Det lykkedes :-) langt
Fra : Ann K

Dato : 25-08-03 00:01

Hejsa.
Var på min allerførste hundeudstilling i går... Med Dise

Vi har længe talt om at søge enten kennelmærke eller stamnavn for kat, da
dette betyder at man i nogle tilfælde kan score nogle solide rabatter på
foder - med 6 katte og 2 hunde i huset ville der sikkert være en del at
spare... også selv om det koster noget at få et stamnavn ;-D... Ansøgningen
om kennelmærke var altså begrundet i almindelig nærighed eller spareiver,
hvis det skal lyde pænt ;)... Vi ved endnu ikke hvilket af vores ønsker, der
bliver godkendt... men *håber* inderligt at det bliver Sifsaf's (ja, det er
vores gamle totalt stamtavleløse lab-x's kælenavn! ...

Nu har en del af min bekendte efterhånden punket mig for "Hvornår skal den
hund have hvalpe???" - underforstået "hvornår kan jeg få en hvalp efter
hende?", så jeg må indrømme at jeg det sidste lange stykke tid har haft
næsen godt begravet i ALT, jeg har kunnet finde om hundeavl, genetik og
Shetland Sheepdogs
Endnu var jeg ikke helt sikker på at Dise skulle parres...
I foråret fandt jeg så endelig en hanhund til hende... HVIS nu
En dejlig arbejdsvovse, som bestemt også havde udseendet med sig! Dise
smeltede omgående *sss* Og han ville ikke have noget med hende at gøre - jo,
han ved hvordan han skal tackle en skrupskør lille pige!
Hjem og vise billeder til Manden (der ikke ved brik om shelties - hverken
avl eller standard *sss*)... han ville lige møde hanhunden, inden han ville
bare begynde at tænke i hvalpe!!! Selvfølgelig syntes Manden godt om Dises
kæreste!
Dise er tidligere blevet HD og AA fotograferet og øjenlyst... så jeg ved at
den side af sagen er ok...

Så nu manglede jeg "bare" det allervigtigste...mindst en andenpræmie ved en
officiel udstilling!!!
I lørdags var der så en lille udstilling kun for Shelties i Køge... og jeg
besluttede at sådan en ville være noget for os... Jeg havde bestemt ikke
lyst til (som komplet nybegynder!) at udstille på en stor international
udstilling, hvis jeg da kunne blive fri!!!
Så turen gik til Køge... med konstant krydsede fingre og et mantra malende i
hovedet "vi skal have en 2'den præmie!!! vi skal have en 2'den præmie!!!"...
Efter at Dise havde brugt en hel formiddag på at hilse på alle de søde
fremmede mennesker og deres hunde... og stå så fint på et bord, mens alle
mulige og umulige fremmede pille-rode-ragede på hende... beviste hun så at
hun er en ægte Sheltie... Dommeren var DUM!!!!! Ikke på vilkår om Dise ville
stå på noget bord, mens den der duuuummme dame rørte ved hende!!!!
Så selvfølgelig hoppede hun ned - og måtte ved hjælp af en masse guffer
lokkes til at lade den dumme dame røre ved sig... Jeg var nu helt overbevist
om at løbet var kørt!!!
Dise er nemlig ikke perfekt! Hendes væsentligste fejl er at hendes ene øre
stritter... og selv om jeg finder utroligt charmerende, så er det altså en
stor fejl hos en sheltie! At hun også er for høj, gør jo ikke sagen spor
bedre.... Og nu opførte hun sig direkte sky overfor dommeren!

Kan i forestille jer min lettelse, da jeg gik hen til sekretæren for at få
bedømmelsen... og han fortalte mig at vi _havde_ fået den forbistrede 2'den
præmie Dommeren havde ladet Dises "uheld" med bordet, være grunden til
hendes sky opførsel
Jeg dansede... Manden dansede med... og Dise hoppede glad og lykkeligt
rundt - nu hun endelig var kommet væk fra den dumme dame
Vi var vist de eneste på hele udstillingen, der glade viste vores blå bånd
frem!

Så nu er jeg blevet Sheltie-opdrætter.... hvalpe ventes engang til februar-
april måned 2004... alt afhængig af, hvornår Dise går i løbetid næste gang
Hun plejer ganske vist at være ret præcis med sine
"løbetids-intervaller", men hun er altså en ægte Sheltie - og derfor nogle
gange komplet uberegnelig! *sss*

Hvis nogle af de søde "gamle og garvede" udstillere/opdrættere, som vi mødte
i Køge, læser med i denne gruppe, vil vi gerne takke dem for deres venlighed
og store hjælp til et par nybegyndere! Det var uvurderligt....

Mvh Ann - der bestemt _ikke_ synes, at dommeren på noget tidspunkt gjorde
sig fortjent til Dises mening om hende... hun var en meget sød dame, som
virkelig gjorde alt "det rigtige" i mødet med en signalfølsom Sheltie - det
prellede bare fuldstændig af på Dise!

Fra : Camilla Sabroe

Dato : 25-08-03 06:29

On Mon, 25 Aug 2003 01:00:47 +0200, "Ann K" <tsarsSLET@DETTEos.dk>
wrote:

Hej Ann

Stort tillykke med den flotte præmie i Køge, godt gået

Det lyder enormt spændende at du nu skal til at have hvalpe med Dise,
nu husker du at holde os underrettet om det og vise billeder til den
tid )
Camilla
http://www.sparhawk.dk/

Fra : Battlefield´s

Dato : 25-08-03 13:00

"Camilla Sabroe" <pepperNOSPAM1@albertsen.org> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det lyder enormt spændende at du nu skal til at have hvalpe med Dise,
> nu husker du at holde os underrettet om det og vise billeder til den

Hej Ann
Tillykke med 2. præmien !
Jeg kender følelsen. Da vi i 1988 tog på udstilling med vores Labber Sandy,
var det også for at få en 2. præmie, så han kunne få titlen Brugschampion.
Så vi blev nok også hallens gladeste hundeejere, da dommeren gav ham en 2.
præmie, selvom han ikke ligefrem havde opført sig som en perfekt
udstillingshund bør, han havde alt for meget krudt i r...
Det var en fantastisk følelse, da hele hallen bragede løs med klapsalver, og
det med en 2. præmie!!
Hilsen og held og lykke med parring/hvalpe
Vibeke

---

Fra : Ann K

Dato : 25-08-03 23:11

Hej Camilla og Vibeke.

>Det var en fantastisk følelse, da hele hallen bragede løs med
klapsalver, og det med en 2. præmie!!

<> Uff - ja... det må være sådan noget som giver høje hår på ryggen!
Jeg var bare så lettet! Især fordi Dises øre jo som sædvanligt strittede
lige op i vejret... Hun _kan_ godt få kippet i det, men ikke når hun er
meget opmærksom/ophidset/lidt stresset.. og dét må jeg nok indrømme at
hun selvfølgelig var Alt var jo nyt og spændende...
Og jeg var jo også lidt nervøs... sådan noget går direkte "ned i
Dise"... og kan give de særeste udslag
Vi mødte også Dises opdrætter... hun var meget tilfreds med, hvordan min
vovse havde udviklet sig! Og tilbød faktisk på stedet, at jeg kunne få
lov til at bruge hendes nye avlshan - hvis det skulle glippe med Dise's
kæreste
Så nu sidder jeg igen og sammenligner alenlange stamtavler og beregner
indavlskoefficienter Begge hanhunde er meget tiltalende!!! både i
udseende og temperament
Hvem siger at Dise kun skal have ét kuld

>Hilsen og held og lykke med parring/hvalpe

<> Jo tak Uhhh - glæææder mig allerede!
Jeg er som sagt ikke nervøs for, om jeg kan få solgt hvalpene... har
allerede en sikker hvalpekøber... og jeg *tror* at Dise selv fik
overbevist et ældre ægtepar, der kun var tilskuere, om at deres næste
sheltie _selvfølgelig_ skulle være en af hendes hvalpe - de spurgte i
hvert fald om mit navn, adresse og tlfnr + stamnavn "Så vi kan holde øje
med hende - vi kan jo godt vente lidt endnu"
Se - dér kunne Dise nemlig godt finde ud af at være sød, kælen og
indsmigrende... men hos dommeren - nej hun var vææææmmelig...
Skøre hund!

Mvh Ann

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 26-08-03 11:25

"Ann K" <tsarsSLET@DETTEos.dk> wrote in message
> [...]
> Se - dér kunne Dise nemlig godt finde ud af at være sød, kælen og
> indsmigrende... men hos dommeren - nej hun var vææææmmelig...

Tillykke Ann!

Hmm, begynder at overveje at få en sheltie i stedet for en border

-Trine

Fra : Ann K

Dato : 01-09-03 10:09

Hej Trine.
>Hmm, begynder at overveje at få en sheltie i stedet for en border

<> Hæ - ja... glemmer jo ikke din bemærkning om "ordentlig hund"!
Staaaakkels lille Robin
Men jow da... sheltien er vel det eneste valg, hvis det er en "ordentlig
hund" du vil have *sss*
Borderen er da alt for kedelig og nem!

Mvh Ann - der skal på arbejde nu... og Dise som skal sove ud efter en
anstrengende week-end

Fra : Bullmarks

Dato : 25-08-03 10:06

Ann K <tsarsSLET@DETTEos.dk> skrev:
> [...]
>gange komplet uberegnelig! *sss*
>
>Hvis nogle af de søde "gamle og
>garvede" udstillere/opdrættere, som vi mødte

-- Først vil jeg ønske dig Tillykke med din præmie på udstilling.
Jeg har ikke kendskab til den hunderace du har, men du fortæller
at din hund har en betydelig fejl, med et øre, og størrelsen er
også lidt problematisk. Da forstår jeg ikke helt at du vil bruge
den til avl. Det er jo desværre mange gange det er de dårlige
egenskaber der slår mest igennem. I avlen skal man bestræbe sig på
at avle så sundt og med bedst muligt udseende.
Jeg ønsker dig held og lykke med dine hvalpe og håber du får et
godt kuld. Der er ikke noget så dejligt som opleve en hund af eget
opdret klarer sig godt på udstillinger.

A Pedersen
www.sitecenter.dk/flemse34/