Politiet reagerer mod dyremishandling
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 25-08-03 11:08

Hej

Nedenstående artikel er klippet fra Nordjyske Stiftstidende. Det
glæder mig at politiet reagerer korrekt og jeg håber det kan gøre
noget for hundekørekortsagen.

Mvh Trine

Mand sigtet for mishandling af hund

En 53-årig mand er sigtet for at have overtrådt dyreværnsloven, efter
politiet i går måtte rykke ud og befri hans hund.

Manden opbevarede hunden i en lille kasse på en gange en halv meter
uden hverken mad eller drikke. Den 53-årige forklarede, at han luftede
hunden fem timer om dagen, og at den så tilbragte resten af dagen i
kassen - og at han for øvrigt ikke kunne se noget forkert i det.

Det kunne politiet altså til gengæld. Manden er nu sigtet for
overtrædelse af dyreværnsloven, og hunden er blevet bragt til et
dyreinternat.

http://www.triane.dk, billig overnatning i Nordjylland
http://www.bierstedjuletraeshandel.dk, æresporte og gran

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 26-08-03 06:18

Der er desværre nyt i sagen: Manden har fået udleveret hunden, en
engelsk springerspaniel, igen. Han udtaler, at han ikke ser noget
forkert i at opbevare den i en kasse i kælderen, når han ikke går tur
med den...

http://www.bt.dk/Nyheder.pl?c=left&aid=149575

Mvh Trine

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-08-03 07:46

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message
> [...]
> engelsk springerspaniel, igen. Han udtaler, at han ikke ser noget
> forkert i at opbevare den i en kasse i kælderen, når han ikke går tur

Hvorfor får man lyst til selvtægt ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : Pwh

Dato : 26-08-03 19:44

Christian B. Andresen wrote:
> "Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message

> Hvorfor får man lyst til selvtægt ?

Den kunne så evnt bestå i at manden fik samme behandling,
altså indespærring i en kasse 19 timer i døgnet uden mad og drikke.

/Jens

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-08-03 07:08

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote in message

> Den kunne så evnt bestå i at manden fik samme behandling,
> altså indespærring i en kasse 19 timer i døgnet uden mad og drikke.

God idé.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Pwh

Dato : 27-08-03 08:13

Christian B. Andresen wrote:

> God idé.

Ja, man må gå ud fra at fjolset så havde fået en vis forståelse for
hvordan det påvirkede hunden.

/Jens

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-08-03 08:20

> Ja, man må gå ud fra at fjolset så havde fået en vis forståelse for
> hvordan det påvirkede hunden.

Jeg tror faktisk ikke det ville hjælpe i sådant et tilfælde.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Pwh

Dato : 27-08-03 10:28

Christian B. Andresen wrote:
> "Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote in message

> Jeg tror faktisk ikke det ville hjælpe i sådant et tilfælde.

Hmm, du har desværre nok ret.

/Jens

Fra : Georg

Dato : 30-08-03 17:20

Har vi en adresse på manden? Så vil vi gerne have den postet her i gruppen.

Georg

Fra : Kosmonauten

Dato : 31-08-03 10:51

> [...]
> engelsk springerspaniel, igen. Han udtaler, at han ikke ser noget
> forkert i at opbevare den i en kasse i kælderen, når han ikke går tur

Hej Trine.
Hej lige læst et læserbrev i B.T og så lige at du selv har refereret til
artiklen.
Det er fandme (pardon my french) en trist og uhyggelig historie.
Mit kendskab til Springer Spaniels har jeg ud fra de 50% der er i min hund
og så den viden jeg har opsnuset fra andre Springer Spaniel ejere.
Og det den hund er blevet udsat for er intet mindre end en svinsk
behandling, stik imod dens natur. (Sæføli ALLE hundes natur ;C) )
Hvad der foregår inde i mandens hoved må guderne vide, men at aflevere
hunden tilbage er sku da en underlig handling som jeg ikke kan forstå.

God weekend trods alt.
Mvh
Martin & Laika

Fra : Kim Christensen

Dato : 31-08-03 13:48

> [...]
> Hvad der foregår inde i mandens hoved må guderne vide, men at aflevere
> hunden tilbage er sku da en underlig handling som jeg ikke kan forstå.

Det viser så bare at politiet sætter den hellige almindelige
ejendomsret højere end dyrevelfærden. Som dyreværnsforening burde
Dansk Dyreværn have kunet gøre lidt mere, dyreværnsloven foreskriver
da noget om adgang til vand, og lignede.
Desværre nyder DD nok ikke den store tillid længer efter Reng sagen
som de heller ikke behandlede særligt proffessionelt.

Hilsen Kim

Fra : Kosmonauten

Dato : 31-08-03 14:41

"Kim Christensen" <nemoris@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Desværre nyder DD nok ikke den store tillid længer efter Reng sagen
> som de heller ikke behandlede særligt proffessionelt.

Hej Kim.
Det er jo lige præcis det, adgang til vand, mad osv.
Derfor sidder jeg tilbage med en stor undren, ja kald det bare en dyb
foragelse.
Det er sku snart ikke til at åbne en avis(ja der er heldigvis andre end
ekstra bladet der skriver om hunde) uden at man skal læse om
dyremishandling, "farlige hunde" osv
Ex.vis var der en artikel om 2 løsgående hønsehunde som havde flået en kat,
det var sku ikke meget opmærksomhed den sag fik, MEN en "kamp hund" der
angriber en anden hund, DET får opmærksomhed.

Spørgsmålet er ikke om vi skal ha indført hundekørekort, det kræver også
kørerkort at føre bil men det er jo ikke ens betydende med at man er en god
billist.

Med et småironisk glimt i øjet burde man jo helt sige at denne race, Homo
Sapiens, som jo absolut er en "kamp race" faktisk burde forbydes, for der er
sku mange veldokumeterede beviser på dyremishandling, overfald med våben,
mord osv ;C)
Nå men det blev sku til noget helt andet end det jeg ville have skrevet, må
hellere stoppe inden jeg får mundkurv på ;C)

God søndag
Martin & Laika

Fra : Kim Christensen

Dato : 01-09-03 09:29

> [...]
> Nå men det blev sku til noget helt andet end det jeg ville have skrevet, må
> hellere stoppe inden jeg får mundkurv på ;C)

Tanken om et hundekørekort giver mit kuldegysninger! For hvem skal
udstede det? DKK er ved at indføre en ordning som givetvist bliver
tvang for alle næste gang foreningen manlger penge, det gør de ofte.
Ud af alle hundeejere er der en procentsats som ikke burde have hund.
Og ud af alle hundtetrænere er der en procentsats som ikke burde være
træner, og denne sats er stor! Tag en adfærdsterapeut som Roger
abrantes kalder en af sine dygtigste elever nogensinde. Til træning
møder der en adfærdsvanskelig ulvehybrid, manden låner lige en 12
ugers golden retrieverhvalp og fører forbi hybriden. Denne angriber
hvalpen, som bliver alvorlig bidt. Ud fra dette kan vor terapeut
stille en diagnose vedrørende ulvehybriden, diagnosen kan muligvis
være gavnlig for hybriden. Men hvad med hvalpen? Hvad havde den ud af
sin træning? ville den ikke have været bedre tjent uden. Vi så i al
fald ikke manden med hvalpen nogensinde igen. Han havde betalt knap
400 kr for at få sin hvalp ødelagt!

Denne handling blev foretaget af en ypperlig ekspert, en af Abrantes'
bedste, så er det nu man er glad for ikke at have mødte den dårligste.

Tilsvarende kan jeg berette andre skræmmehistorier om DCH og DKK, så
tanken om at tvinge folk til træning skræmmer mig virkelig.

Hvis mine oplevelser er repræsentative så burde 80 % af hundetrænere
vælge noget andet at bruge deres evner til. For undeejerenes
vedkommende vil jeg da være så optimistisk at antage at procentsatsen
af dårlige hundeejere er encifret.

hilsen Kim

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 01-09-03 12:34

"Kim Christensen" <nemoris@yahoo.com> wrote in message

> Tanken om et hundekørekort giver mit kuldegysninger! For hvem skal
> udstede det? DKK er ved at indføre en ordning som givetvist bliver
> tvang for alle næste gang foreningen manlger penge, det gør de ofte.

Nu er det jo ikke sådan, at det er en ny ordning DKK laver - de har bare
omdøbt "Projekt familiehund" til "kørekort til hund". Samtidig er der så sat
nogle krav til, hvad hundene skal kunne for at få de forskellige grader.
Dette er blot et tilbud til de hundeejere, der ikke går op i prøver osv. men
stadig gerne vil have nogle træningstilbud til deres hund. Mange er ikke så
interesserede i, at deres hund kan sidde lige plads, løbe ud i et felt og
hoppe på tungen, men vil bare gerne have, at hunden kan begå sig i
samfundet - og det kan de så lære her.
(Går selv enormt meget op i, at min hund sidder lige plads, da jeg går til
lydighedsprøver med ham)

I øvrigt kan DKK altså ikke udstede regler for samfundet, selv om de måske
nok mangler penge - det er kun regeringen, der kan det

> Ud af alle hundeejere er der en procentsats som ikke burde have hund.
> Og ud af alle hundtetrænere er der en procentsats som ikke burde være
> træner, og denne sats er stor!

Enig, derfor har DKK også et meget godt uddannelsesforløb for deres
instruktører - synes jeg i hvert fald Det tager faktisk mindst 1,5 år at
blive DKK instruktør og det er absolut ikke alle, der består - heller ikke
selvom de måske har været instruktører i en anden forening i mange år!

-Trine

Fra : Kim Christensen

Dato : 02-09-03 18:41

> [...]
> blive DKK instruktør og det er absolut ikke alle, der består - heller ikke
> selvom de måske har været instruktører i en anden forening i mange år!

Min oplevelse med DKK som træningsplads, er at det for at blive træner
ikke kræves det store kendskab til hunde, men at det derimod er mere
vigtigt at vide hvem man skal stå ret over for, og have de rigtige
forbindelser de rigtige steder. De DKK trænere jeg har mødt hører også
til blandt de "80%" der ikke skulle have været.

Hvad DKK ellers kan eller ikke kan skal jeg ikke kunne sige. Blot at
der for mig at se var en mærkelig sammenhæng mellem et nedslidt EDB
anlæg og økonomiske vanskeligheder hos DKK, og den samtidige
indførelse af Dansk Hunderegister som DKK "tilfældigvis" blev operatør
for. På omtalte tidspunkt, 1992 var antallet af hunde i Danmark lavere
end nogensinde, hvorfor et hunderegister lige på dette tidspunkt?
Sådan kan man blive ved hvis man graver i den sag. søg f.eks på
"hunderegister" på konkurrencestyrelsens hjemmeside www.ks.dk

Hilsen Kim

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 02-09-03 20:24

> [...]
> ikke kræves det store kendskab til hunde, men at det derimod er mere
> vigtigt at vide hvem man skal stå ret over for, og have de rigtige

Det er da muligt, men de folk, der "kaprer" dig på den lokale træningsplads
er ikke de samme folk, som godkender dig til basiskurset, eller til
elevkurset eller til aspirantprøven eller til instruktørprøven - og alle
prøver skal tages og beståes med ca. et halvt års mellemrum. Så alt i alt er
det ret mange mennesker, man skal kende, før man smutter igennem uden viden
(og jeg kendte altså ingen af dem, før jeg startede og gik da igennem
alligevel )

Og nej, vi er ikke adfærdsbehandlere, dyrlæger eller fodereksperter, men kan
godt finde ud af at henvise til fagkundskaben, hvis vi står overfor
problemer vi ikke kan løse.

-Trine