Du kan allerede når du bestiller se, om der er pixels nok. I det billlede,
hvor man bestmmer hvilken størrelse man vil have, er der også en 5 trins
skala, der fortæller, om kvaliteten bliver god middel eller dårlig.

> Ser frem til at blive lidt klogere. På forhånd tak for jeres tid!
>
> Mvh
> Anders

Jeg håber at det hjalp dig.

MVH

Jens F. Pedersen

Fra : Anders Faber Nielsen

Dato : 26-08-03 22:14

Jens F. Pedersen wrote:

> Jeg håber at det hjalp dig.

Det gjorde det. Mange tak for et godt svar (også til jer andre).

Mvh
Anders