Mastiff, Bullmastiff eller AB?
Fra : Kenneth Larsen

Dato : 27-08-03 21:23

Hej Allesammen.

Jeg glæder mig meget til at få hund. Jeg hælder mest til en robust korthåret
hund. Jeg har kikket meget på mastiffer. De lader til at være nogle
imponerende og rare hunde. Jeg er dog lidt i tvivl om de er for magelige.
Jeg vil samtidig også gerne have en hund som gider lege. Det skal være
godmodig, rar familiehund, men som også livlig og vagtsom.

Jeg havde nu også kikket på hunde som American Bulldogs og Bullmastiff. Jeg
er dog i tvivl om de er mere vagt- end familiehunde. Jeg vil være sikker på
min hund. Så til alle jer kloge (hunde-) hoveder Hvad er forskellen på
de tre racer?

Vi er et ungt par med tid og fysikken iorden, som begge havde hund som børn.

/Kenneth.

Fra : TH

Dato : 28-08-03 15:52

"Kenneth Larsen" <kla@(fjerndette)email.dk> wrote in message news:<bij3um$itk$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
> de tre racer?
>
> Vi er et ungt par med tid og fysikken iorden, som begge havde hund som børn.

Jeg er ikke klog ;) men jeg har da en mening,

1. Mastiff
er nok den mest rolige af de nevnte racer den er også monster stor de
kan veje over 100 kg.
Skulle efter signe være en super vagthund.
Her er et link hvor du kan læse mer
http://home12.inet.tele.dk/dlf/mastiff/startdan.htm

2. BullMastiff
Er noget kvikkere lettere end Mastiffen
Skulle efter signe være den perfekte beskyttelse/vagthund.
http://www.bullmastiff.no/ramme1.htm

3. Ambull
Er efter hvad jeg ved ikke en anerkendt race, derfor er der stor
forskel på dem både i udseende og temperiment.
det er også en type/race der pt. har et lidt blakket ry pga deres
aggresivitet overfor andre hunde.
http://www.amerikanskabulldogklubben.just.nu/

http://www.moloss.com/001/ptxt/breed.html

MVH
TH

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 28-08-03 16:26

> [...]
> Hej Allesammen.
>
> Jeg glæder mig meget til at få hund. Jeg hælder mest til en robust

Hej

Jeg vil bare lige foreslå dig at tage et kig på Cane Corso! Dem jeg kender
er super hunde - friske, legesyge, ok med andre hunde (endda af eget køn -
tæver), rigtig god sundhedspolitik, da de kræver både mentaltestede og HD
frie hunde.

Trine

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 28-08-03 18:19

On Thu, 28 Aug 2003 17:26:18 +0200, "Trine Dyrgaard"
<pipo@kantorvaenget.dk> wrotd:

> [...]
>tæver), rigtig god sundhedspolitik, da de kræver både mentaltestede og HD

,,,,,,Hvor gamle er de hunde du kender af denne race ? hvor mange er
der af dem herhjemme ? er de medlem af DKK ?

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 28-08-03 21:35

"Punish the deed, not the breed" <Nobody@home.com> wrote in message
> On Thu, 28 Aug 2003 17:26:18 +0200, "Trine Dyrgaard"
> <pipo@kantorvaenget.dk> wrotd:

> ,,,,,,Hvor gamle er de hunde du kender af denne race ? hvor mange er
> der af dem herhjemme ? er de medlem af DKK ?

De er 3 og 4 år, begge tæver.

Jeg aner ærlig talt ikke, hvor mange, der er her hjemme, men kan da finde ud
af der, hvis du meget gerne vil vide det.

Ejerne er medlem af DKK ja.... var det, det du mente, eller om racen er
registreret i DKK? For det er den også.

Jeg foreslog racen, fordi den ligger i samme kategori som de andre racer,
han var interesseret i. Går ikke ud fra, at han ønsker sig en supersocial
(overfor andre hunde) hund, når han overvejer de racer - derfor tør jeg godt
foreslå en cane corso. Som jeg oplever dem, har de godt helbred, er mentalt
friske og meget glade og legesyge - DERFOR

-Trine

Fra : mus

Dato : 29-08-03 17:43

"Kenneth Larsen" <kla@(fjerndette)email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> de tre racer?
>
> Vi er et ungt par med tid og fysikken iorden, som begge havde hund som

Kan godt forså du kigger på de racer. Det er dejlige hunde, men har fået at
vide man skal se sig lidt for mht AB(Amerikansk Bulldog), men kender et
skønt eksemplar af racen og ved de en dag vil avle videre på ham.

Derudover vil jeg foreslå dig lige at se på en anden skøn race. En Boxer. Vi
har selv en Boxer han(så jeg er jo lidt farvet i min bedømmelse). Han kan
ikke så godt med alle hanhunde - men er dog ikke ufredelig overfor alle
hanhunde. Derudover kan man tænde og slukke ham på 2 sekunder mht leg og ro.
En Boxer siges at være legesyg hele livet at bliver aldrig helt voksen. De
elsker at lege, putte og sidde på skødet.
Desuden får de såkaldte "hjerneblødninger". Uanset hvor veltrænede de er kan
de pludselig gå i hvalpestadiet igen og spæne glade og veloplagte rundt og
fjolle. Det er en af de ting, der er så charmerende ved en Boxer. Mht børn
finder han sig i alt indtil videre(hvilket jeg dog ikke mener han absolut
skal - også børn skal lære at respektere hundes grænser). Han kan godt være
lidt vild og glemme at de er meget små, men er altid venlig. Ved kast af
bold er han dog meget mere forsigtig når det er børn. Hans mor skulle have
været eksemplarisk mht børn.
Vores er en god vagthund, men er vi hjemme og der kommer fremmede ind af
døren uden at banke på, tager han glad imod dem of mener at HAN har fået
gæster - kun til ham. Og til slut en advarsel - de prutter skrækkeligt.

Evt kunne du tage ud i på forskellige træningspladser, hvor du ved de har de
race du har kigger på og se lidt nærmere på dem.
Efterlys evt her om du kan komme med ud og se. Det kan være rart at se de
forskellige racer i virkeligheden. Her vil du typisk også kunne få gode råd
mht avlere. Og se og læs om alle tre racer før du
beslutter dig.

Derudover er der selvfølgelig også indenfor de forskellige racer noget
variation, så vælg omhyggelig forældrene.

Beskrivelser af racer er der jo nok af på nettet. Feks her
http://www.hundeinfo.dk/Hunderacer/

Håber du kan bruge det til noget. Det var bare mit råd og lidt reklame for
jordens dejligste hund som er fars vagthund/legehund og mors kælehund.*GG*

Held og lykke

LN

Fra : Kenneth Larsen

Dato : 30-08-03 14:04

Jeg takker for de mange gode svar.

Jeg tror nu nok jeg holder mest til Bullmastiffen (eller en boxer). Der er
tid endnu til at kikke sig omkring. Vi forventer at skulle ud og møde de
forskellige racer til træf og udstillinger før vi bestemmer os. Men mest
ønsker vi os en lettere livlig hund og godmodig hund , og ikke en egentlig
"kamphund". Jeg er dog meget fascineret af store og robuste hunde, som ikke
lige vælter når man klapper den .

/Kenneth.

Fra : mus

Dato : 30-08-03 20:32

> [...]
> ønsker vi os en lettere livlig hund og godmodig hund , og ikke en egentlig
> "kamphund". Jeg er dog meget fascineret af store og robuste hunde, som

Hej Kenneth

Jeg synes det lyder fornugtigt *GG*

Hvis du har lyst og bor i Midt-Vest jylland er du meget velkommen til at
komme ud og se en træningsaften eller flere, hvor der er rigtig mange Boxere
(Boxerklub) - men også andre racer er repræsenteret.

Tror de fleste boxer ejere også synes en Bullmastif er en skøn hund og
omvendt. Så selv om os der har Boxere, siger en gang Boxer altid Boxer, kan
vi skam godt se der findes mange andre dejlige og skønne racer.

mvh

Laila N

Fra : Siv-Helen Alterskjær

Dato : 01-09-03 11:12

"Kenneth Larsen" <kla@(fjerndette)email.dk> skrev i melding
> [...]

> de tre racer?
>
> Vi er et ungt par med tid og fysikken iorden, som begge havde hund som

Hei Kenneth

Ser at du er interessert i Bullmastiffen, Jeg har Litt informasjon om rasen
til deg (langt):

Bullmastiff er opprinnelig en Engelsk rase. Den ble godkjent av den Engelske
kennelklubben som selvstendig rase i 1924. Den engelske overklassen var i
tidligere tider svært glad i å drive jakt, og de satte ut store mengder vilt
i områdene rundt herregårdene sine. Gods eierne hadde egne ansatte som først
og fremst skulle beskytte viltet mot krypskyttere. Det var mye fattigdom
blant befolkningen, så krypskyting var en fristende måte å skaffe seg mat
på. Dette til tross for at man faktisk kunne risikere dødsstraff dersom man
ble tatt. Man fant raskt ut at Skogvokteren kunne trenge en hjelper på sine
nattlige patruljer. Den store Engelske Mastiffen ble da krysset med datidens
Engelske Bulldogg for å få fram en hund som var stor å sterk, men samtidig
smidig å rask. Den tidligere Bullmastiffen ble kalt "Game keepers night dog"
(skogvokterens natt hund), og ble skogvokterens trofaste følgesvenn. Den
hadde ingen interesse for vilt, og den brukte sin styrke og hurtighet til å
innhente og nedlegge krypskytteren. Hunden holdt krypskytteren nede uten å
skade han, til skogvokteren kom.

Dagens Bullmastiff, som ikke er stort annerledes har fortsatt disse
instinktene intakt. Den bjeffer veldig sjelden, og den har ikke den drivende
hundens jaktinstinkter.

Bullmastiffen er ikke en hund som er troende til å bite et menneske. Disse
egenskapene er med på å gjøre Bullmastiffen til den fantastiske
selskapshunden som den er.

Bullmastiffen har aldri blitt brukt i flokk. Den har arbeidet alene, noe som
gjør at den har utviklet en stor grad av selvstendighet. Denne
selvstendigheten gjør at Bullmastiffen har en sterk selvtillit. Den er trygg
på sin egen dømmekraft.

Dette gir Bullmastiffen et ømt og kjærlig lynne, samtidig som den er psykisk
sterk. I en familie situasjon vil den lett tilpasse seg familiens rytme. Den
er ikke så avhengig av faste rutiner som andre raser. Den er glad og
utadvent mot barn og voksne, og blir et rolig og behersket familiemedlem.

At Bullmastiffen ikke er et typisk flokkdyr, gjør at den gjerne opptrer
dominant overfor hunder av samme kjønn. En Bullmastiff underkaster seg
sjelden en annen hund.

Den lærer veldig fort, men den går fort lei. Man bør ta hensyn til dette ved
å ta korte og varierte treningsøkter, å heler trene oftere. Oppmuntring,
motivering og ros er uhyre viktig.

For å trives med en hund av Bullmastiffens størrelse kreves det at men
behersker hunden sin.
En 60 kilos hannhund uten dressur er ikke det minste sjarmerende. Dressur og
god oppdragelse er derfor en selvfølge.

En Bullmastiff krever som alle hunder daglig mosjon. Den elsker å gå tur, og
er en trivelig
Turkamerat enten man går lange turer i skog og mark, eller rusler i en park.
Siden den er en tung hund, som ung hund, bør den ikke utsettes for
belastning. dvs. sykkling i høyt tempo, tungt arbeid i dyp snø. Hvis hunden
selv får bestemme tempoet uten å bli presset unngår man evt.
belastningsskader.

Levealderen hos Bullmastiffen varierer mellom 8 og 12 år, som de fleste
store hunder.

Hofteleddsdysplasi (HD) og Albueleddsartrose (AA) forekommer.

Enkelte individer har nedsatt immunforsvar, hvilket kan føre til ulike
former for stafylokokkinfeksjoner. Kneleddene er utsatt pga. rasens tyngde.
Skader kan forebygges ved å ikke overbelaste hunden de 2 første leveårene.
Evt. skader kan opereres.

Sin størrelse tatt i betraktning, er Bullmastiffen en overraskende grei hund
å ha i huset. Den tilpasser seg familiens rytme, og kan gjerne ligge å sove
til langt på dag.

Man bør imidlertid være oppmerksom på at Bullmastiffens hale er av kraftig
dimensjon, og at den er strategisk plassert (dvs. i bordhøyde). En glad
Bullmastiff logrer uten problemer ned en full kaffekanne.
Pelsen er lettstelt. Det er tilstrekkelig å strigle hunden regelmessig med
hundehanske eller gummistrigle.

Bullmastiffen trives i all slags vær, unntatt sterk varme. Sterk varme må
unngås, da den lett kan bli overopphetet.

Bullmastiffen holder seg rund eieren på skogsturer og lignende. Den er ingen
streifer, og har det ikke med å stikke av.

Rasen er en typisk familiehund. Den knytter seg ikke til en spesiell person,
men legger sin elsk på hele familien. At den får være bland dem den er glad,
i er mye viktigere enn hvor den er.
Vi har ikke mer enn ca 350 individer i Norge, noe som gjør at man på
utstillinger sjelden ser mer enn 10-20 hunder. Derimot avholdes det 1 gang i
året en spesialutstilling for Bullmastiffer hvor det møter 50-60 hunder.

Rasen er lite brukt som brukshund, men det er ikke noe i veien for at den
kan trenes til å bli en god sådan. Som kløvhund er den suveren pga sin
styrke, men det er viktig at man ikke overbelaster den før hunden er
utvokst.

Vi har i Norge et lite men stabilt oppdrett av Bullmastiff. Norske hunder er
av god kvalitet, og det arbeides bevisst for å opprettholde kvalitetsnivået
og for å forebygge sykdommer.

Dette var vel det jeg som oppdretter og eier av rasen kunne komme på sånn på
stående fot.

Mer info og linker kan du finne på Norsk Bullmastiffklubb sine sider:
www.bullmastiffklubb.no

Siv-Helen Alterskjær
sivhelen@frisurf.no
Kennel Geishahøgda