"farlige" hunde
Fra : goldwings

Dato : 27-08-03 14:26

jeg har med lige dele interesse og undren læst en del af indlæggene
omkring dette emne. Mange mere eller mindre gode forslag om hvis skyld
det er samt hvilke løsninger der kan være har været bragt frem.
Lad mig lige slå fast - at uanset hvis skyld (ejer/opdrætter/hund) det
er, så ER et overfald af en aggresiv hund en alvorlig affære, der har
invalideret mange mennesker of dræbt mange mindre hunde.

For mig et se er der kun een løsning, at forhindre hundene i at gøre
skabe med gebisset, med andre ord MUNDKURV! og hvis ikke et påbud bliver
overholdt, så klækkelige bøder, og hvis en hund alligevel angríber, så
aflivning, ja det er trist for hunden, men så må ejeren jo besørge den
nødvendige kontrol over sin hund.

Hunde-kørekort er utopisk, idet der stadig vil være mennesker der lader
deres hund roame frit, eller som mener at det er deres ret at have
hunden løbende uden line - og så "hovsa, det må du squ' pardon"
hvorefter et stk. lille død hund og et stk læderet menneske !!

Pr 1 juli 2003 er der kommet en skærpelse af hundeloven med især sigte
på disse "farlige hunde" - heri står at en hund, der har gjort
udflad/overfaldet eller på anden måde været til gene for omgivelserne,
kan pålægges at holdes indelukket, og iøvrigt bære mundkurv og være i
snor når den færdes offentligt - følges påbuddet ikke, kan der kræves
aflivning.

Jeg har svært ved at forstå og acceptere, at nogle mennesker mener at de
har ret til at være potentielle skadevoldere. Der er uacceptablet i et
retssamfund.

Påbudt mundkurv til alle hunde over 35-40 cm i skulderhøjde - i visse
dele af Europa er DET er påbudt! - kan vel ikke skade nogen, mne
sansynligvis redde mange fra en mere eller mindre alvorlig
forskrækkelse.

Duk-og-løb ;)

Pia J

http://www.kandu.dk/

Fra : JSC

Dato : 27-08-03 14:47

"goldwings" <goldwings.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> overholdt, så klækkelige bøder, og hvis en hund alligevel angríber, så
> aflivning, ja det er trist for hunden, men så må ejeren jo besørge den

Mener du seriøst at alle hunde skal gå med mundkurv?? Så vil jeg da gerne se
lidt fakta som underbygger at det skulle være nødvendigt, hvor mange kommer
til skade ved hundebid og vil disse skader reelt kunne undgås - En del
skader opstår formodentligt i hjemmene hunde nok aldrig vil have mundkurv
på.....

> [...]
>
> Jeg har svært ved at forstå og acceptere, at nogle mennesker mener at de
> har ret til at være potentielle skadevoldere. Der er uacceptablet i et

Bilister er også potentielle skadevoldere......
> [...]
> dele af Europa er DET er påbudt! - kan vel ikke skade nogen, mne
> sansynligvis redde mange fra en mere eller mindre alvorlig

Kan du ikke skære det ud i pap, hvad er det du vil sige med det indlæg??

Mvh.
Jørgen

Fra : Pwh

Dato : 27-08-03 15:23

goldwings wrote:

> [...]
> dele af Europa er DET er påbudt! - kan vel ikke skade nogen, mne
> sansynligvis redde mange fra en mere eller mindre alvorlig

Dyreplageri er det første jeg tænker på når jeg læser den slags vrøvl.

/Jens

Fra : Nina El Falaki

Dato : 27-08-03 16:15

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> goldwings wrote:
> >
> Dyreplageri er det første jeg tænker på når jeg læser den slags vrøvl.
>
> /Jens

Og kendte du Pia, ville du vide, at dyrplager er det sidste hun er.

Men hunden ændrer psyke, når den får mundkurv på, så jeg kan heller ikke gå
ind for forslaget

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Pwh

Dato : 27-08-03 16:41

Nina El Falaki wrote:
> "Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Og kendte du Pia, ville du vide, at dyrplager er det sidste hun er.

Hvordan kan man så få sig selv til at forslå den slags.

> Men hunden ændrer psyke, når den får mundkurv på, så jeg kan heller
> ikke gå ind for forslaget

Som jeg siger, dyreplageri.

/Jens

Fra : Pia J

Dato : 27-08-03 19:10

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> wrote in message
> "Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Og kendte du Pia, ville du vide, at dyrplager er det sidste hun er.

Jeg kan godt se, min underskrift figurerer i et af indslagene, men dette er
første gang jeg blander mig i samtalen, så jeg aner ikke hvor det citat
kommer fra??

:Pia

Fra : Pia J

Dato : 27-08-03 19:11

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in message

> Jeg kan godt se, min underskrift figurerer i et af indslagene, men dette
er
> første gang jeg blander mig i samtalen, så jeg aner ikke hvor det citat
> kommer fra??

DOH - det er en ANDEN Pia J. Og Kandutte bruger.

jeg skriver jo altid

:Pia

sorry about the confusion

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 27-08-03 16:04

"goldwings" <goldwings.news@kandu.dk> wrote in message

> [...]
> overholdt, så klækkelige bøder, og hvis en hund alligevel angríber, så
> aflivning, ja det er trist for hunden, men så må ejeren jo besørge den

Mener du virkelig det her? At jeg, fordi andre mennesker ikke kan holde
deres hunde væk fra min, skal aflive min hund? Han er altid i snor, når vi
er ude og færdes kun løs i indhegnet have eller på aflukket areal. Hvorfor
skal jeg bøde for, at andre ikke har kontrol over deres hund?

De gange, der er sket skader, fordi en løs hund er kommet farende hen til
min hund, har jeg endda uden nogen indvendinger betalt samtlige udgifter -
ovenikøbet krævet at folk gik til dyrlægen med små rifter, da disse
potentielt kan give betændelse.

> [...]
> kan pålægges at holdes indelukket, og iøvrigt bære mundkurv og være i
> snor når den færdes offentligt - følges påbuddet ikke, kan der kræves

Ja, men indtil jeg får et sådant påbud, så nægter jeg altså, at min meget
menneskekærlige hund skal gå rundt med mundkurv - han ville hade det! Og
nej, jeg afliver ham ikke, fordi han er bange for andre hunde og derfor
vælger at angreb er det bedste forsvar.

> [...]
> dele af Europa er DET er påbudt! - kan vel ikke skade nogen, mne
> sansynligvis redde mange fra en mere eller mindre alvorlig

Hvor i mod gravhunde og små selskabshunde ALDRIG bider..... det fatter jeg
absolut ikke en lyd af. Hunde er en del af samfundet ligesom biler,
cigaretter og alle mulige andre ting, der udgør en potentiel risiko - men
til gengæld giver de også utroligt mange glæder.

> Duk-og-løb ;)

Hvorfor dog det? Du har jo lov til at mene, som du gør, ligesom vi har lov
til at være uenige

-Trine

Fra : Eva Schmidt

Dato : 27-08-03 21:40

Først vil jeg lige slå fast, at jeg ikke går ind for mundkurv til alle hunde af en vis størrelse!

Men det kan være nødvendigt, hvis folk ikke kan styre deres hund - selvom den er i snor!

Her i ejendommen, hvor jeg bor, er der en dame, der ejer en stor hund.
Jeg vil ikke nævne racen, for ikke at "hænge" nogen ud!

Denne hund har flere gange bidt folk, hvorfor damen fik påbud om mundkurv til hunden.
Dette blev ikke fulgt og hunden bed da også endnu en gang - og så blev alternativet - enten mundkurv eller aflivning!
Hunden har så fået mundkurv på, til lettelse for de omkringboende!
Folk kunne ikke gå ned af trappen i deres egen opgang, hvis hun befandt sig der med hunden - den røg lige i sulet på dem.
Jeg skal dog sige, at hun altid har den i snor, men at det bare kniber med at holde den, når den går amok!

Så er mit spørgsmål - Skulle hun have valgt aflivning fremfor at forsyne hunden med mundkurv??

Hun er jo glad for sin hund og ked af, at den er så bidsk, så det må vel være en lettelse, at hun ikke skal gå og være bange for, hvornår den sætter gebisset i nogen næste gang!

Så kan I selvfølgelig sige, at hun ikke magter hunden og ikke har opdraget den rigtigt - men det hjælper jo ikke på situationen - at den bider!

Så jeg må indrømme, at i dette tilfælde forekommer mundkurv mig at være en god løsning - med fare for, at jeg bliver betragtet som tilhænger af "dyremishandling"

mvh Eva

Fra : Nina El Falaki

Dato : 27-08-03 22:25

Der vil altid være undtagelser.

Om det var bedre at aflive, må vel afhænge af hvordan denne hund reagerer på
mundkurven, og om den får lov til at lege med andre hunde. Der er mange ting
der spiller ind.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Eva Schmidt

Dato : 28-08-03 05:54

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse news:fd93b.61429$Kb2.2638554@news010.worldonline.dk...
> [...]
> mundkurven, og om den får lov til at lege med andre hunde. Der er mange ting

Jeg ved ikke, hvordan hunden reagerer på mundkurven, men med hensyn til at lege med andre hunde, så gjorde den det heller ikke før, da damen jo ikke turde slippe den løs!

mvh Eva

Fra : Jytte

Dato : 28-08-03 07:15

> [...]
>
> Om det var bedre at aflive, må vel afhænge af hvordan denne hund reagerer

> mundkurven, og om den får lov til at lege med andre hunde. Der er mange

Dette er hverken for eller i mod mundkurv.

Det østrigske militær opdrætter selv deres rottweilere. De har nogle meget
flotte hunde, der ofte vinder opdrætsklassen på udstillinger.
På udstillinger i Østrig er der tit en opvisning i lydighed netop med disse
rotweilere. De er meget, meget dygtige og glade.
Disse hunde bærer mundkurv, dog ikke i udstillingsringen.

Hilsen
Jytte

Fra : Mic

Dato : 28-08-03 09:48

"Jytte" <vingekatten@mail.dk> wrote in message

> [...]
disse
> rotweilere. De er meget, meget dygtige og glade.
> Disse hunde bærer mundkurv, dog ikke i udstillingsringen.

Har du et link til en side der understøtter disse/den påstande/viden
: -)

Michael der selv har en dygtig og glad rottweiler.... : -)

Fra : Jytte

Dato : 28-08-03 10:06

"Mic" <sletmig@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> : -)
>
> Michael der selv har en dygtig og glad rottweiler.... : -)

Hej Michael.

Nej, jeg har ikke noget link, men jeg har selv oplevet det flere gange. Det
er nogle pragtfulde rottweilere.
Vi har udstillet en del i Østrig. Disse rottweileres lydighed er
imponerende. Ganske små bevægelser fra føreren og hunden adlyder med det
samme.
Vi har også selv stillet med en opdrætsklasse i Østrig og haft militærets
rottweilere både foran og bagved. I Østrig kan der stille flere
opdrætsklasser af samme race i store ring.
Hvis jeg finder noget på nettet, vender jeg tilbage.

Hilsen
Jytte

Fra : Mic

Dato : 28-08-03 10:30

> [...]
> opdrætsklasser af samme race i store ring.
> Hvis jeg finder noget på nettet, vender jeg tilbage.

Hej Jytte

Fandt selv lidt her er et link hvis det har interesse....

http://www.bundesheer.at/organisation/beitraege/milhunde/galerie.shtml

Michael

Fra : Jytte

Dato : 28-08-03 10:29

> [...]
> Det

> Hej Jytte
>
> Fandt selv lidt her er et link hvis det har interesse....

Hej Michael.

Tag selv ned og se det, det er en oplevelse. De kommer garanteret til
Bundessieger i Tulln.

Hilsen
Jytte

Fra : bettinaP

Dato : 29-08-03 07:31

"Mic" <sletmig@jubiimail.dk> wrote in message

> Fandt selv lidt her er et link hvis det har interesse....
>
> http://www.bundesheer.at/organisation/beitraege/milhunde/galerie.shtml

Hvor er det bare nogle umanerligt lækre rottweilere.

Fra : Pwh

Dato : 28-08-03 09:31

Eva Schmidt wrote:
> [...]
> kniber med at holde den, når den går amok!
>
> Så er mit spørgsmål - Skulle hun have valgt aflivning fremfor at

Tja, det er jo et spørgsmål om hvilke kvaliteter man ønsker hos sin hund.
Personligt ville jeg i hendes tilfælde få hunden aflivet eller omplaceret
da en agrassiv hund ville ødelægge min egen fornøjelse ved at have hund.

/Jens

Fra : Eva Schmidt

Dato : 28-08-03 12:12

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3f4dbdd9$0$97166> Tja, det er jo et spørgsmål om hvilke kvaliteter man ønsker hos sin hund.
> Personligt ville jeg i hendes tilfælde få hunden aflivet eller omplaceret
> da en agrassiv hund ville ødelægge min egen fornøjelse ved at have hund.
>
> /Jens

Hunden er omkring de 10 år, så det med omplacering er nok ikke så sandsynligt!
Hvis jeg skal være ganske ærlig, så ville jeg nok også mene, at hunden burde aflives.
Den er decideret angstbider og har efter min mening ikke et ordentligt "hundeliv" - og det er ikke kun, fordi den skal bære mundkurv!
Kan hunde i øvrigt ikke vænne sig til det, mon???

Pågældende dame havde en hund af samme race før - og den var nøjagtig ligeså bidsk og agressiv som denne her!
Sidst jeg snakkede med hende, sagde hun dog, at når denne hund døde, så skulle hun ikke have hund mere!
Og mon ikke det er en ganske fornuftig beslutning??

mvh Eva

Fra : Pia J

Dato : 28-08-03 12:14

>Kan hunde i øvrigt ikke vænne sig til det, mon???

Jeg har kigget på billederne af østrigske rottweilere, som har en mundkurv
af ståltråd der giver god plads til at åbne munden og hænge kækt med
tungen - mon ikke sådan en er en vanesag? De så ikke særlig kede ud, i hvert
fald. Jeg tror godt man kunne lege brugen af den ind i hunden, som man gør
med halsbånd eller sele.

Derimod har jeg hos dyrehandleren set nogen i stof, som på æsken ser ud som
om hundens mund er holdt lukket, som et rør der er trukket rundt om snuden.
Det synes jeg ikke er særlig humant. Er det den slags man normalt bruger
herhjemme?

Hvordan kan det i øvrigt være, at når der kommer en "ukendt" og slynger
sådan et indlæg i gruppen, så diskuteres der vildt og heftigt, men man hører
aldrig mere til provokatøren? Hm?

:Pia (og det er stadig ikke mig, der har startet denne tråd)

Fra : JSC

Dato : 28-08-03 13:09

> Hvordan kan det i øvrigt være, at når der kommer en "ukendt" og slynger
> sådan et indlæg i gruppen, så diskuteres der vildt og heftigt, men man
hører
> aldrig mere til provokatøren? Hm?

Troll

/JSC

Fra : Line

Dato : 28-08-03 14:11

JSC wrote:

> Troll

Hæh??

--
Mvh. Line

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 27-08-03 15:53

> [...]
>dele af Europa er DET er påbudt! - kan vel ikke skade nogen, mne
>sansynligvis redde mange fra en mere eller mindre alvorlig

,,,ja og du kunne vist også trænge til at få en mundkurv på, eller en
kurv på dine fingre så du ikke kunne skrive så dumme indlæg .

Men nu hvor vi er i gang, så er der også visse dele af Europa hvor
kvinderne kender deres plads, og tier når mændene taler, det kan vel
ikke skade nogen og sansynligvis redde mændene herinde fra en masse
ævl hvis du fulgte dette råd

Fra : NEWS

Dato : 27-08-03 20:40

Det var da utrolig meget lort du lukkede ud der. Alle har ret til at ytre
deres mening uanset om du kan lide det eller ej. Jeg tror nok at der er
indført stemmeret til kvinder men skulle jeg have uret kan du jo oplyse mig
om dette.
Det ville klæde dig at give hende en undskyldning og så eller kommentere
indlæget seriøs.
Jeg er heller ikke helt enig med skribenten men hen har ret til at skrive
sin mening.

Med venloig hilsen
Poul

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 28-08-03 08:52

On Wed, 27 Aug 2003 21:39:51 +0200, "NEWS"
<jyskkranservice@get2net.dk> wrotd:

> [...]
>indlæget seriøs.
>Jeg er heller ikke helt enig med skribenten men hen har ret til at skrive

,,,,,,,,,jammen jeg har da også lov til at ytre min mening ikke
stik du bare din undskyldning op, der hvor du henter alle dine indlæg
frem, nørd !

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 28-08-03 09:02

"NEWS" <jyskkranservice@get2net.dk> escribió en el mensaje
> [...]
der er
> indført stemmeret til kvinder men skulle jeg have uret kan du jo

Kan du ikke se han mener det ironisk? Hvorfor tror du han skriver
det? Netop for at gøre opmñrksom på hvor absurd foreslaget med
mundkurven er.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Jytte

Dato : 28-08-03 09:04

> [...]
>
> Kan du ikke se han mener det ironisk? Hvorfor tror du han skriver
> det? Netop for at gøre opmñrksom på hvor absurd foreslaget med

Hvorfor er forslaget absurd? Det er jo indført ved lov både i Tyskland og
Østrig. I Østrig har større hunde i mange år skullet bære mundkurv på
offentlige steder.
Det kan også nemt blive virkelighed her hvis der kommer for mange overfald
på mennesker og andre hunde.

Hilsen
Jytte

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 28-08-03 09:24

"Jytte" <vingekatten@mail.dk> escribió

> [...]

> offentlige steder.
> Det kan også nemt blive virkelighed her hvis der kommer for mange

Fordi størrelsen af en hund intet har med dens agressivitet eller
bidskhed at gøre.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Jytte

Dato : 28-08-03 09:17

> [...]
> på
> overfald
>
> Fordi størrelsen af en hund intet har med dens agressivitet eller

Det har du helt ret i. Men en dværgpinscher er nu ikke så farlig for sine
omgivelser som en rottweiler kan være. Misforstå mig ikke, jeg kan godt lide
rottweilere. De bider bare hårdere end små hunde, når de bider.

Hilsen
Jytte

Fra : René Kofoed

Dato : 29-08-03 11:08

> [...]
> på
> overfald
>
> Fordi størrelsen af en hund intet har med dens agressivitet eller

Hej Ng.
TAK, Lars.
Skulle min søde "lille" Coco-vovse, på ca.60 cm over skulderen belemres med
en mundkurv????????

Hun er venligheden selv, og kommer fremmede folk til, at lave en hurtig
bevægelse i hendes nærhed, ja, så er det bedste sted bag ved "Mor"!!!!!
At give hende en mundkurv på, ville være en straf, for noget hun ikke har
gjort!!!

At folk så er fordømmende "bange" for min anden hund, ja det er jo så
forståeligt nok, med det ry og rygte schæferen har.
Han er 1 år, og specielt farlig når du rører ved ham. Han hyler og piver
højlydt og hjerteskærende, og beder om MERE nusseri!! Han slikker folk af
glæde, og det er ligegyldigt om det er nogen han kender eller ej. Når "mor"
har åbnet døren, og sagt : Kom ind, så er det eneste de skal vogte sig for :
Hans overstrømmende KÆRLIGHED, til alt med en puls!!!!!!!!!!!!!!!!

Gu´ vil jeg ej, putte mundkurv på mine hunde, fordi de har en skulderhøjde
over 30-40 cm. Mine hunde er velopdragede, og kærlige overfor alt og alle.

Gider snart ikke flere af disse LATTERLIGE indlæg om "farlige" hunde. Der
findes ikke farlige hunde, medmindre de bliver trænet til det, eller at
ejerene glemmer ALT om sund fornuft og opdragelse.
Der findes også potentielt farlige børn, der ender med, at slå folk ihjel.
MVH Susanne.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 28-08-03 10:06

On Thu, 28 Aug 2003 10:03:59 +0200, "Jytte" <vingekatten@mail.dk>
wrotd:

> [...]
>offentlige steder.
>Det kan også nemt blive virkelighed her hvis der kommer for mange overfald

,,,,jammen hvorfor er der så noget i vejen med at kvinderne tier i
forsamlinger, og ellers kender deres plads i køkkenet ved madgryderne
? sådan er det jo også i flere europæiske lande !?

kan du se hvor godt mit argument er ?"ironi" de gør det i andre lande
?

Fra : UG

Dato : 09-09-03 13:20

"Påbudt mundkurv til alle hunde over 35-40 cm i skulderhøjde "

Pjat, det er da ikke størrelsen, det kommer an på.
Så er gravhunde jo aldeles ufarlige ;-|
Hilsen
Ulla
--
Hundehuset
http://home19.inet.tele.dk/laika7

Fra : Ann K

Dato : 11-09-03 14:54

>"Påbudt mundkurv til alle hunde over 35-40 cm i skulderhøjde "

<> Hi, hi... sidder lige pt og forsøger at forestille mig min Sheltie
med mundkurv.... Tosset ide!!!
Men hunden _er_ godt nok målt til 40.8 cm i skulderhøjden - og dermed
mere farlig end end "kamphunderace" på 39.8 cm *sss*
I hvert fald, hvis man skal følge sådan nogle definitioner

Dog ved jeg at der i Tjekkiet (vist nok - det er da der Prag ligger -
ikk'?) også er et påbud om mundkurv til alle større hunde!
Nogle af mine venner måtte bekoste sådan et instrument til deres
"farlige" Border Collie

Mvh Ann