Ormekur
Fra : Dorte Thøsing

Dato : 27-08-03 17:06

Hvor tit giver I jeres katte ormekur - gør I det forebyggende eller
når "ormen er landet"??

og nu jeg er i gang - hvilket mærke bruger I (og hvad koster det)?

Dorte

--
Wegiewood's Norske Skovkatte
www.wegiewoods.dk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 27-08-03 21:18

"Dorte Thøsing" <wegiewoods@tdcadsl.dk> skrev...
> Hvor tit giver I jeres katte ormekur - gør I det forebyggende eller
> når "ormen er landet"??

Ormekure kan kun fås på recept eller hos dyrlægen, så man giver det ikke
bare... faktisk skal dyrlægen have en afføringsprøve og konstatere
orm/ormeæg inden han/hun må give ormekur!
Ormekure kan ikke gives forebyggende - de kan kun gives når der *er* orm.

Mine katte og killinger får aldrig ormekur, for de har ikke og har aldrig
haft orm... kun når vi en gang imellem skal til Sverige og udstille er vi
nødt til at give dem en pille (eller rettere, dyrlægen er nødt til det), for
det er en del af indførselsbetingelserne nu.

> og nu jeg er i gang - hvilket mærke bruger I (og hvad koster det)?

Det kommer an på, hvilke orm der er tale om - nogle midler virker ikke mod
bændelorm, andet gør... de mest almindelige orm er spoleorm, som vist nok
alle ormekure tager (??).

Mvh. Camilla

Fra : Anita Abildgaard Jen~

Dato : 22-10-03 15:03

Jeg har stadig ikke fået svar på mit spørgsmål, men har åbenbart selv fået
en del...

Jeg ved ikke hvor mange gange kattene skal "avles" på, måske var mit ordvalg
lidt forkert i den sammenhæng.
Hende der har lagt beslag på de 4 killinger fik de 2 hunkatte jeg havde
sidste gang. Hun havde en gang en hunkat som hun fik nogle killinger med,
den første gang fik den da også røde hunkillinger, men hun tænkte at hun
altid kunne beholde nogle fra et andet kuld. Problemet var bare at der
aldrig igen kom nogen røde hunkillinger fra hendes kat. Min brors katte har
som bekendt fået 4 røde hunkatte nu, og derfor er der jo rimelig
sandsynlighed for at disse killinger vil få røde hunkatte, eller bare røde
katte?!
Den ene af de killinger hun fik før på året døde desværre (derfor de skal
have ormekur, hvis der er nogen der overhovedet husker mit spørgsmål
mere????????????) Den anden var der en anden familie der fik fordi de var så
vilde med den - og den med dem
Hvorfor skulle jeg ikke have lige så meget lov til at sælge mine røde
hunkatte til avl, som race/hus-katteejere har til at avle???? Hvis I synes
det er så synd for de små missekatte der sidder ude på internaterne, hvorfor
bliver _"I"_ så ved med at avle katte?
Kan da ikke se den store forskel på om kattene bliver fremavlet pga. deres
farve eller pga. deres race!

Gitte skrev:
>jeg mener jo bare det faktisk er grotesk efter min mening ligefrem
>at reklamere med at man ligefrem hr fået dem afsat som videre >avlskatte,
men
>igen det er min personlige mening.

Det var sgu godt nok ikke meningen at jeg ville "reklamere" med at de skulle
bruges til videre avl (og tro mig, lige nu ville jeg ønske jeg ALDRIG havde
skrevet det) Det var såmænd bare en forklaring på hvorfor de ikke skulle
sterilliseres - for ellers havde jeg vel fået dask over nakken for det???!!!

Og Gitte skrev videre:
>Nej men bliver bare harm over at disse katte som bestemt ikke har haft >de
>bedste kår, bliver fremtidige mødre til endnu flere killinger som måske
>engang havner på internaterne, som sagt kan man håbe de nye ejere er
>ansvarlige, men må indrømme jeg ikke kan se nogen grund til at >opdrætte
>flere huskatte, når de i forvejen desværre sidder i overtal rundt >omkring,
>det er det jeg reagere imod.

Hvis folk heller ikke avlede race-katte, så ville dem som ellers købte
racekatte nok også købe en lille huskat, tror du ikke? Men jeg respekterer
da folk der gerne vil have en speciel slags kat - gør du ikke det?

Og er der SÅ nogle der gider at svare på mit oprindelige spørgsmål om en ca.
pris på ormekur til 6 stk. killinger?????

Over and out.

Anita

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 22-10-03 16:00

> [...]
> og derfor er der jo rimelig sandsynlighed for at disse killinger vil
> få røde hunkatte, eller bare røde katte?!

Hvis det er en rød kat hun ønsker skulle hun måske sætte sig lidt ind i
genetik, så ville hun jo vide hvad der ville give rød ! men det er måske
bare en tilfældig hankat som er kommet forbi ?

> Den ene af de killinger hun fik før på året døde desværre (derfor de
> skal have ormekur, hvis der er nogen der overhovedet husker mit
> spørgsmål mere????????????)

Jo husker det skam godt, men den døde vel ikke ligefrem af orm ?

Den anden var der en anden familie der
> fik fordi de var så vilde med den - og den med dem

Lyder da dejligt.

> Hvorfor skulle jeg ikke have lige så meget lov til at sælge mine røde
> hunkatte til avl, som race/hus-katteejere har til at avle????

Dine katte , jamen før var det din families katte ? og med de kummerlige
forhold jeg mener du har fortalt om her inde, så finder jeg det bare
underligt at bevist avle flere frem og igen, nu er det altså ikke
racekattene der ophober sig på landets internater, hvad så hvis der ud af et
kuld på 5 kun kommer 1 rød killing eller ingen hvad så med resten ? og nu
har hun jo fået en rød som hun ønsker sig, hvorfor så avle flere ?

Hvis I
> synes det er så synd for de små missekatte der sidder ude på
> internaterne, hvorfor bliver _"I"_ så ved med at avle katte?

Jamen kan da fortælle at jeg opdrættere race, fordi man modsat en farve kan
have gode rette snore ang. deres udseende og temperement og færdigheder, det
kan man altså ikke bare ud fra en farve, måske derfor at mange flere også
tit tænker sig lidt mere om når de skal op og give 3000+ for en kat, så har
de tit sat sig mere ind i lige hvad race de ønsker sig, og måske derfor ikke
mange sidder på internaterne, mange kan jo ønske sig en rød kat, men hvor
mange ud af 10 røde katte har ens temperement ??? og hvor mange vil mon så
ende under trælse forhold hvis de blvier fejlplaceret, se det er derfor jeg
har noget i mod det og igen ikke race kontra huskatte, da det slet ikke var
det , som det handlede om.

> Kan da ikke se den store forskel på om kattene bliver fremavlet pga.
> deres farve eller pga. deres race!

Nej, men det har jeg så givet en lang forklaring på

> [...]
> racekatte nok også købe en lille huskat, tror du ikke? Men jeg
> respekterer da folk der gerne vil have en speciel slags kat - gør du

Jo men altså grunden til folk vælger en racekat, er jo fordi de forventer
hvisse tinginden for denr ace,d et være sig udseende og temperement, og for
det meste så er forældre dyrene der også tit tjekket for alm. sygdomme
eller i det mindste vaccineret, det er der desværre stadig mange huskatte
opdrættere som glemmer, der med ikke sagt alle.

> Og er der SÅ nogle der gider at svare på mit oprindelige spørgsmål om
> en ca. pris på ormekur til 6 stk. killinger?????

Kommer an på mærke, men hvorfor ikke bare ringe til dyrlægen, det er jo
alligevel ham der skal ordinere det !!

VH
Gitte

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 22-10-03 16:26

Anita skrev
<Hvis I synes det er så synd for de små missekatte der sidder ude på
internaterne, hvorfor bliver _"I"_ så ved med at avle katte?>

Nu er der en _temmelig_ stor forskel på antallet af
huskatte og antallet af racekatte på internaterne, der er
nok flere hundrede huskatte for hver racekat. En hver
ansvarlig opdrætter tager det fulde ansvar for killinger
der kommer til verden "på grund" af dem.

<Kan da ikke se den store forskel på om kattene bliver fremavlet pga. deres
farve eller pga. deres race!>

Det er der heller ikke _hvis_ ejeren er parat til at
påtage sig ansvaret for at alle killinger (og morkat) bliver passet
ordentligt, både med dyrlæge, foder og omsorg, at at evt killinger der ikke
beholdes, kommer
til ansvarlige hjem. Ansvarlighed er "kodeordet" her.

Marianne Hellemose
www.hellemose.dk
***Ailurophil***

Fra : Anita Abildgaard Jen~

Dato : 22-10-03 16:51

Hej Marianne og Gitte.

Jeg er sikker på at hende som får killingerne vil sørge meget godt for dem.
Den killing som desværre døde, havde fået pencilling-behandling inden den
til sidst blev aflivet for at skåne den for yderlige lidelser. Jeg kommer
lige med et citat fra køberen, så jeg ikke siger noget forkert:

>"men hvis de får ormekur hos jer er det i orden i beholder dem til de er
gamle nok...jeg kan sagtens vente...men min dyrlæge sagde (med hensyn til
den der døde) at det er MEGET MEGET vigtigt at de behandles mod orm inden
de er 8 uger da det giver dem et "bedre" immunforsvar"

Da jeg før har skrevet ind for at høre bud på hvor gamle killingerne var (og
fik ret i min egen teori) er jeg jo alligevel ikke helt sikker, og derfor er
det jo vigtigt at det bliver gjort så hurtigt som muligt.
Jeg ved at dyrlægen kommer ud til mine forældres gård i morgen og så har jeg
fået min mor til at han lige skal kigge på killingerne. Min bror kommer hjem
på fredag så han kan give killingerne ormekuren (har fået at vide at man
bare skal købe det hos dyrlægen og så selv give det i form af en
indsprøjtning ind i munden?!) Jeg vil bare gerne have en ca. pris på
ormekuren eller bare et interval hvorindenfor det ligger, det skal jo
betales i første omgang af os og derefter får vi nogle penge ind ved at
sælge killingerne (så det dækker omkostningerne f.eks. transport)

Jeg ved godt det er forvirrende at jeg nogle gange skriver min brors
killinger, andre gange mine killinger. Det er min brors, men bliver bare
træt af i længden hele tiden at skrive min brors... Hvis I forstår? Og det
er vel heller ikke vigtigt hvis killinger det er? - bare at de kommer ud til
et godt hjem

Køberen har allerede en rød hankat som kattene skal parres med når de engang
bliver parate til det - så det ville da være meget meget mystisk hvis der
ikke kom ene røde killingerne ud af det (ligesom min brors kat kun har fået
røde killinger)

Ved ikke lige om der er mere at sige eller kommentere i denne omgang.
Håber da endnu en gang jeg kan få bare ca. en pris?! Please

Anita

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 22-10-03 18:03

Anita skrev
<Håber da endnu en gang jeg kan få bare ca. en pris?! Please >

Det kommer jo meget an på hvad du får, Panacur pasta doseringssprøjte med
4,8 gr i koster omkring
en halvtresser, det skulle så vidt jeg husker, være
nok til 3 dages behandling til 6 killinger. 20 Panacur
tabletter a 250 mg koster omkring 110 kr. 2 Drontal
tabletter koster omkring 80 kr. Der er forskel på hvor
meget / lidt og hvor mange gange de forskellige præ-
parater skal gives.

--
Marianne Hellemose
www.hellemose.dk

Fra : Anita Abildgaard Jen~

Dato : 22-10-03 18:36

Mange tak
Det var da heldigvis ikke så galt Dejligt dejligt