Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Objektiver og Canon EOS 300D
Fra : Frank Nørvig

Dato : 24-08-03 14:48

Canon reklamerer med at man kan benytte alle sine gamle Canon objektiver til
den nye 300D. Men jeg ejer ikke et Canon objektiv, og jeg kan ikke
gennemskue hvilke muligheder der er for at påmontere andre objektiver på
300D'eren. F.eks. hvis jeg hellere vil benytte et Sigma obj.

Er der nogen der har fundet lidt info om dette?

Mvh Frank Nørvig
www.fotograferne.net

Fra : MiBO

Dato : 24-08-03 14:58

Frank Nørvig wrote:
> [...]
> 300D'eren. F.eks. hvis jeg hellere vil benytte et Sigma obj.
>
> Er der nogen der har fundet lidt info om dette?

Frank, hvis du har et objektiv der kan anvendes på et andet EOS kamera
(1/3/50e/5/a2e/630.... listen er laaang) så kan du sætte det på 300D.
Meeen, bl.a. Sigma har historisk haft lidt problemer med at gamle
objektiver (sat på markedet for flere år siden) på nyere EOS kameraer
(f.eks 3/30/300) har haft lidt problemer, da Sigma har
reverse-engineered kommunikationsprotokollen mellem huset og objektivet.
Det har så medført at det nogen gange er nødvendigt at opgradere chippen
i Sigma-objektivet (rechipped).

Men kort: alle objektiver med EOS fatning kan monteres på 300D, men om
det hele spiller kan være lidt usikkert med 3. parts objektiver.

/michael

Fra : KNL DtP

Dato : 24-08-03 15:16

"Frank Nørvig" <spam@noervig.dk> skrev i en meddelelse

> F.eks. hvis jeg hellere vil benytte et Sigma obj.

Jeg har læst flere der har haft noget vrøvl med Sigma-objektiver på Canon's
dSLR kameraer (D60 og 10D) - om Sigma efterhånden har fået det fixet skal
jeg ikke kunne sige, men vælger du Canon EF objektiver (- og der er pt. et
par og 60 forskellige at vælge imellem), så er du sikker på, at det virker.

Foruden Sigma er der også Tokina, som laver 3 party-objektiver. Jeg bruger
selv en 17 mm vidvinkel og en 80-400 mm telezoom, og de virker fortrinligt
til Canon EOS 10D.

Inden du vælger objektiv, så er det en god idé at tjekke nyhedsgrupper og
forums (www.dpreview.com) for at se, om folk har haft dårlige erfaringer med
en bestemt kamera/objektiv-kombination.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : pierre

Dato : 24-08-03 19:40

Sigma har en hel serie nye linser på vej til DSLR som passer

Mvh,Pierre