MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Langsom opstart i win XP.
Fra : Rune

Dato : 25-08-03 19:13

Hej.

Min mosters pc er til tider uhyggelig langsom til at starte op.
Den bliver stående i Win XP startskærmen (Den sorte med XP Pro-logoet).
Nogen gange i op til 1/2 time.....

Den er fuldstændig opdateret via Win Update, og der er installeret Norton
AntiVirus 2003.

Nogen der har en idé om hvad der kan være galt??
Det skal nok lige nævnes at det er et periodisk problem.

Rune

Fra : Jonas HS

Dato : 25-08-03 19:22

Hej,

Det lyder irriterende.
Jeg ved godt at det kan have farlige konsekvenser - men to ting min erfaring
har lært mig at styre udenom er netop Norton og Windows Update. Begge har
seriøst forringet ydelsen på mit Win XP Home tidligere - og jeg opdater nu
aldrig og kører med et gratis anti-virusprogram. Ikke at jeg vil anbefale
denne løsning hvis man er bekymret for sikkerhed!

Håber du får det løst.

- Jonas

Fra : Rune

Dato : 25-08-03 19:36

> Jeg ved godt at det kan have farlige konsekvenser - men to ting min
erfaring
> har lært mig at styre udenom er netop Norton og Windows Update.

Jeg er ikke så "glad" for Norton....
Har før haft problemer med at kombinationen af Norton og Logitech drivere
ikke kunne arbejde sammen.

> [...]
> aldrig og kører med et gratis anti-virusprogram. Ikke at jeg vil anbefale
> denne løsning hvis man er bekymret for sikkerhed!

Nej, det kan ikke være helt optimalt hvis man ikke kan opdatere/bruge et
anerkendt antivirus program.

> Håber du får det løst.

Tak

Rune

Fra : Jonas HS

Dato : 26-08-03 09:48

> Nej, det kan ikke være helt optimalt hvis man ikke kan opdatere/bruge et
> anerkendt antivirus program.

Ups - det jeg mente var at jeg aldrig opdaterede min XP - det er klart at
man må opdatere sit virusprogram så ofte som muligt.

Mvh,

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 26-08-03 15:01

Og du er klar over at du dermed ikke er beskyttet mod Blaster og
lignende?

Fra : Jonas HS

Dato : 26-08-03 19:41

> Og du er klar over at du dermed ikke er beskyttet mod Blaster og
> lignende?
Sætter min lid til firewall og antivirus.
Måske er det naivt. Mit overmod skyldes sikkert at jeg i årevis har været
tæt-på-fuldtid på nettet uden nogensinde at blive ramt af noget grimt.
Som jeg sagde - er man nervøs skal man beskytte sig bedre end jeg gør.

Fra : SA

Dato : 25-08-03 20:00

"Rune" <gustne_runeFJERN@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> AntiVirus 2003.
>
> Nogen der har en idé om hvad der kan være galt??
> Det skal nok lige nævnes at det er et periodisk problem.

Hvad angår Norton, er den blevet kasseret, idet den viste sig at bruge
utrolig mange ressourcer. Dette er konstateret efter at jeg har skiftet den
ud med Avast antivirus(gratis). Ligeledes har jeg kasseret min Norton
firewall til fordel for Sygate Personal firewall(også gratis).

Aldrig har min maskine kørt så gnidningsløs og hurtig.

Med hensyn til Windows update, så vælger jeg nu altid at installere de
kritiske updates - bare for at være på den sikre side. Det er sjældent der
er noget der fejler på den konto.

/SA

Fra : Rune

Dato : 25-08-03 20:19

> [...]
> ud med Avast antivirus(gratis). Ligeledes har jeg kasseret min Norton
> firewall til fordel for Sygate Personal firewall(også gratis).

Hmm, jeg må lige prøve at afinstallere Norton, måske hjælper det....

> Med hensyn til Windows update, så vælger jeg nu altid at installere de
> kritiske updates - bare for at være på den sikre side. Det er sjældent der
> er noget der fejler på den konto.

Jeg installerer rub og stub, ikke med det samme, men når der er gået ca. 1
uge uden nævneværdig kritik.

Har du en idé om hvad der kan være galt? PC´en er 2 mdr gammel, så det
burde ikke være hardwaren...

Rune

Fra : SA

Dato : 25-08-03 20:33

> Jeg installerer rub og stub, ikke med det samme, men når der er gået ca. 1
> uge uden nævneværdig kritik.

Jeg følger egentlig lidt samme procedure!

> Har du en idé om hvad der kan være galt? PC´en er 2 mdr gammel, så det
> burde ikke være hardwaren...

Har du checket maskinen for spyware og andre "godter"?

Og prøv evt. at checke for virus, dog med en anden virusscanner f.eks. en
online scanner. Du kan f.eks. benytte denne adresse:
http://www.virus112.com/index.php?page=online_virusscan og så vælge det
nederste punkt.

Klik her for at køre virusscan uden registrering

Du skal dog installere en lille activex komponent. men den er ufarlig!

/SA

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 25-08-03 21:04

SA wrote:

> ... prøv evt. at checke for virus, dog med en anden virusscanner
> f.eks. en online scanner. Du kan f.eks. benytte [virus112]

Eller prøv Trend Micro - hvis man ikke kan med virus112...
http://housecall.trendmicro.com/

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Sune Storgaard

Dato : 25-08-03 23:35

Rune mumbled his insignificant opinion in:

> Jeg installerer rub og stub, ikke med det samme, men når der er gået
> ca. 1 uge uden nævneværdig kritik.

Fornuftig politik, dog kan det være for sent at vente en uge med patches, se
bare de seneste vira..

> Har du en idé om hvad der kan være galt? PC´en er 2 mdr gammel, så
> det burde ikke være hardwaren...

http://www.microsoft.com/whdc/hwdev/platform/performance/fastboot/default.mspx

Bootvis er nok det bedste værktøj M$ er kommet med siden format kommandoen
:)
Den kan lave en fin analyse af hvad der sker under boot, hvornår hver enkelt
fil bliver loadet, hvor mange resourcer der bruges osv, og plotte det ud på
en graf, så du lige præcis kan se hvad pc'en står og venter på i den halve
time..

Den kan endda optimisere/defragmentere filerne, så de ligger i den
rækkefølge de skal bruges.

Fra : Jonas HS

Dato : 26-08-03 09:49

> [...]
> ud med Avast antivirus(gratis). Ligeledes har jeg kasseret min Norton
> firewall til fordel for Sygate Personal firewall(også gratis).

Jeg bruger præcist samme kombination - med stor fornøjelse.

Fra : Pico

Dato : 25-08-03 21:06

Rune wrote:
> Hej.
>
> Min mosters pc er til tider uhyggelig langsom til at starte op.
> Den bliver stående i Win XP startskærmen (Den sorte med XP
> Pro-logoet). Nogen gange i op til 1/2 time.....

Det lyder nærmere som om den leder efter noget "netværk". Har du
kontroleret at der ikke er noget netværkskort i eller at der ikke er en
henvisning til et sådan den ikke kan finde.
At Winupdate og Norton Antivirus skulle sinke opstarten har jeg
aldrig hørt om eller oplevet.
Pico

Fra : Kispus

Dato : 26-08-03 21:17

Når en fejl er periodisk, er det forbandet svært at rep.
men jeg ville også prøve at køre Ad-Aware fra Lavasoft, Sveden,
der jo også er gratis, det kunne da tænkes at du har fået
en "Spy" ind, og det er Ad-Aware god til at finde.
Mvh. John