MS Windows
briani 27239
skifte os til w2k fra 98se
Fra : Ivan

Dato : 27-08-03 06:48

Dav i gruppen

Jeg vil skifte til w2k fra 98 se, hvordan gøres det nemmest? Jeg vil køre
NTFS. Jeg har et bogholderiprog som køre i 98, kan det på nogen måde køre i
w2k/ntfs. Kan jeg konvertere mine Hd'er uden af skulle fjerne alle data på
disse, det ved jeg at det kan lade sig gøre i Xp. Jeg er ikke meget for Xp,
hvorfor ved jeg egentelig ikke, det er vel noget med at jeg syntes at det er
for nyt ;) Kan jeg både have fat32 og ntfs på hver sin Hd og vil de kunne
ses af OS. Eks Hd 1 = fat og Hd 2 = ntfs

Hi
Ivan

Fra : Thomas Blitz

Dato : 27-08-03 08:13

Ivan wrote:
> Dav i gruppen
>
> Jeg vil skifte til w2k fra 98 se, hvordan gøres det nemmest?
Når du vil den vej, altså nedgradere, bliver du nødt til at lave en hel
ny install. Ergo at formatere windows 2000 og derefter installere
Windows 98.
Du kan dog også vælge at have flere harddiske eller partitioner og så
have windows 98 på en af disse og Windows 2000 på en af de andre.
Du er så bare nemmest at starte ud med at installere windows 98, og
derefter win2000.
Hvis du så vælger at nogle af diskene/partitonerne skal være i NTFS
filsystemet, er det så KUN windows 2000 der kan læse de diske, tillige
med at windows 2000 også kan læse FAT32/16 drevene.
Windows 98 kan KUN læse Fat32/16.

>Jeg vil køre
> NTFS. Jeg har et bogholderiprog som køre i 98, kan det på nogen måde køre i
> w2k/ntfs.
Meget ofte kan det faktisk godt køre i windows 2000, da det mange gange
er bagud kompatibelt.. men der er egetnlig ikke andet at prøve end at se
om det virker, og gør det ikke så må du ty til ovenstående løsning.

> [...]
> hvorfor ved jeg egentelig ikke, det er vel noget med at jeg syntes at det er
Jeg kan kun tale for Windows XP i forhold til W98/W2K. W2K er et meget
godt system og klippestabilt, men brugervenligheden er større i WinXp,
og en del ting er blevet nemmere. Din skepsis kommer dig til skamme, og
det er nu altså ikke så nyt mere. Det har altå været på markedet i laang
tid, og der er også kommet en servicepack til det. Så børnesygdommene er
væk, efterhånden.
> Kan jeg både have fat32 og ntfs på hver sin Hd og vil de kunne
> ses af OS. Eks Hd 1 = fat og Hd 2 = ntfs
Som sagt kan W2K læse både NTFS/FAT32/16 på samme tid, hvor Win98 kun
kan læse FAT32/16

Jeg håber at det svarede på dine spørgsmål, og dermed løser dine problemer.

Med venlig Hilsen

Thomas
ZX_10 on Sale:
www.flashking.dk

www.kasteknaldperler.dk Throw it.. dammit

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 27-08-03 09:43

"Thomas Blitz" <legal@BlABlAflashking.dk> skrev i en meddelelse

> Når du vil den vej, altså nedgradere, bliver du nødt til at lave

Nej! han vil skifte TIL Win2000 FRA win98

Jeg har metop lavet en maskine med windows98 og windows2000.

Først skal du have en partition (c-drevet) med windows98 (jeg valgte ca 1GB) derudover havde jeg en partition på 3GB (D-drevet) som
blev brugt til windows2000.

Når du har win98 inde og så sætter windows2000-CD'en i maskinen kan du vælge at installere win2000 på D-drevet. Derved opstår der en
dualboot, som gør at du har mulighed for når maskinen starter at vælge om du vil starte windows98 eller windows2000.

Problemet kan være hvis din harddisk kun har en partition, da du så skal bruge et program som eks. partition magic(ca 800,-) til at
ændre størrelse på partitionen, så der er plads til at lave en nå partition til win2000.

Fdisk som ligger på en bootdisk fra win98 kan slette og oprette partitioner, men kan ikke ændre størrelse på en partition.

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-08-03 17:13

In dk.edb.system.ms-windows, Ivan <icxadsl@galnetdk.dk> says...
> Jeg vil skifte til w2k fra 98 se, hvordan gøres det nemmest? Jeg vil køre

Hvis du ikke vil bruge 98 mere, så slet Windows-mappen (boot fra CD).
Lad være med at formattere.

> NTFS. Jeg har et bogholderiprog som køre i 98, kan det på nogen måde køre i
> w2k/ntfs.

Vides ikke, da jeg ikke kender dit program (og du skriver jo ikke hvad
det hedder).

> Kan jeg konvertere mine Hd'er uden af skulle fjerne alle data på
> disse, det ved jeg at det kan lade sig gøre i Xp. Jeg er ikke meget for Xp,

Ja, det kan man godt. Og på samme måde som i XP.

> for nyt ;) Kan jeg både have fat32 og ntfs på hver sin Hd og vil de kunne
> ses af OS. Eks Hd 1 = fat og Hd 2 = ntfs

Ja, sagtens.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Ivan

Dato : 28-08-03 18:02

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse
> In dk.edb.system.ms-windows, Ivan <icxadsl@galnetdk.dk> says...
>
> Hvis du ikke vil bruge 98 mere, så slet Windows-mappen (boot fra CD).
> Lad være med at formattere.

Hvorfor ikke formattere??

> Vides ikke, da jeg ikke kender dit program (og du skriver jo ikke hvad
> det hedder).

Nej selvfølgelig ved du ikke det, det hedder Prominent Forening Version 563

Et lille tillægsp: hvor er forskellen på fat og ntfs. Jeg ved jo at ntfs kan
tage filer på over 2Gb og fra fat16 til 32 blev closteren halvt så stor, men
ellers hvad er forskellen?

Hi
Ivan

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-08-03 15:20

In dk.edb.system.ms-windows, Ivan <icxadsl@galnetdk.dk> says...
> Hvorfor ikke formattere??

Fordi så sletter du alle data der måtte være på disken. Det er ganske
unødvendigt.

> Nej selvfølgelig ved du ikke det, det hedder Prominent Forening Version 563

Kender det ikke. Hvad siger Google?

> Et lille tillægsp: hvor er forskellen på fat og ntfs. Jeg ved jo at ntfs kan
> tage filer på over 2Gb og fra fat16 til 32 blev closteren halvt så stor, men
> ellers hvad er forskellen?

NTFS er et 'journaling file system' - dvs. større sikkerhed mod datatab
ved systemnedbrud i skrivningsøjeblikket.

Lidt læsestof:

http://www.ntfs.com/ntfs_vs_fat.htm
http://www.digit-life.com/articles/ntfs/
http://www.winntmag.com/Articles/Index.cfm?IssueID=27&ArticleID=3455