Varme i CV el eller gas
Fra : Per Rasmussen

Dato : 25-08-03 12:13

Vi købte i foråret en KABE, og den er jo beregnet til brug hele året, så nu
skal vintercampering prøves af i den kommende sæson. Men med el-priser på
ca. 2,50kr pr. kWh kan det jo hurtigt løbe op. Vi har tænkt os at stille
vognen op på en plads i nærheden af Åbenrå, og med den korte afstand til
grænsen kan vi hente gas billigere i Tyskland. Vi eftersøger andres
erfaringer med topic.
Kan det betale sig at bruge gas til opvarmning når prisen er ca. 110 kr/11
kg ?
Er der nogen i gruppen, som ved hvad energien er i propangas ?

venlig hilsen Per

Fra : Steen Larsen

Dato : 25-08-03 13:22

"Per Rasmussen" <skovbrynet14@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Kan det betale sig at bruge gas til opvarmning når prisen er ca. 110
> kr/11 kg ?
> Er der nogen i gruppen, som ved hvad energien er i propangas ?

Hej Per

Det kan saktens betale sig da 1 kg gas indholder ca. 13 kwt alså en kwt
pris på ca 77 øre ved den pris på 110 kr. ;)

Du skal regne med at 11 kg holder ca. 2 week-ender ved vintertide, har
selv ligget fast de sidste 2 vintre, hel og lygge med det. :)

--
Med Venlig Hilsen Steen Larsen

Fra : Per Rasmussen

Dato : 25-08-03 17:11

"Steen Larsen" <steen-larsen@FJERNtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Du skal regne med at 11 kg holder ca. 2 week-ender ved vintertide, har
> selv ligget fast de sidste 2 vintre, hel og lygge med det. :)

Hej Steen
Det var lige hvad jeg efterlyste, så der er ingen tvivl om at, vi skal bruge
gas til opvarmningen. Nu skal vi så bare finde en Campingplads hvor vi kan
ringe og få sat strøm på CV inden vi kører hjemmefra. Vinterindstillingen
sørger så for at fyret starter :)

--
Venlig hilsen
Per Rasmussen

Volvo 850 GLT, KABE Briljant XL

Fra : Sten

Dato : 25-08-03 13:24

Per Rasmussen wrote:

> Er der nogen i gruppen, som ved .........
>
> venlig hilsen Per

Hej Per

Prøv Campingstuff hvor Carsten Stage har boret i emnet -
http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=articl
e&sid=24
Også noget om el i en ande artikel

mvh sten

Fra : Sten

Dato : 25-08-03 14:25

Nu vi er ved gas en bekendt oplyser at ha set en studs så man
selv ku fylde autogas på flaskerne - (??)

Da vi var på vej nedover fra Norge og Sverige løb vi tør for gas på
den lille 3 kgs blå flaske. Norge køre med røde flasker, og Sverige
ser helst Primus, så vi klarede os hjem på el vandkogeren - og skævede
lidt til standerne med autogas -
...... mon ikke kartoflerne lunes lige godt med ....... bare man ku få
fyldt flasken igen -

Kan godt se at det er rimeligt at flaskerne trykprøves og males med
rimelige mellemrum, men er der andre indvendinger ?

Fandt en prisliste på
http://www.q8.dk/q8client/dk/q8/client/visPriser.jsp
indholdet beskrives på http://192.38.242.125/produkt/docs/0103.PDF
men kan ikke lige forholde mig til literpris contra kg gas - hvor jeg
på den lokale tank kom af med 166 kr for 3 kg -og man oplyste at 5 kg
composit kunne fås byttet for 151 kr. (så der ligger et projekt i
krukken).
Men vi så næsten ikke compositflasker nogen steder og så var det måske
rart med universalløsningen - en tilpasningstuds til egen flaske, så
den kan fyldes på alle gas tankstationerne - fyldestudsen på bilerne
er vel ens over hele europa - eller ?

I had a dream

Fra : Per Rasmussen

Dato : 25-08-03 17:07

"Sten" <br_sogs@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> rart med universalløsningen - en tilpasningstuds til egen flaske, så
> den kan fyldes på alle gas tankstationerne - fyldestudsen på bilerne

Hej Sten
Kompositflaskerne kan du også bruge i Norge, ganske vist er de blå deroppe,
og prisen for ombytning er næsten uhyggelig ca. 365 kr. da jeg spurgte
sidste år, det hænger vel sammen med deres afgiftspolitik, som du sikkert
kender fra benzinprisen deroppe :(.
De norske flasker kan bare byttes når du kommer hjem igen.

Fra : Sten

Dato : 26-08-03 12:06

Per Rasmussen wrote:

> [...]
> afgiftspolitik, som du sikkert kender fra benzinprisen deroppe :(.
> De norske flasker kan bare byttes når du kommer hjem igen.

Hejsa

Vil altid huske at veje flasken inden vi kører hjemmefra.

Panik hos vores storryger da hans cigaretter slap op. Rulletobak og
papir 120 kr.

Ja de kan de Nordmænd - i vinter var Norsk presse fulde af historien
om et ældre par der døde af kulde, fordi elprisen steg 100 %
Og i sommer var der stadig el-debat, nu om det frie el-marked, hvor
den lokale forsyning fortrøstningsfuldt oplyste, at kunne fastholde
41 øre KW, alt inkl..

Vi betalte fra 8,70 til 10.24 kr. pr. l. og var ikke så bekymret
for det.

Værre, da vi på en tur gik i en af de helt almindelige
land-brugser, CO et eller andet, for at finde lidt frokost , og så, i
et meget lille udvalg,
at man ville ha 40 kr. for 98 gr. ubestemmelig skivet pålæg i
plastik. Og 50 kr. for en sølle pakke pølser.
Skal vælge butikker med omhu.

Den lokale købmand i nærheden af vores vintersted, Vaset Center, har
heldigvis ganske almindelige,
nærmest Danske priser. og den Svenske grænsebutik lige inden
Svinesund er suveræn. Under Hg priser. Bare
omtanke med transporten, også da det i vinter frøs 28 gr. så
tagboksen blev fryseboks.

Der er dog et (tiltrængt) mega vejarbejde på E6 inden Svinesund, og vi
valgte både på op og nedtur at køre af E 6 - indlands, fra i Gøteborg
mod Karlstad og ved Saafle mod Charlotteborg - Kongsvinger. osv. og
på nedturen , bag om Væneren, overnattede, ned langs Væteren til E 4 -
omtrent samme distance. Dejlig tur

mvh sten

Fra : Per Rasmussen

Dato : 26-08-03 16:02

> Panik hos vores storryger da hans cigaretter slap op. Rulletobak og
> papir 120 kr.

Ja- fy for den, prøvede det selv på sommerturen, 65 Nkr for en pakke smøger,
så kan man da få sat forbruget ned ;)
> [...]
> Og i sommer var der stadig el-debat, nu om det frie el-marked, hvor
> den lokale forsyning fortrøstningsfuldt oplyste, at kunne fastholde

vores sommertur er fisketur, så vi følger noget med i vandstanden i elvene,
i år var der meget lidt vand, fordi der skulle samles vand til den kommende
vinter og så lukker kraftværksdæmningerne kun den absolutte
mindstevandføring igennem. Ved Litlefoss øverst i Orkla tror jeg der
manglede omkring 30 m af vandstanden i magasinet bag dæmningen, så det
tegner jo ikke godt for elpriserne til vinter.

> [...]
> et meget lille udvalg,
> at man ville ha 40 kr. for 98 gr. ubestemmelig skivet pålæg i
> plastik. Og 50 kr. for en sølle pakke pølser.

Ja, er mabn i nærheden af den svenske grænse kan det meget nemt betale sig
at køre 40-50 km. for at handle ind til en uge, og så er udvalget i de
svenske ICA butikker no get større, nærmest som i danmark.

> [...]
> mod Karlstad og ved Saafle mod Charlotteborg - Kongsvinger. osv. og
> på nedturen , bag om Væneren, overnattede, ned langs Væteren til E 4 -

vi bruger oftest selv den vej, og holder os væk fra E6, i Norge kører vi ad
RV3, mindre trafik og færre byer = højere gennemsnitshastighed, og så er det
meget nemmere at finde pladser til overnatning uden for campingpladserne.

Fra : Kim Olsen

Dato : 25-08-03 22:07

> Nu vi er ved gas en bekendt oplyser at ha set en studs så man
> selv ku fylde autogas på flaskerne - (??)

Ja der var en artikel i DCU bladet for et par år siden.
En havde installeret en bilgastank i Campingvognen - desværre lidt sjusket
så der gik ild i den.

Ulovlig installation = ingen erstatning.

Men hvis flaskerne kunne fyldes med autogas var det måske en anden sag.

Jeg husker for ca 15 år siden på campingpladserne i Tjekkoslovatiet. Der
kørte en traktor rundt med en stor gastank. Han kunne for ingen penge fylde
alverdens forskellige flasker vha. et utal af forskellige fittings.
Men det virkede både på de blå internationalflasker og de gule BP flasker,
så forskellen på indholdet er nok slet ikke så stor.

Held og lykke.

Hilsen

Kim

Fra : Sten

Dato : 26-08-03 12:08

Kim Olsen wrote:

> Ulovlig installation = ingen erstatning.
> Men hvis flaskerne kunne fyldes med autogas var det måske en anden
> sag.

Det er selvfølgelig sin sag med en masse flaskefylninger på
tankstationerne, men vel ikke værre end at gastanke en bil. Fittings
og fyldning skal sevfølgelig være typegodkendt -
Men gasbranchen er nok ikke intereseret i lige den udvikling. Man
kan bare se på prisen for den tilpasning jeg fandt i en rodekasse for
en 5mmer - en helt simpel messingdims der kan skrues på den blå flaske
så den kan køre med en campinggas regulator. Så den senere for 400 kr
i CV centret.

> [...]
> Der kørte en traktor rundt med en stor gastank. Han kunne for ingen
> penge fylde alverdens forskellige flasker vha. et utal af

Ideen og dimsen stammer måske derfra.

> Men det virkede både på de blå internationalflasker og de gule BP
> flasker, så forskellen på indholdet er nok slet ikke så stor.

Ja - altså - det at ta på ferie med 3 "unger" virker sommetider som
en centurion raket hvor brændstoffet er penge. En 100 kr sedel er som
en dråbe i havet og en masse anstrengelser for den, helt ude af
proportioner. Men hvorffor skal det med gas være så besværligt, Minder
sku om vores højt besungne returflaskesystem der er skrædersyet til at
fastholde kunderne til mærke og samme forhandler. Men der kan man da
sælge sine tomme flasker når det kniber. Hører dog nogle utrolige
historier fra lastbilshaffører om håndteringen af dåsepanten i
Tyskland hvor man genkender sine "egne" dåser på stregkoden, eller
måske chafførens odør

Men det var altså ikke helt løgn.

mvh sten

Fra : Sten

Dato : 26-08-03 14:28

Sten wrote:
> - en helt simpel messingdims der kan skrues på den blå flaske
> så den kan køre med en campinggas regulator. Så den senere for 400
kr.

hedder vist caravangas,

Fra : famhansen

Dato : 28-08-03 15:40

hej, du kan få fyldt din gasflaske i nærheden af "citti grossmarkt" i
flensborg, kan ikke lige huske addressen og prisen på en påfyldning, men kan
finde det hvis det har interresse. vi kører med tyske flasker og får altid
fyldt dem der - også selvom de ikke er helt tomme, da prisen afregnes pr.
kg. mvh henrik

Fra : Steen Larsen

Dato : 28-08-03 23:25

"famhansen" <dsl85479@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fyldt dem der - også selvom de ikke er helt tomme, da prisen afregnes pr.

Vend gerne tilbage med flere oplysninger om adresse og priser kan de fylde
alle flasker eller er det kun de tyske flasker?

--
Med Venlig Hilsen Steen Larsen