Yrådløst netværk mellem to lejligheder - h~
Fra : michelangelo

Dato : 28-08-03 22:39

Hejsa, jeg har en TDC ADSL-linie og et Siemens XpressLink ADSL-modem.

Jeg vil gerne dele min forbindelse med min søster, der bor 20 m væk
(fugleflugtslinie, der ikke er brudt af træer o.lign.)

Jeg tror efterhånden at have forståetm, at jeg har brug for følgende
hardware:
- En router (evt. med accespoint)
- et access-point
- 2 wireless netkort..

Er det alt hvad jeg har brug for?

Hvad skal jeg købe hvis:
- det vil være rart med tiden at kunne koble et par brugere eller 6 på.
- prisen spiller en stor rolle, men jeg vil trods alt ikke købe noget møg.

Mvh Lasse

Fra : Jan Bachman

Dato : 28-08-03 22:59

>Hejsa, jeg har en TDC ADSL-linie og et Siemens XpressLink ADSL-modem.
>
>Jeg vil gerne dele min forbindelse med min søster, der bor 20 m væk
>(fugleflugtslinie, der ikke er brudt af træer o.lign.)
Bor I overfor hinanden? Hvis ja, så er det perfekt.

>Jeg tror efterhånden at have forståetm, at jeg har brug for følgende
> [...]
Kombineret router og AP er fint, såfremt dine telefonstik giver dig
mulighed for at stille den strategisk (f.eks. i vindueskarmen med
udsigt til søster). Ellers så bør du overveje separat AP. Den kan
placeres frit, da den forbindes med netledning til switch/hub.

>Hvad skal jeg købe hvis:
>- det vil være rart med tiden at kunne koble et par brugere eller 6 på.
>- prisen spiller en stor rolle, men jeg vil trods alt ikke købe noget møg.

USB-netkort:
+ god forbindelse
+ ingen strømforsyning
+ billige (ca. 500 kr)
- kort ledning (maks. 5 meter). skal være tæt på PC.
- der skal installeres drivere

BRIDGE (trådløs bro):
+ god forbindelse
+ ingen drivere
+ konfigueres via browser (centralt hvis man vil).
+ kan tilslutte flere PC'ere (den brokobler jo et netværk).
+ kan placeres langt fra PC (via netledning).
- dyr (ca. 900 kr)
- separat strømforsyning.

Hvis du kaster dig ud i G-standarden (54 mbit), så findes der pt. ikke
USB-netkort. Der kommer nok nogle USB2.0 versioner med tiden. Da ville
jeg seriøst overveje at holde mig til broer på klientsiden.

/Jan

Fra : Charlotte

Dato : 29-08-03 11:30

> Hvad skal jeg købe hvis:
> - det vil være rart med tiden at kunne koble et par brugere eller 6 på.
> - prisen spiller en stor rolle, men jeg vil trods alt ikke købe noget møg.

Hej Lasse!

Vi har trådløst netværk i vores lejlighed. Det består af en router (Linksys)
med indbygget switch og accesspoint. Endvidere har vi trådløse netværkskort
i vores stationære computere og også trådlæst netværkskort (pcmcia) til en
bærbar computer. Routeren er forbundet til ADSL forbindelse i vores gang,
mens de stationære computere står ca. 12 meter fra denne. Vi har haft held
med at logge på internettet gennem vores overbo's trådløse router og det er
så igennem loft/gulv, uden at vide hvilket mærke hans router er af. Vi har
ikke prøvet at have flere end 3 maskiner på vores netværk, så ved ikke hvor
den sætter grænsen
Jeg synes du skal undersøge hvad der er billigst og hvor kraftigt routeren
er. Der findes også forstærkere på markedet til de forskelige routere.

Mvh Charlotte