12 v stik
Fra : Per H

Dato : 28-08-03 18:41

Hvad er det lige problemet er når jeg på bilen har 7 polet stik, og
CV også har 7 polet.
Forhandleren taler om at der skal være 13 polet for at få 12 Volt
til køleskabet under kørsel.

Jeg ved at der findes mellemstik, 7/13, for jeg skal vel ikke lave
om på stikket på bilen.?

Vh Per
icq 8212837

Fra : Lis og Jan

Dato : 28-08-03 18:54

hvis han siger det vil jeg da godt nok skifte forhandler, du kan sagtens
køre med køleskab igang, det eneste der mangler er muligvis at du for lavet
en konstant plus på din bil med lille kontakt imellem så du kan slukke for
køleskabet.
Venlig hilsen jan

Fra : Carsten Stage

Dato : 28-08-03 19:44

Lis og Jan wrote:

> hvis han siger det vil jeg da godt nok skifte forhandler,

Det er nok ikke det eneste han har sagt...

> du kan
> sagtens køre med køleskab igang, det eneste der mangler er muligvis
> at du for lavet en konstant plus på din bil med lille kontakt imellem
> så du kan slukke for køleskabet.

Det er den helt simple måde - og ikke den bedste samt i værste fald
ulovlig...

Hvis campingvognen er udstyret med tågebaglygte så er der ingen vej uden om
at få monteret 13-polet stikforbindelsen. Vores lovgivning er skruet sådan
sammen at hvis en hjælpelygte (tågebaglygte) er monteret - så skal den også
virke. Det kunne være baggrunden for forhandlerens udtalelse og så har han
ret.

En anden ting er at hvis du vil trække i omegnen af 10A gennem de
eksisterende kabler i bil/campingvogn så vil du givet have et alt for atort
spændingsfald på grund af ledningernes relativt ringe dimensioner.

Måden at gøre det rigtigt på ses her:

http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=98

http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=33

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : Per H

Dato : 28-08-03 19:59

On Thu, 28 Aug 2003 20:43:42 +0200, "Carsten Stage"
<stage_nospam@fabel.dk> skrev:

> [...]
>virke. Det kunne være baggrunden for forhandlerens udtalelse og så har han

Jeg tror bestemt ikke at der er tågebaglygte på. det er en wilk 1988,
men vi får at se imorgen.

> [...]
>eksisterende kabler i bil/campingvogn så vil du givet have et alt for atort
>spændingsfald på grund af ledningernes relativt ringe dimensioner.

Det var netop den side jeg har været inde på,, så jeg skulle lige
sikre mig.

Men et køleskab bruger vel ikke så meget strøm?

Vh Per
icq 8212837

Fra : Carsten Stage

Dato : 28-08-03 20:09

Per H wrote:

> Men et køleskab bruger vel ikke så meget strøm?

Jo, det bruger i omegnen af 100-120W hvilket ved 12V giver et forbrug på
cirka 10A.

Når vognen ikke har tågebaglygter monteret så kan du sagtens nøjes med dit
7-polede stik.

Plusledningerne til opladning samt drift af køleskab, ben 2 på 7-polet stik,
kan med fordel være helt op til 6 mm2. Det samme gælder stelforbindelserne
hertil.

Ledningen forbindes gerne direkte til batteriet via en 25A sikring og styres
af relæer.

På det 7-polede bruges bilens tågelygter til styring af relæet. Få en
stikdåse til bilen med indbygget kontakt, så bilens tågebaglygter afbrydes,
når der monteres stik fra campingvogn/trailer - Hella har den i sortimentet
til den gamle 7-polede. På den måde er det bare at tænde for bilens
tågebaglygter når du vil have konstantstrøm til campingvognen. Så vidt jeg
husker er der et diagram på Campingstuff-siderne.

Fra : Per H

Dato : 28-08-03 20:43

On Thu, 28 Aug 2003 21:09:27 +0200, "Carsten Stage"
<stage_nospam@fabel.dk> skrev:

>Hella har den i sortimentet
>til den gamle 7-polede. På den måde er det bare at tænde for bilens

jeg kan ikke finde det på deres elendige hjemmeside.
Vh Per
icq 8212837

Fra : Gismo

Dato : 28-08-03 20:50

Det er http://www.hella.dk/

Fra : Per H

Dato : 28-08-03 20:59

On Thu, 28 Aug 2003 21:50:24 +0200, "Gismo" <baatnakkedummyn
@hotmail.com> skrev:

>Det er http://www.hella.dk/

Netop. jeg kan ikke komme frem til noget katalog eller noget der
ligner.
Vh Per
icq 8212837

Fra : Carsten Stage

Dato : 28-08-03 21:27

Per H wrote:

> Netop. jeg kan ikke komme frem til noget katalog eller noget der
> ligner.

Det er rigtigt - det er ikke til at finde den omtalte stikdåse på Hellas
website. Men fortvivl ikke, dåsen findes! Jeg fik varenummeret hos
Falkenberg og bestilte hos en lokal autoelektriker. Du skal bede om en
7-polet stikdåse med indbygget afbryder for bilens tågelygter.

Det er en simpel kontakt der afbryder forbindelsen når stik sættes i dåsen.
Så skal strømforsyningen til bilens tågebaglygte bare forbinds via den lille
kontakt. Trækket på min bil (Skoda Felicia) var originalt monteret med en
sådan dåse.og 12V på be2.

Fra : Per H

Dato : 28-08-03 22:22

On Thu, 28 Aug 2003 22:27:05 +0200, "Carsten Stage"
<stage_nospam@fabel.dk> skrev:

> [...]
>kontakt. Trækket på min bil (Skoda Felicia) var originalt monteret med en
Jeg kunne jo også bare sætte en kontakt i bagerummet og så huske at
afbryde tågelyset.

Men hvad skal jeg med relæet?

Vh Per
icq 8212837

Fra : Carsten Stage

Dato : 28-08-03 23:41

Per H wrote:

> Jeg kunne jo også bare sætte en kontakt i bagerummet og så huske at
> afbryde tågelyset.

Det har du da ret i - men funktionaliteten er langt bedre når du ikke skal
huske at tænde og slukke i bagagerummet. Det er langt lettere bare at skulle
tænde for bilens tågebaglygter.

> Men hvad skal jeg med relæet?

Relæ og den kraftere ledning skal bruges til at levere den direkte strøm til
stikkets ben 2. Dette for ikke at belaste bilens kabling med langt mere
strøm end den er beregnet til.

Fra : Per H

Dato : 29-08-03 05:24

On Fri, 29 Aug 2003 00:40:47 +0200, "Carsten Stage"
<stage_nospam@fabel.dk> skrev:

>Relæ og den kraftere ledning skal bruges til at levere den direkte strøm til
>stikkets ben 2. Dette for ikke at belaste bilens kabling med langt mere
>strøm end den er beregnet til.

tror at jeg skal ind til autoelektro, jeg har ikke forstand på
relære.

Vh Per
icq 8212837

Fra : Carsten Stage

Dato : 29-08-03 05:47

Per H wrote:

> tror at jeg skal ind til autoelektro, jeg har ikke forstand på
> relære.

Et relæ er bare en kontakt, en afbryder. Det er blot ikke dig der påvirker
en knap men strøm der tænder/slukker.

Der er 4 ben på et relæ. Plus og stel til et tænde/slukke med samt ind og ud
til den ledning der skal tændes/slukkes på.

Så skal kontakten i kabinen kun belastes med en svag styrestrøm til relæet.
Dertil kan du bruge bilens eksisterende kontakt og ledningsnet til
tågebaglygterne.

Den kraftige ledning der skal levere strømmen til campingvognens forbrugere
skal så gå fra batteri via sikring til relæ og videre til ben 2 i stikdåsen.
Det fremgår vist tydeligt af tegningen:
http://www.campingstuff.dk/images/diagram1.jpg

Men selvfølgelig, hvis man ikke er sikker så lad autoelektrikeren klare det.
Faren ved at gøre noget galt er de mange A man kan trække og risikoen for
meget stor varmeudvikling ved kortslutninger.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 29-08-03 07:23

"Carsten Stage" skrev
> [...]
> Faren ved at gøre noget galt er de mange A man kan trække og risikoen for
> meget stor varmeudvikling ved kortslutninger.

Jeg klarede det lille problem med en 8-kvadrat
ledning direkte fra batteriet til stikket via et relæ
i bagagerummet som styres af kørelyset.
Så glemmer man ikke køleskabet mens man venter på færgen...

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Per H

Dato : 28-08-03 21:00

<stage_nospam@fabel.dk> skrev:

>tågebaglygter når du vil have konstantstrøm til campingvognen. Så vidt jeg
>husker er der et diagram på Campingstuff-siderne.

det syndtes jeg ikke at der er??

Vh Per
icq 8212837

Fra : Carsten Stage

Dato : 28-08-03 21:29

Per H wrote:

> det syndtes jeg ikke at der er??

Hmmm, du har ret men jeg ville gå ud fra denne tegning:

Fra : Per H

Dato : 28-08-03 21:09

On Thu, 28 Aug 2003 20:43:42 +0200, "Carsten Stage"
<stage_nospam@fabel.dk> skrev:

Forøvrigt kan jeg se at du har været på hornbæk camping.

der er kommet nye ejere, så nu er alt godt igen.
( bor 500 meter derfra)

Vh Per
icq 8212837

Fra : Carsten Stage

Dato : 28-08-03 21:34

Per H wrote:

> Forøvrigt kan jeg se at du har været på hornbæk camping.
>
> der er kommet nye ejere, så nu er alt godt igen.
> ( bor 500 meter derfra)

Det er rigtigt at jeg tidligere har været en del på DCU's plads i Hornbæk.
En dejlig plads specielt i vinterhalvåret. Jeg forstår dog ikke din
bemærkning om at "alt er godt igen". Jeg har altid syntes rigtig godt om
Jytte og Peter der efter min mening gjorde hvad de kunne for at drive en
fornuftig plads indenfor de meget snævre rammer DCU udstak for hvad de måtte
og så sandelig ikke måtte. Deres afgang fra pladsen og den måde det skete på
var ualmindelig dårligt håndteret af DCU.

Jeg undgår helst at benytte DCU's pladser da jeg mener at de er alt for dyre
i forhold til hvad de tilbyder i forhold til andre.

Fra : Per H

Dato : 28-08-03 22:19

On Thu, 28 Aug 2003 22:33:57 +0200, "Carsten Stage"
<stage_nospam@fabel.dk> skrev:

>Jeg forstår dog ikke din
>bemærkning om at "alt er godt igen". Jeg har altid syntes rigtig godt om
>Jytte og Peter der efter min mening gjorde hvad de kunne for at drive en

Nu kender jeg dem ikke personligt. men har hørt fra en del personer at
dem der er der nu er meget bedre, ikke så sure og stresset.

De gamle forpagtere ville ikke have dagpleje børn på deres legeplads,
hvorimod det nye par har holdt en åbningsdag for hornbæks
børneinstutioner, og tilbudt dem en fast dag hvor de kunne benytte
pladsen. (god reklame)

Vh Per
icq 8212837

Fra : Carsten Stage

Dato : 28-08-03 23:41

Per H wrote:

> Nu kender jeg dem ikke personligt. men har hørt fra en del personer at
> dem der er der nu er meget bedre, ikke så sure og stresset.

Tja, vi opfatter jo folk forskelligt...

> De gamle forpagtere

Det er ikke forpagtere. Det er ansat og lønnet personale ansat af DCU. Dog
er butikken forpagtet med diktat om hvad der må og skal føres af varer -
dette så vidt jeg er orienteret.

> ville ikke have dagpleje børn på deres legeplads,

Hmmmm... Hvis folk vil passe deres job fra en campingplads og tjene pengene
ved at have dagplejebørn på pladsen så er det efter min mening nået derud
hvor der ikke er tale om camping men om erhverv - og det hører ikke til på
en campingplads. Hvad med mekanikeren der reparerer andre folks biler på
standpladsen...?

> hvorimod det nye par har holdt en åbningsdag for hornbæks
> børneinstutioner, og tilbudt dem en fast dag hvor de kunne benytte
> pladsen. (god reklame)

Og hvad så med campisterne? Nej, ikke god reklame - snarere tvært imod.

Fra : Per H

Dato : 29-08-03 05:21

On Fri, 29 Aug 2003 00:40:44 +0200, "Carsten Stage"
<stage_nospam@fabel.dk> skrev:

> [...]
>hvor der ikke er tale om camping men om erhverv - og det hører ikke til på

Nej det er jo kun legepladsen de brugte 1 times tid en gang om ugen.

Så havde de andre campistbørn også nogle flere at lege med.

Sådan har det altid været, bare ikke for et par år siden, da de blev
smidt væk.

Vh Per
icq 8212837

Fra : T. Hartung

Dato : 28-08-03 22:29

"Carsten Stage" <stage_nospam@fabel.dk> skrev i en meddelelse
køre med køleskab igang, det eneste der mangler er muligvis

> Det er den helt simple måde - og ikke den bedste samt i værste fald
> ulovlig...

hmmmm det har da virket upåklageligt i de sidste 12 år - køre ned 6 mm2
kabel via relæ.

> [...]
> at få monteret 13-polet stikforbindelsen. Vores lovgivning er skruet sådan
> sammen at hvis en hjælpelygte (tågebaglygte) er monteret - så skal den

hmmmm min gamle CV fra 1994 er udstyret med "tåbebaglygte" og 7-polet stik -
den er da godkendt sådan - ja da fandtes knap nok 13-polet stik i DK dengang
(de var lige begyndt) - er du sikker på du har helt ret her??

Jag har i øvrigt lavet den om til et ekstra stoplygte - den lyser meget
kraftigt op når jeg bremser - mere sikkert - især da den sidder i venstre
side på vognen (mod vejmidte) så kan flere måske se den.

--
mvh.
T. Hartung

Fra : Søren Uttrup

Dato : 29-08-03 09:27

> [...]
> kraftigt op når jeg bremser - mere sikkert - især da den sidder i venstre
> side på vognen (mod vejmidte) så kan flere måske se den.

Så vidt jeg ved er det ikke et lovkrav at tågebaglygten skal virke på et
synsfritræk. Den er som regel slet ikke monteret. Her mener jeg ben2 på et 7
benet stik på bilen.
Til syn tjekker de heller ikke om tågelygterne virker på CV. Men hvis man
gerne vil have tågebaglygter på CV, og samtidig vil have 12V til køleskabet
så må man over i 13 polet stik.

Så vidt jeg er orienteret

Fra : Carsten Stage

Dato : 29-08-03 19:35

T. Hartung wrote:

> [...]
> stik - den er da godkendt sådan - ja da fandtes knap nok 13-polet
> stik i DK dengang (de var lige begyndt) - er du sikker på du har helt

I en anden forbindelse var jeg ude i at slå det op på retsinfo - jeg mener
at det står i detailforskrifter for motorkøretøjer. På daværende tidspunkt
var der ingen tvivl (det var sidste år). Men selvfølgelig kan det være
ændret siden.

> Jag har i øvrigt lavet den om til et ekstra stoplygte - den lyser
> meget kraftigt op når jeg bremser - mere sikkert - især da den sidder
> i venstre side på vognen (mod vejmidte) så kan flere måske se den.

Smart løsning - men jeg er overbevist om at den er ulovlig.

Fra : Sten

Dato : 29-08-03 21:10

Carsten Stage wrote:

> Smart løsning - men jeg er overbevist om at den er ulovlig.

Syns jeg hørte noget om, at man nogele steder bruger katastofeblinket
til tydelig visnings af, at der katastrofebremses-
Er det i Tyskland ? hvor nogle biler endda har en sensor der
registrerer "retarderingen" pedaltrykket og intervallet fra speeder
slippes til der trædes på bremsen.
Helt givet brug for automatik, for de par gange jeg har været på den,
syntes jeg ikke der er tid til at finde den knap også.
Men hvis det er lovligt i D, ku man måske, mens man venter på
udviklingen, sætte en lille knap et passende fingerbekvemt sted på
rattet og hjælpe med et par hundrede blink fra katastrofeblinket
gerne i en ekstra hidsig rytme.
Den ekstra, højt placerede stoplygte i bagruden eller tagkanten var
også ulovlig i starten, men nu ganske almindelig.

mvh sten bo

Fra : T. Hartung

Dato : 29-08-03 21:56

"Sten" <br_sogs@stofanet.dk> skrev i en meddelelse om,

> [...]
> Er det i Tyskland ? hvor nogle biler endda har en sensor der
> registrerer "retarderingen" pedaltrykket og intervallet fra speeder

Det er rigtig at der på visse dyrere biler er udviklet et system der ved
katastrofeopbremsning automatisk tænder der for katastrofeblinket - det er
nok noget vi "andre" med tiden også får )

> Helt givet brug for automatik, for de par gange jeg har været på den,
> syntes jeg ikke der er tid til at finde den knap også.

DET kender jeg godt !!!! - han endda prøvet på min gl. Mondeo at trykke så
hårdt på knappen, der sider på ratstammen, at den røg af "LOL"

> [...]
> udviklingen, sætte en lille knap et passende fingerbekvemt sted på
> rattet og hjælpe med et par hundrede blink fra katastrofeblinket

Hmmmm den finger "langemanden" skal vel vises til fjolset der køre ad H...
til ))

> Den ekstra, højt placerede stoplygte i bagruden eller tagkanten var
> også ulovlig i starten, men nu ganske almindelig.

Ja og det er en god ting - min selvgjorte ("tåbebaglygten") er måske ikke
lovlig - men den ses og virker og tror næppe der er nogen der vil påtale
det - 4 skruer og den er i øvrigt demonteret igen.

Fra : Sten

Dato : 30-08-03 07:23

T. Hartung wrote:

> Hmmmm den finger "langemanden" skal vel vises til fjolset der køre
ad
> H... til ))

Ja man kunne under afvikling af nogle events fristes til lidt
udvidet næsepilning altid en grund til at folk kører som de
gør. ) - næste gang er det en selv der snosker. Alt tilgives
bedre med et smil........

mindst fristende til de hæmorider der provokerende lægger sig 2
meter bag en for at vise de skal frem. Selv om der er stangtrafik i
alle baner og "man" i forvejen kører 149 med 30 meters mellemrum. -
eller til folk der kører totalt solo i verden. Bevidstløst
placeret,
hvis de f.eks skal til venstre, selv om de kunne slippe 35 biler frem
ved at trække r.... 35 cm længere ind under dem, mens de venter på et
hul i strømmen.. Eller bliver ved med at køre 65 på en dobbeltstribet
80 vej med en hale af trafikanter efter sig. Find dog chance til at
slippe folk forbi.
Listen er såment lang nok.
Vi havde lidt hastighed oppe for nylig. Hørte lige fra en CC Venezia
ejer, at man med en eller anden Audi ved nattetide returnerede fra F
med ca.200 hele vejen hjem. og havde det fint med det. De findes i
Holland også i en specialserie samme aksel, men med 14´´ fælge og
lavprofil - kingzise lamelsengen hævet for at gi plads til hjulkasser
op i vognbunden og pladsen under den hævede sengebund udnyttet til
store skuffer. Gu ved hvad de vil med de hjul ? Men der er vist ikke
brug for slingrehjælp . Sig bare "gud fader i skuret". - Eller glæd
dig over passiv køresikkehed for normale - Det var nok kun
et ondsindet rygte og løgn )......... Skal ikke ha slået folk
ihjel, det må de selv klare

mvh sten bo

Fra : T. Hartung

Dato : 30-08-03 08:49

> [...]
> udvidet næsepilning altid en grund til at folk kører som de
> gør. ) - næste gang er det en selv der snosker. Alt tilgives

du har ret ... men det kan sq. til tider være sværet og hive smilet frem

> [...]
> hul i strømmen.. Eller bliver ved med at køre 65 på en dobbeltstribet
> 80 vej med en hale af trafikanter efter sig. Find dog chance til at

Igen ...... du har ret vi kender alle til det ... og det kniber altså igen
til tider med at hive smilet frem - igår måtte jeg, under en overhaling,
kaste firmabilen ind mellem 2 lastbiler der lå med en afstand på 1½ gange
firmabilens længde !!!!! - da min fart var lidt højre en deres måtte jag
naturligvis bremse ned i "hullet" det måtte lastenbilen bagved godt nok
også - kunne jeg ikke have ventet?? havde jeg gjort længe - men vejen er
for uoversigtelig så man kan ikke snuppe 2 lastbiler på en gang!!

Hørte lige fra en CC Venezia
> ejer, at man med en eller anden Audi ved nattetide returnerede fra F
> med ca.200 hele vejen hjem. og havde det fint med det.

død og pine så stærkt køre jeg ikke endgang solo "rammer" max den hast.
kortvarigt - men det er ikke særligt afslappende.

Fra : Per H

Dato : 28-08-03 19:54

On Thu, 28 Aug 2003 19:54:07 +0200, "Lis og Jan"
<fiaskoen@hotmail.com> skrev:

>hvis han siger det vil jeg da godt nok skifte forhandler,
lidt svært når det er en brugt cv.

> [...]
>en konstant plus på din bil med lille kontakt imellem så du kan slukke for

hvorfor slukke for køleskabet med en kontakt?

Vh Per
icq 8212837

Fra : Gismo

Dato : 28-08-03 20:48

Per H wrote:
> hvorfor slukke for køleskabet med en kontakt?

Det siger loven, syntes også det er en tåbelig ide når der er afbryder på
køleskabet.

Gismo.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-08-03 07:00

"Per H" <phbyg@privat.dk> wrote in message
> [...]
> til køleskabet under kørsel.
>
> Jeg ved at der findes mellemstik, 7/13, for jeg skal vel ikke lave

Hvis nu man fik lavet stikket på bilen om til 13 polet, kan man så købe en
adapter så man stadig kan køre med trailere med 7 polet stik ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : HK

Dato : 29-08-03 07:45

> [...]
>
> Hvis nu man fik lavet stikket på bilen om til 13 polet, kan man så købe en
> adapter så man stadig kan køre med trailere med 7 polet stik ?

Ja det kan du, du kan købe begge dele altså 7/13 eller 13/7 jeg kører selv
med 7 på bilen og 13 på CV
mener at en adapter koster ca. 350 kr.

--
MVH:
Hans Kurt

Fra : Lis og Jan

Dato : 29-08-03 07:42

Når man nu siger det er lovkrav at hvis man har et 13 poletstik skal alle
lampe hvirke, hvorfor sælges der så en adapter der gå fra 13 til 7 så
hvirker tågelygterne da heller ikke mere.

Fra : sten bo

Dato : 29-08-03 10:17

Lis og Jan wrote:
> Når man nu siger det er lovkrav at hvis man har et 13 poletstik skal
> alle lampe hvilke, hvorfor sælges der så en adapter der gå fra 13
til
> 7 så virker tågelygterne da heller ikke mere.

Adapteren er da udmærket, bare der ikke er tågelygter der skal virke
- og stadig førers ansvar at alle lygter kan lyse Uanset hvilke
stik man har.
Dårlig vejledning i købeøjeblikket måske. Men det er sikkert oplyst på
emballagen - Om ikke andet gennem det vedlagte diagram - finder man
selv dingenoten i reolen, er det ikke sikkert sælgeren spør om i
virkelig mener det - (Joke).

I har fat i noget der kan vælte den synsfri sammenkobling - Ikke ?

Der er så mange behov, muligheder og brugere, at man ku fristes til
at kræve køretøjerne synet sammen - men en god forhandler bør
selvfølgelig ikke lade sine kunder køre ulovlige rundt.
Vi gir branchen skylden.... Sover sikkert udmærket alligevel........

Og æren for god oplysning....... CS

mvh
sten bo

Fra : Sten

Dato : 29-08-03 09:18

Christian B. Andresen wrote:

> Hvis nu man fik lavet stikket på bilen om til 13 polet, kan man så
> købe en adapter så man stadig kan køre med trailere med 7 polet stik
?

Lige til en trailer - Ikke nødvendigt - Vi har det 13 polede både på
bilen og vores CC - Multicorn - Typen med ben 8 til 13 i en "ring"
uden om de sædvanlige 7 og de passer mekanisk, men også elektrisk,
med mulighed for alle lovpligtige funktioner fra bilen til en trailer.
Og vores CC med 13 polet hanstik kører også fint på et 7 polet hun,
dog uden støm til køleboksen (og batteri) - der "selvfølgelig" så
bare tændes på gas. Selvføglelig i gåseøjne, da det vist ikke er
lovligt, bensindampe ved ulykker og på lukkede fægedæk - men boksen
kører fortrineligt på gas - også når man ruller.

Tror ikke der findes en adadter der dækker alle tænkbare
kombinationer - Man kan, hvis det er nødvendigt, sætte 2 typer hunstik
på bilen
Se http://www.campingferie.dk/h7_campingvogne/s/Tilslutningsskema.asp
hvor der også vises en anden type 13 polet. Havde det 7 polede her
været det 13 polede multicorn m ekstrastikkene i ring var man
formentlig dækket i de allerfleste situationer. Fås måske - men hvem
har de behov - forhandleren eller en jurnalist fra Campingferie

Der kan, som du er inde på, opstå mangler - hvis du vil køre en lånt
CV med det gamle 7 polede med køl og batteri koblet til ben 2. på det
ellers mekanisk passende 13 polede . Enten er forbindelsen ikke
etableret, eller du skal skal tænde tågelyset på bilen for at få køl
til at virke, og så kan den sædvanlige tågelysledningsføring som
tidligere omtalt ikke klare belastningen.

Jeg ville ubetinget sætte det 13 polede multicorn på bilen hvis der
alligevel skal rodes og selvfølgelig kraftig overveje at ændre CV s
stik til 13 polet med de fordele det har.
På CC Venezia afmonterer man bare det 7 polede kabel, sidder
tilsluttet med et multistik under vognen, og sætter det andet på.
Færdig.
Forstår ikke helt at vognen også leveres med 7 polet da det hele
dækkes i det 13 polede og der både er køl og tågelys på vognen.
Hensyn til traditionerne
De fleste der bare har jydekrog på bilen til en trailer med standard 7
polet har vel som oftest ikke ordentlig forbindelser 4 -6 m2 til
batteri og køl og skal alligevel til at rode, som spørgeren her.

Er det almindeligt, at omtalte forbindelser er etableret, klar i
bilens faste ledningsnet, eller er det som på de sidste 3 "nye" (tiden
går) biler i vennekredsen, stadig en by i sibirien, når man bestille
vognen leveret med krog - ? På ingen af bilerne virkede ben 2 til
køl - eller tågelys - var simpelthen ikke forbundet og på den ene bil
havde man ondt klippet den lidt kort.

Men 13 polet er fremtiden , og fås som sagt så det passer med de gamle
7 polede -

er du forvirret - forstår det udmærket

mvh sten bo

Fra : Per H

Dato : 29-08-03 11:54

On Fri, 29 Aug 2003 07:59:37 +0200, "Christian B. Andresen"
<nobody@domain.country> skrev:

>"Per H" <phbyg@privat.dk> wrote in message

>Hvis nu man fik lavet stikket på bilen om til 13 polet, kan man så købe en
>adapter så man stadig kan køre med trailere med 7 polet stik ?

det er jeg ret sikker på. men så er det vist ikke synsfri
sammenkobling mere. hvis du får 13 pol på bilen.

Noget med iso bestemmelser. men det står vist på campingstuff.

Vh Per
icq 8212837

Fra : Gismo

Dato : 29-08-03 15:07

Per H wrote:

> det er jeg ret sikker på. men så er det vist ikke synsfri
> sammenkobling mere. hvis du får 13 pol på bilen.

Min bil er synet som synsfri sammenkobling med et 13
polet stik. Jeg regner med at synshallen ved hvad de har
med at gøre.

Gismo

Fra : KTH

Dato : 29-08-03 16:28

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse
> det er jeg ret sikker på. men så er det vist ikke synsfri
> sammenkobling mere. hvis du får 13 pol på bilen.

Hvordan kan du være det ?

Min bil er da fra ny forsynet med synsfri sammenkobling og 13 polet stik.

Fra : Klaus Kolle

Dato : 30-08-03 08:56

On Fri, 29 Aug 2003 12:53:59 +0200, Per H <phbyg@privat.dk> wrote:

>det er jeg ret sikker på. men så er det vist ikke synsfri
>sammenkobling mere. hvis du får 13 pol på bilen.

Der er en type 13 polet stik, som er godkent til synsfri sammenkobling
- det er desværre ikke det, som er kompatibelt med de "gamle" 7
polede.

En gang tidligere på året postede en eller anden en link til
færdselsstyrelsens sider om godkendt udstyr og køretøjers indretning -
eller hvad det nu hedder på offipyk.

Klaus

Fra : Carsten Bo Laursen

Dato : 30-08-03 11:27

40 indlæg om 12 volt ingenting -
Hvorfor skriver i ikke privat sammen i stedet for at fylde med så mange
indlæg ??
og så her i gruppen komme med det konkrete
Carsten Laursen

Fra : Carsten Stage

Dato : 30-08-03 20:39

Carsten Bo Laursen wrote:

> 40 indlæg om 12 volt ingenting -

Uenig...

> Hvorfor skriver i ikke privat sammen i stedet for at fylde med så
> mange indlæg ??

Det sker skam også...

> og så her i gruppen komme med det konkrete

Ligeledes det sker her i gruppen og her i tråden...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-09-03 07:56

"Carsten Bo Laursen" <cabola@post7.tele.dk> wrote in message
> 40 indlæg om 12 volt ingenting -
> Hvorfor skriver i ikke privat sammen i stedet for at fylde med så mange
> indlæg ??
> og så her i gruppen komme med det konkrete

Trafikken her i gruppen er vist ikke overvældende, så de 40 indlæg betyder
vist næsten ingenting. Desuden kan du jo bare markere dem som ignoreret, og
sætte visningen til at fjerne ignorede indlæg.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Carsten Stage

Dato : 30-08-03 20:31

Klaus Kolle wrote:

> Der er en type 13 polet stik, som er godkent til synsfri sammenkobling
> - det er desværre ikke det, som er kompatibelt med de "gamle" 7
> polede.

Ikke korrekt!

> En gang tidligere på året postede en eller anden en link til
> færdselsstyrelsens sider om godkendt udstyr og køretøjers indretning -
> eller hvad det nu hedder på offipyk.

Se:
http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=98
hvoraf det fremgår at den 13-polede Multicon er godkendt til synsfri
sammenkobling.